MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ICE startsett fra Trix eller Märklin?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ICE startsett fra Trix eller Märklin?

 Post Reply Post Reply
Author
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ICE startsett fra Trix eller Märklin?
    Posted: 17 november 2010 at 12:16
Ser at Amundsen hobby selger ICE startsett fra Trix til 2330 med 3 vogner, men selger Märklin sin for 3950 kr med 4 vogner. Begge inneholder det samme, bare forskjellig "mobile station". Lurer på om det er store forskjeller mellom märklin sin mobile station og Trix sin, og om togene er forskjellige?
Takk på forhand
Lars Martin
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2010 at 12:44
Og http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=1582 Er danske forhandlere til å stole på?
Lars Martin
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2010 at 12:48
Forskjellene på togene er jo i hovedsak at Trix er DCC-2-leder og Märklin Motorala-3-leder digitalsystem Wink

Den 'faktiske' forskjellen på settene er, såvidt jeg kan se, at Mä-settet inneholder
- 1 mellomvogn extra
- ny type Mobil Station
- motor og dekoder i vekslene

Om dette 'oppveier' prisforskjellen eller om det er et aldri så lite 'påsklag' for Märklin-navnet, kan en jo spekulere i ...

Edit: Jeg glemte å si at Mä-loket har lydfunksjoner ...
... og den danske linken er bare togsettet i Mä-startsettet ..


Edited by b e pedersen - 17 november 2010 at 12:53
Bjørn Egil
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2010 at 22:27
Men ka som gjør at Danmark selger det samme Märklinsettet som på Amundsen til 2699 ? http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=1567
Lars Martin
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2010 at 22:46
Hvis du sammenligner normalpris mot normalpris og ikke tilbudspris mot normalpris, og så i tillegg tar høyde for valutakursen så er vel prisen hos Amundsen rundt 400,- høyere enn i Danmark.
For andre årsaker kan du lese i innleggene mine i denne tråden her:
 
 
Jeg har sjekket Märklins prisliste nå, og den danske prisen er såpass lav at jeg mistenker at de "gir bort" settene i håp om at kundene skal kjøpe noe annet ved siden av som de kan tjene på.
 
Märklin har og en ordning hvor forhandlerene får kreditt til Desember på alle startsett som bestilles innen en viss frist tidlig på året. Det kan derfor og være at danskene har bestilt alt for mange sett og forsøker dumpe ut lageret sitt for å skaffe nok kapital til å betale regningen som ligger og nærmer seg forfall nå.
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 07:39
Svar på kontrollene.
Märklins nye Ms er vesentlig bedre i menyoppsettet enn den gamle (Trix's også)
Rett og slett selvforklarende.
Går på MM/MfX og Dcc samt sporskiftere.

Hilsen Nils


Edited by Nils Gullhav - 18 november 2010 at 07:41
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 12:01
Men visst eg kjøper det fra Danmark, korleis er det med frakt og toll? ved grunnpris på 2699
Lars Martin
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 13:32
For varer under 200 kroner betaler du ingen toll, eller rettere sagt mva. Koster varen mer enn 200 kroner betaler du mva (25%) av varesummen samt porto. I tillegg skal Posten ha et fortollingsgebyr som er avhengig av varens pris.
1 dansk krone koster pr idag knapt 1,1 norsk krone. Jeg regner med at du må betale minimum 200 danske kroner i frakt, sannsynligvis mer. Da blir regnestykket som følger:
2699 (varepris)+ 200 (frakt) x 1,1 (valutaomregning) x 1,25 (totalpris + norsk mva 25%) + 217 i fortollingsgebyr til Posten.  Totalt 4203,125 norske kroner. Noen utenlandske forhandlere trekker fra eget lands mva, i EU 19%. Hvis det er tilfellet her vil totalen bli på ca 3500 norske kroner. Jeg har selv handlet en del via eBay, hovedsakelig fra Tyskland. Her kan man gjøre gode kupp, men en skal holde tungen bent i munnen. Et tilsynelatende godt tilbud er ikke alltid like godt når alle kostnader regnes med. Svært ofte leverer Amundsen Hobby samme vare til samme pris. Noen ganger litt billigere, andre ganger litt dyrere. Eventuelle reklamasjoner og diverse andre forhold gjør at jeg ikke handler utenlands hvis ikke der er litt å spare. I ditt tilfelle ville jeg nok valgt Amundsen Hobby. Husk også at Amundsen sender fraktfritt ved kjøp over 3000 kr.... Lykke til!
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 13:34
Hvordan det er med frakt må du jo spørre den danske butikken om...
 
