MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Airbrush
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Airbrush

 Post Reply Post Reply
Author
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Airbrush
    Posted: 04 januar 2011 at 14:35
Hallo preisere og godtfolk!

Jeg har en stund vurdert å anskaffe airbrush-utstyr, men syns jeg finner så lite om emnet når det gjelder modellbygging.
Men kanskje noen her som bruker det kan komme med noen anbefalninger om hva som er bra utstyr, hva dere bruker det til, tips, bilder, osv?
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 15:32
Oi, for en strålende mengde med tilbakemeldinger dette resulterte i LOL
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 16:51

Er selv i startgropen når det gjelder airbrush, men det jeg har fått med meg, er å bruke en kompressor med minimum vannavskiller og trykkregulator. Jeg kjøpte en kompressor fra Biltema uten disse egenskapene og ble svært skuffet.

Biltema har siden den gang tatt inn en ny kompressor med vannavskiller og trykkregulator, samt flere utgaver av airbrushpistol og tilleggsutstyr. 

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 17:14
En stillegående er ett must, om du skal teste deg fram så gå for claesohlson sin til 300 først. denne gjør det jo ikke noe om du ødelegger med ett uhell. airbrush er fantastisk artig å bruke!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 17:30
Heisann, takk for svar :)
Nå har jeg kommet så "langt" i byggeprosessen at jeg er i gang med innkjøp av utstyr.
Det var i den forbindelse at jeg kom på at jeg starta denne tråden for et år siden..
Tiden går fort, og det har ikke vært en jevnlig progresjon med bygging, pluss mye tid som går med på elektronikkbiten.

Jeg har også satset på en stillegående kompressor, med lufttank, vannavskiller, og regulator.
Prisene i Norge forhold til feks Tyskland gjør at kompressoren koster meg 700kr istedet for flerfoldige tusen. Blir sikkert gøy når den dukker opp om et par uker.
Det samme med resten av utsyret. Ettersom jeg ikke har peiling så starter jeg med et par billige pistoler for å gjøre noen erfaringer.

Hvilke typer maling er greie å bruke, skal de tynnes og evt med hva, og hvordan er det med rengjøring?
Finnes det noen enkle tips på "riktig" teknikk for å få til malinga på en pen måte?
Utifra fremgang på anlegget her ser det ikke ut til at bruk av airbrush blir aktuelt før utpå høsten, så jeg har fortsatt god tid til å lære Big smile
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 17:57
rødsprit har jeg god erfaring med mot valejo og tamiya hvertfal.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 10:17
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Jeg har også satset på en stillegående kompressor, med lufttank, vannavskiller, og regulator.Prisene i Norge forhold til feks Tyskland gjør at kompressoren koster meg 700kr istedet for flerfoldige tusen.


Sikkert flere enn meg som skulle likt å vite hvor i Tyskland man får kjøpt en kompressor til 700,- som koster flerfoldige tusen i Norge!
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 11:25
Originally posted by Stian Stian wrote:

rødsprit har jeg god erfaring med mot valejo og tamiya hvertfal.



Ellers har jo Tamya og Vallejo egne tynnere, basert på Isopropanol ("rubbing alcohol"). Mitt spørsmål er hvor dette, den blanke typen av Isopropanol, kan kjøpes i større og billigere mengder utenfor hobbybutikkene.

Litt på siden kan nevnes at i DVDen jeg har beskrevet i en annen tråd, som omhandler landskap i mars, benytter byggherren Isopropanol i store mengder i stedet for "vått vann" før han fester ballast og landskapsmaterialer.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 13:07
Den til tamiya er flott den, men koster litt om du skal ha store mengder med den. men rødsprit har en pris en ungdom kan leve med og så. Men jeg skal teste ut vanlig tynner å se hva som skjer tenkte jeg, tror det er bedre for airbrushen med skikkelig tynner.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 13:09
Originally posted by Stian Stian wrote:

Den til tamiya er flott den, men koster litt om du skal ha store mengder med den. men rødsprit har en pris en ungdom kan leve med og så. Men jeg skal teste ut vanlig tynner å se hva som skjer tenkte jeg, tror det er bedre for airbrushen med skikkelig tynner.



Har du skikkelig avtrekksboks og halvmaske med ferske kullfilter (3M brun kode)er det ingenting som slår Lynol eller tilsvarende.
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 19:04
Hørt at isopropanol er tingen for akrylmalig, men har ikke testet det selv....
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 20:17
Her dukker det stadig opp mer relevant info, det er genialt :)

Blank isopropanol i store mengder fås kjøpt hos fargehandlere, byggevarer, verktøybutikker, og polet.
Må den være blank, er det lille med blåfarge nok til å ødelegge noe?

Om man bruker iso til tynning, så holder vel det samme for rengjøring?

Håvard: Flerfoldige tusen var jo en mild overdrivelse, men tilsvarende av den jeg venter på ser jeg til minst tre ganger prisen heromkring...
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 23:28
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Håvard: Flerfoldige tusen var jo en mild overdrivelse, men tilsvarende av den jeg venter på ser jeg til minst tre ganger prisen heromkring...


Men hvorfor så hemmelighetsfull? Helt klart mange som kunne tenkt seg å kjøpe en kompressor til en tredjedel av prisen! Hvor bestillte du kompressoren?
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 09:24
Apropos rimelig kompressor, hva med denne:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Kompressorer/Minikompressor-MC-90-17370/
Helt ny i deres sortiment. Har ikke hørt på støynivå, men en helt ok pris.
Automatisk start/stopp og vannutskiller.
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 09:50

Har vurdert å kjøpe den kompressoren der, fordi den andre minikompressoren de fører er skrot til bruk av airbrush. Den er i tillegg hundrelappen dyrere enn den du linket til.

Var innom Biltema nylig, men den var ikke kommet inn på lager. Kjøper jeg den, skal jeg legge ut erfaringer med støynivå.

Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 10:11
De har den på Biltema på Skjetten !

Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 12:16
Hei,
Ikke meningen å være hemmelighetsfull, tror jeg glemte å legge til en link mens jeg skrev resten :)

Men hva med den biltemakompressoren som ble linket til. Hva skiller den fra de mest basic kompressorene som selges ellers, bortsett fra at den er oppgitt å veie mer, samt at den har fått et skall. Er det skallet som fører til all ekstravekt. Ser ikke ut til at den har lufttank, eller har jeg blingset?



Her er link til den jeg venter på:
http://www.ebay.de/itm/270832429538
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 12:20

Skjetten blir nok litt for langt fra Ålesund for min del, dessverre. Ser at Biltema opererer med at den skal være lagervare her, men jeg fant den ikke.


Vil også legge til at den kompressoren jeg kjøpte har et høyt støynivå i tillegg til at den mangler trykkregulator og vannavskiller. Luftslangen som følger med er også ubrukelig fordi festet mellom nippel og slangen ikke er god nok.


EDIT: Bør vel presisere at det er denne kompressoren jeg mener er et dårlig kjøp til airbrush: http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Kompressorer/Kompressor-15195/



Edited by Pytagoras - 04 mai 2012 at 12:22
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 12:57
Hva er i veien med å benytte den vanlige store kompressoren mange har hjemme? Da trenger man jo bare trykkreduksjonsventil og vannavskiller, og det er da mye billigere. Brushingen kan man jo legge til garasjen eller uthuset likevel..?
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 13:11
Heisann !
Man kan jo naturligvis bruke hva man vil, og hva man har tilgjengelig Smile
Jeg har en stor  kompressor i tillegg til den lille som betegnes av mange som "dårlig".
Den store bråker en del, og dersom jeg skal bruke airbrush på anlegget som står fast inne, blir den stor, klumpete og bråkete å dra med inn. Jeg har trykkreduksjonsventil på den store, og vannavskiller montert på luftslangen som kobles til airbrushen (plassert mot koblingen mot kompressoren).
Den lille er handy, men durer en del den også. Ulempen er at trykket er på når den er slått på , altså ingen automatisk start/stopp....

Finnes nok mange løsninger, man får ta den som passer seg selv best Big smile

Uansett, airbrush er et viktig og godt verktøy å bruke i mj-hobbyen !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 15:16
Jo større kompressor, jo jevnere lufttrykk vil jeg tro.
Men en stor kompressor tar plass, bråker, og er i bruk til mye annet ute.
Vannutskiller og reduksjonsventil, samt alt av overganger og tilkoblinger er lett å få tak i, koster ikke mange kronene, og passer på det meste av kompressorer.

Ettersom jeg har oppfattet det som en fordel med jevnt trykk for maling, og at jeg vil unngå mer støy enn nødvendig så har jeg anskaffet en liten modell med liten lufttank og trykkbryter.

Når det kommer til reduksjon, så fant jeg en hurtigkobling med reduksjonsventil.
Er dette noe ekstra hjelp?
http://www.ebay.com/itm/140657632857

Og "pistolgrep", har det noe for seg?
http://www.ebay.com/itm/150802865862


Edited by EirikS - 04 mai 2012 at 15:17
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2012 at 14:46
Hvilken kompressormodell gikk du for?
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2012 at 18:30
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2012 at 19:57
Samme type kompressor ja, men prisen på min endte på €72 inkl frakt ettersom flere kjører auksjoner på kompressoren på ebay for øyeblikket.
Ettersom jeg ikke er fan av å betale drøye gebyrer til posten for å regne ut mva så får jeg ikke lekt meg med nykjøpet før om en mnd når jeg får familiebesøk Wink
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 22:11
Heisann !
Har fått min kompressor MC 90 fra Biltema i hus i dag, opg jeg ble skikkelig positivt overrasketSmile
Pakket den opp, og der fant jeg også en vevet luftslange for tilkobling av airbrush som fulgte medBig smileBig smile
Det står ingenting om denne slangen på nett eller i forpakningen, så dette var pluss !!
En slik slange koster fort kr 100 - 150 aleneSmile
På toppen er det holder for airbrush og justering av lufttrykk(manometer), i tillegg følger det med vannavskiller.
 
Startet den opp og den har et svært behagelig støynivå som det går an å jobbe med på hobbyrommet på kveldenLOL Den stopper og starter automatisk ifb med bruk av airbrush'en.
Gangen er stabil og kvaliteten virker bra.
Nå er den ikke testet over lenger tid, så jeg kan ikke si noen om brukskvaliteten over lengre tid, men førsteinntrykket virker bra til denne prisen, kr 749,- inkl. slange !!!
PS. Kompressoren koster det samme i Sverige, og da sparer du ca 100,- i valutaforskjell......
Et par bilder:
 
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 23:49

Setter pris på at du deler dine erfaringer med den kompressoren. Har veldig lyst på den selv om jeg allerede har kjøpt den første mini-kompressoren Biltema førte.

Jeg ser at den har en rund tank; er det egentlig den første modellen med påmontert skall, håndtak og fornuftig ekstrautstyr?

Snedig airbrush-holder, forresten.

Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 08:09
Hei
Hvis dere er ute etter en stille kompressor kan jeg anbefale denne på det varmesteSmile



Nesten helt lydløs denne.

http://www.youtube.com/watch?v=qbOQYWDL1vw




Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 14:25

Ut i fra videoen på Youtube er den jo svært stillegående. Spørsmålet er vel hvor mye må man ut med og hvor får man kjøpt den?


For øvrig gikk jeg til innkjøp av MC 90-kompressoren fra Biltema og ble gledelig overrasket over hvor mye bedre den er i forhold til den første (og dyrere) kompressoren. Det faktum at både vannfelle og ventil følger med på den modellen gjør det til et veldig greit valg for den som trenger en rimelig og god kompressor til airbrushing. Støyen er mer enn levelig også.

Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 13:49
Ja den er veldig stillegående, betalte 2000,- brukt for den.Smile
tror den koster over 10000,-
http://www.jun-air.com



Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.