H0 smalspor |
Post Reply ![]() |
Author | ||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 17 august 2010 at 09:51 |
|
Jeg har vært i Danmark på togferie og ble mektig inspirert over det omfattende industribanenettet til sukkerproduksjon på Fyn, Vestsjælland og Lolland/Falster. Disse roebanene hadde 600 mm smalspor med 24 kg/m skinner og bare på Lolland strakk seg på over hele 60 mil!
Banene ble nedlagt på slutten av 60-tallet og svært lite er bavart av spor og materiell i dag. Hedelands Veteranbane ved København (www.ibk.dk) har bevart noe materiell og jeg fikk gleden av å kjøre med dem søndag den 8. august.
Jeg fikk veldig lyst til å bygge et roertog i modell, og lurer på om noen har tips til tilgjengelig materiell som basis. Spor H0e? Lokomotiver? Vogner? Produsent? Digitalt? I DMJK har vi en liten sporstump med H0e så det hadde vært fint om dette kunne brukes til å kjøre materiellet på. Alle tips mottas med takk.
Her er det jeg ønsker å lage:
Damplokomotiv Da7 (Akselrekkefølge Dt):
![]() M25 Diesel 4-akslet:
![]() M24 Diesel 3-akslet:
![]() ![]() Roevogner
![]() Melisvogner (samme understell):
![]() Edited by Pelle - 17 august 2010 at 09:59 |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Du burde prøve å få tak i Danske Industribaner av Niels Jensen, da den nesten er å anse som en "bibel" i forhold til forbildet du har valgt. Den inneholder detaljerte beskrivelser om de sorskjellige roerbanene. Den ser ikke ut til å være så lett å få tak i dessverre, og jeg hadde flaks som fant mitt eksemplar i en "billigkurv" i København.
Disse banene hadde jo 600mm sporvidde i virkeligheten, og da kan H0e (1:87) synes noe bredt med sine 9mm, som i sin tur blir til hele 783mm omregnet til 1:1. H0f/H0i som går på 6.5mm sporvidde (samme som Z-skala) virker som en riktigere gjengivelse av virkelighetens 600mm spor, da dette utgjør 565.5mm i 1:1. Problemet med H0f/H0i-modeller er at de er ofte svært dyre og vansklige å få tak på. Spesiellt i forhold til forbildet du har valgt. Ett rimligere alternativ kan jo kanskje være det nye H0f-systemet til Busch, men det er vel ikke leveringsklart i skrivende stund, og leveres dessuten bare med diesellokomotiv og "gruvevogner". Skal man gå enda lenger "finescale" her kan H0n2 benyttes som har 7mm sporvidde, og ville derfor utgjort 609mm sporvidde. Panier er ett firma som leverer modeller både i H0f/H0i og H0n2.
Ett annet alternativ kan jo være å lage en slik bane i 009. Den har i likhet med H0e 9mm sporvidde, men til størrelsesproporsjonen 1:76, noe som i sin tur gir en modellert sporvidde på 684mm. Fordelen med denne skala/sporvidde er at det er relativt mange modeller og ombyggingssett tilgjengelige på det britiske markedet, samtidig som alt tilbehør i 00-skala kan benyttes. Siden størrelsesforskjellen ikke er så stor på mindre objekter som smalsporsmateriell og sporvidden er lik, kan dette kombineres med H0e-produkter.
Eller man kan bare gjøre det enkelt; - Bygge i H0e (som sikkert uansett har det beste smalsporsutvalget), og la det representere 600mm. - I såfall får du jo bare krysse fingrene og håpe på at danske OKT Model Import kommer med sine prospekterte roebanemodeller i H0e.
Du får holde oss oppdatert om smalsporsprosjektet ditt!
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
|
Hei!
Jeg glemt én ting; Dersom man skulle velge ett H0f/H0i-alternativ, kan dette bygges om fra Z-skala materiell, slik som beskrevet i denne tråd hos Schmalspur Modell Forum.
|
||
Med vennlig hilsen
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
|
Nå ble jeg litt usikker, gitt. Tror faktisk at Roebanene hadde 700 mmsporvidde. Takk for tips!
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
|
Eller bygg i 1:45 eller 1:32!
Sjekk O14 group, for eksempel, så skal du se du kommer på rett spor ... Edited by Henning L - 22 august 2010 at 11:57 |
||
![]() |
||
|
Hei!
At de fleste danske Roebaner hadde 700mm sporvidde, tror jeg du har helt rett i, Pelle. Grunnen til at jeg konsentrerte svaret mitt om 600mm og hvilke modeller som passer best til en slik sporvidde, var at du i den innledende meldingen din skrev:
Men med 700mm sporvidde gjør jo at dette meget fint kan representeres i modell i enten H0e (1:87, 9mm sporvidde) og/eller i 009 (1:76, 9mm sporvidde).
Går man for ett 009-alternativ, har A1-Models billige ombyggingssett i messing, som er relativt typelike med de danske diesellokomotivene M24 og M25. Sjekk produktene A106 og A110 hos Parkside Dundas (forhandeler A1 Models m.m.).
Om danske roebaners materiell kan man jo lese mer om her, samtidig som denne danske koloni-jernbanen med samme formål, utvilsomt hadde blitt en interessant modell.
|
||
Med vennlig hilsen
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |