MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Om å handle fra utlandet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Om å handle fra utlandet

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Om å handle fra utlandet
    Posted: 08 januar 2011 at 13:50
Jeg er relativt ny på MJ-fronten, men har samlet en del på N-skala i noen år.
Nå er det på tide å få opp et anlegg, og samtidig har jeg funnet mye interessant utstyr utenfor landets grenser, særlig rullende materiell.

Har noen erfaring med hvordan det er å handle skit fra utlandet? Jeg tenker særlig på regler vedr. toll/MVA etc. alternativt refusjon av utenlandsk MVA.

En av sidene jeg fant som hadde mye "moro" i N-skala var denne_
 http://www.en.dm-toys.de/index.html
En tysk forhandler med i mange tilfeller mer informasjon om materiellet enn det man finner på produsentenes sider.


Edited by ESA-N - 08 januar 2011 at 13:52
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 15:37

Hei

Hvis du kikker litt nedover i denne tråden så får du noen tips og erfaringer med handel fra utlandet.

Lykke til med handelen. Smile

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 15:39
Du betaler alltid for varen med kredittkort. Det er tryggest. Da betaler du for varen pluss frakten. (I tillegg kommer det gjerne på et bankgebyr for valutatransaksjoner.Ca. 30-50 pr. transaksjon. Men dette varierer fra kort til kort)
 
Når varen kommer til Norge skal den tolldeklareres. Da må du i tillegg betale 25 prosent moms for varens og fraktens pris tilsammen. Er posten tolldeklaratør tar også de et gebyr.(Ca. 150 kroner?)
 
Så du ser  blir det litt ut av det. Nå hender det jo at pakken "slipper unna" tollen og kommer rett hjem til deg uten tolldeklarasjon. Men fortsatt kan du påregne at tollen "innhenter" deg. Så spar på jubelropene inntil det har gått en tid.
 
Til gjengjeld går jo mye av skattepengene til alle verdens diktatorer. Og da blir du nok glad likevel...Big smile
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 19:05
Som nevnt ovenfor tilkommer betalingsgebyr, mva. og evt. toll til kjøpesummen. Er man fornøyd med  å spare 5-10% av en oftest relativt lav sum, vente på pakken i noen uker samtidig som man aksepterer at man er med på å undergrave norske importørers og forhandleres muligheter til å opptre som gode markedsførere av hobbyen, da er utenlandshandel helt ok.

Det fremgår kanskje allerede ganske klart at jeg personlig synes det er verdt å spandere noen hundrelapper nå og da på å handle lokalt og dermed bidra til å opprettholde en lokal support og servicefunksjon. Det siste viser seg nyttig når produktet har en feil eller mangel eller man bare trenger litt råd og hjelp. Da tar du turen tilbake til forhandleren og får produktet utbedret eller byttet i en ny vare, ofte der og da. Posten er heller ikke hva den en gang var og det kan ta opptil tre uker å sende en pakke i retur til Danmark eller Tyskland dersom det er feil på produktet. Jeg skriver av egen erfaring.

Jeg er ikke kategorisk negativ til verken privatimport eller netthandel, men jeg gruer meg til den dagen min forhandler ikke lenger synes det er innsatsen verdt å la meg få se og kjenne på produktene jeg kjøper, samtidig som jeg kan be om gode råd.

Du kan "leke" importør og spare en skilling nå og da, starte en seriøs importvirksomhet til glede for flere, eller støtte din lokale hobbybutikk!

Hilsen Jørgen

Ps. Innlegget var ikke ment direkte til trådstarter, enhver må gjøre som man vil, dette er bare mitt synspunkt på privatimport som fenomen.


Edited by GeorgII - 08 januar 2011 at 19:27
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 19:59

Det de andre sier over, gjelder bare hvis hvis du sender en pakke med verdi over 200 kr til Norge. Du kan da be selger i utlandet trekke fra deres merverdiavgift. F.eks. er den p.t. i Tyskaland 19%.

Hva kan du ellers gjøre? Ta en tur til til Hamburg og besøk MiWuLa eller reis til messen i Dortmund i april. Da kan du handle for inntil 6.000 kr uten tilleggsavgifter i Norge når du har vært utenfor landet i minst 24 timer. Du kan medbringe varer for inntil 3.000 kr hvis du har vært ute mindre enn 24 timer.
 
Hvis jeg handler gunstig for 6000 kr i Tyskland ville det kostet 9000 kr i Norge - det gir meg en opplevelse på en av Europas største messer gratis !! Iallefall med de flyprisene vi har. Du får reise og hotell for ca. 3000 kr.
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 21:28
Helt enig, men du legger til en verdi som du setter pris på, reisen og opplevelsene du får gjennom dette. Du ender opp med omtrent samme kostnad, men er selvfølgelig en eller flere opplevelser rikere og kanskje også noen kroner spart. Jeg påpeker bare at ideen om å spare noen kroner ved å handle fra utlandet, fra sin egen stue, kanskje ikke er så lønnsom eller fornøyelig dersom man tilhører den gruppen som verdsetter sentrale forbrukerrettigheter, utvisning av smidighet og tillit ved feil og mangler og det som, med eller uten rett, kalles personlig service.

For all del, folk må reise hvor de vil, handle hvor de vil, se og oppleve, og for min del også gjerne ta noen kroner tilbake fra (snyte) staten om de klarer. Jeg oppfordrer bare alle til å tenke etter om de føler at de kommer til å savne noe dersom den lokale forhandleren gir opp pga. den nye og i og for seg positive nye mulighet til å handle hvor i verden man vil.

Det er et fritt marked, og publikum avgjør hva som har livets rett. Forhåpentligvis utelukker ikke det ene det andre.

Jørgen

Ps. Det blir ps hver gang, når man er ivrig. Er du sikker at du som privatperson kan trekke moms fra kjøpesummen. Det tror jeg er i grenseland, men jeg skal ikke være for sikker.



Edited by GeorgII - 08 januar 2011 at 21:30
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 21:51
Det er nok noen som missforstår litt når man uttaler:
" man aksepterer at man er med på å undergrave norske importørers og forhandleres muligheter til å opptre som gode markedsførere av hobbyen, da er utenlandshandel helt ok"


Det er så absolutt ikke snakk om å undergrave lokale forhandlere eller importører.  Produktene jeg er interessert i forhandles ikke av noen av de forhandlerne jeg har vært i kontakt med.  Videre er de veldig "lunkne" til N-skala (særlig gjelder det landets største) og interessen for å importere fra andre produsenter er ikke tilstede.

Hadde det vært forhandler for produktene i Norge er jeg så lojal at jeg ønsker å handle lokalt, når ikke så er tilfelle må man gå andre veier... og selvfølgelig vil jeg handle på lovlig vis, men er ikke så avgiftskåt som våre byrokrater at jeg er villig til å betale hva som helst....
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 22:10
Hei, jeg beklager at mitt innlegg ble oppfattet som en personlig anklage. Det var slett ikke meningen og jeg tror ikke jeg har misforstått, jeg har bare ikke klart å formulere mitt innlegg slik at jeg ble forstått. Jeg ser selvfølgelig at det finnes mange gode grunner til å handle i utlandet på den ene eller andre måten. Poenget med utilgjelgelige varer støtter jeg også fullt og helt, og det er en reell problemstilling. Min lokale forhandler har heller ikke alltid fokus på det jeg er interessert i så jeg gir ham noen tips i ny og ne.

Som jeg skrev i mitt Ps var ikke min kommentar rettet spesiellt mot deg eller ditt spørsmål, det var bare et uttrykk for mine personlige gleder og bekymringer.

Enhver gjør som man vil og handler på den måten man synes er best. Beklager at jeg ikke fikk formulert meg godt nok.

Jørgen
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 22:47

De gangene jeg har handlet fra utlandet har det vært spesielle grunner til det:

  1. Brukte gjenstander kjøpt på eBay. Bruktmarkedet er vesentlig større på eBay, og det har vært snakk om modeller som ellers ikke har vært å oppdrive her til lands.
  2. Uhlenbrock digitalutstyr. Ingen av de forhandlerne jeg vanligvis handler med over disk eller via nettbutikk hadde utstyret , eller ville bestille det for meg. Da ble det heller en handel med tyske LokShop.