 
I utgangspunktet år det nok som følger:
 
-Den danske forhandleren sender deg en faktura på kjøpesummen pluss fraktbeløpet fratrukket dansk moms. Dette må du så overføre til forhandlerens bankkonto (gebyr til banken tilkommer og avhenger av hvilken bank du benytter)
 
Når forhandleren har mottatt din betaling sender han varen.
 
Her hjemme vil du da få et brev fra posten Norge med spørsmål om du vil de skal fortolle sendingen eller om du har et annet firma som skal gjøre det for deg. Velger du å la posten fortolle sendingen tar vel de et gebyr på litt over hundrelappen for jobben og så krever de inn 25% moms av hele fakturabeløpet fra Danmark inklusive frakten.
 
Et ca. regnestykke blir da som følger:
 
-Kjøpepris ex mva 2160 DKK
+fraktanslag 250 DKK
=overføres til dansk selger 2410 DKK (2635,- NOK)
 
Kjøpesum 2635- NOK
+Norsk moms 660,-
+fortollingsgebyr 100,-
+bank/betalingsgebyr 100,-
=ca. totalpris 3.495,- NOK
 
Dette er grovt regnede tall og kan avvike noe Jeg mener f.eks. postens gebyr er noe over 100,- uten at jeg har giddet å sjekke det nøyaktig for deg. Sjekk www.posten.no så finner du det nok. Bakgebyret er og satt til en cirkasum, og valuttakursen tar utgangspunkt i en nettkalkulator. Postfortollingen opererer med andre kurser fastsatt av tollvesenet og de kan avvike noe fra den aktuelle dagskursen.
 
Mest sansnynlig blir ikke totalsummen lavere enn hva jeg har skissert her hvertfall.
 
Selv om det vel er ekstremt sjelden man får behov for det så vær og oppmerksom på at ved kjøp fra Danmark har du kun to års reklamasjonsrett om det skulle oppstå feil, mot 5 år her hjemme.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 15:08
Et annet alternativ (hvis du bor i nærheten av grensen) er å be butikken sende pakken poste restante til et Postens Företagscenter i Sverige (et vanlig postkontor tar ikke poste restante) og hente pakken der. Da unngår du norsk toll og mva på lovlig vis så lenge verdien er under 3000kr (6000 hvis du har vært ute av Norge i mer enn ett døgn, men hvem har mulighet til å sjekke det...), men kan ikke trekke fra dansk mva siden pakken ikke sendes utenfor EU.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 16:31
Og er det feil på varen, begynner det hele på nyttSmile
Sendes tilbake til Danmark med alt det blir av papirarbeid og kostnader.

Jeg mener at varer som en kan forvente service på bør det vurderes nøye hvor du skaffer det fra.
Varer som er til bruk og kast er det ikke så nøye med.

Ja netthandel er enkelt, trygt og billig.
Men vit hva du gjør.

Hilsen Nils
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 17:26
Hei
 
I den grad det spiller noen særlig rolle er MVA satsen i Danmark 25% og det har den iflg dansk Wikipedia vært siden 1992 altså 13 år før Norge økte den til 25%Confused


Edited by jhh61no - 18 november 2010 at 17:26
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 17:52
MEn viist eg kjøper det fra Amundsen... Ka er forskjellen på Trix sin mobile station og Marklin sin?
Lars Martin
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 18:17
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Svar på kontrollene.
Märklins nye Ms er vesentlig bedre i menyoppsettet enn den gamle (Trix's også)
Rett og slett selvforklarende.
Går på MM/MfX og Dcc samt sporskiftere.

Hilsen Nils
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 18:24
Jeg tror kanskje du bør tenke litt mindre på ulikhetene håndkontrollene imellom og mer på om du ønsker 2-skinne eller 3-skinnesystemet nå i første omgang. Nå vet ikke jeg om du har noe utstyr fra før, sannsynligvis ikke, siden du vurderer to helt ulike systemer opp mot hverandre, og da er det et kritisk valg du står overfor.

Velger du Märklin (og 3-skinnesystemet) er du "låst" til Märklin, velger du Trix og 2-skinnesystemet kan du stort sett velge fritt fra alle 2-skinneprodusenter.

Valget er ditt...

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 18:50
Det er mange som bytter fra 3-skinne til 2-skinne, men få som bytter andre veien. Det har ingenting med kvaliteten på systemene å gjøre, men en del med utvalg av rullende materiell du kan bruke. 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 20:52
Så Trix funker ikkje på Märklin skinner? Har C-skinner og har ein eller anna plass tenkt at Trix funka der. 
Lars Martin
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 21:14
Har du märklin C-skinner fra før må du holde deg til märklin når det gjelder fremtidige skinne- og lokomotivinnkjøp. Du kan i en viss grad benytte vogner fra andre produsenter, men det kan hende du må bytte hjul for å få dem til å virke tilfredstillende.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 21:53

Det er vel å overdrive litt Eirik. Wink

Jeg kjører på Marklin K-skinner. Jeg har masse rullende materiell fra både Brawa, Lima, NMJ og Roco, og det aller meste av dette går helt fint på både Märklin C- og K-skinner. Hvis det trengs justeringer er det som regel bare å klemme sammen hjulgangene litt (fra 14,3 mm til 14,0 mm innvendig målt) så går det bra.

Jeg har dessuten bygget om mange likestrømlok til 3R med slepesko og felles strømopptak fra alle hjulene og det fungerer også meg bra.

Dermed skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan velge Märklin og 3R-drift, og samtidig ha gleden av det samlede utvalget fra både Märklin og alle andre MJ-produsenter. Smile

Hvor du kjøper startsettet er vel mer smak og behag, og ikke minst hvor du synes du får den beste kundeservice. Tongue

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 22:56
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:


...

Jeg har dessuten bygget om mange likestrømlok til 3R med slepesko og felles strømopptak fra alle hjulene og det fungerer også meg bra.

Dermed skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan velge Märklin og 3R-drift, og samtidig ha gleden av det samlede utvalget fra både Märklin og alle andre MJ-produsenter. Smile



Mener du at det er liketil å få bygd om de fleste 2R-lok til 3R?

Så var det det med skinnene også da. Det hører jo også med til "utvalget" som MJ forholder seg til. Med mindre du legger i punktkontakter selv på en eller annen måte, må jo i tilfelle det også gjøres dersom utvalget fra "alle andre MJ-produsenter" skal være tilgjengelig for de som kjører 3R.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 22:57
Joda, jeg skal være enig i at det kan virke som en overdrivelse, men når det dreier seg om en nybegynner som ikke ser forskjell på Trix og Märklin tenkte jeg ah det fikk holde med noen hovedprinsipper i første omgang i stedet for å drasse inn en hel masse merker/firmanavn som kan skape større forvirringWink
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2010 at 23:40
Originally posted by ses ses wrote:

Mener du at det er liketil å få bygd om de fleste 2R-lok til 3R?
Jeg skrev at jeg har bygd om mange lok, altså ikke nødvendigvis de fleste. 
 
Originally posted by ses ses wrote:

Så var det det med skinnene også da. Det hører jo også med til "utvalget" som MJ forholder seg til. Med mindre du legger i punktkontakter selv på en eller annen måte, må jo i tilfelle det også gjøres dersom utvalget fra "alle andre MJ-produsenter" skal være tilgjengelig for de som kjører 3R.
Jeg har vel ikke sagt at man måtte velge andre skinneprodusenter enn Märklin.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2010 at 00:06
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Mener du at det er liketil å få bygd om de fleste 2R-lok til 3R?
Jeg skrev at jeg har bygd om mange lok, altså ikke nødvendigvis de fleste. 
 
Originally posted by ses ses wrote:

Så var det det med skinnene også da. Det hører jo også med til "utvalget" som MJ forholder seg til. Med mindre du legger i punktkontakter selv på en eller annen måte, må jo i tilfelle det også gjøres dersom utvalget fra "alle andre MJ-produsenter" skal være tilgjengelig for de som kjører 3R.
Jeg har vel ikke sagt at man måtte velge andre skinneprodusenter enn Märklin.

Det er ikke interessant hvor mange lok DU har bygd om, men hva den du veileder her er i stand til få bygd om for seg, eller etter hvert klarer å bygge om selv. Siden du henviser til "alle de andre" produsentene i 2R som et argument for et bredt utvalg ved valg av 3R, så må jo dette utvalget være tilgjengelig, altså ombygbart for bruk i 3R - også skinnemateriell. Ellers faller jo hele argumentasjonen din, hvilken jeg vel mistenker at den gjør.

På meg virker det som du skjønnmaler situasjonen for den som velger 3R, og dermed villeder mer enn du veileder. De aller fleste har nemlig skjønt at det reelle tilbudet, også når man regner med noen få modeller for begge systemer, er langt bredere i 2R enn i 3R, såfremt man ikke går til omfattende ombygging som dels krever ekstra midler og/eller betydelig kompetanse i slik ombygging selv.
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2010 at 08:30
Ja, ja, da er vi i gang igjen Wink
Vi er riktig nok på Mjf-forumet, men denne tråden omhandler nå tross alt et ICE-startsett (les: ikke-norsk), så da tror jeg nok at det meste av annet aktuelt materiell er tilgjengelig i 3R utgave ...
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2010 at 09:23
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Ja, ja, da er vi i gang igjen Wink
Vi er riktig nok på Mjf-forumet, men denne tråden omhandler nå tross alt et ICE-startsett (les: ikke-norsk), så da tror jeg nok at det meste av annet aktuelt materiell er tilgjengelig i 3R utgave ...

Hensikten er slett ikke å dra i gang en generell debatt om fordeler og ulemper med de to systemene man må velge mellom, men å sette et spørsmålstegn ved uttalelsen "Dermed skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan velge Märklin og 3R-drift, og samtidig ha gleden av det samlede utvalget fra både Märklin og alle andre MJ-produsenter." som jeg oppfatter som noe oppsiktsvekkende og i tilfelle villedende. Men det er mulig tilgangen på spesifikt 2R materiell i 3R-utgave er bedre enn jeg er klar over. I tilfelle vil jo det være interessant å få kartlagt, da dette vil ha interesse for mange som lurer på hvilket system de skal velge eller konvertere til eller fra. Men det kan kanskje tas i egen tråd, og ikke her, dersom dette oppleves å helle bensin på et slumrende bål.



Edited by ses - 19 november 2010 at 09:24
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2010 at 09:51
Jeg mener man skal gå for 2R om man vil kjøre Norsk, Svensk eller Dansk. Og 3R om man skal kjøe tysk, eller andre land.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2010 at 17:22

Hei

Det er klart at 2R har et godt fotfeste blant dem som kjører norsk, svensk eller dansk MJ. Utvalget fra norske produsenter og kanskje også fremo-miljøet gjør at det blir en overvekt av 2R blant norske MJ-ere. Det jeg vil si er at det går også godt an å kjøre norsk på 3R.

Det trengs ikke alltid en omfattende ombygging som Svein mener. Som nevnt blir mange modeller levert både for 2R og 3R. Bare se på den kommende El13 fra Hobbytrade - min bestilte modell er en 3R-utgave med lyddekoder.

Man bør kunne drive med norsk MJ uten at systemvalget i seg selv er det avgjørende. Spørsmålstilleren i denne tråden bør kunne få svar som gjenspeiler mulightene - og jeg har ikke noe problem med å forsvare norsk MJ på Märklin 3R-spor. Tongue

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.