MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Inneklima og temperatursvingninger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Inneklima og temperatursvingninger

 Post Reply Post Reply
Author
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Inneklima og temperatursvingninger
    Posted: 31 januar 2011 at 01:02
Originally posted by Tuten Tuten wrote:

Jeg er ny i hobbyen og tenker på et prosjekt.

Jeg har et hobbyrom på ca 30 m2 i garasjen med kjøleskap, kabeltv og annet hobby utstyr. Jeg har plass til å lage et toganlegg som sikkert kryper opp mot 8-10m2 til sammen som jeg er godt fornøyd med. Stort nok og ikke for lite etter mine (og medsammensvornes) smak.

Siden det er et garasjerom så varierer temperaturen siden jeg har ovn med timer der inne. Ovnen står på minst 6 timer i døgnet og temparatursvingningene går max fra ca 10 til kanskje 22 grader alt ettersom.

I tillegg er det litt høyere luftfuktighet i det rommet enn på stua.

Jeg har hørt litt av hvert når det gjelder å lage baner under sånne forhold på grunn av at det kan påvirke de tekniske egenskapene til banen. Er det noen som har erfaringer og eller tips og synspunkt på dette?

Jeg hadde H0 banen min i kjelleren og der er det par pluss grader om vinteren og 15-20 grader om sommeren. Tidligere i vinter før jeg rev den :-( hadde jeg vifte ovn på når jeg var der så temperaturen har svinget opp og ned mellom par pluss til 25 grader fra i sommer. Jeg har ikke merket noen problemer. bortsett fra at det er et par lodde punkter som har irret, men dette tror jeg heller kommer av dårlig loddetinn/loddingen. Det er litt fuktig der nede og som sagt har ikke hatt noen prob annet en irring noen steder. Det er ikke noe som har vridd seg og det virker ikke som lok eller lignende har tatt noen skade av det heller.
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 16:55
Kan anbefale en avfukter!
Jeg har en tørr kjeller i huset (som forøvrig er bygget på veldrenert steinfylling).  Til tross for det, var luftfuktigheten > 60%, særlig om høsten.
Kjøpte en rimelig avfukter hos Claes Ohlson (ca. NOK 1000) og den trekker ut ualmindelig mye vann av luften. - Kan tenke meg at det er snakk om 100l. eller mer i løpet av en høst?
Etter kjøpet, har jeg ikke sett spor av korrosjon eller anløping som kan tilskrives fukt.
En avfukter er også en svak varmeovn som hever temperaturen noe. (effektforbruket blir jo til varme).
Det skulle være unødvendig å kjøpe de kostbare fra Woods som de har på Elkjøp? - De er ikke noe bedre og koster 3 x prisen hos CO. - Egentlig er jo en avfukter det samme som et kjøleskap, bare med en vifte i tillegg og mindre kapsling. Derfor bør de ikke koste mer enn et lite kjøleskap.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 10:57
En avfukter er sikkert ikke så dumt. Husk at tre er et levende materiale som endrer seg forbausende mye ved varierende temperatur og ikke minst fuktighet. Skinnene som er av metall endrer seg ikke av betydning ved varierende fuktighet.
 
I Stavanger Modeljernbaneklubbs tidligere lokaler (kjelleren på et bydelshus) hadde vi et stort N-anlegg med Peco flexiskinner på rammeverk av tre og skinneunderlg av sponplate (så vidt jeg husker). Spesielle tider på året fikk vi meget kraftig "solslyng" på sporet, andre tider var sporet rett som en strek. Etter som temperaturen var rimelig konstant vil jeg anta at det var varierende luftfuktighet som var årsaken. (Husker ikke hvilken tid på året dette var.)  
 
Jeg vil derfor anbefale å bygge rammeverk og sporunderlag av materialer som er så stabile som mulig. Bruk ikke sponplate som skinneunderlag, disse kan lett begynne å sige ved høy luftfuktighet. Velger du tre er nok kryssfiner av god kvalitet best.
 
Legg inn kutt i skinnestrengene, gjerne på rette strekninger, så disse har mulighet til å bevege seg hvis underlaget endrer seg. Skinnestrengene endrer også lengde ved temperatursvingninger men på en annen måte enn treverket under. Får du slyng på skinnene kan dette ofte rettes ved å legge inn flere kutt i skinnestrengen. Du må selvsagt sørge for strøforsyning til skinnen mellom kuttene.
 
Det samme gjelder hvis du bruker gips eller andre "døde" materialer til landskapet. Da vil du over tid se at landskapet sprekker løs fra treverket fordi treet "lever", det endrer størrelse hele tiden. Og jo større variasjoner i temperatur og fuktighet, jo mer endrer det seg.
 
Petter
Back to Top
Tuten View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 desember 2010
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tuten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 07:10
Varmepumpe er vel det ideelle ja, og det står på lista over ting jeg skal investere i om jeg vinner i Lotto. Det og et tonn med mj....men inntil videre så har jeg ikke mulighet til den løsninga. Løsninga med ovner og avfukter er det som jeg har tenkt på, men det koster jo å fyre med strøm også. Spesielt på vinteren da man trenger det som mest, så på lang sikt så er nok den varmepumpa det beste.

Er det så ille at det frarådes å ha mj i et rom der temperaturen svinger fra 10 til ca 20-22? avfukteren kommer uansett på plass.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2011 at 23:53
Hva med en varmepumpe? Den gir stabil temepratur, sparer strøm i forhold til varmeutbyttet og sirkulerer inneluften. Den er som en stor vifteovn, men kan altså gås fra fordi den ikke har ekle glødetråder og slikt som kan føre til overoppheting hvis vifta stopper. Varmepumpe koster en del i ansakffelse, men hvis man betaler strømmen selv, skal den betale seg i løpet av noen år.
Svein S
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2011 at 21:51
Det koster å drifte...
 
Bruker sjølv termostatstyrt vifteovn. Prøvde å finne ein kvalitetsovn som ein kunne gå ifrå. Dette gir luftsirkulasjon. Minuset er støvtansport rundt i rommet. Varme hjelper, men er ikkje godt nok ålene. Samstundes surrer og går det ein avfukter heile året. Høgare temperatur, di meir fukt fangar avfuktaren opp. Minuset er å hugse å tømme vannbeholderen.  
Dette synest eg gir eit greitt "inneklima".
 
Eg lever i trua på at jevn tempratur og fuktighet held anlegg, matriell og elektronokk stabilt. Når eg har tid å driva med mj er det berre å fortsetja ei ny økt der eg forlet ho sist. 
 
 
 
 
 
 
 
 


Edited by AT - 09 januar 2011 at 22:14
AT
Back to Top
Tuten View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 desember 2010
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tuten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2011 at 17:25
Jeg er ny i hobbyen og tenker på et prosjekt.

Jeg har et hobbyrom på ca 30 m2 i garasjen med kjøleskap, kabeltv og annet hobby utstyr. Jeg har plass til å lage et toganlegg som sikkert kryper opp mot 8-10m2 til sammen som jeg er godt fornøyd med. Stort nok og ikke for lite etter mine (og medsammensvornes) smak.

Siden det er et garasjerom så varierer temperaturen siden jeg har ovn med timer der inne. Ovnen står på minst 6 timer i døgnet og temparatursvingningene går max fra ca 10 til kanskje 22 grader alt ettersom.

I tillegg er det litt høyere luftfuktighet i det rommet enn på stua.

Jeg har hørt litt av hvert når det gjelder å lage baner under sånne forhold på grunn av at det kan påvirke de tekniske egenskapene til banen. Er det noen som har erfaringer og eller tips og synspunkt på dette?

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.