MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kontaktledning på Gandal og Grungen?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kontaktledning på Gandal og Grungen?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kontaktledning på Gandal og Grungen?
    Posted: 26 mars 2005 at 23:17
Kan noen av dere i Sandnes MJ Forening fortelle om hvordan dere har lagd kontaktledning og stolper på Gandal stasjonen og andre moduler???

Driver å planlegger om hvordan mitt skal se ut på Grungen stasjon, her oppe i nord.

Edited by Claes Olsen
Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2005 at 18:31

Nå er ikke jeg medlem i Sandnes MJF, det er en meget eksklusiv klubb med bare et medlem.

Men siden det er jeg som har laget KL-anlegget på modellene du etterspør, så skal jeg forsøke å forklare hvordan det er gjort. (Jeg tror faktisk det er lettere å lage masten enn å forklare det)

Jeg bruker egentlig en litt annen variant av det som Bjørn Runar beskriver her: http://home.online.no/~bjornrl/ledn_master.htm

Jeg bruker noe grovere tråd, da jeg bruker den ferdige luftledningen fra Sommerfeldt til selve luftstrekket.

Ved å bruke grovere dimensjoner enn det som er skalariktig, blir proporsjonene riktigere, da luftledningen til Sommerfeldt er nokså grov, selv om den tynneste brukes (0,4/0,5mm)

(Skalariktig kontaktledning i H0 er 0,13mm)

Til master er det brukt tynnveggede messingrør med 3mm.ytterdiameter.

Dette er også litt i overkant grovt, men som sagt, jeg mener det står i forhold til resten.

Hvis ikke kan se ut som, som en sa det, ”som at det er tråden som holder opp mastene”

Velger man å ikke ha tråd, eller lage luftstrekk selv av tynnere tråd, bør selvfølgelig utliggere og annet oppheng være tynnere også.

En fordel med messingrør, er at de kan bøyes i lodd dersom du er uheldig og borer litt skjevt festehull i ”bakken”.

Jeg har ikke prøvd trepinner til master, men jeg vil tro det er litt risikabelt å bruke når man skal ha kontaktledning.

 

Materiell:

0,7mm fjærståltråd fra Sommerfeldt (art.098)

Eventuelt kan man bruke:

0,7mm kobberlegert ståltråd (art. 091) Denne er lettere å bøye og lodde, men det blir ikke så stivt.

0,25 mm fjærstål (Gitarstreng) til strekkstag

Isolator nr.197 fra Sommerfeldt

Luftledning nr.184 (0,4/0,5 x 500mm) fra Sommerfeldt.

3mm tynnvegget messingrør.

Verktøy:

Tang til å bøye ståltråd, nr. 489 fra Xuron anbefales varmt.

Solid avbiter som tåler fjærstål.

Jeg har funnet ut at en grei måte å lodde på, er å bruke Stannol 2,5% sølvloddetinn og loddefett fra Bera. (Clas Ohlson)

Men man bør skylle loddestedet i varmt vann etterpå, da det etterlater etsende rester.

Framgangsmåte:

Det bores 4 hull i et messingrør der hvor isolatorfestene skal stå.

Bruk tegningen som underlag når du lodder (kopier opp flere, den blir som regel ubrukelig etter en to-tre master)

Den delen av horisontalstaget som er på innsiden av isolatoren mot stolpen bøyes til og loddes fast, isolatoren tres på og horisontalstaget bøyes til riktig posisjon.

Bøy så til nedre del av isolatorfestet og lodd fast i stolpen og sammen med øvre del av isolatorfestet der hvor de (nesten) møtes.

Så lodder du fast en skråavstiver mellom øvre og nedre del av isolatorfestet.

Så gjentar du denne operasjonen for isolatorfestet til strekkstaget, men her klipper du jevnt med toppen på isolatoren, og lodder på strekkstaget, presser isolatoren nedpå og bøyer strekkstaget i riktig posisjon.

Press ned isolatoren på isolatorfestet for horisontalstaget og lodd fast trykkstaget i riktig vinkel til horisontalstag. (vær rask med bolten da det er fort gjort å deformere isolatoren)

Lodd så sammen trykkstag og strekkstag.

Det er stedet hvor disse møtes som vanligvis bestemmer posisjonen til ledningen på horisontalstag og dermed i forhold til sporet.

Det er greiest å ha disse delene lenger enn de skal være, og heller kutte de av når de er ferdig loddet.

Som hos forbildet lar man annenhver stolpe ha kort og lang utligger på en rett strekning.

