I anledning Togbutikkens RJB 20 |
Post Reply ![]() |
Author | |
hpaamodt ![]() Nykommer ![]() Joined: 26 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 15 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 11 juli 2010 at 22:00 |
Hei folkens!
Siden Togbutikken nå lanserer sin utgave av Rjukanbanens Henschel DH 500 synes jeg nesten jeg må legge ut et bilde av mitt forslag til RJB 22 som jeg laget for ca 10 år siden.
Den er basert på en kraftig ombygget Märklin 3080 (den gule søte) som jeg kjøpte på slutten av 70- eller begynnelsen av 80-tallet for kroner 202 inklusive merverdiavgift... Det er mitt andre og foreløpig siste bygge så jeg er på ingen måte en erfaren modellbygger.
Märklins gamle plastkåper er ganske detaljerte, men mesteparten av gripehåndtak og dets like er selvsagt støpt i ett med kåpa. Når det gjelder deres Henschel DHG 500-modeller er de i tillegg belemret med en opphøyd stripe rundt hele lokkassa, men den skrapet jeg vekk med skalpell.
Hyttesidene er speilvendt på Märklins modell i forhold til Rjukanbanens lokomotiv, så de måtte jeg dele i to og sette sammen igjen. Videre er motoroverbygget kortet inn med to lukelengder og satt sammen igjen.
Understellet bygget jeg selv i messing med Faulhaber og en eller annen digitaldekoder jeg ikke lenger husker navnet på. Siden jeg på den tiden akkurat hadde kommet ut av skapet som AC-tilhenger bygget jeg i siste liten om modellen til AC-utførelse med slepesko og det hele. Hjulene er fra Fleischmann med noe neddreide flenser, ikke akkurat en god AC-kombo. Dette skyldes at jeg hadde et Faulhaber-konvertert Fleischmann-understell til V60 eller noe sånt liggende, kjøpt hos NMJ for enda lenger siden.
Modellen er ikke helt ferdig, men mangler bremseutrustning, trykklufttank og dekaler. Men det gjør ikke så mye.
Men jeg skal selvsagt ha Togbutikkens utgave når den kommer.
![]() |
|
![]() |
|
eibro ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette var en utrolig flott modell. Den ser veldig ekte ut. Var der oppe i denne uka, og når jeg sammenlikner den orginale og denne modellen, der det veldig likt ut.
![]() |
|
Eirik
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Flott modell!
![]() ![]() ![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
hpaamodt ![]() Nykommer ![]() Joined: 26 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 15 |
Takk for hyggelige kommentarer folkens
![]() Jeg er sikker på at prototypen vil være flere hakk vassere enn min. Den er jo heller ikke underlagt Märklin-modellens begrensninger.
Som man ser valgte jeg å gå for Märklins endegelender, selv om det er tykt og lite skalatro. Likevel er jeg sikker på at det resultatet ble bedre enn hva jeg ville fått til med loddebolten. Jeg har aldri fått til gelenderlodding. Videre valgte jeg å felle inn en NEM-lomme i stedet for skalakobbel, slik at jeg kunne velge en helt standard NEM-krok. Dessverre kom lomma ørlite høyt slik at kroken ikke kobler helt perfekt, men det kan jeg løse ved å varme den opp og S-forme den litt.
Kjøreegenskapene er litt tvilsomme, men det tror jeg skyldes bøyde aksler eller skjeve innfestinger i hjulene. Videre hender det at modellen plutselig endrer kjøreretning under drift (husker ikke om det var ved analog- eller digitaldrift), men det bekymrer meg ikke så veldig. En digitalekspert kan sikkert hjelpe meg der hvis det skulle knipe.
|
|
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Artig ombygging!
![]() ![]() |
|
![]() |
|
Det er noe kompakt og vakkert over den tette akselavstanden. Har alltid hatt sansen for det loket. Nesten like stor sans som for Skd 206
![]() |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |