MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Centralstasjonen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Centralstasjonen

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Centralstasjonen
    Posted: 04 juli 2010 at 20:47
15. januar 2012: Oppdatert ; Reisebrev modelljernbanemesen i Bergen 7-9. oktober 2011 !
 
 
Dette anlegger er jo nå mer eller mindre ferdig !!
Siste element som ble klart her i oktober i fjor, var "show-kassen" som skulle stå over anlegget og "ramme" det innWink
CentralStasjonen var invitert til modelljernbane messen i Bergen, 7-9 oktober, så vi pakket bilen og dro avgårdeTongue
Det var en fantastisk reise og opplvelsen i Bergen var topp !!!
Utrolig mange besøkende og energisk steming i hallen.
 
Vi hadde fått et hjørne nær utsalget med kaffe, vafler, pølser og drikke, så naturligvis ble det mye besøk LOL
Etter en topp reise, ble det tid for utpakking og montering:
 
 
Her er modulene lina opp for benmontering:
 
Benmontering i gang....:
 
Her har grunnmodulene fått ben å stå påLOL:
 
Nøyaktighet må til for å få jevn skinnegang, koblingsskinnene mellom modulene på på plass:
 
Så finner toppdelen sin plass:
 
Backdrop'en på plass, denne er veldig viktig for konseptet skal virke med oppfattelsen av flere temaer:
 
Kabling må kobles riktig, en "spaghetti" uten like, pensekabel, strøm, lys, dekoder....:
 
"Showskjørtet" på plass, dette er høyttalerstoff jeg fant på Biltema som er festet med borrelås.
Rimelig og grei kvalitet....Embarrassed:
 
Til slutt; "Showboxen", en kasse med lys og speileffekt for å "lukke" temaene inn slik at opplevelsen og intrykket blir bedre. Denne ble laget av våtromsplater, type LITEX, som jeg malte og monterte sammen. Platene er superlette og passer perfekt for denne type konstruksjon:
 
Med et strategisk plassert skilt på toppen, er vi klare til SHOW !!
 
Fikk tak i en gammel Roll-Up, og ved hjelp av broder'n som jobber i Canon, printet vi en ny duk med litt info om SmallGarden United Railways - FETT !
 
Det ble mange besøkende som slo av en hyggelig prat, og naturligvis mange nysgjerrige barn Tongue
 
Her er fader'n, StoreJon i full aksjon med kjøring og forklaring:
 
Til slutt noen stemningsbilder:
 
Og heeelt til slutt et oversiktsbilde som viser det hele fra himmelen.....:
 
 
27. mars 2011: Oppdatert !
Da har vi kommet et skritt lenger med CentralstasjonenTongue

Den tredje delen, der lokstallen og svingskiva er, er nå rustet opp betydeligBig smile

Slik så den ut fra starten:



 

Nå ser det slik ut:

 


 

Har fått på plass dieseltank og sidespor for tankvogner, et lite stillverkshus, smusset svingskiva, bra med gress, busker og trær, samt et lite lasteområdet med en traverskran.

På backdrop'en har vi funnet et industrielt tema som jeg syntes fungerte okWink

Har også fått montert på noen ben med hjul slik at hele modulen er mer mobilLOL

Det kommer belysning og en del mer detaljer, men følte vi ville vise litt av fremgangen i og med at det er en stund siden sistSmile

Skal nå sette i gang med en del koblingsarbeide under slik at alt elektronisk kommer på plass !

Her er en del flere bilder av detaljene:

Svingskiva


 

Dieseltanken


 


 

Flotte smykkerStar


 

Stillverkshuset


 


 


 


 


 

Pauseområdet til lokførerneLOL:


 

Noen har glemt å lukke portenConfused


 

Lasteområdet


 


 


 


 


 


 

Det var alt for denne gangen, kommer tilbake med mer etter hvertSmile

Skal lage dette som et "ShowBox" med vegger takk og belysning over, så når dette er klart, kommer flere bilder....Big smile

 

13.Desember 2010: OPPDATERT !

 

Det er mørke kvelder men med mye hygge opp mot juletiden....

Huset er pyntet og julestria er i gangSmile

Men, allikevel får man noen timer på kvelden til litt MJ-hobbyTongue

Har smusset spor på den øvre delen og fått "plantet" litt gress:


 


 


 


 

Men den største oppgraderingen på Centralstasjonen er på stasjonsområdet nede.

Her er det bygget perrong, undergang, KL.master og lys.

Ballast er lagt, sporene smusset og beplantning er på plass.

Det mangler en del detaljer på mur og rundt omkring fortsatt....Wink

Dermed begynner stsjonsområdet å få en fin utforming som jeg syns fungere godt, men bildene får tale for seg selv LOL:


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Mine nye STATOIL-vogner er på plass på godstoget....


 

Et par actionbilder fra Hectorrail'en som suser forbiBig smileBig smile


 


 

Vel, det var alt for denne gang !

Nå nærmer julen seg med raske skritt, og dermed så blir det juleferie på MJ-arbeidet til over nyttår (tror jegWink).......

Håper Nissen har med noe spennende i sekken til far....Tongue

 

4. oktober 2010: OPPDATERT !

Har vært alene siden torsdag, da kona og sønnen har reist på høstferie, og har derfor fått gjort en del på Centralstasjonen:

Da har jeg kommet en god del lenger på den øvre delen. Fokuserer på å gjøre den mest mulig klar før jeg jobber med de neste delene. Har "lagt" asfalt, lagt ballast, satt opp gjerde, laget spor til travers"en og limt på back-drope"en + div.


 

Her er "ny" asfalt lagt på terminalområdet, nytt gjerde,skinnegang til travers"en, samt nytt bygg for omlastning:


 

Ballast lagt runt Roccos Geolineskiner, en ny erfaringWink

Fått en liten oppgradering på dieselstasjonen...

 


 

NSB Di5 jobber jevnt og trutt...


 


 

Her ser man til høyre at hovedtoget nettopp har passert på hovedlinja.


 

Her er det på returen tilbake....NSB EL 18 - ny i stallen i Smallgarden United Railways !


 


 


 

Flere nye i stallen i løpet av sommeren: Køf II ØBB

Det gikk et Køf i Norge etter krigen, så skal vurdere om jeg skal gjøre det om til norsk design. 

Et artig lite lok....


 

Travers"en jobber på....


 

Her kommer Køf"en inn for å hente ferdig lastete vogner....


 

Ny skiftetrafo


 

Føreren av travers"en tar lunch, uten mat og drikke - duger helten ikke !


 

Godsomlastningsterminalen


 

Arbeidskara !


 

Arbeidskara II


 

 

SEPTEMBER 2010: OPPDATERT !

 

Høsten er på raske skritt på vei, og dermed kjenner jeg det kribler i hele kroppen etter å jobbe med mitt prosjekt....

Har allerede brukt et par kvelder og oppgradert på toppdelen:

 


Har fått "asfaltert" og lagd vei fra terminalen til drivstoffdepot.Har ikke lagt på farge ennå slik at det er veldig lyst foreløpig...


 

På terminalområdet skal det være et godssenter med rampe og traverskran. Rampa er ikke konstruert ennå og ikke stoppbukkene. Det kommer også opp et gjerde rundt hele området. Det kommer....


 

Ett lite nærbilde av traverskrana....


Nice tekst på krana...LOL


 


<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Oversiktsbilde Terminalen

<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">

<DIV style="FONT-WEIGHT: bold"><FONT size=2 face="Arial, Helvetica, sans-serif"> 

<DIV style="FONT-WEIGHT: bold"><FONT size=2 face="Arial, Helvetica, sans-serif">Her ser man tydelig hovedlinjen som går igjennom med sidesporene:

<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">

<DIV style="FONT-WEIGHT: bold"> 

<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Elektrisk sporskifterhus:

<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">

<DIV style="FONT-WEIGHT: bold"> 

<DIV style="FONT-WEIGHT: bold"><FONT size=2 face="Arial, Helvetica, sans-serif">Her har jeg lagd vei fra terminalen til drivstoffdepotet:

<DIV style="FONT-WEIGHT: bold" align=center>

<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">
<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Lokstall for Køf"en og Di4 inne for drivstoff

Det blir mye mer detaljering etter hvert, kun for å gi et foreløpig inntrykk



<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">"Flyfoto" på overdelen

Skal bli spennende og se etter hvert som detaljering kommer på....


 

 

OPPDATERT MED BILDER !

 

Vel, sommeren er godt i gang, og modelljernbane og bygging er vel lagt på hyllen for en stund for de flesteCry

Tenkte jeg ville starte en ny byggeblogg for et prosjekt jeg startet i våres.
Elsker å planlegge og konstruere, og etter flere timer forran pc og skisseblokk kom følgende ide frem:
 

Centralstasjonen - en modul som settes sammen av tre deler, og gir tre ulike scener for togmiljø.

Modulen har et format på 180x125cm hvorpå denne deles i to moduler som er 65x180 + 60x180cm.

På toppen legges en toppmodul som er mellom 60-80cm i bredde og 180cm lang.

Jeg hadde mange meter med Rocos Geoline skinner liggende, og tenkte at jeg måtte kunne få bruk av disse, og de er brukt i dette prosjektet.

 

Beskrivelsen av disse bør bli noe som dette:

 

1. Et skifteområde med dieselforsyning, en liten lokstall og et distribusjonsområde med containertraverskran og lasteperronger.. Dette er det øverste område som ligger i 2. nivå på toppmodulen.

2. Et lite stasjonsområde som ligger i 1. nivå i underkant av skifteområdet på den ene siden.

3. Disse to områdenene skilles på topp med en "backdrop" hvorpå bak det tredje området med stor lokstall samt sidespor og svingskive som danner et eget område avskilt fra de to andre på første nivå.

 

Her ser du de to grunnmodulene som skaper "platen":




<DIV id=container>
<DIV id=container>


<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Toppmodulen som ligger midt på hovedplaten

Denne modulen er det tenkt å vise et skifteområde med dieselforsyning, en liten lokstall og et distribusjonsområde med containertraverskran og lasteperronger. Dette er det øverste område som ligger i 2. nivå på toppmodulen.



 


<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Sammenkobling og spor

De to grunnmodulene skrues sammen, og på skinnesporet kobles de sammen med små skinnedeler på hvert spor. Denne overgangen kommer under toppmodulen så de syns ikke.



 


<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Skinneoverganger

Her ser man de små løse skinnedelene som kobler sammen, de er 7,5cm lange.Disse er løse og tas av når modulene er adskilt:




 


<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Baksiden

Her ser du under/baksiden hvor skruene kobler sammen modulene. Her vil du se og kunne komme til kabling.



 


<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Når alt er sammensatt !

Her ser du modulen fra den ene siden etter alt er samlet sammen.Den hvite veggen på toppen er "backdrop""en hvor det skal males/klistres på et tema fra by/terminal/industri. Her ser man tydelig den øvre delen hvor det skal være et skifteområde og det nedre delen hvor det kommer et lite stasjonsomåde. Det er lagt opp fundament til KL-master.Med en bra "backdrop" vil dette gli godt sammen og danne et sammensatt bilde og opplevelse.



 


<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Når alt er sammensatt del 2

Fra den andre siden kommer neste scene, lokstallområde med svingskive."Backdrop"en vil skille denne siden fra den andre og skape en ny opplevelse.Dermed får man tre scener i en modul



 

Slik som beskrevet i de andre prosjektene jeg har laget, har jeg dårlig plass og trenger å kunne demontere modulene mine slik at de går opp på loftet.

Derfor denne løsningen med at hoved"platen" kan deles i to og en toppdel som skjuler skjøten.

Dette er praktisk for da syns ikke eventuelle tilpassninger i overgangen på skinnegangen.

 

Her er sporplanen:



Prosjektet ligger på "is" i sommermånedene, men kommer sterkt tilbake på høsten.

Gå inn på min hjemmeside og følg prosjektet der så lenge, så skal jeg legge inn bilder her så fort det er mulig.

 

Inntil videre; GOD SOMMER !

 


Edited by LokoJon - 15 januar 2012 at 21:25
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2010 at 21:36
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2010 at 21:53
Hva er egentlig målene på svingen stasjon?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2010 at 21:55

Hei Stian !

Svingen stasjon er 100x150cm.

Les mer om Svingen stasjon på www.smallgardenrailways.com LOL

Edited by LokoJon - 04 juli 2010 at 21:59
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2010 at 22:13
takkerSmile da blir det kansje plass til mj anlegg på rommet da! vil ikke bare ha en stasjon som kan brukes avogtil!Tongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2010 at 15:45
Hei!
 
Det later til å være ett spennende konsept, og minner meg litt om en tilsvarende sporplan jeg så i forrige utgave av Pecos "Setrack 00/H0 Planbook".
 
Hvilke dimmesjoner er benyttet i rammeverket, og er det konstruert slik at XPS-platene bare er lagt oppå/oppe i?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2010 at 16:13
Hei Roger !
 
Ja, det er riktig observert.
Har adoptert konseptet inn til en "norsk" utgaveWink
 
Har laget ramme av glattkant 15*120mm med tverrgående glattkant 15*70mm som understøtte til XPS-platene. De er ganske harde og gir god støtte. I tillegg ettermonterte jeg noe ekstrastøtte for sikkerhets skyld.
Poenget er at den enkelte ramme skal være så lette som mulig for enkel håndtering.
 
 
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2010 at 16:05
Hei !
Da er endelig bloggen oppdagert med bilder !
Etter mye styr fant jeg ut av det til slutt Embarrassed
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2010 at 01:50
Hei!
 
Det så bra ut, og spesiellt slik sporene var intergrert i asfalten.
Hvordan har du gått frem for å få dette resultat?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2010 at 14:29
Hei Roger !
 
Først bygde jeg rammen rundt området med "mur", og så la jeg inn isopor mellom sporene slik at det ble et par-tre millimeter høydeforskjell mellom skinnehøyden og isoporen.
Deretter lagde jeg en ganske bløt blanding av Woodland Scenics(WS) "Smooth-IT" og helte dette oppi "formen". Har en sparkelspade som jeg jevnet dette ut med og brukte skinnehøyden som mal.
Viktig å få massen flatt rundt skinnegangen.
Lot dette så tørke over natten, og så brukte jeg en liten skarp hobbykniv og en linjal, og skar bort et par millimeter på insiden av skinnegangen. Etter dette var det frem med en pussekloss og pusse alt jevnt. Der hvor det var ujevnheter, brukte jeg WS Foam putty sparkel for å jevne ut.
Nå gjenstår bare å legge farge på dette.....
Kona og sønnen reiser bort i høstferien, så da skal far låse seg inne og stoooorkose seg med MJ-arbeide en hel uke Big smileBig smileBig smile 
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2010 at 15:19
Ikke bare meg som her tenkt til og bruke høstferien til noe nytting! 

Min skal tilbringes i en viss kjeller i Trondheim.

Men jeg har fri hele uka!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2010 at 22:07
4. oktober - CENTRALSTASJONEN OPPDATERT !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2010 at 07:58
Dette ser skikkelig bra ut!Thumbs Up Jeg hadde noen lignende planer for det forrige anlegget mitt, men valgte å selge det halvferdige rammeverket og starte fra scratch med noe annet. Når jeg ser de bildene dine nå begynner jeg nesten å angre..!Wink
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2010 at 12:16
Nydelig!!!Big smileStarClap
Gleder meg til å se mer...Stern Smile
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2010 at 13:23
Jeg vet ikke om jeg helt skjønner dette konseptet. Er toppetasjen helt løsrevet fra banen under?
Svein S
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2010 at 14:52
Hei Svein !
 
Konseptet er tenkt å fungere slik at den øvre delen er et skifteområde som skal gi inntrykk av et område som ligger over banen under. Den øvre delen er helt separert rent kjøremessig, men skal være en del av miljøet bildemessig. 
Sporene nederst kommer ut av "tunnel" og går inn i "tunnel", og her skal det bli en urban stasjon/holdeplass.
Slik at det ene siden du ser av "Backdropen" er et tema, og den andre siden et annet tema....
Så når du ser denne modellen fra den andre siden, blir det et hensettingsmiljø med lokstall og svingskive. Når du står på denne siden, ser du ikke skifteområdet og stasjonen/holdeplassen.
 
Litt spesiell løsning, men gir et anderledes inntrykk av et modelljernbanemiljø.
Du får se etter hvert som dette skrider frem Smile
 
Hovedhensikten med konseptet er å ha en modell som kan skilles i flere deler og er lett å stuve vekk, samtidig som det gir et ok kjørebilde og opplevelse av miljø.
For meg er det største gleden å bygge og konstruere slik at det blir et spennende togmiljø, og da er dette veldig artig ! TongueTongue
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2010 at 15:27
Ok. Da skjønte jeg det likevel. Det er altså to spormessig helt separate anlegg. Du er selvsagt kongen i ditt rike, men det er en litt uortodoks måte å gjøre det på, så derfor lurte jeg på om det var en forbindelse mellom de to nivåene jeg ikke hadde skjønt hvor/hvordan skulle være.
Svein S
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2010 at 23:45
CENTRALSTASJONEN ER OPPDATERT !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2010 at 01:52
Originally posted by LokoJon LokoJon wrote:

Arbeidskara !
 
Arbeidskara II
 
 
 
Hvor kommmer disse gjerdene og portene fra?
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2010 at 14:14
Jeg liker alltid disse prosjektene dine!Thumbs Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2010 at 15:27
Hei Stian !
 
Takk for hyggelig tilbakemelding, setter pris på det !
Håper det kan være til inspirasjon LOL
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2010 at 15:34
Hei !
 
Husker ikke akkurat merke, tror det er Auhagen, men de er kjøpt på NMJ på Strømmen.
De er i utgangspunktet grønne, men spraymalet de i sølv.....
 
Pakken er ganske innholdsrik med lengder, stolper og porter.
 
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2010 at 17:23
Hei!
 
Gjerdene er kanskje disse fra Kibri (#8683)?
 
 
Utrolig fine de ble på banen din (i likhet med resten) i forhold til produktbildet.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2010 at 18:44
Det er heeelt riktig, der har du de.
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2010 at 19:16
Man trenger ikke stor plass til å bygge et flott anlegg! Clap
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2010 at 06:15
Hei!
 
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Man trenger ikke stor plass til å bygge et flott anlegg! Clap
 
Selv om 'Centralstasjonen' er noe større enn tilsvarende sporplan i Pecos "Setrack 00/H0 Planbook", er det vel ikke uten grunn at den er omtalt der som "A small layout with big ideas". Det er ikke mange ovaler med tilsvarende størrelse man kan trafikkere vognslerker med fire B3-vogner, uten at det ser ut som en "tailchaser", men her ser det altså ikke slik ut. Det hjelper også på "illusjonen" at man bare "ser en del av perrongen" (siden ikke hele lengden er modellert).
 
Det er uansett ett fint anlegg; godt jobba Jon!!
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2010 at 08:31
Hei Roger !
 
Du har satt spikeren på hodet: liten layout med store ideer....Wink
Det er hele konseptet som jeg likte veldig godt.
Jeg har ikke mye plass å boltre meg på, og det var viktig at layout'en kunne demonteres og settes på loftet etter behov.
Allikevel oppleves det som tre områder med hvert sitt liv.Smile
i utgangspunktet kan tre personer kjøre samtidig: perrongområdet, rangeringsområdet på øvre del samt lokstallområdet på andre siden.
Jeg har to MultiMaus kontroller, og sønnen min kan kjøre på nedre del, men jeg kan rangere på den øvre. Dermed blir det mulig å være to aktive togkjørere LOL
 
Gleder meg til å jobbe med lokstallområdet, har et par ideer som kan skape et godt miljø der....
Har forøvrig en stor jobb med alt det elektriske under, kablingen er ganske klar, men ingenting er koblet ennå, bortsett fra skinnegangen.
Mangler bl.a.a styringen av penser......
 
Kjøpte et MIBA-magasin her om dagen, de hadde en artikkel om hvordan lyssette layouts for visning. Skal lage et "lokk" på denne layouten slik at den fremstår som en "boks" med lys over.
Dermed kan jeg kanskje vise denne frem til våren på Kråkstad eller lignende.
 
 
Kan forøvrig anbefale sporplanheftet til Peco, de har mange gode ideer for de som har lite plass.
Du må eventuelt videreutvikle de litt, slik som jeg har gjort....
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2010 at 16:43

Hei igjen !

Som man kan se av bildene har jeg brukt Roco Geoline skinner på denne layout'en da jeg hadde en del av disse fra tidligere prosjekt.
Når jeg bygger er det viktig for meg at det virker virkelighetstro.
Det er en utfordring med Geoline skinnene, men jeg har fulgt med en artikkel i Roco's fan blad, og der har de bygget et par modeller/layouts med Geoline skinner.
Det er Karl Gebele som står bak disse, og han har vist en teknikk med å ballastere skinnene på en ok måte.
Har prøvd å få til dette her, men det kunne vært artig å høre hva andre mener om denne måten å ballastere Geoline skinner.
Tenkte egentlig å legge ballast mellom svillene, men følte etter å ha prøvd litt at det egentlig ikke var nødvendig. Skinnene er malt og har smusset de forøvrig med sort, brunt og hvit.
 
Kommentarer Shocked
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2010 at 23:27
Heisan.
Jeg har brukt geoline på mitt anlegg. Du kan se noen bilder på slutten av min anleggsblokk
MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
 
 
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2010 at 12:00
Hei Tor !
 
Jeg har vært flere ganger inne på din byggeblogg og din nettside, og må si jeg er meget imponert over anlegget ditt !!Clap Og mye flott togmateriell......
Du er veldig heldig som har så mye plass å bygge på.
Jeg har faktisk vært på nettsiden din og kommentert dette....LOL
 
Veldig bra arbeide du har fått til her med ballastering på Geoline skinnene.
Har sett på videoen du har fått laget, men skulle vært artig en gang å kunne til å se det live.Big smile
 
I motsetning til deg har jeg valgt å ikke legge ballast mellom svillene, og heller smusse skinnene for å gjøre de mer virkeligshetstro.
 
Uansett - herlig anlegg og flott arbeide !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.