MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vognkort og fraktkort
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vognkort og fraktkort

 Post Reply Post Reply
Author
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vognkort og fraktkort
    Posted: 02 januar 2011 at 20:26
Hei!

Jeg skal på mitt første fremo-treff på Nærbø om kort tid. Lurer på hvordan man lager vognkort og fraktkort. Eller er det arrangøren som lager fraktkort?

Ser på fremo-norge at man kan kontakte Steinar Snøtun for å få tak i lommer til fraktkort?

Takker for svar Smile 
Christian L.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 20:38

 

Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

Ser på fremo-norge at man kan kontakte Steinar Snøtun for å få tak i lommer til fraktkort?

Jeg kjøpte et hefte for visittkort på Binders (nå Staples) for flere år siden og klipte til fraktkortlommer ut av dette. Art. nr. 653104 hos Staples ser ut til å ligne på dette. Kanskje de nå også har andre artikler som er enda mer egnet.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 21:14

På Staples her i Bodø kjøpte jeg her rett før jul en pakke fra Durable. Visittkortlommer står det på kvitteringen. Kostet 67,- Art. nr. 784072

http://www.staplesbutikken.no/web/ePortal/ctrl?action=showiteminfo&itemNo=785072&loc=simplesearch
Det er den lille plastlomma som er limt på dokumentmappa. Kan se ut som det er mappa.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 21:40
Jeg kjøpte mange visittkortlommer på Libris i Kristiansand.
Det var ikke lim bak på de, så jeg kjøpte en rull med dobbeltsidig tape på Biltema.
Det fungerer veldig fint. Smile
Eirik
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 23:16
Takker for gode tips! Da skal jeg se innom en bokhandel i første omgang.
Men, har noen bilde av et vognkort med lomme på, så får jeg litt mer innblikk i hvordan det skal se ut Smile

Nytt spørsmål: Hva koster en Fred kontroll, og hvor får jeg tak i en sånn?


Edited by Chr. Lil. - 02 januar 2011 at 23:23
Christian L.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 23:27
Fred produseres internt i FREMO og bare av og til, så vidt jeg har forstått, og vel bare til medlemmer. 
Svein S
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 23:30
Originally posted by ses ses wrote:

Fred produseres internt i FREMO og bare av og til, så vidt jeg har forstått, og vel bare til medlemmer. 
Takk for svar. Så det vil egentlig si at siden jeg ikke er fremo-medlem så får jeg ikke tatt med lok på treff Unhappy
Christian L.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 23:36
Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

Takker for gode tips! Da skal jeg se innom en bokhandel i første omgang.
Men, har noen bilde av et vognkort med lomme på, så får jeg litt mer innblikk i hvordan det skal se ut Smile

Nytt spørsmål: Hva koster en Fred kontroll, og hvor får jeg tak i en sånn?
Vognkortmal kan laste ned herfra:
 
En FRED får du kjøpt når du har meldt deg inn i FREMO, de koster vel ca 350,- synes jeg huske?
I tillegg må den monteres, noe vi har vært så heldige at tyske FREMO-medlemmer har gjort for oss hittilSmile
Men hvis du stiller på treff med lok uten FRED, så har vel FREMO-Norge eller andre til utlån på treffet.


Edited by jevistad - 02 januar 2011 at 23:38
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 00:31
Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Fred produseres internt i FREMO og bare av og til, så vidt jeg har forstått, og vel bare til medlemmer. 
Takk for svar. Så det vil egentlig si at siden jeg ikke er fremo-medlem så får jeg ikke tatt med lok på treff Unhappy

Joda. Man kan melde på lok uten Fred, dersom de ikke har endret opplegget. Jeg har nå hatt med lok uten Fred. Men blir det underskuff på Fred-er på et treff, så blir det selvsagt et problem. Nå var det mange i Norge som fikk Fred-er i 2010, så hvis de som har tar med flere enn akkurat til egne lok, går vel det bra. Men egentlig er det kanskje andre enn jeg som bør svare på dette.
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 09:45
Her er bilder av et vognkort :




Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 12:42
Angående FRED så har FREMO-Norge et antall FREDer til "utlån" på treffene, så normalt klarer vi oss. Men det er selvsagt også nyttig om de som har ekstra FREDer tar disse med.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 13:34

Hvor kan jeg legge inn bestilling på FRED, da jeg allerede er FREMO medlem. Gjøres det via FREMO-Norge eller direkte til FREMO Tyskland????

Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 20:29
Takk for mange gode svar!

Jeg var nettopp innom Notabene og fant visitkortmapper, de lignet veldig på de du har brukt Mr. Bridger. Kostet kun 4,- stykk Thumbs Up Takk for bilder forresten.

