MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sandblåsingskabinett?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sandblåsingskabinett?

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sandblåsingskabinett?
    Posted: 24 november 2010 at 12:08
Jeg har skaffet meg en liten sandblåsingspistol, men er lite lysten på å støve ned verkstedet med aluminiumsoksyd, bakepulver eller andre uhumskheter.

Planlegger derfor å bygge meg et lite sandblåsingskabinett.

Planen er å bruke en passe stor oppbevaringsboks med lokk i gjennomsiktig plast.

I fronten av dette skjæres to passelige hull, muffer av plastrør limes fast og solide gummihansker monteres til disse med kanalklemmer. Et hull bores i siden, gummuduk limes over hullet og prikkes med en syl. Luftlangen presses gjennom dette lille hullet slik at gummiduken fungerer som en støvtett muffe.

Men uten en ventil blir jo dette oppsettet rett og slett et trykkammer. Utfordringen er derfor å finne en egnet ventil med støvfilter.

Er det noen som kan tenke seg hvor man kan få tak i eller lage seg en slik ventil?

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2010 at 13:09
Håvard,
Kan Biltema ha noe slikt?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2010 at 13:18
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Håvard,Kan Biltema ha noe slikt?


De hadde faktisk et komplett kabinett som så litt fristende ut:
Biltema sandblåsingskabinett.

Men det er jo ihvertfall en tusenlapp å spare på å bygge et selv...
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2010 at 15:06
 
I ungdommen var det ein del skruing på bil.
 
Heime vart det då laga sandblåsekabinett av eit 200 litersfat. Feste for rist inni. Skråskjært i toppen. Luka over var ei x-finerplate med spor i til å skyve inn ei glassrute. Plexiglasset vart grått. Pakning rundt stålkant var frå bildør. Ellers mykje likt mht å få inn armer,lys og trykkluft.
 
Støvet vart tatt ut av fatet med ein gammal støvsuger.
 
Egentlig ein uteaktivitet.
 
 
 
 
Sandblåste nokre små bildeler for nokre veker sidan. Sette opp 2 paller i vinkel og la ut/hengde opp ein litt større presenning. Blåste fritt i det fri. Tok vare på og nytta om igjen blåsesand som låg igjen på presenning.
 
Funker det og.
 
 
AT
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2010 at 19:35
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


De hadde faktisk et komplett kabinett som så litt fristende ut:
Biltema sandblåsingskabinett.

Men det er jo ihvertfall en tusenlapp å spare på å bygge et selv...


Ja,  og da har du vel fått en ide om hvordan du kan gjøre det Wink
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2010 at 19:52
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Men det er jo ihvertfall en tusenlapp å spare på å bygge et selv...
Men er den tusenlappen verdt timene det tar å bygge det og som kunne vært brukt på bygging av selve modellen?Smile
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2010 at 22:30
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Men det er jo ihvertfall en tusenlapp å spare på å bygge et selv...


Men er den tusenlappen verdt timene det tar å bygge det og som kunne vært brukt på bygging av selve modellen?Smile


Det var det, da!
Jeg tror vel det blir kjøpaboks til slutt.

Kan se for meg at en slik boks blir brukt ganske mye, det er litt fristende å bytte ut glassfiberbørsten med mikroblasteren. Er lei av å få glassplinter i fingrene...

Men det går nok med litt byggetid til Biltemaboksen, den kommer som byggesett og kan visst med fordel få litt fugemasse i enkelte skjøter.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2010 at 23:55
Har brukt tilsvarende kabinett et par år og det fungerer utmerket!
 
Jeg fikk mitt ferdig montert (trodde det ikke var mulig å få det som byggesett) og dyttet mye fugemasse inn i alle skjøter og sprekker. Fortsatt lekker kabinettet ut dyrebar blåsesand.
 
Jeg er imidlertid mer interessert i selve microblasteren!
Jeg har til nå brukt pistolen som ble levert med kabinettet, men dette er litt som å skyte spurv med kanon.
De variantene jeg har klart å spore opp er av heller dårlig plastkvalitet ( f.eks Badger) som ikke har fristet. Har hørt at det skal finnes en amerikansk blaster i god kvalitet, men har ikke klart å finne denne. Gode råd?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2010 at 00:09
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Kan se for meg at en slik boks blir brukt ganske mye, det er litt fristende å bytte ut glassfiberbørsten med mikroblasteren. Er lei av å få glassplinter i fingrene... 
 
Du kan bytte ut glassfiberbørsten med isopropanol og vattpinner. De gjør samme nytten på dekalfjerning og du får ikke riper som ved børste. Det tar ca like lang tid med børste som med vattpinne.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2010 at 00:28
Magnes siste innlegg får meg til å spørre hva man egentlig tenker å bruker en slik sandblåsingsgreie til i vår sammenheng? 
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2010 at 08:11
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:


Du kan bytte ut glassfiberbørsten med isopropanol og vattpinner. De gjør samme nytten på dekalfjerning og du får ikke riper som ved børste. Det tar ca like lang tid med børste som med vattpinne.


Sikkert, men det er ikke dekalfjerning jeg driver med.

Jeg skal sandblåse messingdeler, både før lodding og etter, samt å rense ferdige modeller før lakkering.

Og "sandblåsing" er litt misvisende, man bruker enten glasspulver, aluminiumsoksyd eller til og med bakepulver.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2010 at 08:28
Jeg oppfattet Magnes innlegg som at det handlet om avfetting (sekundært dekaler), og vil ikke kjemi her være godt nok når det gjelder maling? 
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2010 at 14:48
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg oppfattet Magnes innlegg som at det handlet om avfetting (sekundært dekaler), og vil ikke kjemi her være godt nok når det gjelder maling? 



Hva Magne og eventuelt andre postere tenker på må de nesten svare på selv.
Men mitt utgangspunkt for å skaffe meg en liten sandblåsingspistol (og eventuellt et sandblåsingskabinett, utgangspunktet for denne tråden) er at jeg bygger en del i messing. Noen av mine prosjekter har strukket seg over flere år enn jeg liker å tenke på, noe som har resultert i at mange av messingflatene er sterkt anløpne. Ser ikke ut til at kjemi biter noe særlig på slikt.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2010 at 18:05
 
Mitt innleg var rettet mot bruken av glassfiberbørste. Jeg har ikke brukt en slik børste så mye, så bruksområdene er jeg lite kjent med.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.