For øvrig handler jeg gjerne hos norske MJ-forhandlere - enten det er over disk eller via deres nettbutikk. Tongue

Men, som jeg har skrevet tidligere: Jeg betaler ikke gjerne moms 2 ganger - en gang til selgeren/butikken i Tyskland - og enda en gang til den norske staten.

Ouch

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2011 at 12:51
Originally posted by ESA-N ESA-N wrote:

Produktene jeg er interessert i forhandles ikke av noen av de forhandlerne jeg har vært i kontakt med.  Videre er de veldig "lunkne" til N-skala (særlig gjelder det landets største) og interessen for å importere fra andre produsenter er ikke tilstede.
Av nysjerrighet, hvilke produkter dreier det seg om?
 
 
Jeg kan godt gi deg en forklaring på hvorfor etablerte forhandlere ikke uten videre tar inn produkter fra (for dem) "nye" produsenter; De fleste produsenter krever en ganske solid inngangsbestilling for å la en forhandler selge deres produkter. Fleischmann krevde for mange år siden en startbestilling på ca. 50.000 NOK, mens Märklin var helt oppe i 80.000 NOK.
Andre produsenter har rabattberegninger som tilsier at forhandlerens rabatt beregnes ut fra fjorårets omsetning. Ved oppstart har man jo ingen fjorårsomsetning å vise til, og rabatten beregnes da ut fra beløpet på den første bestillingen forhandleren sender. Altså må forhandleren sende en relativt stor bestilling for å få akseptable priser.
I tillegg så må frakt og fortolling bakes inn i prisene, og det er helt andre satser på transport innen næring i forhold til postens satser for private. Et eksempel er en julegave vi fikk i www.vmji.no fra en av våre leverandører i år. Pakken var deklarert som en gave med verdi 30 euro, og DHL tok nær 500,- i fortolling for den julegaven...
 
 
Det som vel er lettest å få fatt i av N-skala her i landet i dag er nok  Fleischmann, Minitrix og Faller. Skal du f.eks. ha amerikansk utstyr så tror jeg garantert du vil finne det vesentlig billigere på nett i usa kontra hva norske forhandlere kan skaffe. Dette skyldes at amerikanske forhandlere får store volumrabatter, mens utenlandske forhandlere må handle av grossister i usa som ikke gir like gode rabatter. Dermed koster produktet nesten mer inn til norsk forhandler enn hva det gjør rett hjem i din egen postkasse.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 03:20
Når jeg kan handle direkte fra utlandet og summen blir under den halve av det som er her selv når frakt+mva er tatt med i beregningen, da er det ikke jeg som undergraver virksomheten til den lokale sjappa. Det klarer de helt på egenhånd.
Det er ikke av interesse for meg som kunde om grunnen til høy pris i den lokale butikken er pga lave rabattsatser fra leverandør eller annet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 07:29
 
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

...
Det er ikke av interesse for meg som kunde om grunnen til høy pris i den lokale butikken er pga lave rabattsatser fra leverandør eller annet.

Det synes jeg da det er. En forklaring på hvorfor en forhandler ikke forhandler det jeg synes han burde forhandle, gjør at en eventuell irritasjon overfor denne forhandleren på grunn av dette kanskje faller bort. Mindre gruff er bra. 

Svein S
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 11:07
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Når jeg kan handle direkte fra utlandet og summen blir under den halve av det som er her selv når frakt+mva er tatt med i beregningen, da er det ikke jeg som undergraver virksomheten til den lokale sjappa. Det klarer de helt på egenhånd.
Det er ikke av interesse for meg som kunde om grunnen til høy pris i den lokale butikken er pga lave rabattsatser fra leverandør eller annet.
SELVFØLGELIG! Dessuten bestiller man varer fra alle EU-land til en adresse i f.eks. Sverige eller poste restante et svensk postkontor. Da kan man ta seg en Sverige-tur i ny og ne og hente varene tollfritt der så fremt man følger de øvrige reglene til punkt og prikke. Det blir selvfølgelig da litt mindre til Mugabe og andre diktatorer,men det klarer jeg å leve med.LOL
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 17:42
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by ESA-N ESA-N wrote:

Produktene jeg er interessert i forhandles ikke av noen av de forhandlerne jeg har vært i kontakt med.  Videre er de veldig "lunkne" til N-skala (særlig gjelder det landets største) og interessen for å importere fra andre produsenter er ikke tilstede.
Av nysjerrighet, hvilke produkter dreier det seg om?
 
 

Hobbytrain har noen aktuelle modeller for oss som  i en lengre tid har drevet med banevedlikehold i 1:1, og ønsker å ha noe lignende på anlegget.
Denne er jo en søt liten sak, ikke helt lik de vi har på Krøderbanen og GVB, men samme type i alle fall.
... og enhver jernbaneutbygging trenger jo en pakkmaskin Wink

Vi som driver i N-skal er jo noen særinger, og til tross for stadige oppfordringer fra oss "småfolk" i Bergen (vi er vel ikke mer enn 8-10 personer) er det bare VMJI som pleier å ha med seg N-materiell på MJ-messen i Bergen.  De andre, mener det tar for mye plass..... Vel, 10 lok og 20 vogner tar ikke mer plass i bagasjen enn 3-4 B7-vogner, men man kan ha med seg 300 B-7'er og minst like mye av annet materiell.....

Nå har jeg ikke funnet noen i Norge som markedsfører at de forhandler Kato eller Hobbytrain.  Derfor vurderer jeg å handle fra utlandet....


Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 19:53
Det blir vel en ond sirkel da? Det er muligens få som driver i N-skala. Derfor satser MJ-butikkene først og fremst på H0 som en sikker vinner. Og produsentene satser derfor muligens heller ikke på norsk materiell?
Her er det tydeligvis en real utfordring for noen som vil bli N-gründer i Norge. Fortjenesten venter muligens her på den rette personen som tør å satse. Hvem tør..?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 19:59
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Når jeg kan handle direkte fra utlandet og summen blir under den halve av det som er her selv når frakt+mva er tatt med i beregningen, da er det ikke jeg som undergraver virksomheten til den lokale sjappa. Det klarer de helt på egenhånd.
Det er ikke av interesse for meg som kunde om grunnen til høy pris i den lokale butikken er pga lave rabattsatser fra leverandør eller annet.
For det første tror jeg sjelden du ender opp med halv pris av norske ved å handle i utlandet. Da har du kjøpt produkter på tilbud i utlandet og sammenlignet med standard pris her hjemme.
 
 
Ellers er jeg enig med deg i at det ikke er kundens problem eller interesse hvorfor prisen er som den er her hjemme, men det kan jo være greit for balansens skyld å slå fast at påstander om grådige fortjenester etc. som av og til dukker opp som regel ikke er korrekte.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 21:34
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Når jeg kan handle direkte fra utlandet og summen blir under den halve av det som er her selv når frakt+mva er tatt med i beregningen, da er det ikke jeg som undergraver virksomheten til den lokale sjappa. Det klarer de helt på egenhånd.
Det er ikke av interesse for meg som kunde om grunnen til høy pris i den lokale butikken er pga lave rabattsatser fra leverandør eller annet.
For det første tror jeg sjelden du ender opp med halv pris av norske ved å handle i utlandet. Da har du kjøpt produkter på tilbud i utlandet og sammenlignet med standard pris her hjemme.
 
 
Ellers er jeg enig med deg i at det ikke er kundens problem eller interesse hvorfor prisen er som den er her hjemme, men det kan jo være greit for balansens skyld å slå fast at påstander om grådige fortjenester etc. som av og til dukker opp som regel ikke er korrekte.
 
Eirik


Sammenlignet med prisene i våre naboland og nedover i det øvrige EU synes jeg prisene i Norge er relativt like. Vi er jo tross alt utenfor EU, og regner med at det da er noe mer skilling som skal i kassen til Jensemann og hans disipler på Løvebakken.  Dette vet nok andre mer omm enn meg.  Selvfølgelig kunne det være ønskelig med bedre utvalg i Norge, men markede er jo ikke like stort som i land med dobbelt så mange innbyggere og vel så det.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 22:46
Jeg ser det diskuteres om hvor mye billigere det er å kjøpe i utlandet kontra Norge.
Gevinsten er høyst variabel, alt etter hva man kjøper og om man inkluderer event. momsbesparelse ved henting i utlandet.
 
Selv har jeg handlet fast hos en og samme utenlandsk forhandler i over 20 år. Der kjøper jeg vesentlig katalogvarer fra de større europeiske fabrikkene. Ofte har slike utenlandke forhandlere spesielle rabatter, både ved bestilling over visse beløpsgrenser og ved "tidligbestillinger" når det lanseres nyheter. Min erfaring er at prisene jeg da betaler er mellom 35 - 50% av hva samme vare koster i Norge. Av dette utgjør moms 25% og resten er den reelle rabatt man oppnår ved kjøp i utlandet. Da er ikke forskjellen mellom Norge og utlandet så stor!?
 
En videre betingelse for at dette skal lønne seg for meg, er at jeg allikevel skal til utlandet, slik at jeg kan plukke opp varene der, enten i butikken eller et annet passende sted og ta det hjem momsfritt som "reisegods".
 
Jeg har lagt merke til at varer fra NMJ har har en pris som gjør det mindre lønnsomt å handle deres produkter i utlandet, så det er ikke bare tyske forhandlere som favoriseres av hjemlige produsenter - vi har det i Norge også. - Trolig er årsaken til at NMJ´s produkter blir dyrere i EU at det ligger import-toll på varer produsert i Kina for å beskytte egen MJ-industri (så lenge den måtte bestå)? Derfor handler jeg "norskt" i Norge.
Moms er kurant å få trukket av - værre er det i så fall med slik toll. Den kjenner ikke de fleste forhandlere til.
 
Jeg kan sikkert kritiseres for å handle i utlandet? Imidlertid har jeg et så langt kundeforhold hos denne forhandler - som er lenger enn de fleste MJ-butikker i Norge har eksistert. Derfor synes jeg faktisk det  hadde vært uetisk av meg å bryte dette til fordel for en norsk forhandler som måtte dukke opp så lenge jeg får god service og rimelige priser?
 


Edited by Kjell H. - 10 januar 2011 at 22:49
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2011 at 12:57
Litt på siden fra det opprinnelige tema men, de siste år har jeg vært på mj-ferd i det store utland, da Tyskland, 2009 handlet jeg i to flotte butikker, betalte med kort, keine problem, herrene bak disken tok vel i mot og alt var fine greier.
 
I 2010 derimot prøvde jeg lignende, med kort altså, da ble det krisetilstand bak disken og man fikk følelsen av å være en kjeltring som prøvde seg med plastpenger, man ble høflig anmodet om å benytte seg av nærmeste geldautomat, ellers kom mobben med høygaflene, nå er det cash som gjelder...
 
Er det finanskrisen som har skyld i dette fenomenet?
 
Beklager avsporingen.
 
 
Tormod
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2011 at 13:27
Tyskerene har alltid vært sære når det gjelder bruk av kort... egentlig nesten samme som danskene.
 
 
Årsaken til at de ikke liker kortbruk er at selskapet som da gjør transaksjonen krever et gebyr på noen prosent av beløpet som betales. Dermed taper butikken noen kroner av sin fortjeneste på at du betaler med kort...
 
 
Nå er vel reglene myket opp og jeg mistenker at man etter hvert vil se at butikkene aksepterer kort, men da mot et påslag "kortgebyr" i prisen som skal veie opp det de må betale kortselskapet.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2011 at 13:55
jeg fant det hele ganske bemerkelsesverdig, da man første året kunne betale med kort uten problem, mens man året etter ble uglesett, og dette skjedde i fire forskjellige butikker, to med kort, og to med cash..
 
neste gang drar jeg i geldomaten først, så shoppe...
 
Men det må nevnes, at jeg prøver så langt det går å handle her på bjerget, det er blitt betraktelig lettere med årene.
 
 
Tormod
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2011 at 19:05
Med fare for å misforstå eller bli misforstått kaster jeg meg på tråden igjen.

Det med at gebyr også belastes butikken var ikke jeg klar over, men det er sikkert riktig. Er det ikke slik at også kortbrukeren blir belastet et mindre beløp ved hver transaksjon? Kortselskapene henter isåfall litt på begge sider.

Jeg ville bare nevne att en annen vanlig grunn til å be om kontanter er at de er enklere å håndtere dersom man har behov for "uregistrert" omsetning. Det sier jeg vel og merke uten å ha noe som helst belegg for å si at det er tilfelle i denne sammenhengen.

Jørgen
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2011 at 08:22
Her i landet (og de kortselskapene jeg kjenner til i alle fall Wink) betaler ikke kortholder gebyr for bruken, men han kan måtte betale et årsgebyr.
Egentlig er det forunderlig at jeg med kreditkort kan "låne" penger gratis i inntil 45 dager mot å betale en 100-lapp i året ...
Bjørn Egil
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2011 at 09:06
Heisan.

Etter det eg erfarer vart det vel fra rundt årsskiftet forbudt for kortselskapa å nekte butikkane å belaste kundane gebyret som kortselskapa legg på transaksjonane for butikkane når kunden bruker kort. Slik som det har vore til no, så har ikkje butikken kunne gjort noko forskjell på betalingsformen sjølv om dei har betalt ca 60 gongar så mykje i gebyr til kortselskapa når en kunde har brukt Visa, Mastercard, American Express og Diners Club i forhold til når kunden bruker BankAxcept. http://www.na24.no/article3052147.ece

Desse store gebyra kan vel vere ein av grunnane til at some butikkar "ugleser" folk som brukar kredittkort i staden for cash.

Jan-Rune
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2011 at 10:29

 

Originally posted by janerts janerts wrote:

... ein av grunnane til at some butikkar "ugleser" folk som brukar kredittkort i staden for cash ...
Det skyldes vel at butikken har så lav omsetning at butikkeieren til og med synes det er for dyrt å ha en BankAxcept-terminal.

Men så er det dette med å gjøre butikken attraktiv å handle i da. Hvis man åpner for kredittkortkjøp - og tar kostnadene med dette - så tjener man kanskje igjen denne kostnaden på økt salg. Og butikkeieren kan sikkert skrive av gebyret til kredittkortselskapet som driftskostnader.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2011 at 17:52
Tyskland har alltid vært et vanskelig land å bruke kort i. Om dette skyldes tyskerenes mistro til alt som ikke er D-mark eller nå € ("Teuro" som de også sier der nede), vet jeg ikke?
Det virker for meg som om tyskere generelt betrakter kort som "lånte penger" med dårlig sikkerhet? Som kjøper, har du en mulighet til gjennom kortselskapet å lage problemer i ettertid for butikken, dersom du ikke er fornøyd med varen. Kanskje er det slike historier butikkene ikke ønsker å komme opp i?
Motsatt er det i USA. Der blir du mistenkeliggjort om du betaler større beløp i cash. Bare kjeltringer og lite pålitelige/kredittverdige personer bruker cash.
I USA ligger det innebakt i prisen det butikken må betale kortselskapet i gebyr. Kontant betalt- trekker de normalt ikke av noe (- jeg har et par ganger fått ett par prosent rabatt  når jeg har betalt kontant). Faktisk kan man også risikere at varen blir billigere i USA om man betaler med norsk kredittkort. Dette fordi kortet bekrefter at du er bosatt utenfor delstatsgrensen og derved ikke behøver å betale "tax".
 
Danmark er også et vanskelig "kortland". Som "Nordens mest påholdne", irriterer det foretningseiere å måtte betale noe til kortselskapet som de kunne ha beholdt selv.
 
Jeg tror imidlertid at flere og flere butikker "baker inn" slike gebyr i sine faste priser? Dette da mye kontanter gir mulighet for ran og ekstra omfattende sikkerhet som heller ikke er gratis for dem?
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2011 at 00:03
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

 

Originally posted by janerts janerts wrote:

... ein av grunnane til at some butikkar "ugleser" folk som brukar kredittkort i staden for cash ...
Det skyldes vel at butikken har så lav omsetning at butikkeieren til og med synes det er for dyrt å ha en BankAxcept-terminal.

Men så er det dette med å gjøre butikken attraktiv å handle i da. Hvis man åpner for kredittkortkjøp - og tar kostnadene med dette - så tjener man kanskje igjen denne kostnaden på økt salg. Og butikkeieren kan sikkert skrive av gebyret til kredittkortselskapet som driftskostnader.



Hei, etter litt undersøkelser i egen bedrift har jeg funnet ut at en terminal koster ca. 500kr/mnd. og bedriften betaler en krone eller to per transaksjon. Prisene varierer avhengig av terminaltype, antall transaksjoner m.m. Dette er selvfølgelig en driftsutgift som regnskapsføres. Hvis omsetningen er så lav at en terminal ikke forsvarlig er det vel grunn til å spørre seg om det er liv laga.

Å drive butikk er likevel ikke lett og å drive butikk innenfor et relativt smalt felt som dette er nok ikke enklere. Derfor er jeg veldig enig i poenget ovenfor med at butikken må gjøre seg litt attraktiv. Den må ha de varene kundene ønsker og den må ikke vanskeliggjøre handelen ved å avvise etablerte betalingsmetoder. Det er et gammelt ordtak som heter "å spare på skillingen og la daleren gå"

Kanskje Tyskerne også handler i utlandet?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2011 at 01:06
Originally posted by GeorgII GeorgII wrote:

Hei, etter litt undersøkelser i egen bedrift har jeg funnet ut at en terminal koster ca. 500kr/mnd. og bedriften betaler en krone eller to per transaksjon. Prisene varierer avhengig av terminaltype, antall transaksjoner m.m. Dette er selvfølgelig en driftsutgift som regnskapsføres. Hvis omsetningen er så lav at en terminal ikke forsvarlig er det vel grunn til å spørre seg om det er liv laga.

For det første så koster jo selve terminalen rundt 10.000 i innkjøp, deretter skal det betales en "programmvarelisens" hver måned til terminalleverandøren. Dersom man har et forholdsvis lite antall transaksjoner pr. måned er det ikke lønnsomt med en avregningsavtale med høy fastpris og lav transaksjonspris. Da velger man heller en avtale med lav månedspris og litt høyere transaksjonspris. Disse avtalene inngås med et oppgjørsfirma.
Debetkort som belastes direkte på bankaccept er ikke så høy brukskostnad, mens mastarcard og visa gir brukerstedet et par prosent lavere fortjeneste.
Og skal vi gå helt ned i detaljene så må man jo ha en telefonlinje til terminalen og betale noen øre i tellerskritt...
 
Så totalt sett tar det litt tid og tjene inn en slik investering. Men til syvende og sist er det jo kundene som dekker inn investeringen gjennom prisene de betale i butikken.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2011 at 12:15
En liten korreksjon når det gjelder Danmark som også i mange år har vært et u-land når det gjelder betalingskort (Nei takk, vi aksepterer kun Dankort!).
I de siste årene har stadig flere butikker akseptert norske kort. Etter hvert oppdaget jeg at det ble lagt til et gebyr på ca 2,8 prosent når jeg betalte med kort. Ok, tenkte jeg: Her er det kortbrukeren som betaler omkostningene og disse fordeles derved ikke på dem som betaler kontant. Enda større ble min overraskelse da det på en av kvitteringsslippene fremgikk at dette gebyret kun ble lagt til ved bruk av utenlandsk kredittkort.
 
Med andre ord: DET ER DYRT Å VÆRE NORSK I DANMARK (ca 3%).
 
Petter
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2011 at 21:05
10.000 for en terminal? Er det lov å spørre hvor du har det fra? Som nevnt over leier jeg en terminal som tar alle typer kort for 4-500kr/mnd. Den byttes også ut kostnadsfritt dersom det oppstår feil eller om den går ut på dato. Jeg har sånn sett aldri vært inne på tanken om kjøpe en terminal, er det vanlig å gjøre det?

Vi har kanskje beveget oss litt bort fra det opprinnelige spørsmålet, men jeg synes det er litt interessant.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.