Da tar jeg med et lok eller to på treffet i Nærbø, så får vi se om det er noen kontroller til overs.
Christian L.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 21:46
Originally posted by kokken kokken wrote:

Hvor kan jeg legge inn bestilling på FRED, da jeg allerede er FREMO medlem. Gjøres det via FREMO-Norge eller direkte til FREMO Tyskland????

Vi har nettopp gjennomført en bestillingsrunde her hjemme, og det er vel ikke sannsynlig at vi tar en ny nå (det kan ta laaang tid Embarrassed). Noen nye medlemmer fikk kjøpt på treffet i Zuidbroek. Men det snakkes om at det skal settes igang en ny "Aktion" i Tyskland i 2011. Du må følge med i Hp1, for det vil sannsynligvis bli avertert der.
 
Det har vært noe usikkerhet rundt spørsmålet om de skulle lage flere FREDi, men det kan se ut som om det kommer i alle fall en runde til. Det ventes på trådløse løsningerTongue.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 22:07
Hva er prisen på FRED håndkontrollere? er litt nyskjerrig da jeg som nevnt planlegger å bli aktiv innenfor fremo.

samtidig lurer jeg på om noen har lyst å påta seg jobben med å lage 3 vognkort for megSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 22:20
Originally posted by Stian Stian wrote:

Hva er prisen på FRED håndkontrollere? er litt nyskjerrig da jeg som nevnt planlegger å bli aktiv innenfor fremo.

Se lenger opp i tråden til dr. JEVistads innlegg.
Originally posted by Stian Stian wrote:



samtidig lurer jeg på om noen har lyst å påta seg jobben med å lage 3 vognkort for megSmile


Tja, hvorfor ikke. Send meg nødvendige info om vognene samt bilder av de slik du ser illustrert i tråden, så kan jeg fikse det.
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 22:46
Tusen Takk for at du ville hjelpe Svein! men Eibro tilbø seg å hjelpe også. så han gjør det for meg :)

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 23:23
Originally posted by Stian Stian wrote:

Hva er prisen på FRED håndkontrollere? er litt nyskjerrig da jeg som nevnt planlegger å bli aktiv innenfor fremo.


Jeg kom tilfeldigvis over en mail nå som viser at jeg betalte ca 30 euro per Fredi for et års tid siden, ferdig montert. Det blir vel ca 250,- og ikke 350 som JEVistad skrev.
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 11:15
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Stian Stian wrote:

Hva er prisen på FRED håndkontrollere? er litt nyskjerrig da jeg som nevnt planlegger å bli aktiv innenfor fremo.


Jeg kom tilfeldigvis over en mail nå som viser at jeg betalte ca 30 euro per Fredi for et års tid siden, ferdig montert. Det blir vel ca 250,- og ikke 350 som JEVistad skrev.
 
De FREDi'ene vi bestilte for en tid tilbake skulle egentlig leveres som byggesett, men ble satt sammen av FREMO-gruppen i Hamburg som en gest til oss her nord Tongue. Så prisen på en ferdigbygget FREDi er i øyeblikket 50 euro (litt over 400 kroner), men det er jo fortsatt billig.
Hva de eventuelt nye byggesettene kommer på vet jeg ikke enda.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 15:46

Når det gjelder vognkort og fraktkort: Kanskje noen som er litt drevne på dette kunne laget en artikkel på mjwiki.no? Står lite om emnet der...

Spørsmål: De symbolene på vognkortet: strek, dobbel strek og strek-trekant. Hva betyr de?
Christian L.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 15:51
Det er koder for bremseutrustning slik det var påmalt hjørnene på godsvognene tidligere. Akkurat disse merkene er vel det minst viktige på vognkortene - etter min mening.
Svein S
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2011 at 15:26
Originally posted by ses ses wrote:

Det er koder for bremseutrustning slik det var påmalt hjørnene på godsvognene tidligere. Akkurat disse merkene er vel det minst viktige på vognkortene - etter min mening.
Flott, da dropper jeg nok de :-)
 
Sliter litt med å finne ut av vekt/last og maks hastighet... Jeg har noen Hibiks og Habbins jeg skal ha med, noen som vet?
Christian L.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 08:57
Gammel tråd dette, men jeg bumper den opp igjen i stedet for å lage en ny.

Har fått tak i vognkortmal, men finnes det en tilsvarende mal for fraktkortene som kan lastes ned? Evt om noen som har den kan være snill og maile den til meg?

Et annet spørsmål: De fargede feltene på både fraktkort og vognkort (for mottakerstasjon og retur av tomvogn), hva er retningslinjene her? Skjønner at de ulike fargene betyr ulike baner, men hvilke farger brukes hvor, og står man helt fritt her?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.