Centralstasjonen |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det så bra ut, og spesiellt slik sporene var intergrert i asfalten.
Hvordan har du gått frem for å få dette resultat?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
LokoJon
Medlem i MJF Joined: 12 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 219 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei !
Da er endelig bloggen oppdagert med bilder !
Etter mye styr fant jeg ut av det til slutt
|
|
Hilsen fra
LokoJon - Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn - Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra ! |
|
LokoJon
Medlem i MJF Joined: 12 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 219 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger !
Ja, det er riktig observert.
Har adoptert konseptet inn til en "norsk" utgave
Har laget ramme av glattkant 15*120mm med tverrgående glattkant 15*70mm som understøtte til XPS-platene. De er ganske harde og gir god støtte. I tillegg ettermonterte jeg noe ekstrastøtte for sikkerhets skyld.
Poenget er at den enkelte ramme skal være så lette som mulig for enkel håndtering.
|
|
Hilsen fra
LokoJon - Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn - Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra ! |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det later til å være ett spennende konsept, og minner meg litt om en tilsvarende sporplan jeg så i forrige utgave av Pecos "Setrack 00/H0 Planbook".
Hvilke dimmesjoner er benyttet i rammeverket, og er det konstruert slik at XPS-platene bare er lagt oppå/oppe i?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
takker da blir det kansje plass til mj anlegg på rommet da! vil ikke bare ha en stasjon som kan brukes avogtil!
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
LokoJon
Medlem i MJF Joined: 12 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 219 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Stian ! Svingen stasjon er 100x150cm. Les mer om Svingen stasjon på www.smallgardenrailways.comEdited by LokoJon - 04 juli 2010 at 21:59 |
|
Hilsen fra
LokoJon - Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn - Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra ! |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva er egentlig målene på svingen stasjon?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
LokoJon
Medlem i MJF Joined: 12 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 219 |
Post Options
Thanks(0)
|
WWW.SMALLGARDENRAILWAYS.COM ER OPPDATERT !
|
|
Hilsen fra
LokoJon - Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn - Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra ! |
|
LokoJon
Medlem i MJF Joined: 12 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 219 |
Post Options
Thanks(0)
|
15. januar 2012: Oppdatert ; Reisebrev modelljernbanemesen i Bergen 7-9. oktober 2011 ! Dette anlegger er jo nå mer eller mindre ferdig !!
Siste element som ble klart her i oktober i fjor, var "show-kassen" som skulle stå over anlegget og "ramme" det inn
CentralStasjonen var invitert til modelljernbane messen i Bergen, 7-9 oktober, så vi pakket bilen og dro avgårde
Det var en fantastisk reise og opplvelsen i Bergen var topp !!!
Utrolig mange besøkende og energisk steming i hallen.
Vi hadde fått et hjørne nær utsalget med kaffe, vafler, pølser og drikke, så naturligvis ble det mye besøk
Etter en topp reise, ble det tid for utpakking og montering:
Her er modulene lina opp for benmontering:
Benmontering i gang....:
Her har grunnmodulene fått ben å stå på:
Nøyaktighet må til for å få jevn skinnegang, koblingsskinnene mellom modulene på på plass:
Så finner toppdelen sin plass:
Backdrop'en på plass, denne er veldig viktig for konseptet skal virke med oppfattelsen av flere temaer:
Kabling må kobles riktig, en "spaghetti" uten like, pensekabel, strøm, lys, dekoder....:
"Showskjørtet" på plass, dette er høyttalerstoff jeg fant på Biltema som er festet med borrelås.
Rimelig og grei kvalitet....:
Til slutt; "Showboxen", en kasse med lys og speileffekt for å "lukke" temaene inn slik at opplevelsen og intrykket blir bedre. Denne ble laget av våtromsplater, type LITEX, som jeg malte og monterte sammen. Platene er superlette og passer perfekt for denne type konstruksjon:
Med et strategisk plassert skilt på toppen, er vi klare til SHOW !!
Fikk tak i en gammel Roll-Up, og ved hjelp av broder'n som jobber i Canon, printet vi en ny duk med litt info om SmallGarden United Railways - FETT !
Det ble mange besøkende som slo av en hyggelig prat, og naturligvis mange nysgjerrige barn
Her er fader'n, StoreJon i full aksjon med kjøring og forklaring:
Til slutt noen stemningsbilder:
Og heeelt til slutt et oversiktsbilde som viser det hele fra himmelen.....:
27. mars 2011: Oppdatert !
