MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trenger info om strøm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trenger info om strøm

 Post Reply Post Reply
Author
Stig Roald View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig Roald Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trenger info om strøm
    Posted: 12 november 2010 at 14:49
Jeg har funnet frem min gamle Marklin HO togbane fra 1990 tallet, tenkte nå å utvide litt med lys i hus, gatebelysning, sporveksler osv.
Jeg målte trafoen min, den gir 19v vekselspenning både på kjøre spenning å utstyr spenning.
Det jeg lurer på er om folket pleier å ta ut utstyr spenning fra orginal trafo eller bruker dere annen trafo å hvilken spenning lys osv skal ha?? Lurer også på hvor mange Ampere jeg kan belaste trafoen min med på utstyr spenning..
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 20:01
Det skal stå på trafoen hvor mye strøm den kan levere. Den gangen jeg drev med Märklin (til 1970) snakket vi som stor og liten trafo. Den store leverte 30 VA, dvs. nesten 2 A siden nominell spenning er 16 V. (Jeg vil tro at spenningen du måler til 19 V vil falle til ca 16 V når du begynner å belaste den en del). Den lille var på 1 A. Jeg hadde et lite anlegg på ca 2 kvadratmeter, men med mye belysning på, veksler og signaler. Med en liten trafo og en stor (3 A) kjørte jeg to tog samtidig med full belysning. Jeg tenkte den gangen aldri på at jeg hadde problemer med nok strøm. Men disse trafoene hadde (har?) termosikring mot overbelastning, og det hendte nok nå og da at den slo inn ved overbelastning. Poenget er at man må kunne prøve seg fram og se hvor mye man kan belaste trafoene med ved siden av kjøring. Hvor mye belysningen trekker av henger av det enkelte lyspunktet, så det er vanskelig å si noe generelt om hvor mye beslysning en trafo tåler i tillegg til å kjøre togene.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.