Deretter bøyes 0,4mm messingtråd rundt stolpen ved hver av festene og tvinnes/loddes sammen.

Disse skal illudere klaven som klemmer fast rundt stolpen.

Stolpene er malt med humbrol nr 98, deretter er nederste del av stolpen tørrbørstet med matt svart og øverste del med lysgrått.

Det som skal se ut som det er galvanisert, er malt med humbrol nr.56.



Edited by jevistad
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2005 at 20:55

Denne beskrivelsen er det bare å ta vare på!!

Kjekt å ha til en selv skal bygge.

 

TAKK

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2005 at 00:51

Flott byggebeskrivelse, Jon Einar! Og gode tips.

Mvh Jon S.

En gammel Märklinbok sier: "Anslutes en elmaskin till nätet så omvandlas den elektriska energin till mekanisk energi."

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2005 at 10:18
Ja det må jeg si. Takk for beskrivelsen. Dere tok vel bilder fra byggingen av kl. Mener dere viste det her men de er borte. Kunne gjerne sett dem igjen.

Hvordan har du gjort med kl over modulskjøtene?

Fotoapparat er en flott oppfinnelse!!!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2005 at 12:19
Nå har jeg drevet å skisset litt. Blir det riktig å sette opp stolper og brygger på denne måten over skinnene på Grungen stasjon?



Der det er rødbrunt skal jeg ha kl men der det er gult er jeg usikker. Hva er mest naturlig?
Jeg er ikke så veldig insatt når det gjelder dette med kl.



Edited by Claes Olsen
Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2005 at 16:30

Plassering av åk tror jeg bestemmes av om det er dårlig plass mellom sporene og om det er plattformer.

Man forsøker nok å unngå master ved plattformkanter.

Når det gjelder det gule sporet ditt, ville jeg tro det var naturlig med KL siden det er gjennomgående, er det derimot et typisk lastespor er det vel mer usikkert?

Det er det som er det fine med å bygge etter et konkret forbilde, man slipper å lure på hvordan det skal være

Hvis du velger KL på dette sporet,ville jeg ikke hatt åk over, men montert utligger på nærmeste åkmast.

Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:


Hvordan har du gjort med kl over modulskjøtene? 

Det er brukt løse kontaktledningsstykker som er huket på.

Jeg kan jo nevne at i motsetning til hos forbildet, så er det ingen god ide å stramme opp bærelina, kun kontaktledningen.

Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:

Dere tok vel bilder fra byggingen av kl. Mener dere viste det her men de er borte. Kunne gjerne sett dem igjen. 

Jeg skal se om jeg finner igjen noen bilder å legge ut.

Ellers har vel muligens Bjørn Runar noen bilder av åkbygging å bidra med?

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2005 at 08:36

En liten kommentar Claes (og Jon Einar kan sikkert supplere ):

Du foreslår å plassere åk helt ute ved seksjons-skjøtene. Det tror jeg kanskje ikke er noen god ide, da de blir veldig utsatt for "slitasje" ved op- og nedmontering og transport (i den grad det er aktuelt). Det samme gjelder plassering av vanlige master. Normalt har vi tenkt oss en plassering sånn circa et halvt spenn inn fra enden av modulen modulen (gjelder først og fremst ved modulskjøter, ikke seksjons-skjøter). Dermed vil også mastene på neste modulen stå i rimelig avstand.

Hilsen Halvor

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2005 at 08:56
Du har helt rett Halvor, men jeg er veldig usikker på hvordan mastene bør plasseres da. Sånn som jeg tegnede det føler jeg blir det riktige.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2005 at 09:37

Etter å ha hatt Bjørnlia stasjon (med KL-master og åk) med på 3 FREMO-treff, kan det gjøres opp en liten status på holdbarhet/slitasje:

  • 2 skader på utligger KL-stolper
  • 1 skade på utligger under åk


Den ene stolpen skadet jeg selv under klargjøring av en seksjon før et treff.
Den andre stolpen ble skadet når seksjonen ble satt inn i hyllen sin hjemme etter et treff.
Skaden på åket skjedde på et treff, ved påsetting av vogner på sporet rett under åket.

Så, med andre ord tåler mastene/åkene forholdsvis godt både transport og "bruk".
Det er viktig å merke seg, som også Halvor poengterte, at samtlige master og åk står montert godt innenfor seksjonskantene.

Nå har jeg valgt å ikke ha tråd mellom mastene.  Dersom tråd hadde vært montert, tror jeg nok at skadefrekvensen hadde vært en helt annen.  Avkobling mellom vogner vil bli en svært vanskelig operasjon om man har 3-4 parallelle spor med tråd over...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Øystein W View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Benin
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øystein W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2005 at 11:19

Vi tillater oss å henlede oppmerksomheten på våre norske tremaster.

MC 501

http://www.modellcompagniet.no/Web_sider/Produkter/la ngs_linje.htm

for ModellConpagniet



Edited by Øystein W
ØW
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2005 at 11:55
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Plassering av åk tror jeg bestemmes av om det er dårlig plass mellom sporene og om det er plattformer.

Man forsøker nok å unngå master ved plattformkanter.

 

Her er et bilde fra Halden sist sommer som skulle vise litt av dette, legg merke plassering av stolpene til venstre. Jeg har ikke målt, men tipper de er minst to meter fra plattformkanten.

 

 

Bildet er kanskje ikke det beste, men håper det ble grei kvalitet som illustrasjonsfoto likevel. Jeg har ikke så god skjerm akkurat nå til å vurdere kvalitet og fikk ikke komprimert nok uten å måtte kjøre prosessen to ganger (merkelig fordi slikt har funka før).

 

Hilsen KnuT

 

PS. Kontaktledningsanlegget i Halden ble fornyet for noen år siden. Det gamle var fra 1940-tallet.



Edited by KnuT
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2005 at 22:44

Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:

Dere tok vel bilder fra byggingen av kl. Mener dere viste det her men de er borte. Kunne gjerne sett dem igjen. 

Her er to som er vist før på gamle FREMO-snakken:

og

Bildet over forestiller en seksjoneringsbryter (tror det heter det), disse finnes på alle stasjoner med Kl, og brukes til å gjøre stasjonsområdet spenningsløst.

Denne er litt spesiell, siden den mater inn spenning fra Ganddal omformer gjennom kablene som kommer opp på siden.

Som oftest er de montert på en åkmast.

 

Slenger på noen ekstra bilder og håper ikke altfor mange blir lei av å se bilder fra Ganddal

Bildet over viser avspenningen av KL for avvikesporet i "sørenden"

 

og dette viser avspenningen av samme spor med lodd i "nordenden"

 

Åk nr 1 med "reservestrømstrafo", denne forsyner sikringsanlegget med strøm dersom det vanlige lysnettet faller ut.

 

Seksjonsskjøt uten kl-stykker montert.

Og til slutt et bilde av baneavdelingen i arbeid med svillebytte

Håper disse bildene var til noen glede?

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2005 at 08:48
Takk Jon Einar!

Det "varmer" å se slike bilder! Jeg trur ikke jeg har sett en stasjon som er så enkel og genial som Gandal. Den er helt super flott!



Krysser kl hverandre her eller går de paralellt?

Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2005 at 09:03

Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:


Krysser kl hverandre her eller går de paralellt?

De krysser hverandre gjennom vekselen, den til avvikesporet er tredd inni den andre.

Halvor påpekte at det ikke er så lurt å ha KL-master nærme modul/seksjonsskjøter, og det kan jeg være enig i.

Det tenkte vi ikke på når vi laget KL  til Ganddal, men det har gått greitt hittil.

Men man må være obs på det inntil seksjonene er på plass i transportkassen.

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2005 at 11:21

Dette er så nydelig at det faktisk gjør vondt!   Håper jeg engang kan få bygge noe slikt! Blir liksom noe helt annet med KL..

Når er neste mulighet for å oppleve Ganddal st.?

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2005 at 13:12
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Dette er så nydelig at det faktisk gjør vondt!   Håper jeg engang kan få bygge noe slikt! Blir liksom noe helt annet med KL..

Enig med Svein!

Et gammelt Miba Spesial (nr 6 fra 1990) har en stor artikkel om selvbygging av KL med 0,15 mm tråd. Det er flott - men langt utover mine evner - men det dere viser er jo kanskje innen rekkevidde for de fleste av oss. og nå har vel viessmann også kommet med litt tynnere (0.4mm) KL?

For min del ga jeg opp med forsøk på å bygge KL, endte opp med NOHAB og stortysker som ble byttet inn i amerikansk diesel. Men må ærlig innrømme jeg blir fristet av alle de flotte modellene som er kommet - og ikke minst av alt det spennende materiellet som går her i Halden om dagen (se. f.eks på Postvogna på http://www.jernbane.net/). Har tenkt å legge ut noen bilder herfra etterhvert.

KnuT



Edited by KnuT
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2005 at 15:01

Hei alle

Det er kanon at se disse billeder og det fine arbejde som lægges for dagen. Specielt for en dansker, inkarneret Norgesfreak som ikke bor i Norge. Dette materiale vil blive et vigtigt grundlag for opbygningen af min egen Kl.

Er gået igang med at bygge Kl master fra Modellcompagniet og de kan anbefales, både med hensyn til pris og kvalitet.

Min Kl bliver ikke strømførende og derfor har jeg tænkt at bygge den op med blød nylonsnøre som set på WNJ. Dermed ikke sagt at jeg kan gøre det som dem - men jeg vil prøve.

Med modelbanehilsen



Edited by Dan Rasmussen
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2005 at 09:15

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Når er neste mulighet for å oppleve Ganddal st.?

Den blir iallefall å se på messen til Stavanger modelljernbaneklubb siste helgen i oktober:

http://home.no.net/smjk/messe05/smjk_messe2005.htm



Edited by jevistad
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2005 at 11:28
Originally posted by halvors halvors wrote:

En liten kommentar Claes (og Jon Einar kan sikkert supplere ):

Du foreslår å plassere åk helt ute ved seksjons-skjøtene. Det tror jeg kanskje ikke er noen god ide, da de blir veldig utsatt for "slitasje" ved op- og nedmontering og transport (i den grad det er aktuelt). Det samme gjelder plassering av vanlige master. Normalt har vi tenkt oss en plassering sånn circa et halvt spenn inn fra enden av modulen modulen (gjelder først og fremst ved modulskjøter, ikke seksjons-skjøter). Dermed vil også mastene på neste modulen stå i rimelig avstand.

Hilsen Halvor

I tidligere diskusjoner omkring plassering av mast ved modulkant, mener jeg å huske at det ble argumentert med at 15 cm fra kant skulle bli den "korrekte" plasseringen. Avstand mellom mastene på strekning forøvrig skulle dermed bli 30 cm.

Nå stoler jeg for det første ikke helt på hukommelsen vedrørende akkurat dette - 30 cm avstand er da også svært kort. I 1:1 er avstanden neppe så kort, heller ikke i de de aller mest krappe svingene.

På modulen som dette gjelder, synes 40 cm å være en avstand som visuelt sett kan fungere fint - dette skulle gi 20 cm til modulkant hvis man følger "systemet" med "halv avstand" ut til modulkant.

Ettersom avstand på KL-master varierer i virkeligheten også, burde det fungere greitt mot en modul med 15 cm avstand til kant, vel og merke hvis det dreier seg om kurvemoduler/variasjon i kurvatur. På rett strekning bestående av flere moduler vil variasjon i avstand muligens se litt merkelig ut?

Ut fra dette virker det som om avstand til modulkant ikke må være mindre enn 15 cm.

mvh

Lars

 

 

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2005 at 15:10
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

I tidligere diskusjoner omkring plassering av mast ved modulkant, mener jeg å huske at det ble argumentert med at 15 cm fra kant skulle bli den "korrekte" plasseringen. Avstand mellom mastene på strekning forøvrig skulle dermed bli 30 cm.

Nå stoler jeg for det første ikke helt på hukommelsen vedrørende akkurat dette - 30 cm avstand er da også svært kort. I 1:1 er avstanden neppe så kort, heller ikke i de de aller mest krappe svingene.

På modulen som dette gjelder, synes 40 cm å være en avstand som visuelt sett kan fungere fint - dette skulle gi 20 cm til modulkant hvis man følger "systemet" med "halv avstand" ut til modulkant.

Ettersom avstand på KL-master varierer i virkeligheten også, burde det fungere greitt mot en modul med 15 cm avstand til kant, vel og merke hvis det dreier seg om kurvemoduler/variasjon i kurvatur. På rett strekning bestående av flere moduler vil variasjon i avstand muligens se litt merkelig ut?

Ut fra dette virker det som om avstand til modulkant ikke må være mindre enn 15 cm.

mvh

Lars

 

 

Jeg er enig i at 15 cm er for kort, problemet er at nå har noen begynt å bruke dette som standard.

Hvis man ikke bruker KL-tråd så er det jo ikke noe problem, men hvis man bruker KL-tråd så blir jo den løse KL-stykket man har med plutselig for kort hvis noen stiller med en modul som har KL-masten 20 cm fra modulkanten.

Avstanden mellom mastene internt på modulen har jo ingen betydning for dette, på Ganddal har vi brukt 50 cm mellom mastene på rettstrekket.

I 1:1 er denne avstanden 60-70 meter...

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 15:28

feil!

Hvordan sletter en innlegg? er jo ikke noe søppelbøtte her



Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2006 at 21:22
Originally posted by jevistad jevistad wrote:





Jeg har noen spørsmål om disse kontaktledningene igjen...
Hva for materialer er brukt f.eks. i det åket som er på bildet over? Her i Bodø er det ingen som selger messings profiler så dette må bestilles , så da hadde det vært kjekt å vite hva man må ha.

Edited by Claes Olsen
Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2006 at 22:20

Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:

Jeg har noen spørsmål om disse kontaktledningene igjen...
Hva for materialer er brukt f.eks. i det åket som er på bildet over? Her i Bodø er det ingen som selger messings profiler så dette må bestilles , så da hadde det vært kjekt å vite hva man må ha.

Hej Claes!  Hvor får du tak i messingprofiler? Kunne trengt noe selv

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2006 at 23:53

Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:


Jeg har noen spørsmål om disse kontaktledningene igjen...
Hva for materialer er brukt f.eks. i det åket som er på bildet over? Her i Bodø er det ingen som selger messings profiler så dette må bestilles , så da hadde det vært kjekt å vite hva man må ha.

Hvis det kan være noen trøst, så er det ikke å få tak i her i Stavangerområdet heller.

Åket på bildet er laget av vinkel"jern", men det er feil. (eneste jeg fikk tak i når det ble laget)

Du bør bruke kanal"jern", (u-profil) og mest skalariktig blir 1,0x0,5mm på undergurt og 1,5x0,75mm på overgurten.

Dette blir veldig smått, så det kan kanskje lønne seg å gå opp et hakk på dimensjonene hvis du er uvant med å lodde (hva vet jeg)

Dette bestilte jeg sist hos RimboGrande i Sverige, det var kjapt og greitt.

http://www.rimbogrande.se/prstart.html

 

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 08:31

Takk Jon Einar!

Pussig det der. Hadde faktisk tenkt å handle hos Rimbo Grande. Det er ikke mulig å få en "handleliste" for et helt åk med alt?

Messingtråder, profiler, isolatorer osv.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 23:18
Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:

Det er ikke mulig å få en "handleliste" for et helt åk med alt?

Messingtråder, profiler, isolatorer osv.

Jeg får prøve

*1,5 x 0,75mm u-profil til overgurten

*1,0 x 0,5mm u-profil til undergurten

*3,2mm (1/8" K&S) firkant messingrør til Mastene, som jeg faktisk har kjøpt i Stavanger. Mulig at en velassortert R/C butikk i Bodø har dette. Hvis ikke så har Hobby-Train i Drammen

Mastene skal jo egentlig smalne litt mot toppen, men jeg vet ikke hvordan man skulle laget dette.

Kanskje Svein kunne etset noen striper til å brette sammen og lodde?

*0,3 til 0,4 mm messingtråd til skråbånd

*0,5 til 0,6mm messingtråd til fagverket i gurtene. (som jeg ikke har laget)

-0,8-1mm messingtråd til isolatorfester (eg. den minste u-profilen her også, men den kan være vanskelig å bøye slik at det ser bra ut)

-Isolatorene er Sommerfeldt nr. 197 dersom du skal ha "60 talls KL

+ messingrør i forskjellige dimensjoner, kjekt å ha litt plukke i.

 



Edited by jevistad
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2006 at 19:18

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Kanskje Svein kunne etset noen striper til å brette sammen og lodde?

Ikke umulig vist en annen herre tegner noe i AutoCad Men sånt kan vi ta i mars, da skal jeg også få gjort noe mer på prosjektene min

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 18:23

Her er et åk som passer inn på Grungen

 

Tegningen er basert på originaltegninger og oppmålinger av demonterte åk.

Tegningen er tilpasset skala 1:87 og har ikke med alle detaljer.

Ut fra oppmålinger på Sandnes kan jeg opplyse at avstanden mellom de vertikale bjelkene der varierer fra 2,4 meter til 4,5 meter.

Under og overgurten er bygd opp av seksjoner på 4 meter, og det virker som masteavstanden tilpasses dette, men avvik forekommer.

For de som har AutoCad eller et visningsprogram kan filen lastes ned her for å få tegningen i målestokk (1:87)

kl-aak.rar

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 18:37

Du er helt utrolig Jon Einar! 

TAKK!!!   

Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,076 seconds.