Kontaktledning på Gandal og Grungen? |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 april 2007 at 23:10 |
Takk for bilder! Det fra Jærbanen er av "nyere type", så det fra Drangsdalen blir dermed det jeg lette etter!
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er en mast på Jærbanen, riktignok etter en undergang, men løsningen blir den samme.
Og her er en tremast i Drangsdalen på Sørlandsbanen.
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjempebra artikkel! men hvordan ser tremaster ut etter en tunell? Her
er et bilde av ei stålmast på Arendalsbanen, men antar at tremastene ser litt annerledes ut?
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg fant, jeg fant....! Dette tror jeg viser det meste. Øverst vises en ferdig utgave og under vises de to sidene og et fagverk "in progress". |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
De har nok forsvunnet et sted. Skal se om jeg finner kopier på back-up CD"er, slik at jeg kan legge dem ut påny. Ellers fant jeg ett bilde på hjemmesiden min: Og det stemmer, Jon Einar, jeg brukte messingtråd som jeg forhåndsbøyde med en flattang og deretter loddet fast mellom de to sidene. Til slutt dro jeg en fil over toppen noen ganger slik at den ble seende "litt" flat ut. Ellers er det U-bjelker i to forskjellige størrelser oppe og nede og solide massive firkantprofiler til stolper. Alt av messingdeler som jeg benyttet kjøpte jeg hos Hobbytrain i Drammen. |
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
For de som fortsatt er interesserte i å kikke på både Bjørnlia og Ganddal løsningene "live" er første anledning nå mest sannsynlig 17-19 mars i Arendal
MVH |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du finner sikkert på noe lurt du Svein, etsing er ikke akkurat mitt spesiale... Ellers laget jo Bjørn Runar noen fine åk hvor han brukte en messingtråd til å lage dette fagverket. http://www.autoclassic.no/amjk/graphics/Pictures/Barbu2005/C IMG0055.jpg Det var sikkert ikke enkelt det heller, men det kan han kanskje beskrive selv? Han la vel ut noen bilder av dette arbeidet også, men det var vel muligens på det gamle forumet som har forsvunnet |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er denne så liten at å brette ned flipper, er kanskje å drømme litt. Men en etset lang del å legge oppå disse to Uprofilene på toppen burde vel bli bra??
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men finnes det noen smart måte å få til dette fagverket i gurtene på, ser for meg at dette blir ikke helt lett vist en skal lodde del for del. Hva med å jukse litt? lage en tynn plate med dette fagverket etsa i 0.2-0.3mm messing som en lodda oppå profilene? Det ville jo kanskje gi litt illusjon? Ved å ta det enda lengre så kunne en kanskje fått laget noe flipper på den enkelte kryss"staget" som en kunne brette ned. på den måten få litt mer dybde i det.. Edited by SveinR |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du er helt utrolig Jon Einar! TAKK!!! |
|
Modellhilsen
Claes |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er et åk som passer inn på Grungen
Tegningen er basert på originaltegninger og oppmålinger av demonterte åk. Tegningen er tilpasset skala 1:87 og har ikke med alle detaljer. Ut fra oppmålinger på Sandnes kan jeg opplyse at avstanden mellom de vertikale bjelkene der varierer fra 2,4 meter til 4,5 meter. Under og overgurten er bygd opp av seksjoner på 4 meter, og det virker som masteavstanden tilpasses dette, men avvik forekommer. For de som har AutoCad eller et visningsprogram kan filen lastes ned her for å få tegningen i målestokk (1:87) |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke umulig vist en annen herre tegner noe i AutoCad Men sånt kan vi ta i mars, da skal jeg også få gjort noe mer på prosjektene min |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg får prøve *1,5 x 0,75mm u-profil til overgurten *1,0 x 0,5mm u-profil til undergurten *3,2mm (1/8" K&S) firkant messingrør til Mastene, som jeg faktisk har kjøpt i Stavanger. Mulig at en velassortert R/C butikk i Bodø har dette. Hvis ikke så har Hobby-Train i Drammen Mastene skal jo egentlig smalne litt mot toppen, men jeg vet ikke hvordan man skulle laget dette. Kanskje Svein kunne etset noen striper til å brette sammen og lodde? *0,3 til 0,4 mm messingtråd til skråbånd *0,5 til 0,6mm messingtråd til fagverket i gurtene. (som jeg ikke har laget) -0,8-1mm messingtråd til isolatorfester (eg. den minste u-profilen her også, men den kan være vanskelig å bøye slik at det ser bra ut) -Isolatorene er Sommerfeldt nr. 197 dersom du skal ha "60 talls KL + messingrør i forskjellige dimensjoner, kjekt å ha litt plukke i.
Edited by jevistad |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk Jon Einar! Pussig det der. Hadde faktisk tenkt å handle hos Rimbo Grande. Det er ikke mulig å få en "handleliste" for et helt åk med alt? Messingtråder, profiler, isolatorer osv. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis det kan være noen trøst, så er det ikke å få tak i her i Stavangerområdet heller. Åket på bildet er laget av vinkel"jern", men det er feil. (eneste jeg fikk tak i når det ble laget) Du bør bruke kanal"jern", (u-profil) og mest skalariktig blir 1,0x0,5mm på undergurt og 1,5x0,75mm på overgurten. Dette blir veldig smått, så det kan kanskje lønne seg å gå opp et hakk på dimensjonene hvis du er uvant med å lodde (hva vet jeg) Dette bestilte jeg sist hos RimboGrande i Sverige, det var kjapt og greitt. http://www.rimbogrande.se/prstart.html
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Claes! Hvor får du tak i messingprofiler? Kunne trengt noe selv |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har noen spørsmål om disse kontaktledningene igjen... Hva for materialer er brukt f.eks. i det åket som er på bildet over? Her i Bodø er det ingen som selger messings profiler så dette må bestilles , så da hadde det vært kjekt å vite hva man må ha. Edited by Claes Olsen |
|
Modellhilsen
Claes |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
feil! Hvordan sletter en innlegg? er jo ikke noe søppelbøtte her Edited by SveinR |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er enig i at 15 cm er for kort, problemet er at nå har noen begynt å bruke dette som standard. Hvis man ikke bruker KL-tråd så er det jo ikke noe problem, men hvis man bruker KL-tråd så blir jo den løse KL-stykket man har med plutselig for kort hvis noen stiller med en modul som har KL-masten 20 cm fra modulkanten. Avstanden mellom mastene internt på modulen har jo ingen betydning for dette, på Ganddal har vi brukt 50 cm mellom mastene på rettstrekket. I 1:1 er denne avstanden 60-70 meter... |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
I tidligere diskusjoner omkring plassering av mast ved modulkant, mener jeg å huske at det ble argumentert med at 15 cm fra kant skulle bli den "korrekte" plasseringen. Avstand mellom mastene på strekning forøvrig skulle dermed bli 30 cm. Nå stoler jeg for det første ikke helt på hukommelsen vedrørende akkurat dette - 30 cm avstand er da også svært kort. I 1:1 er avstanden neppe så kort, heller ikke i de de aller mest krappe svingene. På modulen som dette gjelder, synes 40 cm å være en avstand som visuelt sett kan fungere fint - dette skulle gi 20 cm til modulkant hvis man følger "systemet" med "halv avstand" ut til modulkant. Ettersom avstand på KL-master varierer i virkeligheten også, burde det fungere greitt mot en modul med 15 cm avstand til kant, vel og merke hvis det dreier seg om kurvemoduler/variasjon i kurvatur. På rett strekning bestående av flere moduler vil variasjon i avstand muligens se litt merkelig ut? Ut fra dette virker det som om avstand til modulkant ikke må være mindre enn 15 cm. mvh Lars
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger
Den blir iallefall å se på messen til Stavanger modelljernbaneklubb siste helgen i oktober: http://home.no.net/smjk/messe05/smjk_messe2005.htm Edited by jevistad |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei alle Det er kanon at se disse billeder og det fine arbejde som lægges for dagen. Specielt for en dansker, inkarneret Norgesfreak som ikke bor i Norge. Dette materiale vil blive et vigtigt grundlag for opbygningen af min egen Kl. Er gået igang med at bygge Kl master fra Modellcompagniet og de kan anbefales, både med hensyn til pris og kvalitet. Min Kl bliver ikke strømførende og derfor har jeg tænkt at bygge den op med blød nylonsnøre som set på WNJ. Dermed ikke sagt at jeg kan gøre det som dem - men jeg vil prøve. Med modelbanehilsen Edited by Dan Rasmussen |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig med Svein! Et gammelt Miba Spesial (nr 6 fra 1990) har en stor artikkel om selvbygging av KL med 0,15 mm tråd. Det er flott - men langt utover mine evner - men det dere viser er jo kanskje innen rekkevidde for de fleste av oss. og nå har vel viessmann også kommet med litt tynnere (0.4mm) KL? For min del ga jeg opp med forsøk på å bygge KL, endte opp med NOHAB og stortysker som ble byttet inn i amerikansk diesel. Men må ærlig innrømme jeg blir fristet av alle de flotte modellene som er kommet - og ikke minst av alt det spennende materiellet som går her i Halden om dagen (se. f.eks på Postvogna på http://www.jernbane.net/). Har tenkt å legge ut noen bilder herfra etterhvert. KnuT Edited by KnuT |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er så nydelig at det faktisk gjør vondt! Håper jeg engang kan få bygge noe slikt! Blir liksom noe helt annet med KL.. Når er neste mulighet for å oppleve Ganddal st.? |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
De krysser hverandre gjennom vekselen, den til avvikesporet er tredd inni den andre. Halvor påpekte at det ikke er så lurt å ha KL-master nærme modul/seksjonsskjøter, og det kan jeg være enig i. Det tenkte vi ikke på når vi laget KL til Ganddal, men det har gått greitt hittil. Men man må være obs på det inntil seksjonene er på plass i transportkassen. |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk Jon Einar!
Det "varmer" å se slike bilder! Jeg trur ikke jeg har sett en stasjon som er så enkel og genial som Gandal. Den er helt super flott! Krysser kl hverandre her eller går de paralellt? |
|
Modellhilsen
Claes |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er to som er vist før på gamle FREMO-snakken: og Bildet over forestiller en seksjoneringsbryter (tror det heter det), disse finnes på alle stasjoner med Kl, og brukes til å gjøre stasjonsområdet spenningsløst. Denne er litt spesiell, siden den mater inn spenning fra Ganddal omformer gjennom kablene som kommer opp på siden. Som oftest er de montert på en åkmast.
Slenger på noen ekstra bilder og håper ikke altfor mange blir lei av å se bilder fra Ganddal Bildet over viser avspenningen av KL for avvikesporet i "sørenden"
og dette viser avspenningen av samme spor med lodd i "nordenden"
Åk nr 1 med "reservestrømstrafo", denne forsyner sikringsanlegget med strøm dersom det vanlige lysnettet faller ut.
Seksjonsskjøt uten kl-stykker montert. Og til slutt et bilde av baneavdelingen i arbeid med svillebytte Håper disse bildene var til noen glede? |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er et bilde fra Halden sist sommer som skulle vise litt av dette, legg merke plassering av stolpene til venstre. Jeg har ikke målt, men tipper de er minst to meter fra plattformkanten.
Bildet er kanskje ikke det beste, men håper det ble grei kvalitet som illustrasjonsfoto likevel. Jeg har ikke så god skjerm akkurat nå til å vurdere kvalitet og fikk ikke komprimert nok uten å måtte kjøre prosessen to ganger (merkelig fordi slikt har funka før).
Hilsen KnuT
PS. Kontaktledningsanlegget i Halden ble fornyet for noen år siden. Det gamle var fra 1940-tallet. Edited by KnuT |
|
Øystein W
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Benin Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi tillater oss å henlede oppmerksomheten på våre norske tremaster. MC 501 http://www.modellcompagniet.no/Web_sider/Produkter/la ngs_linje.htm for ModellConpagniet Edited by Øystein W |
|
ØW
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter å ha hatt Bjørnlia stasjon (med KL-master og åk) med på 3 FREMO-treff, kan det gjøres opp en liten status på holdbarhet/slitasje:
Så, med andre ord tåler mastene/åkene forholdsvis godt både transport og "bruk". Nå har jeg valgt å ikke ha tråd mellom mastene. Dersom tråd hadde vært montert, tror jeg nok at skadefrekvensen hadde vært en helt annen. Avkobling mellom vogner vil bli en svært vanskelig operasjon om man har 3-4 parallelle spor med tråd over... |
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |