MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Heljan svingskive - Strømforsyning og tilkobling
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Heljan svingskive - Strømforsyning og tilkobling

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Heljan svingskive - Strømforsyning og tilkobling
    Posted: 15 november 2010 at 10:55
Sitter og leser monteringsanvisningen til svingskiva mi, og ble brått litt usikker på strømtilkoblingen. Kontrollboksen har 4 tilkoblinger; to for tilkobling av strøm (merket U og V) og to for tilkobling av skinnene på brua (merket B1 og B2. I tillegg går det en CAT5E-kabel med RJ45-plugg(?) fra skiva og inn til kontrollboksen. Jeg hadde hele tiden forestilt meg at jeg skulle koble svingskiva til DCC-styringa mi, men i monteringsanvisningen står det at den ska ha separat strømforsyning (12-19V DC, anbefalt 15V 500mA).

Er det slik at B1 og B2 skal kobles til DCC-styringa mi, U og V skal kobles til separat strømforsyning, og både strøm og DCC-signaler går gjennom CAT5-kabelen ut til skiva? I så fall lurer på om jeg kan bruke en Märklintrafo som strømforsyning hvis jeg monterer en likeretter på den kretsen, parallellt med vekselstrømkretsen som går til vekselmotorer, lys og annet tilbehør. Vil det funke, eller bør jeg investere i en egen likestrømstrafo kun for skiva?

Svein



Edited by Svein_A - 15 november 2010 at 10:56
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2010 at 13:13
Etter det jeg kan se, kan Heljan-skiven tilføres vekselstrøm direkte uten likeretter.
Den har alt en brolikeretter innebygget i kontrollboksen.
Det skulle være mulig å koble den direkte til en strømkilde som gir > 14 V, uansett om dette er likestrøm, DCC-digitalstrøm eller vekselstrøm.
Det sitter en 12 V spenningsregulator i kontrollboksen som forsyner elektronikken med stabilisert spenning.
 
Noen egen trafo/strømforsyning skulle derfor strengt tatt ikke være nødvendig.
Om man skulle koble den direkte, så vil den belaste booster ekstra (om man har "lite strøm"). Det er vel derfor at Heljan foreskriver separat mating? - Uansett er det bare "digitalstrøm" som er egnet for slik "felles mating".
 
Forøvrig en artighet:
 Det er Lenz som lager elektronikken til Heljans skiver (og containerkran).
 
RJ-45-pluggen er ikke beregnet for LocoNet (om noen skulle lure på det?). Den har eget grensesnitt for skiven.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2010 at 14:29
Takk for svar.

OK, så hvis jeg forstår deg rett kan jeg koble vekselstrøm fra Märklintrafoen rett inn på U og V, og digitalstyringen min inn på B1 og B2? Evt koble alle fire inngangene parvis til digitalstyringen hvis jeg ønsker det, f.eks U-B1 sammen og V-B2 sammen? Det er vel slik at U og V er til brostyringen mens B1 og B2 er kjørestrøm til skinnene, og disse to kretsene er helt atskilt..?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2010 at 15:13
Det stemmer!
Du kan velge om driften av svingskiven skal være fra separat trafo eller om du heller vil bruke digitalstrøm. Kjører du analogt, må du ha separat mating til drift av svingskiven.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2010 at 15:47
OK, nå har jeg koplet opp og prøvd skiva, og det var en heller bedrøvelig opplevelse..!Cry

Prøvde først med Märklin-trafoen og fikk liv i skiva, men den gikk fordømt ujevnt og hakkete, i tillegg til at den bråkte noe voldsomt og attpåtil stoppet opp flere ganger så jeg måtte dytte den igang igjen. Tenkte kanskje det var trafoen som ikke var helt god, så jeg koplet til Prodigy Advance i stedet, men med samme resultat...

Skiva er helt ny, dette er første gangen jeg har koplet til den, hva er det som kan være galt..?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2010 at 16:35
 
"Skiva er helt ny, dette er første gangen jeg har koplet til den, hva er det som kan være galt..?
 
Vurderer sjølv Heljan. Er usikker på kvaliteten på "leamikken".
 
Andre som har brukarerfaring?
AT
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2010 at 16:37
Snakket med NMJ nå, det var der jeg kjøpte den. Skal ta en tur dit imorra så de får sett på den, det hørtes ut som det kunne være noe mekanisk.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2010 at 17:29
I og med skiven kjører likt med trafo og digitalstrøm, tror jeg ikke årsaken til hakkete gange ligger her?
 
Du bør se om strømavtakerene ikke er anløpne (at det ikke er belegg på dem).
Bråk fra motoren kan tyde på gearproblemer.
Sjekk også at det lille tannhjulet som "drar" skiva frem langs tannstangen i graven, har god kontakt og ikke er i klem.
 
Skiven beregner posisjon ut fra et fast punkt pr. omdreining som er "nullpunktet". Alle mellomposisjoner (spor) er ut fra et bestemt antall pulser fra motorens omdreining. Således betinger funksjonen at det er 100% inngrip og kontakt mellom tannhjul og tannstang. Dette er kritisk for denne type skive.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2010 at 19:55
Kontaktene ser fine ut, og jeg tror ikke det er noen problemer der. Det virker som brua får strøm hele tia mens den kjører, også når den stopper opp, men ulydene kan godt minne om drev som glipper (klikkelyder i takt med den hakkete gangen, jevn og kjapp klikking når den stopper helt). Tror feilen sitter inni motoren eller gearboksen, tannhjulene i enden som ligger an mot kransen virker til å gå lett og ledig.

Hmm, tror jeg har funnet feilen nå, skrudde av motordekselet og kikket under. Det var for lite press på motoren, så tannhjulet på motorakselen fikk ikke skikkelig tak i det første tannhjulet i gearkassa, det var der det hoppet over. Jeg strammet skruene til motordekselet litt, og nå går det mye bedre!

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.