MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Finnes et triks for å koble sammen moduler?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Finnes et triks for å koble sammen moduler?

 Post Reply Post Reply
Author
freds4 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote freds4 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Finnes et triks for å koble sammen moduler?
    Posted: 15 januar 2011 at 21:28
Da er Larvik st. under oppføring! Smile  Den skal bygges på to moduler, hver på 60x120 cm.  Problemet jeg ikke liker er skjøten mellom platene.  Jeg har tidligere koblet moduler med tre spor, men her blir det 6 spor dvs 12 skinner som må skjøtes sammen Cry.
 
Finnes det en annen metode enn skinnelasker??  Jeg har grublet over en slags "krybbe" der sporene legges oppi, men spør herved ekspertisen!  Alle gode ideer og erfaringer mottas med takk!
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2011 at 21:53
Hvorfor ikke bare avslutte skinnestrengen ved seksjonsenden, lodde fast til en messingskrue og gjøre tilsvarende på den andre seksjonen?
Slik gjør vi det i FREMO-miljøet
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
freds4 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote freds4 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2011 at 22:43
Det var en besnærende måte å gjøre det på!
 
Forstår jeg deg rett så er det ingen fysisk kobling over skjøten.  Vil dette i praksis kunne funke i N-skala og over 6 spor?  Svaret er vel at det hele avhenger av svært nøyaktig montering både av skinne-endene, samt ved sammenkobling av modulene?
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2011 at 22:54
Hei
Vi er flere som bruker samme medtode også på Fremo/Frimo H0e-moduler og det fungerer helt fint. H0e er jo også 9mm skinne avstand, samme som N, så da burde det funke like bra der.
 
John
Back to Top
freds4 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote freds4 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2011 at 23:29

Ja funker det i HOe så burde det jo absolutt funke i N Smile

Jeg skjønner at jeg nå må bruke endel tid på å studere hvordan FREMOduler kobles sammen for å sikre lik montering hver gang.  Takk til dere begge!  Da er prosjektleder for Larvik stasjoN beroliget, og vil studere dette nærmere, i samarbeide med Jameson & Son Big smile
 
Ha en fin kveld alle sammen!
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2011 at 01:14
Originally posted by freds4 freds4 wrote:

Da er Larvik st. under oppføring! Smile  Den skal bygges på to moduler, hver på 60x120 cm.  Problemet jeg ikke liker er skjøten mellom platene.  Jeg har tidligere koblet moduler med tre spor, men her blir det 6 spor dvs 12 skinner som må skjøtes sammen Cry.
 
Finnes det en annen metode enn skinnelasker??  Jeg har grublet over en slags "krybbe" der sporene legges oppi, men spør herved ekspertisen!  Alle gode ideer og erfaringer mottas med takk!
Det er en god ide som nevnes her med skruer som loddes til skinnestrengen. Jeg har gjort det samme i Z-skala, men når du har mer enn 2 spor er det vanskelig å få det nøyaktig nok, om man ikke tar hensyn til det når det lages. Tre er levende og har skjøten så mange spor som du tenker på, kan det lett bli problemer. Har selv laget en skjøt med 5 spor med skruer og det skal lite til før det må justeres. Det er forsåvidt greit å finne fram loddebolten å justere om det er nødvendig.
 
En annen metode som kan være mer stabil er å lodde alle skinnene i en printplate som dekker alle sporene. Da vil det ikke vri seg så lett. Skjær bare ut spor i kobberet så det ikke blir kortslutning, eller ets vekk unødvendig kobber.
Ellers så er det en ting du bør gjøre med skjøten. Ser ut som det er fast plassering på de forskjellige modulene. Sett sammen modulene, legg f.eks. papp mellom som tilsvarer omtrent tykkelsen på en dremelskive. Plasser skinnene over skjøten og lodd de fast på begge sider av skjøten, slik at de har rett posisjon. Kutt de så i skjøten med en dremelskive og fjern pappskiven og skru sammen modulen. Dermed har du en unik skjøt for akkurat disse 2 modulene som er tett og fin og det er mye mindre problemer når du skal sette de sammen igjen. Dette virker best om skinnene er vinkelrett på skjøten. Ellers tåler Z-skala ganske stor glippe og N er vel ikke noe dårligere her.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2011 at 12:38
Hei!
I Stavanger Modelljernbaneklubb har vi et N-skala modulanlegg som vi har flyttet rundt og hatt med på utstillinger i mange år. På modulene skjøter vi skinnene med lasker og de fleste modulene har teleskopiske skinner (Fleischmann og Minitrix) i endene. Denne metoden, som krever at de siste ca 10 cm av skinnene er løse, er ikke god. Ofte får skinnene en knekk  og toget ser ut som om det kjører over en hump når det passerer skjøten. Skinnene er også utsatt for skader under transport. Problemer med avsporinger og frakobling av vogner skjer som regel der modulene er koblet sammen. Vi har også en stor stasjon som er oppdelt i to seksjoner. Her er mange spor (tror det er 8-10 stk) og alle er loddet til printplater ved seksjonsskjøten. Der har vi så og si aldri problemer med avsporinger og frakoblinger.
 
Jeg var på hobbymessen i Valby i København sist høst og der var det utstilt et stort N-skala modulanlegg med moduler fra Danmark (N-modulgruppen) og Sverige (SkånskaN). Her var alle skinneender loddet fast i printplater og skruer. Det så ikke ut  til at hverken dansker eller svensker hadde spesielle problemer med avsporinger i modulskjøtene.
 
Dansk del av N-skala modulanlegg.
 
Det samme gjaldt faktisk de andre modulanleggene i forskjellige skalaer som var utstilt på messen.
 
Vi i SMJK har diskutert om vi skal skal gå over til fastloddete skinneender på modulene våre da vi ser at løsningen med lasker ikke er god. Printplate ser for meg ut til å være den mest stabile løsningen.
 
 
Petter
 
 
 
 


Edited by traiNman - 16 januar 2011 at 12:40
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2011 at 15:30
Fremo N-skala har brukt løsningen uten skinnelasker i over 20 år, så det er en metode som ser ut til å fungere greit.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
freds4 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote freds4 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2011 at 22:40
Hei igjen,
Takker for de siste innspillene!  Har trent på lodding av skinner til messingskruer idag Smile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2011 at 23:17
Hvorfor ikke bruke printplatesville(r) på enden? Da har den riktig fasong og skinnen kan loddes fast. Det krever selvsagt at svillen er fast forankret i underlaget.
Svein S
Back to Top
freds4 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote freds4 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2011 at 00:47
Det har du helt rett i, men jeg hadde ingen printplater liggende.  Imorgen er det ut på handler'n igjen Smile
Back to Top
karlpetter1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 09 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote karlpetter1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2011 at 06:06
Kan det  det samme  fungere i HO?
kph
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2011 at 07:07

Originally posted by karlpetter1 karlpetter1 wrote:

Kan det  det samme  fungere i HO?

Hei Karl Petter, velkommen til forumet!

Festing av skinnen til underlaget med enten lodding mot printkortsviller eller messingskruer brukes med stort hell bl.a. i FREMO-miljøet. Min personlige mening er at skruer holder bedre enn printkortsviller (og sitter også bedre i underlaget), men løsningen med printkortsviller ser absolutt bedre ut. 

Vi benytter løsningen med messingskruer i skjøtene på anlegget til DMJK.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2011 at 07:49

Jeg vet ikke hvordan de som har prøvd printsviller har festet det til underlaget, men jeg kan tenke meg at denne må kunne skrus ned i underlaget med to senkskruer og så sparkles over. Skruene blir litt mindre enn det de fleste bruker når man bruker lodde-skinne-til-skrue-metoden, men det kan da ikke være så voldsomme krefter dette utsettes for. Derimot er loddingen skinne sville/skrue viktig. Man kan vel tenke seg to printsviller også dersom én er for svakt. Da printsviller normalt har kobberbelegge på begge sider, kan man jo også tenke seg at printsvillene loddes til skruer som måten å feste svillene på. 

Jeg vil også tro at printsviller har den fordelen framfor skruer at det er mindre gods å varme opp ved lodding og dermed mindre sjanse for å overopphete nærliggende plastsviller. På den annen side vil nok høydejusteringen være litt vanskeligere siden skrue-metoden er lett justerbar høydemessig inntil man lodder noe på skruen.

Svein S
Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2011 at 23:57
Printeplate ideen er god og kan ytterligere forsterkes ved at det benyttes 2-3 messingsviller loddet til printeplaten og skinnene loddet til svillene. Svillene må være todelt elektrisk på samme sted som printeplaten med en liten "Gap"
 
keknor
keknor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2011 at 07:45
Messingsviller? Hvorfor ikke printplatesviller?
Svein S
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2011 at 16:22

Printplatsviller brukes på H0e-modulene som var med på FREMO-treffene på Gardermoen de to siste årene. H0e har jo samme sporvidde som N Wink. Og så slipper du gapet, kobberet er så tynt at det utgjør ikke mye av tykkelsen på svilla, bare å file bort. Hobby Train i Drammen hjalp meg med å bestille en track gauge fra Micro Engineering, den står i Waltherskatalogen, Elfa har printplater. Hobby Train har og Proxxon, en sag fra det merket er kjekt å ha til å kutte printplater og andre ting til hobbyen. Bauhaus på Liertoppen har skive til å sette istedet for sagbladet, går mye fortere å kutte plater med skive enn sagblad. En annen fordel med hjemmelaget spor, er at med litt øvelse så ser det mye bedre ut enn fabrikklaget spor Big smile

Lykke til videre Thumbs Up


Edited by MY1201 - 26 januar 2011 at 16:22
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.