MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kontaktledning på Gandal og Grungen?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kontaktledning på Gandal og Grungen?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kontaktledning på Gandal og Grungen?
    Posted: 16 april 2007 at 23:10
Takk for bilder! Det fra Jærbanen er av "nyere type", så det fra Drangsdalen blir dermed det jeg lette etter!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2007 at 22:37
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

...hvordan ser tremaster ut etter en tunell? Her er et bilde av ei stålmast på Arendalsbanen, men antar at tremastene ser litt annerledes ut?

 
Her er en mast på Jærbanen, riktignok etter en undergang, men løsningen blir den samme.
Og her er en tremast i Drangsdalen på Sørlandsbanen.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2007 at 21:46
Kjempebra artikkel! men hvordan ser tremaster ut etter en tunell? Her er et bilde av ei stålmast på Arendalsbanen, men antar at tremastene ser litt annerledes ut?
Stålmast%20ut%20av%20tunell
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2006 at 18:06

Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Skal se om jeg finner kopier på back-up CD"er, slik at jeg kan legge dem ut påny.

Jeg fant, jeg fant....!

Dette tror jeg viser det meste.  Øverst vises en ferdig utgave og under vises de to sidene og et fagverk "in progress".

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2006 at 17:57
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Ellers laget jo Bjørn Runar noen fine åk hvor han brukte en messingtråd til å lage dette fagverket.

Han la vel ut noen bilder av dette arbeidet også, men det var vel muligens på det gamle forumet som har forsvunnet

De har nok forsvunnet et sted.  Skal se om jeg finner kopier på back-up CD"er, slik at jeg kan legge dem ut påny.  Ellers fant jeg ett bilde på hjemmesiden min:

Og det stemmer, Jon Einar, jeg brukte messingtråd som jeg forhåndsbøyde med en flattang og deretter loddet fast mellom de to sidene.  Til slutt dro jeg en fil over toppen noen ganger slik at den ble seende "litt" flat ut.

Ellers er det U-bjelker i to forskjellige størrelser oppe og nede og solide massive firkantprofiler til stolper.

Alt av messingdeler som jeg benyttet kjøpte jeg hos Hobbytrain i Drammen.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2006 at 15:53

For de som fortsatt er interesserte i å kikke på både Bjørnlia og Ganddal løsningene "live" er første anledning nå mest sannsynlig 17-19 mars i Arendal  Big smile

 

MVH
Terje O

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2006 at 15:36
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Men finnes det noen smart måte å få til dette fagverket i gurtene på, ser for meg at dette blir ikke helt lett vist en skal lodde del for del.

Du finner sikkert på noe lurt du Svein, etsing er ikke akkurat mitt spesiale...

Ellers laget jo Bjørn Runar noen fine åk hvor han brukte en messingtråd til å lage dette fagverket.

http://www.autoclassic.no/amjk/graphics/Pictures/Barbu2005/C IMG0055.jpg

Det var sikkert ikke enkelt det heller, men det kan han kanskje beskrive selv?

Han la vel ut noen bilder av dette arbeidet også, men det var vel muligens på det gamle forumet som har forsvunnet

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 19:20
Nå er denne så liten at å brette ned flipper, er kanskje å drømme litt. Men en etset lang del å legge oppå disse to Uprofilene på toppen burde vel bli bra??
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 19:06

 

Men finnes det noen smart måte å få til dette fagverket i gurtene på, ser for meg at dette blir ikke helt lett vist en skal lodde del for del.

Hva med å jukse litt? lage en tynn plate med dette fagverket etsa i 0.2-0.3mm messing som en lodda oppå profilene? Det ville jo kanskje gi litt illusjon?

Ved å ta det enda lengre så kunne en kanskje fått laget noe flipper på den enkelte kryss"staget" som en kunne brette ned. på den måten få litt mer dybde i det..



Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 18:37

Du er helt utrolig Jon Einar! 

TAKK!!!   

Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 18:23

Her er et åk som passer inn på Grungen

 

Tegningen er basert på originaltegninger og oppmålinger av demonterte åk.

Tegningen er tilpasset skala 1:87 og har ikke med alle detaljer.

Ut fra oppmålinger på Sandnes kan jeg opplyse at avstanden mellom de vertikale bjelkene der varierer fra 2,4 meter til 4,5 meter.

Under og overgurten er bygd opp av seksjoner på 4 meter, og det virker som masteavstanden tilpasses dette, men avvik forekommer.

For de som har AutoCad eller et visningsprogram kan filen lastes ned her for å få tegningen i målestokk (1:87)

kl-aak.rar

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2006 at 19:18

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Kanskje Svein kunne etset noen striper til å brette sammen og lodde?

Ikke umulig vist en annen herre tegner noe i AutoCad Men sånt kan vi ta i mars, da skal jeg også få gjort noe mer på prosjektene min

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 23:18
Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:

Det er ikke mulig å få en "handleliste" for et helt åk med alt?

Messingtråder, profiler, isolatorer osv.

Jeg får prøve

*1,5 x 0,75mm u-profil til overgurten

*1,0 x 0,5mm u-profil til undergurten

*3,2mm (1/8" K&S) firkant messingrør til Mastene, som jeg faktisk har kjøpt i Stavanger. Mulig at en velassortert R/C butikk i Bodø har dette. Hvis ikke så har Hobby-Train i Drammen

Mastene skal jo egentlig smalne litt mot toppen, men jeg vet ikke hvordan man skulle laget dette.

Kanskje Svein kunne etset noen striper til å brette sammen og lodde?

*0,3 til 0,4 mm messingtråd til skråbånd

*0,5 til 0,6mm messingtråd til fagverket i gurtene. (som jeg ikke har laget)

-0,8-1mm messingtråd til isolatorfester (eg. den minste u-profilen her også, men den kan være vanskelig å bøye slik at det ser bra ut)

-Isolatorene er Sommerfeldt nr. 197 dersom du skal ha "60 talls KL

+ messingrør i forskjellige dimensjoner, kjekt å ha litt plukke i.

 



Edited by jevistad
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 08:31

Takk Jon Einar!

Pussig det der. Hadde faktisk tenkt å handle hos Rimbo Grande. Det er ikke mulig å få en "handleliste" for et helt åk med alt?

Messingtråder, profiler, isolatorer osv.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2006 at 23:53

Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:


Jeg har noen spørsmål om disse kontaktledningene igjen...
Hva for materialer er brukt f.eks. i det åket som er på bildet over? Her i Bodø er det ingen som selger messings profiler så dette må bestilles , så da hadde det vært kjekt å vite hva man må ha.

Hvis det kan være noen trøst, så er det ikke å få tak i her i Stavangerområdet heller.

Åket på bildet er laget av vinkel"jern", men det er feil. (eneste jeg fikk tak i når det ble laget)

Du bør bruke kanal"jern", (u-profil) og mest skalariktig blir 1,0x0,5mm på undergurt og 1,5x0,75mm på overgurten.

Dette blir veldig smått, så det kan kanskje lønne seg å gå opp et hakk på dimensjonene hvis du er uvant med å lodde (hva vet jeg)

Dette bestilte jeg sist hos RimboGrande i Sverige, det var kjapt og greitt.

http://www.rimbogrande.se/prstart.html

 

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2006 at 22:20

Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:

Jeg har noen spørsmål om disse kontaktledningene igjen...
Hva for materialer er brukt f.eks. i det åket som er på bildet over? Her i Bodø er det ingen som selger messings profiler så dette må bestilles , så da hadde det vært kjekt å vite hva man må ha.

Hej Claes!  Hvor får du tak i messingprofiler? Kunne trengt noe selv

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2006 at 21:22
Originally posted by jevistad jevistad wrote:





Jeg har noen spørsmål om disse kontaktledningene igjen...
Hva for materialer er brukt f.eks. i det åket som er på bildet over? Her i Bodø er det ingen som selger messings profiler så dette må bestilles , så da hadde det vært kjekt å vite hva man må ha.

Edited by Claes Olsen
Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 15:28

feil!

Hvordan sletter en innlegg? er jo ikke noe søppelbøtte her



Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2005 at 15:10
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

I tidligere diskusjoner omkring plassering av mast ved modulkant, mener jeg å huske at det ble argumentert med at 15 cm fra kant skulle bli den "korrekte" plasseringen. Avstand mellom mastene på strekning forøvrig skulle dermed bli 30 cm.

Nå stoler jeg for det første ikke helt på hukommelsen vedrørende akkurat dette - 30 cm avstand er da også svært kort. I 1:1 er avstanden neppe så kort, heller ikke i de de aller mest krappe svingene.

På modulen som dette gjelder, synes 40 cm å være en avstand som visuelt sett kan fungere fint - dette skulle gi 20 cm til modulkant hvis man følger "systemet" med "halv avstand" ut til modulkant.

Ettersom avstand på KL-master varierer i virkeligheten også, burde det fungere greitt mot en modul med 15 cm avstand til kant, vel og merke hvis det dreier seg om kurvemoduler/variasjon i kurvatur. På rett strekning bestående av flere moduler vil variasjon i avstand muligens se litt merkelig ut?

