Kontaktledning på Gandal og Grungen? |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du har helt rett Halvor, men jeg er veldig usikker på hvordan mastene bør plasseres da. Sånn som jeg tegnede det føler jeg blir det riktige.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En liten kommentar Claes (og Jon Einar kan sikkert supplere ): Du foreslår å plassere åk helt ute ved seksjons-skjøtene. Det tror jeg kanskje ikke er noen god ide, da de blir veldig utsatt for "slitasje" ved op- og nedmontering og transport (i den grad det er aktuelt). Det samme gjelder plassering av vanlige master. Normalt har vi tenkt oss en plassering sånn circa et halvt spenn inn fra enden av modulen modulen (gjelder først og fremst ved modulskjøter, ikke seksjons-skjøter). Dermed vil også mastene på neste modulen stå i rimelig avstand. Hilsen Halvor |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Plassering av åk tror jeg bestemmes av om det er dårlig plass mellom sporene og om det er plattformer. Man forsøker nok å unngå master ved plattformkanter. Når det gjelder det gule sporet ditt, ville jeg tro det var naturlig med KL siden det er gjennomgående, er det derimot et typisk lastespor er det vel mer usikkert? Det er det som er det fine med å bygge etter et konkret forbilde, man slipper å lure på hvordan det skal være Hvis du velger KL på dette sporet,ville jeg ikke hatt åk over, men montert utligger på nærmeste åkmast.
Det er brukt løse kontaktledningsstykker som er huket på. Jeg kan jo nevne at i motsetning til hos forbildet, så er det ingen god ide å stramme opp bærelina, kun kontaktledningen.
Jeg skal se om jeg finner igjen noen bilder å legge ut. Ellers har vel muligens Bjørn Runar noen bilder av åkbygging å bidra med? |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå har jeg drevet å skisset litt. Blir det riktig å sette opp stolper og brygger på denne måten over skinnene på Grungen stasjon?
Der det er rødbrunt skal jeg ha kl men der det er gult er jeg usikker. Hva er mest naturlig? Jeg er ikke så veldig insatt når det gjelder dette med kl. Edited by Claes Olsen |
||
Modellhilsen
Claes |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja det må jeg si. Takk for beskrivelsen. Dere tok vel bilder fra byggingen av kl. Mener dere viste det her men de er borte. Kunne gjerne sett dem igjen.
Hvordan har du gjort med kl over modulskjøtene? Fotoapparat er en flott oppfinnelse!!! |
||
Modellhilsen
Claes |
||
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott byggebeskrivelse, Jon Einar! Og gode tips. En gammel Märklinbok sier: "Anslutes en elmaskin till nätet så omvandlas den elektriska energin till mekanisk energi." |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne beskrivelsen er det bare å ta vare på!! Kjekt å ha til en selv skal bygge.
TAKK |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er ikke jeg medlem i Sandnes MJF, det er en meget eksklusiv klubb med bare et medlem. Men siden det er jeg som har laget KL-anlegget på modellene du etterspør, så skal jeg forsøke å forklare hvordan det er gjort. (Jeg tror faktisk det er lettere å lage masten enn å forklare det) Jeg bruker egentlig en litt annen variant av det som Bjørn Runar beskriver her: http://home.online.no/~bjornrl/ledn_master.htm Jeg bruker noe grovere tråd, da jeg bruker den ferdige luftledningen fra Sommerfeldt til selve luftstrekket. Ved å bruke grovere dimensjoner enn det som er skalariktig, blir proporsjonene riktigere, da luftledningen til Sommerfeldt er nokså grov, selv om den tynneste brukes (0,4/0,5mm) (Skalariktig kontaktledning i H0 er 0,13mm) Til master er det brukt tynnveggede messingrør med 3mm.ytterdiameter. Dette er også litt i overkant grovt, men som sagt, jeg mener det står i forhold til resten. Hvis ikke kan se ut som, som en sa det, ”som at det er tråden som holder opp mastene” Velger man å ikke ha tråd, eller lage luftstrekk selv av tynnere tråd, bør selvfølgelig utliggere og annet oppheng være tynnere også. En fordel med messingrør, er at de kan bøyes i lodd dersom du er uheldig og borer litt skjevt festehull i ”bakken”. Jeg har ikke prøvd trepinner til master, men jeg vil tro det er litt risikabelt å bruke når man skal ha kontaktledning. Materiell: 0,7mm fjærståltråd fra Sommerfeldt (art.098) Eventuelt kan man bruke: 0,7mm kobberlegert ståltråd (art. 091) Denne er lettere å bøye og lodde, men det blir ikke så stivt. 0,25 mm fjærstål (Gitarstreng) til strekkstag Isolator nr.197 fra Sommerfeldt Luftledning nr.184 (0,4/0,5 x 500mm) fra Sommerfeldt. 3mm tynnvegget messingrør. Verktøy: Tang til å bøye ståltråd, nr. 489 fra Xuron anbefales varmt. Solid avbiter som tåler fjærstål. Jeg har funnet ut at en grei måte å lodde på, er å bruke Stannol 2,5% sølvloddetinn og loddefett fra Bera. (Clas Ohlson) Men man bør skylle loddestedet i varmt vann etterpå, da det etterlater etsende rester. Framgangsmåte: Det bores 4 hull i et messingrør der hvor isolatorfestene skal stå. Bruk tegningen som underlag når du lodder (kopier opp flere, den blir som regel ubrukelig etter en to-tre master) Den delen av horisontalstaget som er på innsiden av isolatoren mot stolpen bøyes til og loddes fast, isolatoren tres på og horisontalstaget bøyes til riktig posisjon. Bøy så til nedre del av isolatorfestet og lodd fast i stolpen og sammen med øvre del av isolatorfestet der hvor de (nesten) møtes. Så lodder du fast en skråavstiver mellom øvre og nedre del av isolatorfestet. Så gjentar du denne operasjonen for isolatorfestet til strekkstaget, men her klipper du jevnt med toppen på isolatoren, og lodder på strekkstaget, presser isolatoren nedpå og bøyer strekkstaget i riktig posisjon. Press ned isolatoren på isolatorfestet for horisontalstaget og lodd fast trykkstaget i riktig vinkel til horisontalstag. (vær rask med bolten da det er fort gjort å deformere isolatoren) Lodd så sammen trykkstag og strekkstag. Det er stedet hvor disse møtes som vanligvis bestemmer posisjonen til ledningen på horisontalstag og dermed i forhold til sporet. Det er greiest å ha disse delene lenger enn de skal være, og heller kutte de av når de er ferdig loddet. Som hos forbildet lar man annenhver stolpe ha kort og lang utligger på en rett strekning. Deretter bøyes 0,4mm messingtråd rundt stolpen ved hver av festene og tvinnes/loddes sammen. Disse skal illudere klaven som klemmer fast rundt stolpen. Stolpene er malt med humbrol nr 98, deretter er nederste del av stolpen tørrbørstet med matt svart og øverste del med lysgrått. Det som skal se ut som det er galvanisert, er malt med humbrol nr.56. Edited by jevistad |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan noen av dere i Sandnes MJ Forening fortelle om hvordan dere har lagd kontaktledning og stolper på Gandal stasjonen og andre moduler???
Driver å planlegger om hvordan mitt skal se ut på Grungen stasjon, her oppe i nord. Edited by Claes Olsen |
||
Modellhilsen
Claes |
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |