MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Glimt fra Zuidbroek-treffet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Glimt fra Zuidbroek-treffet

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Glimt fra Zuidbroek-treffet
    Posted: 05 desember 2010 at 21:45
Kjempeflott film Svein. Tongue
Eirik
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2010 at 12:59
Kjempeflott, helt enkelt!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2010 at 03:02
Her en 2-miutters video til fra Zuidbroek-treffet. Norske damplok i aksjon i denne. Den kan sees i flere formater, helt opp til HD 1080.


Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2010 at 14:23
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Da har jeg lagt ut 4 videoklipp som viser litt av trafikken på norges første Fremo-dobbeltsporWink
 
De er filmet med et mini HD-kamera som jeg lånte, men det lagrer i MP4 format som mitt redigeringsprogram ikke håndterer.
Jeg kunne nemlig godt tenkt meg å redigert litt i "endene" samt sydd de sammen til et klipp.
Finnes det enkle gratisprogram som håndterer denne filtypen?
Tips mottas med takk.


Kan bare si at FREMO videoer er noe det ikke skader med flere av!Smile
Flotte videoer og!Thumbs Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2010 at 11:43
Kanskje gratisprogrammet SUPER © er noe for deg?
http://www.erightsoft.com/SUPER.html
Bjørn Egil
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2010 at 16:49
Da har jeg lagt ut 4 videoklipp som viser litt av trafikken på norges første Fremo-dobbeltsporWink
 
De er filmet med et mini HD-kamera som jeg lånte, men det lagrer i MP4 format som mitt redigeringsprogram ikke håndterer.
Jeg kunne nemlig godt tenkt meg å redigert litt i "endene" samt sydd de sammen til et klipp.
Finnes det enkle gratisprogram som håndterer denne filtypen?
Tips mottas med takk.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 18:36
Off-topic: språkbruk og -misbruk er interessant. Norsk språkråd vil nok mene at "spottet" blir korrekt norsk og er sikkert glad for det nye ordet. Personlig mener jeg det heter e-post og email.
 
On-topic:
Takk for disse bildene. Jeg merker at jeg blir skikkelig inspirert av dette. Selv om det kan være utopisk å tro at man noen gang kommer opp på samme nivå så frister det å prøve. Og om man ikke klarer å bygge anlegg i verdensklasse så har man det gøy mens man prøver. Smile
Det blir nok igangsat litt bygging i vinter kjenner jeg.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 17:53
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Du er lærer Svein, av den gammle klasse.Wink


Nei, lærer er jeg ikke. Men jeg har drevet litt undervisning de siste 10-15 årene, så av "den gamle klassen" er jeg ikke. Derimot synes jeg hvordan folk bruker språket er interessant, og det var nok den siden som stakk fram her. Men vi får holde oss til saken, som Tore minnet oss om.
Derfor publiserer jeg mitt bilde fra Kronwerk her. Det er dessverre ikke av samme tekniske kvalitet som Tores, grunnet dårlig lys, mangel på stativ, og en aversjon mot å bruke blitz ved modellfotografering, men viser en annen vinkel av stasjonen.


Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 16:01
Du er lærer Svein, av den gammle klasse.Wink
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Skjalg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skjalg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 12:39
Originally posted by ses ses wrote:

Men hva vinner man ved å si "spottet" framfor "sett" eller "observert"? 

Hvorfor bruke "spottet" når det finnes adekvate synonymer på norsk. Det er en interessent, men dypere diskusjon uten rett og galt, men svaret vil være til dels subjektivt ut i fra alder med mer. Jeg vil vel tillegge "spottet" en mer aktiv og entusiastisk kontekst enn "observert" eller "sett", hvilket forklarer årsaken til at ordet brukes rundt om på diverse entusiastfora.


_Skjalg
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 12:20
Originally posted by ses ses wrote:

Men hva vinner man ved å si "spottet" framfor "sett" eller "observert"? 


