MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Webkamera som sporovervåkning?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Webkamera som sporovervåkning?

 Post Reply Post Reply
Author
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Webkamera som sporovervåkning?
    Posted: 26 august 2010 at 01:52
Hei, jeg har begynt arbeidet med nedre/skjult nivå på min bane som jeg i en blogg her har kalt "Skolebakkebanen".

Ved et besøk hos Clas Ohlson idag tok det litt ekstra tid ved kassen. Der hadde de selvsagt satt en kurv med webkameraer til kr. 99,00/stk. Ventingen gjorde at jeg puttet en av disse i kurven i tillegg til alle de andre tingene som jeg mente jeg trengte, men som ikke stod oppført på den beskjedne handlelisten. Nok om det, saken er at jeg der og da tenkte at webkameraer kanskje kan fungere ifbm.  overvåkning av skjulte spor og spørsmålet mitt er: Er det noen som har tips til programvare for å kunne bruke flere slike kameraer på en og samme PC?
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2010 at 02:41
Et søk på multiple webcams, og webcam monitor ga disse to første treffene:

http://download.cnet.com/JaxCam-Web-Monitoring/3000-2348_4-10419270.html
http://download.cnet.com/CamPanel/3000-2348_4-10381249.html


Så det skal absolutt la seg gjøre :)
Et lite problem du kan møte på er båndbreddebegrensningen, litt avhengig om du har USB 2.0 eller 1.1.  Altså hvor mange kameraer systemet takler at du kobler til.
Blir det stopp, forsøk å spre kameraene på ulike porter :)

Med USB 2.0 burde du kunne montere kameraene og en liten USB-hub inne i anlegget, og kun ha en kabel ut til pcen.


Edited by EirikS - 26 august 2010 at 02:45
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2010 at 02:56
Hei og takk for gode tips.

Jeg har såvidt prøvd litt gratis programvare, bl.a. det første du nevner, men jeg har ikke hatt suksess. Jeg har inntrykk av at PC`n har problemer med å håndtere to eller eller flere USB kameraer på en gang. Min PC er rimelig ny, men den er ikke av den kraftige typen. Nærmere bestemt Asus Iee, den stasjonære utgaven av minitypen, jeg husker ikke betegnelsen. Forøvrig en meget god og plassbesparende PC.

Du skriver: Med USB 2.0 burde du kunne montere kameraene og en liten USB-hub inne i anlegget, og kun ha en kabel ut til pcen.

USB2.0 har jeg helt sikkert og jeg kan kjøpe en HUB, men tror du det virker uten spesiell programvare?
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2010 at 20:44
Det er nok mest sannsynlig at det er prosessoren i din Asus Iee som sliter litt med å takle 2 eller flere kamera.
Det er relativ enkle prosessorer i de maskinene, og jeg vil anta at begrensningen ligger i hvilke datamengder den klarer å håndtere samtidig.

Det er en helt grei PC til enklere oppgaver, (har selv en tilsvarende fra Acer) men man merker fort at prosessoren sliter litt med større og tyngre oppgaver, slik som bildebehandling og tilsvarende.
Jeg vil anta at du trenger et spesielt program for å kunne håndtere flere bildevinduer samtidig på skjermen, selv med en USB-hub i anlegget.
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2010 at 22:00
Hei, problemet har delvis funnet sin løsning. Det Danske bladet Banen brakte meg til følgende hjemmeside http://www.bechers-modeltog.dk/ der forfatteren beskriver at han med en ganske vanlig PC bruker flere USB kameraer til sporovervåking. Jeg sendte ham en mail og mottok raskt en enkel og ikke særlig genial oppskrift på hvordan han gjorde det. Nå håndterer min PC 3 kameraer gjennom en 4ports Hub.

I softwaren som fulgte kameraet kan jeg nå skifte mellom de forskjellige, men dessverre ikke se dem i samme skjermbilde, slik jeg egentlig ønsket meg. Men skitt, det er godt nok når utgangspunktet var at jeg ikke kunne se mer gjennom mer enn ett kamera uansett hva jeg gjorde.

Asusen med 1,6Ghz prosessor og 2GB RAM er ikke noen Bulldozer, men jeg tror man ofte overvurderer hvilken regnekraft en PC skal ha for å håndtere to, fire eller flere rimelig enkle oppgaver samtidig. Det har kanskje lite med saken å gjøre, men min nye HTC Legend smalt rett inn i systemet som trådløs håndkontroller for 2 lok med JMRI og det er ikke noe problem å ha tre webkameraer og mye annet tilkoblet samtidig som jeg kjører fra telefonen og holder på med mye annet.

 I skrivende stund kom min datter på åtte bort til meg og sa; Pappa, du er datanerd! Mulig hun har et poeng, men jeg liker liker faktisk å kjøre tog fra telefonen og skrive på forum samtidig som jeg kan følge togene på tre kameraer m.m....

Takk for forslagene som har kommet. Om noen vet hvordan man kan ha flere kameraer i samme bildet/vindu uten å måtte av med en formue så er det bare å si til.

Hilsen Jørgen


Edited by GeorgII - 15 oktober 2010 at 22:05
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2010 at 23:13
Sikkert et dumt spørsmål Embarrassed, men kan du ikke starte programmet i flere vinduer?
(Enkelte program jeg har, kan det ...)
Bjørn Egil
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2010 at 23:58
Hei, du skal ikke se bort fra at du rett og slett er genial. Tanken har ikke engang streifet meg, men det skal jeg sannelig prøve!

Takk for det jeg tror er et meget godt forslag.

hilsen Jørgen 
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.