MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DCC System One
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DCC System One

 Post Reply Post Reply
Author
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DCC System One
    Posted: 06 november 2010 at 13:00
Er det noen der ute som kan bistå en novise innen MJ?
Har kjøpt et brukt annlegg med et tilhørende DCC SystemOne fra ca 1998.
Har problemer med å komme i gang med programmering av et lok.
Ifølge manualen starter jeg med følgende:
PROG MODE +4+ENTER, men da lyser Fault-lampe1 rødt; altså en feil. Men hva?
 
NB! Vær forberedt på at det kan komme flere spørsmål siden.  Smile
 
På forhånd takk for hjelpen.
 
Ludefladen
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2010 at 11:55
Har selv "Power House Pro" sin digital styring.
På denne så er det to utganger som er merket "Prog" her må det kobles to ledninger til et eget spor eller et side spor etc. Det som skjer når du setter sentralen i prgramerings modus så kuttes resten av anlegget og hele sentralen går over på programerings utgangene.
Du kan bruke et spor på stasjon etc til programerings spor. Dette sporet må isoleres på BEGGE skinne strenger i begge ender slik at det er helt isolert fra annlegget ellers.
Det jeg selv har gjort er å bruke en to polet bryter som bytter mellom den vanlige "track" utgangen på digital styringen og "Prog" utgangen slik at sporet også kan brukes unger vanlig drift også.
Skal se om jeg kan få lagt ut en prinsipp skisse for oppkobling etter hvert.
 
Jeg mener å huske at "system One" har de samme utgangene som "Power House Pro" så det skal fungere på samme måte på ditt system.
 
Håper dette kan hjelpe deg litt. Er ikke veldig flink til forklare, men du får spørre igjen hvis det er ting som du ikke forstår.
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2010 at 20:59
Må rette litt opp her.
Utgangen heter "Program Track"ConfusedWink
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2010 at 17:31
Takker for svar, men ble desverre ikke særlig klokere.
Oppkoblingen er ikke problemet, men når jeg skal betjene Prog.sporet og programmere et lok med ny adresse, så får jeg bare feilmelding, som om der er en korslutning el liknende på sporet. Men det er det ikke.
Instruksjonsboka tilsier følgende:Trykk: PROG MODE + 4 + ENTER for å komme inn i progmodus på prog.sporet. Men straks jeg trykker ENTER, kommer feillampen  Confused
 
Som nybegynner blir jeg fort frustrert av slikt.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2010 at 19:30
Hva slags lok er det du forsøker programmere? Mener å huske at system one har en begrensning i strømmengden på programmeringsutgangen som gjør at enkelte lok som trekker litt strøm, spesiellt lydlok indikerer kortslutning...
Har du forsøkt å spørre den norske importøren? Du treffer han på tlf. 90 78 56 89
 
Eirik


Edited by eika - 15 desember 2010 at 19:30
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2010 at 21:41
Det rare er at feilmeldingen kommer selv om det ikke står noe lok på Prog.sporet.
Tlf.nr til Knut Pedersen er sperret sier telenor
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2010 at 22:21
Har du forsøkt å programmere et lok da?
 
Jeg lurer på om den fault-lampen du ser er lampen for strøm ut til anlegget via den normale utgangen og at den automatisk vil vise fault når sentralen settes i programmeringsmodus.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2010 at 22:28
Neida, powerlampen er grønn, og står riktignok rett ved siden av Fault-lampene. Det er to av dem, 1 og 2, og det er nr 1 som lyser.
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2010 at 23:30
Hei,
 
Jeg brukte et Sysem One system tidligere, og såvidt jeg husker så skal det lyse en lampe som du sier når du aktiverer programmeringssporet.
 
Når du går inn i programmeringsmenyen - på standard programmering, kan du lese ut manufacture id? Eller får du beskjed på kontrollen om at det er en kortslutning eller at den ikke kan lese dekoderen?
 
Kai


Edited by Kait - 15 desember 2010 at 23:30
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2010 at 16:11
Har snakket med Knut Pedersen og han kan fortelle at Fault-lampene skal lyse når du er i PROGmode. OK Da har jeg i hvertfall litt "kontroll". Har forresten bestilt oppgraderingspakken i samme slengen.
Takk til alle bidragsytere sålangt
 
LudefladenHandshake
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2010 at 00:18
Ja det stemmer det at Fault lampen blinker når systemet er i programerings mode.
Fint at det ser ut til at du har fått løst problemet med dette.
 
Er Jæv...... frustrende når det ikke virker og man tror man gjør noe galt.
Er stadig vekk iden situasjonen selv nå under oppbyggingen av eget annlegg, men har funnet ut at med litt tid og tolmodighet samt intruksjons manualer så har det meste løst seg.
 
Du får ha lykke til videre med en fantastisk hobby.
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2010 at 11:00
Takker igjen for alle gode tilbakemeldinger. Og ha en fin og avslappet jul alle sammen
 
Ludefladen Beer
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.