MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kystklima,kai,naust og båter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kystklima,kai,naust og båter

 Post Reply Post Reply
Author
Frank B View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 62
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frank B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kystklima,kai,naust og båter
    Posted: 03 oktober 2010 at 18:40
Hei! Er ny her på forumet. Føler litt at jeg stikker hodet inn i løvens hule med tanke på alle de flinke modellbyggerne her,men lar det stå tilSmile Holder på med planlegging av en bane som skal bygges i hesteskoform,med en liten HOe bane i tillegg. HOe banen er tenkt og gå fra et steinbrudd og ned til et lite kaiområde med utskipning av grus,stein og sand. Blir også et lite fiskemotak,en liten slipp og småbåthavn. Det jeg lurer på er om noen vet om slike utskipningskaier har blitt bygd tre? Og blir det troverdig med tog på trekai? Spørsmål 2. Små slipper for båt opp til ca.35-40 fot. Er det "vanlige" jernbaneskinner som blir brukt til opptrekksvogna?
Back to Top
Frank B View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 62
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frank B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 21:10

Ble avbrutt tidligere.. Har leita rundt på nettet etter båter,finner stort sett bare fiskebåten "FRAMTID" og noe fra kibri. Holder på med en liten fraktbåt fra ca.60-70 tallet. Etter litt fri fantasi og et gammelt bilde. Så tidligere noen som bygde ei ferje fra "skrætjs" men kan ikke finne den igjen, den var ikke ferdig. Noen som vet om den ble ferdig og om det finnes bilder av den her? Noen andre som bygger,har bygd båter? Mvh. Frank Birkeland Trondheim

Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 22:28
Siden du bor i trondheim, så kan du jo
ta deg en tur innom Trondhjem Modelljernbane Klubb :http://blog.tmjk.no/
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Frank B View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 62
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frank B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 23:04
Hei! Ja kanskje det.. Tirsdager,Nidarvoll skole? kl.? Ingang? Mvh Frank B
Back to Top
EivindPT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EivindPT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 23:55
Tirsdager fra kl. 19.00 på Nidarvoll skole, Vi bruker inngangen ved SFO også er det ned trappen til kjelleren og lengst inn i gangen
EivindPT
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2010 at 03:38
Hei!
 
Originally posted by Frank B Frank B wrote:

Og blir det troverdig med tog på trekai?
 
Nå vet jeg ikke hvordan "forbilde" du har tenkt å bygge etter, men det finnes i hvertfall minst ett eksempel på slik praksis i Norge. På Hafslundbanen (som Gleng bygger i modell), gikk sporene ut på en trekai på endestasjonen på Sundløkka. Jeg klarer dessverre ikke å laste opp bilde fra Sundløkka, men sjekk i linksidene til Gleng.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2010 at 05:29
Hei!
 
Med U-formet anlegg, blir det vel kanskje en form for punkt-til-punkt bane du skal bygge? Endestasjon i normalspor, 9mm smalspor og ved kysten får meg til å tenke litt på Chris Newards Combwich (00 og 009), som du kan lese mer om på denne link.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Frank B View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 62
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frank B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2010 at 22:08
Hei å takk Roger for fine linkerSmile          Ikke noe spesielt forbilde,bare at det kunne vært i Norge ved kysten et sted. Så snart jeg finner igjen kabelen til fotoapp. skal jeg legge ut noen bilder av div. prosjekt.       Kikket på naustet til Alvalia,men syns ikke det var særlig troverdig. Passer mer i ei bryggerekke den. Gamle naust har ikke(?) liggende panel. PS: Noen som vet hvor jeg kan få tak i bølgeblikkplater?  Mvh. Frank B
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2010 at 22:53
Bølgeblikk får du fra Northeastern: http://northeasternscalelumber.com/

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Frank B View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 62
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frank B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2010 at 19:49
TakkerSmile Plater og katalog er bestiltSmile Mvh.Frank B
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2010 at 20:58
Om du kikker på bilder av naust vil du se at det er lett blanding av liggende og stående kledning Wink

Her kan du se bølgeblikk fra Heljan:
http://www.alvalia.no/ds_product_info.php?cPath=24_242_289&products_id=2699

Platene er fine, men bildet er ikke bra..


Tom
På vei mot eliten, uten å bli sliten!
Back to Top
Inge View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Inge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2010 at 23:53
Heisan
Ta en kikk på bilde av naustene der hvor jeg var på ferie om sommeren, da jeg vokste opp. Smile
 
Naust nr 3 venstre kan nesten ha vært modell for naustet fra Alvalia. Mulig korrekt betegnelse er sjøhus, men hjemme omtalte vi det altid som naust  Jeg har en liten båt liggende i det rød naustet - leier plass.
 
Nærmeste jernbanelinje her er/var i Fjell festning. Der var det et tog som fraktet frem ammunisjon til kanonen. Noe er vist på denne billedserien fra BT.
 
Eller mer om festningen her ...
 
/Inge
Som skal "hjem" til Bergen i helgen Wink
 


Edited by Inge - 08 oktober 2010 at 00:03
Back to Top
Frank B View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 62
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frank B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2010 at 16:38
HeiSmile Kjempeflotte bilder! Joda,enig at naust,sjøhus,brygger også har liggende panel. Men når jeg kjører langs kysten av møre og trønderlag å ser (eldre) naust er det stort sett stående  panel og dem er små og i en etasje. Det er det jeg vil prøve og lage,et litt værbitt,småslitent naust som har sett sine beste dager.                                                                                                                                                Vet ikke om det er noe forskjell på naust og sjøhus? Kanskje noen andre som vet definisjonen på det?  Mvh.Frank BSmile
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2010 at 01:56
Hei!
 
Wikipedia er din venn hva der angår forskjellen på naust og sjøhus.
På bakgrunn av samme oppslagsverk, er jeg kanskje av den oppfattning at "naustet" til Alvalia heller bør defineres som ei sjøbu eller sjøbod. Uansett hva man velger å kalle det, er ett maritimt innslag rtt spennende element på en modelljernbane.
 
Det danske firmaet Trip Trap lagde for en god tid tilbake danske, svenske og norske hus og noen båter i skala 1:160 og 1:87 i en slags kjeramikk. Dette var småserie-produksjoner, og den "norske serien" i H0 ble dessverre kortvarig. Men blandt de norske modellene var det mange kystnære bygg, bland annet to forskjellige naust. Dette er dessverre forlengst utgåtte modeller, men de dukker fra tid til annen opp i interiørbutikker med maritimt tilsnitt (i Norge såvell som Danmark) eller secondhand.
 
Bare ett sånt lite appropos til jernbanen på Fjell Festning, uten at jeg skal "stjele tråden" din av den grunn. Gikk denne jernbanen kun i tunneller, eller gikk den også på bakkenivå slik man kan se på jernbanen mellom ammunisjonsbunkeren og kanonstillingene på Hanstholm festning? I såfall kan jo Busch sin nye H0f-jernbane være ett interessant utgangspunkt for en 600mm-bane på ett kystfort.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Frank B View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 62
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frank B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2010 at 10:44
Hei RogerSmile Du "stjeler" ingenting,tar imot alle innspill med åpne armer. Men kanskje du eller noen andre av dere som er eksperter på mj kan gi meg en enkel forklaring på forskjellene på HOe, HOf og HOm. Tipper sporvidde har en sentral rolle her? Eller er jeg helt på jordet nå?Big smile   ps: Fruen var en tur i kjelleren i bua "mi" og fant et "lite" lager med div byggesett.. Hun lurer nå på om jeg skal starte egen butikk.... Og synes kvm prisen på husene mine langt overgår de råeste boligprisene i Trondheim... Så nå har "regjeringa" innført øyeblikkelig byggestans... Skal prøv med litt gaver i dag,er jo så populært for tidenBig smile Tenker ei god flaske rødvin og en kvast fra plantasjen skal få "regjeringa" på gli senere i kveld. Da kan jeg ta frem det nye prosjektet jeg skal ut og kjøpe etterpå,og pusle litt i kveldTongue Ved ev spørsmål om det er nytt så blir svaret: "det e det lææng sia æ kjøpt kjæreBig smile  Mvh. Frank B  
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2010 at 11:40
Du aner ikke hvor mye jeg har gjemt vekk fra mine foreldre. 
Det er noen kasser med ting og tang!

Og jeg tviholder på MJ kroken min i kjeller"n! 

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2010 at 13:57
Hei!
 
Originally posted by Frank B Frank B wrote:

Men kanskje du eller noen andre av dere som er eksperter på mj kan gi meg en enkel forklaring på forskjellene på HOe, HOf og HOm. Tipper sporvidde har en sentral rolle her
 
Helt riktig!
Forskjellige smale sporvidder i H0 (smalere enn 16.5mm); 6.5mm, 9mm og 12 mm til å representere forskjellige typer forbilledlig smalspor benevnes H0f/H0i, H0e og H0m respektive. Mest informativt er å se NEM-normen for skala/sporvidde; NEM 010 (pdf-fil).
 
Eller som denne tabell:
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2010 at 22:42
Hei!
 
I jakten på norske naust og sjøhus i modell, skal man heller ikke glemme modeller som allerede finnes på markedet fra de store produsentene, som men enkle grep kan bygges om til norske naust- og sjøhusmodeller. De jeg har spesiellt i tankene er:
  • Wills Kits SS12 Domestic Garage. Den er riktig nok en garasje og i 00 skala (1:76), men såfremt man ikke skal lage en målsatt modell etter ett spesiellt forbilde, kan dette bli et troverdig naust i H0. Det kan sikkert brukes som det er, men dersom man ønsker å bygge det om kan man jo bare fjerne litt av høyden fra bunnen. Prisen er jo akseptabel også.
  • Auhagen prod. 11408. Dersom man skiller garasjen fra lagerbygget, vil lagerbygget fint kunne brukes som ett sjøhus. En bonus her er jo at man får en garasje til overs, som helt sikkert kan bli til ett naust det også.

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2010 at 23:36
Denne ideen er jo flott! Men har du vurdert og bygge dette i Fremo modulstandar?


Dette er et standeriser grensesnitt, der man noen ganger i året kommer sammen og koble opp et mj anlegg, ved hjelp av hverandres anleggs biter; moduler. 

Dette kan jo lages som et industri spor. Med en liten smalsporet bane fra stasjonen og opp til steinbruddet. 
Stort potensiale! 

Tru dette er en modul som er velkommen med store åpne armer! 

Det er flere av oss i TMJK som har planer, bygger, tenker og funderer på fremo måten. Meg selv inkludert!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Frank B View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 62
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frank B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2010 at 01:33
Nei ikke tenkt noe særlig på det. Kanskje senere en gang..  Nå må jeg først bli fornøyd med prosjektene jeg holder på med. Har tatt alle røde knappnålene fra syskrine til fruen,skal bruke dem til utlegg og garnblåserSmile  PS: Var på besøk til Trheim mjklubb, makan til trivelig gjeng!! Meldt meg inn på flekkenSmile Gleder meg til og lære mer av dem,dem har masse kompetanse!! Anbefale alle i Trheim og ta turen innom, meget trivelig gjengSmile Mvh. Frank B
Back to Top
Frank B View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 62
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frank B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2010 at 12:03
Hei! Holder på og bygger om og fornorske en kibri båt (39161) til en reketråler. Men mangler noe som kan brukes som trål på en troverdig måte,eneste jeg har kommet opp med så langt er det oransje plastnettet som er på klementinkassene,men det er for grovt. Så er det noen som har noen tips så tas dem i mot med stor takkSmile Mvh Frank B.
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2010 at 14:09
Kunne det passe med disse fluenett som enkelte trer over barnevogner?
De er nokså finmasket og sikkert mulig å spraye med aktuell farge.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2010 at 15:47
Gasbind  frå førstehjelpskapet/skrinet?
AT
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.