Da har vi kommet et skritt lenger med Centralstasjonen Den tredje delen, der lokstallen og svingskiva er, er nå rustet opp betydelig Slik så den ut fra starten: Nå ser det slik ut: Har fått på plass dieseltank og sidespor for tankvogner, et lite stillverkshus, smusset svingskiva, bra med gress, busker og trær, samt et lite lasteområdet med en traverskran. På backdrop'en har vi funnet et industrielt tema som jeg syntes fungerte ok Har også fått montert på noen ben med hjul slik at hele modulen er mer mobil Det kommer belysning og en del mer detaljer, men følte vi ville vise litt av fremgangen i og med at det er en stund siden sist Skal nå sette i gang med en del koblingsarbeide under slik at alt elektronisk kommer på plass ! Her er en del flere bilder av detaljene: Svingskiva Dieseltanken Flotte smykker Stillverkshuset Pauseområdet til lokførerne: Noen har glemt å lukke porten Lasteområdet Det var alt for denne gangen, kommer tilbake med mer etter hvert Skal lage dette som et "ShowBox" med vegger takk og belysning over, så når dette er klart, kommer flere bilder.... 13.Desember 2010: OPPDATERT ! Det er mørke kvelder men med mye hygge opp mot juletiden.... Huset er pyntet og julestria er i gang Men, allikevel får man noen timer på kvelden til litt MJ-hobby Har smusset spor på den øvre delen og fått "plantet" litt gress: Men den største oppgraderingen på Centralstasjonen er på stasjonsområdet nede. Her er det bygget perrong, undergang, KL.master og lys. Ballast er lagt, sporene smusset og beplantning er på plass. Det mangler en del detaljer på mur og rundt omkring fortsatt.... Dermed begynner stsjonsområdet å få en fin utforming som jeg syns fungere godt, men bildene får tale for seg selv : Mine nye STATOIL-vogner er på plass på godstoget.... Et par actionbilder fra Hectorrail'en som suser forbi Vel, det var alt for denne gang ! Nå nærmer julen seg med raske skritt, og dermed så blir det juleferie på MJ-arbeidet til over nyttår (tror jeg)....... Håper Nissen har med noe spennende i sekken til far.... 4. oktober 2010: OPPDATERT ! Har vært alene siden torsdag, da kona og sønnen har reist på høstferie, og har derfor fått gjort en del på Centralstasjonen: Da har jeg kommet en god del lenger på den øvre delen. Fokuserer på å gjøre den mest mulig klar før jeg jobber med de neste delene. Har "lagt" asfalt, lagt ballast, satt opp gjerde, laget spor til travers"en og limt på back-drope"en + div. Her er "ny" asfalt lagt på terminalområdet, nytt gjerde,skinnegang til travers"en, samt nytt bygg for omlastning: Ballast lagt runt Roccos Geolineskiner, en ny erfaring Fått en liten oppgradering på dieselstasjonen... NSB Di5 jobber jevnt og trutt... Her ser man til høyre at hovedtoget nettopp har passert på hovedlinja. Her er det på returen tilbake....NSB EL 18 - ny i stallen i Smallgarden United Railways ! Flere nye i stallen i løpet av sommeren: Køf II ØBB Det gikk et Køf i Norge etter krigen, så skal vurdere om jeg skal gjøre det om til norsk design. Et artig lite lok.... Travers"en jobber på.... Her kommer Køf"en inn for å hente ferdig lastete vogner.... Ny skiftetrafo Føreren av travers"en tar lunch, uten mat og drikke - duger helten ikke ! Godsomlastningsterminalen Arbeidskara ! Arbeidskara II SEPTEMBER 2010: OPPDATERT ! Høsten er på raske skritt på vei, og dermed kjenner jeg det kribler i hele kroppen etter å jobbe med mitt prosjekt.... Har allerede brukt et par kvelder og oppgradert på toppdelen: Har fått "asfaltert" og lagd vei fra terminalen til drivstoffdepot.Har ikke lagt på farge ennå slik at det er veldig lyst foreløpig... På terminalområdet skal det være et godssenter med rampe og traverskran. Rampa er ikke konstruert ennå og ikke stoppbukkene. Det kommer også opp et gjerde rundt hele området. Det kommer.... Ett lite nærbilde av traverskrana.... Nice tekst på krana... <DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Oversiktsbilde Terminalen <DIV style="FONT-WEIGHT: bold"> <DIV style="FONT-WEIGHT: bold"><FONT size=2 face="Arial, Helvetica, sans-serif"> <DIV style="FONT-WEIGHT: bold"><FONT size=2 face="Arial, Helvetica, sans-serif">Her ser man tydelig hovedlinjen som går igjennom med sidesporene: <DIV style="FONT-WEIGHT: bold"> <DIV style="FONT-WEIGHT: bold"> <DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Elektrisk sporskifterhus: <DIV style="FONT-WEIGHT: bold"> <DIV style="FONT-WEIGHT: bold"> <DIV style="FONT-WEIGHT: bold"><FONT size=2 face="Arial, Helvetica, sans-serif">Her har jeg lagd vei fra terminalen til drivstoffdepotet: <DIV style="FONT-WEIGHT: bold" align=center> <DIV style="FONT-WEIGHT: bold"> <DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Lokstall for Køf"en og Di4 inne for drivstoff Det blir mye mer detaljering etter hvert, kun for å gi et foreløpig inntrykk <DIV style="FONT-WEIGHT: bold">"Flyfoto" på overdelen Skal bli spennende og se etter hvert som detaljering kommer på.... OPPDATERT MED BILDER ! Vel, sommeren er godt i gang, og modelljernbane og bygging er vel lagt på hyllen for en stund for de fleste Tenkte jeg ville starte en ny byggeblogg for et prosjekt jeg startet i våres. Elsker å planlegge og konstruere, og etter flere timer forran pc og skisseblokk kom følgende ide frem: Centralstasjonen - en modul som settes sammen av tre deler, og gir tre ulike scener for togmiljø. Modulen har et format på 180x125cm hvorpå denne deles i to moduler som er 65x180 + 60x180cm. På toppen legges en toppmodul som er mellom 60-80cm i bredde og 180cm lang. Jeg hadde mange meter med Rocos Geoline skinner liggende, og tenkte at jeg måtte kunne få bruk av disse, og de er brukt i dette prosjektet. Beskrivelsen av disse bør bli noe som dette: 1. Et skifteområde med dieselforsyning, en liten lokstall og et distribusjonsområde med containertraverskran og lasteperronger.. Dette er det øverste område som ligger i 2. nivå på toppmodulen. 2. Et lite stasjonsområde som ligger i 1. nivå i underkant av skifteområdet på den ene siden. 3. Disse to områdenene skilles på topp med en "backdrop" hvorpå bak det tredje området med stor lokstall samt sidespor og svingskive som danner et eget område avskilt fra de to andre på første nivå. Her ser du de to grunnmodulene som skaper "platen": <DIV id=container> <DIV id=container> <DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Toppmodulen som ligger midt på hovedplaten Denne modulen er det tenkt å vise et skifteområde med dieselforsyning, en liten lokstall og et distribusjonsområde med containertraverskran og lasteperronger. Dette er det øverste område som ligger i 2. nivå på toppmodulen.
<DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Sammenkobling og spor De to grunnmodulene skrues sammen, og på skinnesporet kobles de sammen med små skinnedeler på hvert spor. Denne overgangen kommer under toppmodulen så de syns ikke. <DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Skinneoverganger Her ser man de små løse skinnedelene som kobler sammen, de er 7,5cm lange.Disse er løse og tas av når modulene er adskilt: <DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Baksiden Her ser du under/baksiden hvor skruene kobler sammen modulene. Her vil du se og kunne komme til kabling. <DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Når alt er sammensatt ! Her ser du modulen fra den ene siden etter alt er samlet sammen.Den hvite veggen på toppen er "backdrop""en hvor det skal males/klistres på et tema fra by/terminal/industri. Her ser man tydelig den øvre delen hvor det skal være et skifteområde og det nedre delen hvor det kommer et lite stasjonsomåde. Det er lagt opp fundament til KL-master.Med en bra "backdrop" vil dette gli godt sammen og danne et sammensatt bilde og opplevelse. <DIV style="FONT-WEIGHT: bold">Når alt er sammensatt del 2 Fra den andre siden kommer neste scene, lokstallområde med svingskive."Backdrop"en vil skille denne siden fra den andre og skape en ny opplevelse.Dermed får man tre scener i en modul Slik som beskrevet i de andre prosjektene jeg har laget, har jeg dårlig plass og trenger å kunne demontere modulene mine slik at de går opp på loftet.
Derfor denne løsningen med at hoved"platen" kan deles i to og en toppdel som skjuler skjøten. Dette er praktisk for da syns ikke eventuelle tilpassninger i overgangen på skinnegangen. Her er sporplanen: Prosjektet ligger på "is" i sommermånedene, men kommer sterkt tilbake på høsten. Gå inn på min hjemmeside og følg prosjektet der så lenge, så skal jeg legge inn bilder her så fort det er mulig. Inntil videre; GOD SOMMER ! Edited by LokoJon - 15 januar 2012 at 21:25 |
|
Hilsen fra
LokoJon - Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn - Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra ! |
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |