MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Når man sitter her å undrer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Når man sitter her å undrer

 Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Når man sitter her å undrer
    Posted: 20 juli 2010 at 12:32
Så kan man jo spørre hva som er ønskelig å ha av kunder på en stasjon som så smått har begynt å se en tilværelse innen FREMO. jeg vil ha 2-3 sidespor på stasjonen slik at det blir muligheter for noen fabrikker der, planen var skraphandler som kansje kunne fått båt skrot fra grimstad?Smile samt et sagbruk. men om det er noen ønsker om spesielle frakt typer så kan jeg prøve å få det inn på stasjonen minWink

Samtidig så kan jeg benytte anledningen til å spørre om noen har et passende navn til en stasjonSmile

MVH en FREMO gal BergenserLOL
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2010 at 12:43
Jargren stasjon høres jo flott ut :)
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2010 at 13:27
evt Jargænd?Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2010 at 13:28
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Jargren stasjon høres jo flott ut :)
Det vil vi her på Jaren stasjon protestere kraftig imot..Big smile
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2010 at 16:00
Få jeg ikke ha etternanvet mitt som stasjonsnavn?Confused


Da får det bli jargrænd daSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 16:45
Tja, nå undrer man igjenn.

Så da kan man spørre om følgende:

Hvor finner jeg Tegninger av Fremo moduler?
Hvordan skal rammen på en stasjon bygges?
Hva ønskes av leverandører/mottakere av gods?
Ønskes det Endestasjoner, eller vanlige stasjoner?
Og til slutt, er det noen som kunne hjulpet meg med å lage en sporplan som passer inn på et slikt område?Smile

http://farm5.static.flickr.com/4112/5132201204_ac1df7b24b_b.jpg
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 18:24
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Det vil vi her på Jaren stasjon protestere kraftig imot..Big smile
Men hvor ofte deltar Jaren stasjon på FREMOtreff slik at problemstillingen med navnelikhet i det hele tatt får betydning?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 18:28
Hva skjer hvis det bygges moduler med hhv Eidsvoll og Eidsvoll Verk stasjoner??
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 19:30
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Hva skjer hvis det bygges moduler med hhv Eidsvoll og Eidsvoll Verk stasjoner??
Antageligvis blir du da ikke akkurat førstevalget til treffplanleggere når du melder deg fordi du kommer med stasjoner som ikke bidrar med spesiellt mye aktivitet... Krysningsplasser og platformer finnes det nok av fra før, men det som mangler er stasjoner med tilknyttede industrier av litt størrelse som kan bidra til mer aktivitet på godssiden.
 
Forbilderiktige norske stasjoner viser seg vel i hovedsak å være lite trafikkskapende for et treff...
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 19:36
Hei hei,

I den grad en har behov for tegninger så må en nok tegne sjøl, eller få hjelp av andre. Det som er mer eller mindre låst er endestykkene, og disse kan en bl.a finne her:

http://www.fremo-norge.org/normer/endestykker

Dersom en skal i gang med en mer eller mindre komplisert stasjon er det greit med tegning, men det anbefales å begynne med en rett strekningsmodul. Om ønskelig kan byggesett til slike kjøpes hos blant annet Togbutikken.

Når det gjelder navn på stasjoner er vi enkelte som er veldig gira på å bygge etter konkrete forbilder, og da er jo navnet gitt, ellers praktiseres det mange varianter av navngivning:

-    I Danmark har de bygd en modul som nesten en "riktig" utgave av Hirtshals, men ikke 100%, og de har derfor døpt den Hirtshavn (de håper at det også dukker opp en Kristiansandsmodul etterhvert, slik at vi kan få starta jernbanefergedrift Wink).

- Hortengjengen har bygd noe som ligner kraftig på Horten, men kaller den Steinsnes...

- Her i Rogaland har vi enkelte eksempler på at folk har bygd plassen der de bor, selv om det ikke finnes jernbane der, og så kaller den sitt rette geografiske navn.

-   Mange andre moduler uten konkret forbilde har et element av eierens fornavn eller etternavn.

Konklusjon: I praksis kan en kalle en modul hva som helst Smile


Anbefaler ellers på det sterkeste at du deltar på et treff før du begynner å bygge, det er mye gode erfaringer og få med seg (jeg hadde ihvertfall spart mye tid på det...)

Første anledning er neste helg på Gardermoen, håper vi treffest der.


Med Helsing
Terje O  

        
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 19:43
Jeg hadde lyst til å dra på Gardermoen, men det ble litt for dyrt å reise fra Bergen til Oslo T/R. overnatte på hotell. + deltaker avgiften. Men jeg håper på å dra på det neste treffet som er. Evt Arendals treffet. Planen min er vel å lage en stasjon som kan ligne på en ekte stasjon. men ha ulike bygninger, flere eller ferre spor, 3+ industrier, og den skal være endestasjon for en sidebaneSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 21:57
Originally posted by Stian Stian wrote:

Så kan man jo spørre hva som er ønskelig å ha av kunder på en stasjon som så smått har begynt å se en tilværelse innen FREMO. jeg vil ha 2-3 sidespor på stasjonen slik at det blir muligheter for noen fabrikker der, planen var skraphandler som kansje kunne fått båt skrot fra grimstad?Smile samt et sagbruk. men om det er noen ønsker om spesielle frakt typer så kan jeg prøve å få det inn på stasjonen minWink

Samtidig så kan jeg benytte anledningen til å spørre om noen har et passende navn til en stasjonSmile

MVH en FREMO gal BergenserLOL

Sagbruk skal man ordne. Håvard H har lagt ut en tegning fra Norsk Skogsbruksmuseum på det andre mj forumet: http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7147
Hvis du skriver ut tegningen på et A4 ark blir skalaen 1:111!

Selv sysler jeg med tanken på Trondhjem stasjon på kalvskinne i trondheim. 
Liten og kompakt stasjon med både stall og verksted.
Har en skisse med en litt annen utforming, med kai langs siden av stasjonen.
Er det egentlig stor interesse for endestasjoner i Fremo miljøet?



Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 22:47
Stian?
 
Du kan jo ta turen til Nærbø i Februar... http://fremo.famut.no/
Du er hjertelig velkommen!!!
Er jo ikke lange og dyre turen fra Bergen...


Edited by Ørjan - 31 oktober 2010 at 23:01
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2010 at 21:09
Er fel epoke for meg. men er uansett greit å få prøvd seg innen fremo, samt bli kjent med folk inenfor miljøet Smile skal undersøke pris først. så får vi se.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2010 at 21:13
Det er vel lov å melde seg på et Fremotreff uten å ha med seg materiell eller modul, og da er vel ingen epoke i og for seg feil, for da er det trafikkspillet som gjelder.
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2010 at 23:05
Men Arendal en måned etter frister mereSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.