Ut fra dette virker det som om avstand til modulkant ikke må være mindre enn 15 cm.

mvh

Lars

 

 

Jeg er enig i at 15 cm er for kort, problemet er at nå har noen begynt å bruke dette som standard.

Hvis man ikke bruker KL-tråd så er det jo ikke noe problem, men hvis man bruker KL-tråd så blir jo den løse KL-stykket man har med plutselig for kort hvis noen stiller med en modul som har KL-masten 20 cm fra modulkanten.

Avstanden mellom mastene internt på modulen har jo ingen betydning for dette, på Ganddal har vi brukt 50 cm mellom mastene på rettstrekket.

I 1:1 er denne avstanden 60-70 meter...

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2005 at 11:28
Originally posted by halvors halvors wrote:

En liten kommentar Claes (og Jon Einar kan sikkert supplere ):

Du foreslår å plassere åk helt ute ved seksjons-skjøtene. Det tror jeg kanskje ikke er noen god ide, da de blir veldig utsatt for "slitasje" ved op- og nedmontering og transport (i den grad det er aktuelt). Det samme gjelder plassering av vanlige master. Normalt har vi tenkt oss en plassering sånn circa et halvt spenn inn fra enden av modulen modulen (gjelder først og fremst ved modulskjøter, ikke seksjons-skjøter). Dermed vil også mastene på neste modulen stå i rimelig avstand.

Hilsen Halvor

I tidligere diskusjoner omkring plassering av mast ved modulkant, mener jeg å huske at det ble argumentert med at 15 cm fra kant skulle bli den "korrekte" plasseringen. Avstand mellom mastene på strekning forøvrig skulle dermed bli 30 cm.

Nå stoler jeg for det første ikke helt på hukommelsen vedrørende akkurat dette - 30 cm avstand er da også svært kort. I 1:1 er avstanden neppe så kort, heller ikke i de de aller mest krappe svingene.

På modulen som dette gjelder, synes 40 cm å være en avstand som visuelt sett kan fungere fint - dette skulle gi 20 cm til modulkant hvis man følger "systemet" med "halv avstand" ut til modulkant.

Ettersom avstand på KL-master varierer i virkeligheten også, burde det fungere greitt mot en modul med 15 cm avstand til kant, vel og merke hvis det dreier seg om kurvemoduler/variasjon i kurvatur. På rett strekning bestående av flere moduler vil variasjon i avstand muligens se litt merkelig ut?

Ut fra dette virker det som om avstand til modulkant ikke må være mindre enn 15 cm.

mvh

Lars

 

 

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2005 at 09:15

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Når er neste mulighet for å oppleve Ganddal st.?

Den blir iallefall å se på messen til Stavanger modelljernbaneklubb siste helgen i oktober:

http://home.no.net/smjk/messe05/smjk_messe2005.htm



Edited by jevistad
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2005 at 15:01

Hei alle

Det er kanon at se disse billeder og det fine arbejde som lægges for dagen. Specielt for en dansker, inkarneret Norgesfreak som ikke bor i Norge. Dette materiale vil blive et vigtigt grundlag for opbygningen af min egen Kl.

Er gået igang med at bygge Kl master fra Modellcompagniet og de kan anbefales, både med hensyn til pris og kvalitet.

Min Kl bliver ikke strømførende og derfor har jeg tænkt at bygge den op med blød nylonsnøre som set på WNJ. Dermed ikke sagt at jeg kan gøre det som dem - men jeg vil prøve.

Med modelbanehilsen



Edited by Dan Rasmussen
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2005 at 13:12
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Dette er så nydelig at det faktisk gjør vondt!   Håper jeg engang kan få bygge noe slikt! Blir liksom noe helt annet med KL..

Enig med Svein!

Et gammelt Miba Spesial (nr 6 fra 1990) har en stor artikkel om selvbygging av KL med 0,15 mm tråd. Det er flott - men langt utover mine evner - men det dere viser er jo kanskje innen rekkevidde for de fleste av oss. og nå har vel viessmann også kommet med litt tynnere (0.4mm) KL?

For min del ga jeg opp med forsøk på å bygge KL, endte opp med NOHAB og stortysker som ble byttet inn i amerikansk diesel. Men må ærlig innrømme jeg blir fristet av alle de flotte modellene som er kommet - og ikke minst av alt det spennende materiellet som går her i Halden om dagen (se. f.eks på Postvogna på http://www.jernbane.net/). Har tenkt å legge ut noen bilder herfra etterhvert.

