MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Håndomkastere
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Håndomkastere

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Håndomkastere
    Posted: 09 mars 2005 at 15:54

Hei!

For legging av sporveksler i H0, kunne jeg godt tenke meg å bruke manuelle håndomkastere (slik som mange steder i virkeligheten). Caboose Industries lager noen, men disse er relativt store og ser heller særlig norske eller europeiske ut. Jeg vet at Modellfunktion Burmester lagde noen, men disse gikk ut av produktsortimentet når firmaet fikk nye eiere og byttet navn til Realmodell. Vet noen av dere om noen (små) produsenter som lager fungerende håndomkastere i H0?



Edited by Roger
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2005 at 17:45

Modellproduktion i Sverige lager modeller av svenske omkastere, De er 95% like de norske, i hverfall de som her i Bodø. Jeg trur disse fungerer. Jeg har bestillt men ikke fått. (De kommer samtidig som Di 4.) Modellcompagniet er distrubutør i Norge. Spør dem om de fungerer.

Weinert har også. De vet jeg fungerer. Dyre men fine og er lagd for å brukes sammen med Pecos penser.

 

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2005 at 19:50

Hei Claes!

Er du sikker på at du mener Modellproduktion? Da jeg sjekket siden dems fant jeg bare lok-kåper og fine busser. På hjemmesiden til Tekno Bygg fant jeg derimot noen fine håndomkastere. Dersom de i tillegg virker er jo saken klar.



Edited by Roger
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2005 at 13:25

Hei!

Jeg har sjekket litt:

Håndomkasterne fra Tekno Bygg er statiske og derfor bare staffasje. Finnes det også håndomkastere fra Modellproduktion? Når det gjelder håndomkasterne fra Weinert som skal passe til Peco-vekslene, trenger jeg litt hjelp med prod. nr. Jeg sjekket min "gamle" Weinert-katalog men der kunne jeg bare finne fungerende håndomkastere til smalspor i H0-skala. Av veksel-produkter passende til Peco-skinner, fant jeg bare anvisningstavler med og uten lys.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Urban Johansson View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 januar 2005
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Urban Johansson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2005 at 08:29

Hej!

Växelomläggarna från Teknobygg i H0 är enbart för staffage. Han säljer också växelomläggare i skala 0 (1:45), de är "rörliga". Tänk på att de är gjutna i vitmetall.

Urban Johansson
Sverige


Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2005 at 20:28

Bilde av en Weinert omkaster i H0 :

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2005 at 15:38

Hei !

Det ser ut til at Weinert har mye rart, og fint. Noen som vet hvor man får tak i katalogen deres ??

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2005 at 17:16
Bjørn Egil
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2005 at 06:19

Hei!

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Bilde av en Weinert omkaster i H0 :

Er dette den som passer til Peco-veksler, og vet noen i såfall hvilket produktnummer den har?

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2005 at 09:13
Jeg har sport Hobbytrain i Drammen om akkurat dette, siden jeg er ute etter det samme. Her er svaret jeg fikk:

Vi har Weinert artikkelnummer: 7226 og 7238 på lager.
7226 er 2 stk. håndomkster med lys kr. 227.-
7238 er 1 stk håndomkaster uten lys kr 38.-
Begge er fungerende og vil flytte på seg når vekslen legges over.
Jeg vil ikke anbefale at du bruker bare disse til og legge over vekslene da dette er messing som ikke tåler mye.

Men de skal finnes håndomkaster uten lyssignalet. Bare omkasteren om dere skjønner. Mulig det var nyhet i fjor. Finner den ikke nå lenger.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
thomas snare View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomas snare Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2005 at 16:56

Mener du bare loddet og lodstang eller med den "kassen"?

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2005 at 00:58
Skjønner ikke helt hva du mener Thomas.
Jeg mente at jeg har sett tegning på at Weinert hadde en helt manuell omleggere der det kun var loddet med håndtak (som er malt halvt hvit og halvt sort) og stag, slik at man kunne kople dette til en Peco pens. Det vil da være det man ser på bildet utenom den signalboksen som står på sin stolpe og vrir seg etter hvordan pensen ligger.



For min del trenger jeg begge deler. 6 med signal (kasse) og 4 uten dvs bare loddklotet og stangen.



Edited by Claes Olsen
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.