Ingenting vil jeg tro. Det er et slang-uttrykk Smile

Men la oss spore tilbake. Min favorittstasjon på treffet var den tyske stasjonen Kronwerk. Mesteren bak denne kalles Hajo (hva heter han egentlig?). Her er kvaliteten på både spor og landskap svært høy. Jeg kjørte et håpløst tysk damplok rundt en del av det tyske anlegget, men da jeg ankom Kronwerk ble loket plutselig riktig så medgjørlig. Her er noen inntrykk fra herlighetene.








Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 11:58
Men hva vinner man ved å si "spottet" framfor "sett" eller "observert"? 
Svein S
Back to Top
Skjalg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skjalg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 11:53
Originally posted by ses ses wrote:

Da burde det kanskje skrives med én t?

Hvis man skrev "spotet" og leste det med norsk uttale ville det få mer lyd som "sot", og den intuitive referansen til originalen ville falle bort. På engelsk skrives det uansett "spotted" i preteritum, så for meg virker "spottet" som et greit samsvar med muntlig form, eventuelt "spotta".

Uttrykket "spotting" brukes óg i andre fora, se for eksempel denne tråden Klokkespotting. Det fremgår av konteksten at det her ikke primært refereres til å rakke ned på klokkene, eller deres eiere.

Uansett, misforståelsen er avklart.
_Skjalg
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 11:10
Da burde det kanskje skrives med én t?
Svein S
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 10:58
Ditto.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Skjalg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skjalg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 10:34
> Ble de spottet?

Spottet brukes en del som slang for observert.
_Skjalg
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 00:42
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Jeg så Sandnes, Grimstad, Thorshaug, Vatnamot, Steinars bru og vokterbolig, Stussli, Korsnes og en av modulene fra sørlandet, Roar Børtes vedprodusent ble spottet.


Ble de spottet? Det var da trist. Spottet for hva?
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 00:13
Helt klart... Bad Ferum var en nydelig stasjon når det kom til detaljerSmile
Og det var vel midt i den vekselgaten du har avbildet jeg hadde første avsporing med et persontog. Jeg vet ikke om sporleggingen sto i stil med detaljeringen (sier han som er like dårlig på begge deler...Wink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2010 at 23:54
Ja, det var Bad Ferum.
Joda, jeg kan levende forestille meg problemet ved avsporinger, og kanskje ikke så veldig gunstig når koblinger skulle løsenes heller. Men fin å se på, var den!


Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2010 at 23:16
Originally posted by ses ses wrote:

Et unntak til utenfor de nevnte forresten: Det var en østerrisk stasjon med nær-prototyp kontaktledning, der tråden var strukket over flere modulskjøter via et fungerende kroksystem i tråden, så langt jeg kunne observere.
Jeg hadde "gleden" av å spore av et par ganger på forskjellige plasser på den stasjonen om det er rett stasjon jeg tenker på. Det var den tyske stasjonen "Bad Ferum" som var plassert inn på den østeriske delen som erstatning for stasjonen "Gaudenzdorf" som den het i ruteplanene. Og det å få lok eller vogner på sporet igjen når du sporer av midt i en vekselgate var ikke lett å få til med klokka på 1:6 tid...Ouch.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2010 at 23:02
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

En annen deltager har alget denne artikkel http://www.bahnfan.net/post/2010/10/22/25th-Anniversary-FREMO-NL-at-Zuidbroek.aspx. Det er tre bilder av norske moduler i artikkelen.


Jeg deler denne bloggistens syn. De tyske modulene hadde gjennomgående høyere kvalitet enn alle de andres, bortsett fra de norske og delvis de danske. På de tyske var det virkelig noe med særs høy kvalitet. Et unntak til utenfor de nevnte forresten: Det var en østerrisk stasjon med nær-prototyp kontaktledning, der tråden var strukket over flere modulskjøter via et fungerende kroksystem i tråden, så langt jeg kunne observere.
Svein S
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2010 at 20:15
En annen deltager har alget denne artikkel http://www.bahnfan.net/post/2010/10/22/25th-Anniversary-FREMO-NL-at-Zuidbroek.aspx. Det er tre bilder av norske moduler i artikkelen.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2010 at 23:32
Det var et par moduler på det amerikanske H0 & H0n3 som imponerte skikkelig.
Dessverre ble de fleste av mine bilder mislykket pga. dårlige lysforhold, men her er et par som går an å vise:
 
Fra det amerikanske H0n3 anlegget, det er nesten så man kan høre filmmusikken fra Den gode, Den onde og Den grusommeSmile
 
Tilbake på Sandnes stasjon var det morsomt å konstatere at utlendindingene våget å prøve seg som stasjonmannskap, såvidt jeg kan huske var det ved et par anledninger hollandsk Txp og svensk skiftemannskap, og tre dansker bemannet stasjonen to kjøresesjoner på rappen.
Disse har som ambisjon å bygge Randers stasjon som Fremo-modul, og Sandnes har visstnok visse liketstrekk, bare at Randers er størreWink
Et bilde som viser at det ikke er noe slaraffenliv å være skiftemannskap på Sandnes, "Kortstokkingen" går for fullt med kyndige danske henderSmile
 
Edit: skrivefeil


Edited by jevistad - 22 oktober 2010 at 08:59
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2010 at 22:53
Jeg så Sandnes, Grimstad, Thorshaug, Vatnamot, Steinars bru og vokterbolig, Stussli, Korsnes og en av modulene fra sørlandet, Roar Børtes vedprodusent ble spottet.

Edited by MY1201 - 21 oktober 2010 at 22:55
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2010 at 18:36
Takk for mange fine bilder, Svein.

Flere bilder med linker til enda flere sider finnes her:
http://www.westportterminal.de/meetings/2010JTZuidbroek-bilder.html



Edited by KnuT - 21 oktober 2010 at 18:37
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2010 at 12:56
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nå har noen tyskere fått lagt ut bilder på nett:

http://www.thwoditsch.de/fremo/zuidbroek10/

http://www.eisenbahnstudio.com/2010/10/photos-from-the-fremo-zuidbroek-2010-meeting/

http://www.patrick.thwoditsch.de/zuidbroek2010/

Ja etter dette trenger man ikke legge ut flere bilder. Mye bra her, og artig å se at bilder fra de norske modulene glimrer med sitt nærvær mer enn prosenten moduler (9,5%) skulle tilsi.

Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2010 at 08:08
Modellhilsen

Claes
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2010 at 01:54
Laurenz, har du lyst til å oversette det de sier?
 
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2010 at 01:00
Her følger resten av bildene som er lastet opp på NJKs forum, som ikke allerede er vist her.


Rett ved Sandnes brukes en cross over mellom to parallespor og med signaler som beskytter det hele. Deretter følger en splitt som gjør at denne cross over kan fungere som en baneforgrening. Dette var Skårerbanens Venners siste bidrag.


Bordet med kjøreoppdrag. Fargekode for landene. Til en viss grad kunne man velge land selv, særlig is tarten, men helst så de at man tok oppdrag i riktig tidsrekkefølge.



Man møter opp på stasjonen der tog skal gå fra i god tid, og har med seg kjøreruta, for utdelt en Fred (kjørekontroll spesiallaget for Fremo-treff), og selvfølgelig et tog. "Mitt" tog var stilt opp i sporet nærmest på skyggestasjonen (stasjon uten ambisjoner om bygninger og landskap, og der man kan betjene lok og vogner på uprotototyp vis for å få snudd togene fort).


På de tyske åpne strekninger med dobbeltspor og semaforsignaler.



Stopp på Rothenburg, en av de virkelige store stasjonene på treffet, med fullt gatebilde langs hele stasjonsområdet som var ca 15 meter langt.


Vatnamotkurven i modell


Grimstad stasjon - med spotlightbelysning. En "Koffert", en Bmdeo 10 og Bmdo 87 ved perrong. Det var nok langt mer trafikk på Grimstad i Zuidbroek i løpet av et "døgn" enn det noen gang har vært i virkelighetens Grimstad. Men vakkert er dette!






Edited by ses - 22 oktober 2010 at 00:07
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 17:10
  forum snabela njk.no  

Edited by ses - 19 oktober 2010 at 17:11
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.