MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digital håndkontroller....
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digital håndkontroller....

 Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digital håndkontroller....
    Posted: 02 januar 2011 at 21:03
Hei!

Jeg sitter nå her og undrer, hvilken håndkontroller er den beste per dags dato?
Jeg vurderer å kjøpe meg et digitalt startsett fra roco for å ta digitalstyringen. men er det noe annet på markedet i dag som kunne vert mere fornuftig å bruke penger på? jeg har jo planer om å bli aktiv innen FREMO. så er FRED håndkontrolleren bedre/mere anvendig for meg da å satse på? og hvilken pris ligger denne på?

Jeg er takknemmelig for alle svar og tips jeg får!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 21:11

Hei Stian.

Roco og Fremo passer IKKE sammen. Så vidt meg bekjent er benyttes Digitrax (Loconet) ifb Fremo og FRED. Du bør snakke med Svein om dette. Midlertid har Uhlenbrock en overgang som gjør at du kan benytte Roco Multimaus på LocoNet.. 
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 21:12
Jeg liker multimausen veldig godt. derfor så er den en god kandidat for "hjemme kos" for jeg liker å kunne se hvilket lok jeg har kontroll over.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 21:18
Hei igjen
 
Mulig vi kjøper en slik overgang i klubben for å teste det ut. Aner ikke om display i mulitmausen vil virke når den er tilkoblet Loconet..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 12:55
Er det noen av Digitrax sine kontrollere som er bedre eller på lik linje med roco multimaus feks?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 16:43
Originally posted by Stian Stian wrote:

Er det noen av Digitrax sine kontrollere som er bedre eller på lik linje med roco multimaus feks?
Hei.
Nå har ikke jeg noe erfaring med roco multimaus, men kjører Digitrax og som håndkontroll bruker jeg UT 4 (den er mest vanlig). Denne fungerer meget bra for meg.
Søk på Digitrax og se utvalget. (Bl.a. Laar import og Alvalia selger Digitrax).
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 17:41
Den beste håndkontroller med LocoNet-mulighet som er/har vært på markedet, er etter min mening Fleischmann ProfiBoss.
Dette er både en DCC-sentral og LocoNet-håndkontroller i ett.
Det er mulig å legge inn loknavn i tillegg til adresser (som ikke Digitrax-håndkontrollere kan) og tilordne symboler til F-knappene. Den er også Fremo-kompatibel (men om du får lov av Fremo-gutta å bruke den, er en annen sak enn det rent tekniske).
Kontrolleren ligger godt i hånden, har god LCD-skjerm med bakgrunnsbelysning (som kan slåes av).
Som DCC-sentral, har den mulighet for full CV-programmering av lok.
 
Eneste "problem" slik jeg ser det, er at dette produkt var kun 1 år på markedet før Fleischmann ble overtatt av Modelleisenbahn Holding og kun et restlager finnes. Man valgte i stedet å satse på Roco´s Multimaus før salget kom skikkelig igang.
Tror at Uhlenbrock står bak utvikling og produksjon, men er ikke sikker? - Produktet er meg bekjent ikke solgt/overtatt av andre? - kanskje fordi det ville stå i direkte konkurranse til Uhlenbrock´s FREDer ig IB?
 
Løp og kjøp!
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2011 at 21:58
Hei!

Er det noen som har en steg for steg guide på hvordan man programerer decodere med multimaus?
Jeg kommer nok til å kjøpe det billigste startsettet fra roco etterhvert. og tysken min er ikke godEmbarrassed Blir glad for alle svar!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2011 at 22:54
Det følger vel med manual på svensk i startsettene??

Jeg skrev for noen år siden på Smalspor hvordan man endrer addressen på decodere med multimaus. Det innlegget finner du her http://www.phpbbserver.com/smalspor/viewtopic.php?p=4369&mforum=smalspor#4369


Edited by Yngve - 12 mai 2011 at 22:54
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2011 at 23:44
Kudos til deg yngve! Thumbs Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2011 at 14:07
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Det følger vel med manual på svensk i startsettene??

Jeg skrev for noen år siden på Smalspor hvordan man endrer addressen på decodere med multimaus. Det innlegget finner du her http://www.phpbbserver.com/smalspor/viewtopic.php?p=4369&mforum=smalspor#4369
Har min på svensk , både manual og multimusenSmile Men kan oppdaters med flere språk, men om norsk ligger inne her vet jeg ikke. Svensk og muligens dansk?
 
 
 
Og maualen på Svensk finner du her :
http://www.mjhobby.se/webarkiv/Roco/10810.pdf (mjhobby.se -> tipsbanken -> roco)


Edited by Wickerman - 13 mai 2011 at 14:18
A matter of life and death
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2011 at 00:17
Skandinavisk og svensk er to språkalternativer på multimausen.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2011 at 19:49
Hei
Språkalternativtivene ser ut til å avhengig av startsettet du har kjøpt .. Kan se ut som om norske startsett har denne muligheten, andre ikke...selvom de er kjøpt i Norge
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2011 at 21:46
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Skandinavisk og svensk er to språkalternativer på multimausen.


Hva er skandinavisk i denne sammenhengen? Et blandingspråk mellom dansk, norsk og svenske, eller kanskje uten svensk siden de har eget alternativ?
Svein S
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2011 at 20:33
Det finnes noen spennende app'er for iphone tilgjengelig. Jeg har sett TouchCab mot ESU. Vet ikke om det finnes en tilsvarende for feks Roco og Digitrax. Legger ved en link til en video om iphone og Märklin (litt lang..)
 
 
Terje
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2011 at 21:54
Om du søker på Digitrax på YouTube vil du også finne en instruktiv gjennomgang for å gjøre IPhone/IPod Touch til trådløs håndkontroller ved hjelp av en app og en Laptop som router for WLAN.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2011 at 11:19
Har kjørt  med Digitrax og Appel Ipod som kjørekontroll en stund nå det fungerer utmerkt.
Litt uvant med og skli på skjermen for hastighets justering i stedet for og vri, dette er en vanesak

Lars Erik
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2011 at 14:22
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Skandinavisk og svensk er to språkalternativer på multimausen.


Hva er skandinavisk i denne sammenhengen? Et blandingspråk mellom dansk, norsk og svenske, eller kanskje uten svensk siden de har eget alternativ?
 
Skandinavisk er en blanding av norsk og dansk med vekt på dansk.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2011 at 14:31
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei
Språkalternativtivene ser ut til å avhengig av startsettet du har kjøpt .. Kan se ut som om norske startsett har denne muligheten, andre ikke...selvom de er kjøpt i Norge
 
Min Multimaus som fulgte med El16-settet var innstilt på tysk, med mulighet for å endre det til svensk, engelsk og skandinavisk.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2011 at 20:22
Hei
 
Jeg har kjøpt 2 ulike sett med tysk forbilde av NMJ. Ingen av disse har 'skandinaviske' muligheter.
 
Jeg sendte spørsmål til NMJ om mulighetene for å endre. Har nå etter 2 år fortsatt ikke fått svar.
Ikke det at det plager meg veldig, siden jeg egentlig kjører Digitrax..
 
 
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.