MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av plattform - hjelp!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av plattform - hjelp!

 Post Reply Post Reply
Author
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av plattform - hjelp!
    Posted: 10 november 2010 at 21:55
 
"Hvordan kan man lage passende bra steinmur?"
 
Kjevle ut eit lag med plastilinkitt. Finn ein stein(singel i tunet?) med knust overflate(skal gi inntrykk av hugget stein), dunk/trykk den i kittet. Hell gips over og la den størkne. Trekk av kittet og riss inn fuger mens gipsen er "våt".


Edited by AT - 10 november 2010 at 22:15
AT
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2010 at 16:14

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Hvordan kan man lage passende bra steinmur? Tips om bemaling for at det skal bli mest mulig realistisk mottas også med takk!

Et par metoder:

1. Risse inn fugene i et passende materiale. Jeg har brukt gips og sparkel (1-2 mm på et fast underlag). Det har den fordelen at det kan vaskes med passende (tynne) lasurer for å få ønsket befarging. 

2. Lag steinblokker av gips støpt i stenger (5 x 5 mm i tverrsnitt f.eks.) som brekkes i passende lenger (5-10 mm). Bruddflatene gir en overflate som ligner på bruddstein. Så bygger man muren akkurat slik det er gjort i virkeligheten. Dette er tidkrevende, men kan gi et meget godt resultat fordi fugene blir dype og de er der helt av seg selv. Befarging som over, men man kan også forfarge gipsen, og så bare justere til slutt.

Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2010 at 14:58
Hvordan kan man lage passende bra steinmur? Tips om bemaling for at det skal bli mest mulig realistisk mottas også med takk!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2010 at 11:06
Hei
 
Jeg har jobbet med disse lettpapp, arkitektplater, skumplater (det finnes mange navn og benevnelser) i flere år:
 
Centafoam og Kapaline finnes i 3, 5 og 10 mm tykkelse, og er de vanligste merkene å finne i Oslo. Som Svein nevner finnes det flere produsenter.
Det skal visstnok finnes 2 mm fra en produsent i Japan, men jeg har ikke lykkes å få kjøpt disse her på berget.
 
Generelt er Kapaline den enkleste å bearbeide, men har lysegul skumkjerne, gulner mer i sollys og er som regel litt dyrere.
På Kapaline platene kan papiret på den ene siden rives av og de kan dermed bøyes.
 
Centafoam har lett for å "krølle seg litt" når den skjæres (bruk skarpt blad), men den har hvit skumkjerne, gulner lite og er som regel litt billigere enn Kapaline. Papiret på disse platene er vanskeligere å fjerne og platene egner seg mindre til bøying pga hardere skumkjerne.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2010 at 23:33
tegnesenteret i Oslo har disse platene og de har nettbutikk.
 
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2010 at 21:54
Platetykkelsene tok jeg litt på sparket, så det er mulig at 3 mm er det tynneste.  Når det gjelder andre produktnavn, så kjøpte jeg her om dagen 5 mm Centafoam, 50x70 cm kr. 60,- hos Østerlis Fargehandel i Torndheim. Ellers har jeg fått slike palter hos Maske. Vet om ikke om det firmaet (egl. engrosfirma tror jeg) finnes i det sønnenfjelske.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2010 at 21:41
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

En nyere materiale, er papplater med skumkjerne som fås i ulike tykkelser, 2 mm, 5 mm, 10 mm o.l. (...) Ett produktnavn er Capaline, men det finnes mange flere.
 
Kan du være litt mer spesifikk her, Svein?
Jeg har søkt litt rundt etter slike, og det later til at KapaLine er det som de fleste fører, samt at minste tykkelse er 3mm. Hvilke andre produktnavn er tilgjengelige i Norge, og hvem fører slike plater med 2mm tykkelse?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2010 at 12:21

Det er vanlig korkunderlag som du får kjøpt i store plater fra f.eks NMJ eller Togbutikken. Den skjærer du så i riktig størrelse med en tapetkniv. Det grå oppå korken er rett og slett maling Smile

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Hermann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 12 august 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hermann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2010 at 19:42
Det så jo igrunn veldig bra ut. Korken har du skjært ut selv, eller kan det fåes i "ønsket" lengde og bredde? For øvrig lurer jeg litt på det realistiske gråe laget du har lagt/malt på korken. Dumt spørsmål, men jeg vet ikke bedre. Hva er dette?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2010 at 11:32
Jeg har brukt to lag med 5mm kork limt oppå hverandre og så lagt på en steinkant av ferdigtypen som selges av Scan Train eller NMJ.








Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Hermann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 12 august 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hermann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2010 at 20:12
Takk for tipsene, men i dag har jeg skaffet noe så enkelt som noe tremateriale i den lengden, størrelsen og høyden jeg ønsker. Jeg setter ikke så store krav til detaljering og etterlikning av noe i 1:1, så jeg gjør ikke noe mere med selve planken men satser heller på å detaljere den så godt jeg klarer oppå, med litt ordentlig dekke samt smådetaljer. Så får vi se hvordan det blir.
 
For øvrig taes gjerne i mot tips til hvordan man kan "dandere" en plattform, og gjerne hvor man kan skaffe litt forskjellig "norske" detaljer !Smile


Edited by Hermann - 06 august 2010 at 20:13
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2010 at 15:51
En ca 12mm fineer plate funker bla godt som plattform i N skala om du har kork under sporet. så feks 2 identiske plater med 12mm på hverandre må da funke fint til H0?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2010 at 15:40

Tre må da være et greit materiale så fremt man ikke har sitt anlegg i svært fuktige omgivelser og med store temperatursvingninger. De fleste av oss bruker jo rammeverk av tre som det som bærer alt sammen.

En annen sak er at plank kanskje er litt grovt for en liten mellomplattform. Så avhenger det av hva man har av verktøy. Men har man en god sag kan man jo bruke en finerplate eller huntonittplate og sage ut plattformen av, og så bygge den opp fra undersiden til den er passe høy. En plastplate kan også gjøre nytten, men faller nok dyrere og kanskje vanskeligere å få tak i også. Mellomplattformene på bildet nedenfor er bygget av 3 mm huntonittplater (fiberplater) lagt opp på lister, som også synes på bildet:


Papp vil også være mulig, men den setter endel krav til avstiving slik at den holder seg plan. Den bør også overflatebehandles med noe som ikke er vannbasert slik at den ikke bukler seg.

En nyere materiale, er papplater med skumkjerne som fås i ulike tykkelser, 2 mm, 5 mm, 10 mm o.l. De har en egenstivhet som gjør dem egnet til modellbygging. Arkitekter o.l. bruker slike til å lage modeller. Prisen på slike plater er nok litt dyr, og kan være litt vanskelig å få tak også. Kunstnerforretninger og større kotnorutstyrforretinger kan være et tips. Disse platene kan limes sammen med f.eks. smeltelim. Bruk en tapetkniv for å skjære de til. Der man ha kappet disse, vises skumkjernen, så disse bør dekkes til ved bruk i permanente modeller, for eksempel med finsparkel. Overflaten tåler vannbasert maling/finish fordi skumkjernen hindrer bukling. Denne mockupen på TMJK-anlegget er bygget med slike plater. Ett produktnavn er Capaline, men det finnes mange flere.

Disse platene kan også brukes til permanente byggverk, også store. Det hele handler om å avstive store flater og/elelr velge tykke nok plater. AD-bygget på Oslo S er modellert med slike plater, pålimt styrenplater her og der for å få fram andre strukturer enn hovedflaten:

Svein S
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2010 at 15:02

Skal selv bygge lange plattformer på anlegg etterhvert, men treplanke vil jeg ikke bruke. Massiv planke kan jo endre seg litt ved endringer i luftas temperatur og fuktighet. Kanskje et dødt materiale som isopor/jackofoam eller liknende som utvendig "kles" og limes med tynne finer eller balsaplater? Maxbo har rimelige og store plastplater i 1,5 til 2 mm. tykkelse som kan egne seg? Antar ellers det er erfarne medlemmer her med bedre forslag     Embarrassed

Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Hermann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 12 august 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hermann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2010 at 01:33
Hei!
 
Jeg skal etter hvert begynne å lage en mellomplattform til mitt anlegg. Er det noen her som har noen tips og ideer til hvordan man kan lage en best mulig norsk plattform? Jeg har ingen krav om at det skal være en identisk til en plattform i virkeligheten. Bare den har noen kjennetegn til at det kunne vært "i Norge". Og det er ikke treplattform (1:1) i 1:87 jeg snakker om, det skal være en litt moderne utgave med spor på begge sider. Den skulle også gjerne hatt en passelig høyde, slik at den passer med Märklin C-skinner, uten at det ser for lavt og dumt ut.
 
Jeg har kommet på tanken om rett og slett bare å kjøpe en passe lang planke, og deretter gjøre ditt og datt på den. Mellomplattformen skal uansett ligge mellom helt rette spor. Men jeg er fortsatt veldig ny og uproff når det gjelder landskapsbygging, bygninger etc. Derfor er jeg MEGET takknemlig for tips og ideer. Det ville nok også øke tempoet og interessen for min egen MJ. 
 
 
På forhånd, takk!


Edited by Hermann - 06 august 2010 at 01:34
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.