KnuT



Edited by KnuT
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2005 at 11:21

Dette er så nydelig at det faktisk gjør vondt!   Håper jeg engang kan få bygge noe slikt! Blir liksom noe helt annet med KL..

Når er neste mulighet for å oppleve Ganddal st.?

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2005 at 09:03

Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:


Krysser kl hverandre her eller går de paralellt?

De krysser hverandre gjennom vekselen, den til avvikesporet er tredd inni den andre.

Halvor påpekte at det ikke er så lurt å ha KL-master nærme modul/seksjonsskjøter, og det kan jeg være enig i.

Det tenkte vi ikke på når vi laget KL  til Ganddal, men det har gått greitt hittil.

Men man må være obs på det inntil seksjonene er på plass i transportkassen.

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2005 at 08:48
Takk Jon Einar!

Det "varmer" å se slike bilder! Jeg trur ikke jeg har sett en stasjon som er så enkel og genial som Gandal. Den er helt super flott!



Krysser kl hverandre her eller går de paralellt?

Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2005 at 22:44

Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:

Dere tok vel bilder fra byggingen av kl. Mener dere viste det her men de er borte. Kunne gjerne sett dem igjen. 

Her er to som er vist før på gamle FREMO-snakken:

og

Bildet over forestiller en seksjoneringsbryter (tror det heter det), disse finnes på alle stasjoner med Kl, og brukes til å gjøre stasjonsområdet spenningsløst.

Denne er litt spesiell, siden den mater inn spenning fra Ganddal omformer gjennom kablene som kommer opp på siden.

Som oftest er de montert på en åkmast.

 

Slenger på noen ekstra bilder og håper ikke altfor mange blir lei av å se bilder fra Ganddal

Bildet over viser avspenningen av KL for avvikesporet i "sørenden"

 

og dette viser avspenningen av samme spor med lodd i "nordenden"

 

Åk nr 1 med "reservestrømstrafo", denne forsyner sikringsanlegget med strøm dersom det vanlige lysnettet faller ut.

 

Seksjonsskjøt uten kl-stykker montert.

Og til slutt et bilde av baneavdelingen i arbeid med svillebytte

Håper disse bildene var til noen glede?

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2005 at 11:55
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Plassering av åk tror jeg bestemmes av om det er dårlig plass mellom sporene og om det er plattformer.

Man forsøker nok å unngå master ved plattformkanter.

 

Her er et bilde fra Halden sist sommer som skulle vise litt av dette, legg merke plassering av stolpene til venstre. Jeg har ikke målt, men tipper de er minst to meter fra plattformkanten.

 

 

Bildet er kanskje ikke det beste, men håper det ble grei kvalitet som illustrasjonsfoto likevel. Jeg har ikke så god skjerm akkurat nå til å vurdere kvalitet og fikk ikke komprimert nok uten å måtte kjøre prosessen to ganger (merkelig fordi slikt har funka før).

 

Hilsen KnuT

 

PS. Kontaktledningsanlegget i Halden ble fornyet for noen år siden. Det gamle var fra 1940-tallet.



Edited by KnuT
Back to Top
Øystein W View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Benin
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øystein W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2005 at 11:19

Vi tillater oss å henlede oppmerksomheten på våre norske tremaster.

MC 501

http://www.modellcompagniet.no/Web_sider/Produkter/la ngs_linje.htm

for ModellConpagniet



Edited by Øystein W
ØW
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2005 at 09:37

Etter å ha hatt Bjørnlia stasjon (med KL-master og åk) med på 3 FREMO-treff, kan det gjøres opp en liten status på holdbarhet/slitasje:

  • 2 skader på utligger KL-stolper
  • 1 skade på utligger under åk


Den ene stolpen skadet jeg selv under klargjøring av en seksjon før et treff.
Den andre stolpen ble skadet når seksjonen ble satt inn i hyllen sin hjemme etter et treff.
Skaden på åket skjedde på et treff, ved påsetting av vogner på sporet rett under åket.

Så, med andre ord tåler mastene/åkene forholdsvis godt både transport og "bruk".
Det er viktig å merke seg, som også Halvor poengterte, at samtlige master og åk står montert godt innenfor seksjonskantene.

Nå har jeg valgt å ikke ha tråd mellom mastene.  Dersom tråd hadde vært montert, tror jeg nok at skadefrekvensen hadde vært en helt annen.  Avkobling mellom vogner vil bli en svært vanskelig operasjon om man har 3-4 parallelle spor med tråd over...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.