Glimt fra Zuidbroek-treffet |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 desember 2010 at 21:45 |
Kjempeflott film Svein.
|
|
Eirik
|
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjempeflott, helt enkelt!
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her en 2-miutters video til fra Zuidbroek-treffet. Norske damplok i aksjon i denne. Den kan sees i flere formater, helt opp til HD 1080.
|
|
Svein S
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan bare si at FREMO videoer er noe det ikke skader med flere av! Flotte videoer og! |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bjørn Egil
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg lagt ut 4 videoklipp som viser litt av trafikken på norges første Fremo-dobbeltspor
De er filmet med et mini HD-kamera som jeg lånte, men det lagrer i MP4 format som mitt redigeringsprogram ikke håndterer.
Jeg kunne nemlig godt tenkt meg å redigert litt i "endene" samt sydd de sammen til et klipp.
Finnes det enkle gratisprogram som håndterer denne filtypen?
Tips mottas med takk.
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
Off-topic: språkbruk og -misbruk er interessant. Norsk språkråd vil nok mene at "spottet" blir korrekt norsk og er sikkert glad for det nye ordet. Personlig mener jeg det heter e-post og email.
On-topic:
Takk for disse bildene. Jeg merker at jeg blir skikkelig inspirert av dette. Selv om det kan være utopisk å tro at man noen gang kommer opp på samme nivå så frister det å prøve. Og om man ikke klarer å bygge anlegg i verdensklasse så har man det gøy mens man prøver.
Det blir nok igangsat litt bygging i vinter kjenner jeg. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, lærer er jeg ikke. Men jeg har drevet litt undervisning de siste 10-15 årene, så av "den gamle klassen" er jeg ikke. Derimot synes jeg hvordan folk bruker språket er interessant, og det var nok den siden som stakk fram her. Men vi får holde oss til saken, som Tore minnet oss om. Derfor publiserer jeg mitt bilde fra Kronwerk her. Det er dessverre ikke av samme tekniske kvalitet som Tores, grunnet dårlig lys, mangel på stativ, og en aversjon mot å bruke blitz ved modellfotografering, men viser en annen vinkel av stasjonen. |
|
Svein S
|
|
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du er lærer Svein, av den gammle klasse.
|
|
Skjalg
Viderekommen Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvorfor bruke "spottet" når det finnes adekvate synonymer på norsk. Det er en interessent, men dypere diskusjon uten rett og galt, men svaret vil være til dels subjektivt ut i fra alder med mer. Jeg vil vel tillegge "spottet" en mer aktiv og entusiastisk kontekst enn "observert" eller "sett", hvilket forklarer årsaken til at ordet brukes rundt om på diverse entusiastfora. |
|
_Skjalg
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ingenting vil jeg tro. Det er et slang-uttrykk Men la oss spore tilbake. Min favorittstasjon på treffet var den tyske stasjonen Kronwerk. Mesteren bak denne kalles Hajo (hva heter han egentlig?). Her er kvaliteten på både spor og landskap svært høy. Jeg kjørte et håpløst tysk damplok rundt en del av det tyske anlegget, men da jeg ankom Kronwerk ble loket plutselig riktig så medgjørlig. Her er noen inntrykk fra herlighetene. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men hva vinner man ved å si "spottet" framfor "sett" eller "observert"?
|
|
Svein S
|
|
Skjalg
Viderekommen Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis man skrev "spotet" og leste det med norsk uttale ville det få mer lyd som "sot", og den intuitive referansen til originalen ville falle bort. På engelsk skrives det uansett "spotted" i preteritum, så for meg virker "spottet" som et greit samsvar med muntlig form, eventuelt "spotta". Uttrykket "spotting" brukes óg i andre fora, se for eksempel denne tråden Klokkespotting. Det fremgår av konteksten at det her ikke primært refereres til å rakke ned på klokkene, eller deres eiere. Uansett, misforståelsen er avklart. |
|
_Skjalg
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da burde det kanskje skrives med én t?
|
|
Svein S
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ditto.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Skjalg
Viderekommen Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
> Ble de spottet?
Spottet brukes en del som slang for observert. |
|
_Skjalg
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ble de spottet? Det var da trist. Spottet for hva? |
|
Svein S
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Helt klart... Bad Ferum var en nydelig stasjon når det kom til detaljer
Og det var vel midt i den vekselgaten du har avbildet jeg hadde første avsporing med et persontog. Jeg vet ikke om sporleggingen sto i stil med detaljeringen (sier han som er like dårlig på begge deler...)
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det var Bad Ferum.
