MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Smøring..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smøring..

 Post Reply Post Reply
Author
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smøring..
    Posted: 08 september 2010 at 18:32
En del av lok"ene mine har begynt å "knirke" vel mye når de kjører..

Bør jeg smøre? Med hva? Hvor?

Takk for svar Smile
ace@samlerforumet.net
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2010 at 23:40
Det kan være lurt å ta en titt på "bruksanvisningen" som følger med lok"ene. Der pleier det å stå anvist smørepunkter.
Normalt skal det smøres - ytterst lite og forsiktig - på hjulopplagring, men muligens også på motor, men det er avhengig av type!
Bjørn Egil
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2010 at 00:25
Takker for svar! Hva smører jeg med? Spesiell olje er kanskje å få kjøpt på MJ-butikker?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2010 at 00:29
Bare ikke matolje
Svein S
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2010 at 10:50
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Takker for svar! Hva smører jeg med? Spesiell olje er kanskje å få kjøpt på MJ-butikker?
 
Mj-butikkene bør ha olje for modelltog. Du kan også bruke vanlig tynn olje som du måtte ha i huset, ofte kalt symaskinolje. Det kan være lurt å sjekke at oljen ikke løser opp eventuell plast i drivverket.
 
Det som er viktig er å bruke så lite olje som mulig. Overflødig olje har en tendens til å blande seg med støv og skitt og danne en seig grøt som bare gjor vondt verre. Bruk en tannpirker med en liten oljedråpe på spissen og plasser dråpen der den trengs, som hjullager, motorlager og andre steder som er i bevegelse.
 
Det finnes også smørefett for tannhjul og snekkedrev.
 
Petter
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2010 at 11:15
Takker så mye for svar :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2010 at 11:57
Jeg har i mange år brukt Lok-fett B 52:
 
 
Selges også på ebay:
 
 
Gerd Boll står oppført som en forhandler av Lokfett. Jeg besøkte ham i juli iår:
 


Edited by TomB - 09 september 2010 at 12:04
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.