MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Fersking
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fersking

Post Reply Post Reply
Author
jørn View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fersking
    Posted: 16 september 2010 at 13:26
Hei jeg er helt fersk her på forumet og med modelljernbane. Skulle gjerne hatt noen forslag til å starte med Mj, har tenkt å starte med roco startsett så var det landskap ser det er noen startsett fra Woodland , er det en tanke for en fersking ?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 14:17
Hei Jørn!

Velkommen til forumet og gratulerer med valget av verdens beste hobby!
Det kan være en fordel å begynne med ett startsett med tog, såfremt man finner ett startsett som dekker dine interesser med tanke på det rullende materiellet. Her får du alt du trenger for å komme i gang.

Slik er det vel på lang vei også med landskapsstartsettene til Woodland Scenics, med unntak av at en del av elementene som følger med er for å bygge ett anlegg med en bestemt sporføring/størrelse. Hvis man ikke skal benytte disse startsettene sporplansmessig slik som de er tiltenkt, er jeg noe usikker på om det lønner seg å kjøpe slike fremfor landskapsmateriale løst ved siden av.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
jørn View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 16:22
Takk for svaret Roger, en ting til hva med skinner,blir det brukt flexiskinner eller vanlige skinner og er det noen forskjell på kvaliteten på di forskjelige merkene?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 17:53
Hei!

Siden du vurderer ett Roco-startsett, går jeg ut i fra at du vurderer likestrømsmodeller (DC) og IKKE Märklin sitt AC-system. Blandt likestrømsprodusentene finnes det en mengde produsenter av likestrømsskinner både av seksjonsskinner (faste) og fleksiskinner. Skinnekoden (høyden på selve skinnestrengen) kan variere fra produsent til produsent, og selv om man kan kombinere de forskjellige skinnene med hverandre vil jeg anbefale at man holder seg til ett merke/produsent og én skinnekode ad gangen.

Fordelen med ett startsett er jo at det følger med en del skinner. Skal man utvide startsettet sitt men ytterligere skinner og sporveksler, vil jeg anbefale at man innledningsvis benytter de samme type skinner som fulgte med startsettet for å sikre en problemfri start.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 17:55
Det er vanlig og bruke Fleksiskinner. Ofte litt større anlegg. Det er av og til enklere og legge fleksi skinner. Selv synes jeg det gir mer muligheter i forhold til seksjons skinner. 

En fin skilde til informasjon er:http://mjwiki.no/wiki/Hovedside

Ellers, fint om du skriver tilholds sted og, his du er ung, rundt tenårene. Alder.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
jørn View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2010 at 18:25
Takk da vet jeg noe mere om dette så da er det vel bare og sette i gang.takker
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.