MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Finnes det ett forbilde?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Finnes det ett forbilde?

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Finnes det ett forbilde?
    Posted: 08 august 2010 at 21:44
Hei!
 
Finnes det noe forbilde fra Norge hvor en ny linjeomlegging har ført til at deler av den gamle linjen har blitt beholdt som ett sidespor, og eventuellt med ekspedisjonssted (er) i behold?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2010 at 21:51
Spikkestadlinjen er vel på sett og vis det, i hvert fall hvis kravet er ekspedisjonssteder i behold. Etter Ulrikkentunnelen kom i 1964 ble også den gamle linjen om Nesttun beholdt stykkevis og delt, både fra Bergen-siden og Arna-siden.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2010 at 23:28
Hei!
Originally posted by ses ses wrote:

Etter Ulrikkentunnelen kom i 1964 ble også den gamle linjen om Nesttun beholdt stykkevis og delt, både fra Bergen-siden og Arna-siden.
 
Interessant. Siden Bergensbanen ble elektrifisert det samme år, betyr dette kanskje at "sidesporene" Tunestveit-Midttun og Bergen-Minde ikke var like høyt prioritert lenger. og derved forble uelektrifiserte med damp- og dieseldrift?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2010 at 00:45
Vossebanen ble elektrifisert allerede i 1954, så linjen om Nesttun var elektrifisert i 1964. For øvrig siterer jeg fra Banedata 2004 s. 159 som gir bra svar:

"Strekningen Bergen-Nesttun-Garnes-TUnestveit ble nedlagt for alminnelig trafikk fra 1.8.1964 i forbindelse med åpningen av banen gjennom Ulriken, men lokaltrafikken Bergen-Nesttin fortsatte frem til 31.1.1965 for Bergen og Fana kommuners regning med NSB som utøver. Etter nedleggelsen av ordinær trafikk på gamlelinjen fra Bergen over Nesttun og Garnes til Tunesteiv, ble strekningene Bergen-Midttun og Tunestveit-Garnes-Seimsmark benyttet som sidespor for vognlaster. Strekningen  Minde-Midttun ble nedlagt for all trafikk 1.3.1980, samtidig som strekningen Seimsmark-Midttun ble gjenåpnet for vognlaster. Den elektriske driften ble nedlagt fra 31.1.1965, mens elektrisk drift ble reetablert Bergen-Kronstad på 1990-tallet. NSB Gods innstilte sin godstrafikk på strekningen TUnestveit-Seimsgrend fra 03.2001, mens sporet fra Bergen til Mindre fortsatt benyttes for godstrafikk.
NJK Gamle Vossebanen driver veterantog på strekningen Garnes-Midttun fra 1994."

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2010 at 08:00
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Finnes det noe forbilde fra Norge hvor en ny linjeomlegging har ført til at deler av den gamle linjen har blitt beholdt som ett sidespor, og eventuellt med ekspedisjonssted (er) i behold?
 
 

Det kommer et slikt forbilde, nemlig når linjen mellom Hommelvik og Hell om Muruvik sidespor erstattes med direktetunnell under Gjevingåsen. Da skal nemlig sporet fra Hell til Muruvik beholdes for sidesporets skyld. Det er mange planer om bruken av sporet, som gikk ut av daglig bruk i 2006 da Meraker Smelteverk på Kopperå ble nedlagt. De hadde daglige malmtransporter mellom Muruvik og Kopperå i kanskje 100 år (verket opprettet i 1898). I dag benyttes sporet sporadisk da det både har store arealer rundt seg til for eksempel tømmerutveksling, og siden det er havn her. Det har vært foreslått å legge Tørndelags nye godsterminal her. Tunnellen er under driving og skal etter planen stå ferdig høsten 2011.
Svein S
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2010 at 14:00
Originally posted by ses ses wrote:

Vossebanen ble elektrifisert allerede i 1954, så linjen om Nesttun var elektrifisert i 1964. For øvrig siterer jeg fra Banedata 2004 s. 159 som gir bra svar:

"Strekningen Bergen-Nesttun-Garnes-TUnestveit ble nedlagt for alminnelig trafikk fra 1.8.1964 i forbindelse med åpningen av banen gjennom Ulriken, men lokaltrafikken Bergen-Nesttin fortsatte frem til 31.1.1965 for Bergen og Fana kommuners regning med NSB som utøver. Etter nedleggelsen av ordinær trafikk på gamlelinjen fra Bergen over Nesttun og Garnes til Tunesteiv, ble strekningene Bergen-Midttun og Tunestveit-Garnes-Seimsmark benyttet som sidespor for vognlaster. Strekningen  Minde-Midttun ble nedlagt for all trafikk 1.3.1980, samtidig som strekningen Seimsmark-Midttun ble gjenåpnet for vognlaster. Den elektriske driften ble nedlagt fra 31.1.1965, mens elektrisk drift ble reetablert Bergen-Kronstad på 1990-tallet. NSB Gods innstilte sin godstrafikk på strekningen TUnestveit-Seimsgrend fra 03.2001, mens sporet fra Bergen til Mindre fortsatt benyttes for godstrafikk.
NJK Gamle Vossebanen driver veterantog på strekningen Garnes-Midttun fra 1994."

 
Hva menes det med at det har gått godstrafikk til Seimsgrend? Viss jeg husker riktig er Seimsgrend en liten ubetjent holdeplass med to tre smågårder i nærheten av Evanger.
 
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2010 at 14:56
Originally posted by ben ben wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Vossebanen ble elektrifisert allerede i 1954, så linjen om Nesttun var elektrifisert i 1964. For øvrig siterer jeg fra Banedata 2004 s. 159 som gir bra svar:

"Strekningen Bergen-Nesttun-Garnes-TUnestveit ble nedlagt for alminnelig trafikk fra 1.8.1964 i forbindelse med åpningen av banen gjennom Ulriken, men lokaltrafikken Bergen-Nesttin fortsatte frem til 31.1.1965 for Bergen og Fana kommuners regning med NSB som utøver. Etter nedleggelsen av ordinær trafikk på gamlelinjen fra Bergen over Nesttun og Garnes til Tunesteiv, ble strekningene Bergen-Midttun og Tunestveit-Garnes-Seimsmark benyttet som sidespor for vognlaster. Strekningen  Minde-Midttun ble nedlagt for all trafikk 1.3.1980, samtidig som strekningen Seimsmark-Midttun ble gjenåpnet for vognlaster. Den elektriske driften ble nedlagt fra 31.1.1965, mens elektrisk drift ble reetablert Bergen-Kronstad på 1990-tallet. NSB Gods innstilte sin godstrafikk på strekningen TUnestveit-Seimsgrend fra 03.2001, mens sporet fra Bergen til Mindre fortsatt benyttes for godstrafikk.
NJK Gamle Vossebanen driver veterantog på strekningen Garnes-Midttun fra 1994."

 
Hva menes det med at det har gått godstrafikk til Seimsgrend? Viss jeg husker riktig er Seimsgrend en liten ubetjent holdeplass med to tre smågårder i nærheten av Evanger.
 
Ben

Det ble en skrivefeil. Det skal være Seimsmark (mellom Garnes og Arna) som nevnt flere ganger tidligere i sitatet.

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.