MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trenger hjelp til å finne en egnet stasjon :-)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trenger hjelp til å finne en egnet stasjon :-)

 Post Reply Post Reply
Author
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trenger hjelp til å finne en egnet stasjon :-)
    Posted: 25 juli 2010 at 16:25
Hei!

Jeg skal etter hvert starte på mitt nye anlegg. Anlegget kommer til å være av begrenset størrelse og jeg tenker derfor å modellere et stasjonsområde. Jeg ønsker svært gjerne å ha en ekte stasjon som inspirasjon mtp spor, perronger, godslagre, stasjonsbygninger etc etc.

Jeg lurer derfor på om noen vet om en reell stasjon som oppfyller følgende krav:

- Mellomstor stasjon i norsk målestokk. Trenger ikke å være aktiv pr. 2010.
- Både perronger for passasjertrafikk og tilhørende godsavdeling (her er jeg åpen for det meste, men ønsker gjerne at det inkluderer ett eller flere sidespor, godsbygninger/industri etc).
- Gjerne lokstall e.l.
- Ingen spesiell bane som er forbildet
- Epoke ca. 1950-80

Vet at dette er ganske "åpne" standarder, men om noen vet om en sporplan/har bilder av stasjonsområdet hadde jeg vært svært glad for input :)

Takk for hjelpen!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 17:59
Hei.

Vet ikke om sporplaner, men jernbane.net og njk.no har gode bildedatabaser med bilder både fra i dag og tidligere for de fleste stasjoner i Norge.

http://www.jernbane.net/db/kat.asp?ID=5

http://forsk.njk.no/stdb/?mod=alfa&aut=



Hilsen Andreas.   
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 18:58
Dersom du mener H0 og ikke har tenkt å scratchbygge alle husene, så finner du fra tid til annen Eina stasjon på bruktmarkedet. Med stasjonshus, uthus, lokstall, godshus, vognhall OG perronger. Og forbildet eksisterer fremdeles med kongen (svingskiven) intakt. Der har du til og med sidesporet for Valdresbanen som går ut mot Trevatn. Og trafikk begge veier Gjøvik - Oslo.
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 21:27
Har sett litt på jernbane.net, men ikke funnet noen stasjoner hvor jeg har "komplett" oversikt over sporplan etc. Er ikke viktig med bygninger etc, det tilpasser jeg etter hvert. Per nå ser jeg etter den riktige sporplanen/layouten og bygge stasjonen "min" rundt :)

Takk for hjelp og input til nå!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2010 at 00:20
Her er noen stasjoner på Nordlandsbanen.
(Gamle, men fra en av NSB"s sluttrapporter.)



Mulig at du kan finne noe i Jernbaneverkets "Network Statement" :

http://www.jernbaneverket.no/no/Marked/Informasjon-for-togselskapa/

Jeg har noen gamle slike (2003-2005) som har skjematiske sporplaner for veldig mange stasjoner. Men er for stort til å legges ut her.

Finner du en bestemt stasjon, så er det mulig jeg kan hjelpe.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2010 at 00:49
Boka "Rørosbaneboka" (NJK Salg) har sporplaner av samtlige stasjoner mellom Hamar og Trondheim over Røros, de fleste med utgaver fra ulike tidsperioder.
Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2010 at 11:25
Takk for flotte tips begge to!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2010 at 12:05
Flere av sluttrapportene til jernbaneanlegg har slike sporplaner som vist for Sunnan-Grongbanen over. Dovrebanens vet jeg positivt om at har det. De kan være litt vanskelig å få tak i, men et bedre bibliotek bør klare det. Slike finnes i hvert fall på Jernbanemuseets bibliotek og JBVs bibliotek på Stortorget i Oslo (hvis biblioteket fortsatt er operativt).
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2010 at 12:09
En annen rik kilde for slikt er NSB Baneavdelingens bygningsfortegnelse som ble tatt opp midt på 1980-tallet. Selv om disse først og fremst omhandler bygningene og har skisser av samtlige slike, så er dette ordnet stasjonsvis, og til hver stasjon er det også en situasjonsplan med spor. Disse fortegnelsene tror jeg dekker hele NSBs linjenett den gang. Igjen er de JBVs biblioteker (Museet og hovedkontoret) det sikreste stedet på å få tak i disse. Men noen av de skal også finnes på NTNUs bibliotek på Gløshaugen, sier ryktene. Dette er mangebindsverk siden samtlige stasjoner er behandlet, og med et par-tre sider per bygning. Hvert bind omfatter en eller flere banestrekninger, avhengig av lengden og bygningsmengden.
Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2010 at 13:59
Takk igjen Svein! Jeg skal se om jeg ikke finner en egnet stasjon. Som nevnt skal jeg ikke portrettere en reell stasjon, men veldig greit å ha en viss realisme i spor, bygninger etc :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2010 at 14:44

Snåsa over er vel en ganske typisk måte å legge sporene på en mellomstasjon bygget i mellomkrigstiden eller deromkring og senere.

Eldre stasjoner hadde gjerne spor 1 som hovedspor, mens det altså på Snåsa er spor 2 som er hovedsporet. Sporene nummereres fra stasjonsbygningen og utover. Senere (etter 2.vk) ble en rekke av de eldre stasjonene på trafikkerte baner bygget om slik at spor 2 ble sporet for gjennomgående tog. Dette ble gjort på stasjoner der hurtigtog ikke stoppet på stasjonen, for at tog kunne passere uten at folk på hovedplattformen ble utsatt for fare.  

På Numedalsbanen ble dette gjennomført, selv om banen aldri har hatt hurtigtog. Det medførte at alle tog måtte inn i avvik og ut igjen i avvik ved hver eneste stasjon. Toget skulle normalt stoppe likevel, så man anså vel dette ikke som et plagsomt tidstap. Hovedsporet ble derfor sjeldent brukt; bare når det var kryssing, og for de fleste stasjoner så skjedde det meget sjeldent, med så liten trafikk banen hadde.



Edited by ses - 26 juli 2010 at 14:47
Svein S
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2010 at 23:38
Ser at i JBV"s Network Statements underside Utvalgte stasjoner er mye å finne.
http://www.comitato.com/V2/3-6-1-2.pdf
NB! pdf på 8,7 mb.

Med flyfoto fra Gule Sider eller Norge i Bilder, så skulle det bli bra.
http://www.norgeibilder.no/

For de som måtte være interesserte:

Svenske flyfoto:
http://kartor.eniro.se/

Danske flyfoto:
http://map.krak.dk/
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2010 at 23:59
De nevnte kilder er utmerket for å finne ut hvordan sporplanene og stasjonene ser ut i dag - eller nylig. Problemet er at det er fjernet en rekke spor på stasjonene de siste tiårene, så hvis man er ute etter sporplaner for den gang stasjonene var i fullt bruk med sidespor til ramper, godshus osv., må man oftest ty til noe eldre kilder.
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2010 at 00:36
Hos Statkart kan du finne sporplaner for alle stasjoner. Det gamle Norgesglasset viser litt eldre stasjoner, tilbake til 80-tallet og eldre, mens det nye Norgesglasset har de siste årenes planer. Mye er endret. 

Forøvrig er det riktig som Svein sier, Hovedbiblioteket på NTNU/Gløshaugen har mange av bindene i NSBs bygningsregistrering. Søk ellers hos bibsys.no
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2010 at 10:16
Hei!
 
I forbindelse med pågående bygging av anlegg i regi av NJK avdeling Bergen var jeg i kontakt med Rom Eiendom AS (forvalter bl.a. NSBs eiendommer) og fikk der MEGET god hjelp. I tillegg til sporplaner "fikk" (dvs. jeg måtte betale for kopieringen) jeg også alle ønskelige tegninger av aktuelle bygninger på stasjonen (1:50, 1:100, 1:1000, 1:2000).
 
Dersom du er interessert kan jeg gi deg navn og tlf til min kontaktperson (send PM).
Mvh

Rune H
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2010 at 10:40
Fantastisk mye bra tips og god respons her! Vil takke alle for gode råd :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
maritamikalsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 05 august 2010
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote maritamikalsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2010 at 13:16
Originally posted by jhv jhv wrote:

Her er noen stasjoner på Nordlandsbanen.
(Gamle, men fra en av NSB"s sluttrapporter.)



Mulig at du kan finne noe i Jernbaneverkets "Network Statement" :

http://www.jernbaneverket.no/no/Marked/Informasjon-for-togselskapa/

Jeg har noen gamle slike (2003-2005) som har skjematiske sporplaner for veldig mange stasjoner. Men er for stort til å legges ut her.

Finner du en bestemt stasjon, så er det mulig jeg kan hjelpe.


Denne var spennende, takker for infoen .. ;)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.