Joda, jeg kan levende forestille meg problemet ved avsporinger, og kanskje ikke så veldig gunstig når koblinger skulle løsenes heller. Men fin å se på, var den! |
|
Svein S
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg deler denne bloggistens syn. De tyske modulene hadde gjennomgående høyere kvalitet enn alle de andres, bortsett fra de norske og delvis de danske. På de tyske var det virkelig noe med særs høy kvalitet. Et unntak til utenfor de nevnte forresten: Det var en østerrisk stasjon med nær-prototyp kontaktledning, der tråden var strukket over flere modulskjøter via et fungerende kroksystem i tråden, så langt jeg kunne observere. |
|
Svein S
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
En annen deltager har alget denne artikkel http://www.bahnfan.net/post/2010/10/22/25th-Anniversary-FREMO-NL-at-Zuidbroek.aspx. Det er tre bilder av norske moduler i artikkelen.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var et par moduler på det amerikanske H0 & H0n3 som imponerte skikkelig.
Dessverre ble de fleste av mine bilder mislykket pga. dårlige lysforhold, men her er et par som går an å vise:
Fra det amerikanske H0n3 anlegget, det er nesten så man kan høre filmmusikken fra Den gode, Den onde og Den grusomme
Tilbake på Sandnes stasjon var det morsomt å konstatere at utlendindingene våget å prøve seg som stasjonmannskap, såvidt jeg kan huske var det ved et par anledninger hollandsk Txp og svensk skiftemannskap, og tre dansker bemannet stasjonen to kjøresesjoner på rappen.
Disse har som ambisjon å bygge Randers stasjon som Fremo-modul, og Sandnes har visstnok visse liketstrekk, bare at Randers er større
Et bilde som viser at det ikke er noe slaraffenliv å være skiftemannskap på Sandnes, "Kortstokkingen" går for fullt med kyndige danske hender
Edit: skrivefeil Edited by jevistad - 22 oktober 2010 at 08:59 |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg så Sandnes, Grimstad, Thorshaug, Vatnamot, Steinars bru og vokterbolig, Stussli, Korsnes og en av modulene fra sørlandet, Roar Børtes vedprodusent ble spottet.
Edited by MY1201 - 21 oktober 2010 at 22:55 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for mange fine bilder, Svein.
Flere bilder med linker til enda flere sider finnes her: http://www.westportterminal.de/meetings/2010JTZuidbroek-bilder.html Edited by KnuT - 21 oktober 2010 at 18:37 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja etter dette trenger man ikke legge ut flere bilder. Mye bra her, og artig å se at bilder fra de norske modulene glimrer med sitt nærvær mer enn prosenten moduler (9,5%) skulle tilsi. |
|
Svein S
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har noen tyskere fått lagt ut bilder på nett: http://www.thwoditsch.de/fremo/zuidbroek10/ http://www.eisenbahnstudio.com/2010/10/photos-from-the-fremo-zuidbroek-2010-meeting/ |
|
Modellhilsen
Claes |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
Laurenz, har du lyst til å oversette det de sier?
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her følger resten av bildene som er lastet opp på NJKs forum, som ikke allerede er vist her.
Rett ved Sandnes brukes en cross over mellom to parallespor og med signaler som beskytter det hele. Deretter følger en splitt som gjør at denne cross over kan fungere som en baneforgrening. Dette var Skårerbanens Venners siste bidrag. Bordet med kjøreoppdrag. Fargekode for landene. Til en viss grad kunne man velge land selv, særlig is tarten, men helst så de at man tok oppdrag i riktig tidsrekkefølge. Man møter opp på stasjonen der tog skal gå fra i god tid, og har med seg kjøreruta, for utdelt en Fred (kjørekontroll spesiallaget for Fremo-treff), og selvfølgelig et tog. "Mitt" tog var stilt opp i sporet nærmest på skyggestasjonen (stasjon uten ambisjoner om bygninger og landskap, og der man kan betjene lok og vogner på uprotototyp vis for å få snudd togene fort). På de tyske åpne strekninger med dobbeltspor og semaforsignaler. Stopp på Rothenburg, en av de virkelige store stasjonene på treffet, med fullt gatebilde langs hele stasjonsområdet som var ca 15 meter langt. Vatnamotkurven i modell Grimstad stasjon - med spotlightbelysning. En "Koffert", en Bmdeo 10 og Bmdo 87 ved perrong. Det var nok langt mer trafikk på Grimstad i Zuidbroek i løpet av et "døgn" enn det noen gang har vært i virkelighetens Grimstad. Men vakkert er dette! Edited by ses - 22 oktober 2010 at 00:07 |
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
forum snabela njk.no
Edited by ses - 19 oktober 2010 at 17:11 |
|
Svein S
|
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |