MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lodde messing.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lodde messing.

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lodde messing.
    Posted: 24 juni 2010 at 18:21
Jeg har tenkt tanken med og begynne og lodde litt.  Jeg har loddet litt før, men ikke mye. Her noen platebiter liggende og tenkte og øve meg på noe av det.
 
Men så er spørsmålet, hva slags utstyr utenom loddebolt trenger jeg?
 
- Hva slags lodde vann? Hvor kjøper jeg det beste vannet?
- Hva slags lodde tinn? Kjøpe hvor?
- Underlag, hva slags? Metall bit?
 
Filer og den slags har jeg. Fikk i en pakke med (!) 30 papirklyper i Dannmark for noen år tilbake også.
 
Noen som hvet om noen som selger lodde spisser. Er det mulig og lage sine egene? Kobber stang som files til rette form så fortinne selv? Finner ingen som jeg liker. De må ha en diameter på enden som kobles til bolten på ca 3-4 mm-
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2010 at 19:19
Loddevann: Claes ohloson.
Tinn: Claes ohlson.
underlag: en fineer bitWink

Om du velger metall plate så tror jeg du kan rissikere å lodde fast hele byggesettet til platen!LOL
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2010 at 21:30
Hei
Sjekk under delesalg for loddevann og loddetinn på mine modellsider.

For lodding kjøp en rimelig loddestasjon på clas ohlson og gasslodder fra Proxxon.
Terje V.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2010 at 21:49
Har en Weller WHS 40Smile Så det er ikke noe jeg mangler.
 
Stian: Uansett hvor mye du prøver, med eller uten loddevann. Gass eller bolt så klarer du ikke og lodde fast ting i ei metall plate! Det har man sveiseapparat til! Og det kan jeg og brukeSmile
 
Jeg får stikke på Claes etter ferien( skal 2 uker på Kreta fra torsdag av. Joho!)
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2010 at 22:08
Men husk at metallet leder varme veldig godt så om loddebolten/pennen bli liggende på platen så plutselig sier du AUUUUUUUU!!!! så har du brent deg på plata, og bordet har fått et fint merkeTongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2010 at 23:32
Jeg har velgt bordplate med omhu! Det er fra gammle kjøkkenet våres, man kan plasere en VELDIG varm kaserolle eller stekepanne rett på benken uten at det ble merker!
 
Men i kveld prøvde meg litt på diverse ting, jeg har bygget en skuffe eller noe som ligner med håndtak av 0,3 Messing tråd. Har også laminert litt. Må kjøpe meg en annen Butanbrenner. Har den lille pennen fra biltema, den må fylles hele tiden. Tar alt for lite gass i beholdren på selve pennen.
 
Noen billige forslag på en butanbrenner er velkommen.
 
Som underlag brukte jeg en bit av en aluminiums plate jeg hadde liggenede. Virker greit.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2010 at 23:59
Men hvorfor underlag av metall i det hele tatt, Øystein? Hva skulle fordelen være framfor en treplate av noe slag?
Svein S
Back to Top
grinda View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote grinda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2010 at 00:19

Et lite tips, jeg bruker ei keramisk flis som underlag. Synes selv at underlag av tre er mykt og fint, men passer dårlig med jobbing med varme. Brann og slikt er ikke morro. LOL Lykke til videre med loddingen.Smile



Edited by grinda - 25 juni 2010 at 00:21
Hilsen

Erik K
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2010 at 00:36
Tre fyrer du jo opp i peisen med, ikke sant. Så hva skjer når min gass flamme på Ca 600-1000 grader kommer borti, jo. Det brenner!
 
Men jeg har hørt at folk bruker en klæber stein til dette.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2010 at 00:59
Bruk en keramisk flis. Det finnes noen som er helt glatte og helt plane i overflaten, så sjekk godt før du velger. Ta med deg en rett linjal e.l for å teste oveflaten. Mange steder ligger restefliser til rimelig penge. Selv bruker jeg to fliser på hhv 30x30 g 40x40 cm oppe på plater av mdf.

Du kan godt lodde messing til en stålplate, om du har sterkt nok fluss. Mot aluminium er det ikke så enkelt, men om du tilfører aluminiumsplaten nok varme blir den ikke særlig plan, så jeg synes ikke metall er en spesielt god løsning. I tillegg stjeler den jo varme fra delene du skal lodde sammen.
Terje V.
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2010 at 10:06
En mulighet er å besøke noen som driver med sliping/polering av stein, det hender at de har en skrotplass som en kan finne passe store biter med helt glattslipt stein.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2010 at 11:15
Vi har pusset om huset helt de siste 6-7 årene så fliser har jeg noen av. Trur jeg tar den som var tilovers etter at vi la granitt på badegulvet.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2010 at 19:15
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Tre fyrer du jo opp i peisen med, ikke sant. Så hva skjer når min gass flamme på Ca 600-1000 grader kommer borti, jo. Det brenner!
 
Men jeg har hørt at folk bruker en klæber stein til dette.


Gass, ja. Selvfølgelig. Det har jeg aldri loddet med, så beklager mitt korttenkte spørsmål.
Svein S
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2010 at 16:42
Ett underlag av metall kommer att leda bort alldeles för mycket värme. Själv använder jag en keramisk lödplatta som jag köpte på en marknad.
 
Jag tycker fosforsyra är det bästa lödvattnet, men det är inte lätt att få tag på, i Sverige i alla fall.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2010 at 11:49
Når du har mulighet til å velge i fliser, så har jeg god erfaring i en flis med "vaffelmønster" på baksiden. Gjerne med mønster på 1 x 1 cm.
Fordelen er at underlaget ikke stjerer så mye varme og at ved gasslodding at man får flammen rundt objektet slik at det blir bedre flyt i loddefugen.
Jeg har også merket at fliser er ofte planere på baksiden.
 
Ellers er Sommerfelt loddeolje et godt alternativ til loddevann. Den fordamper ikke så fort og gir derved bedre flyt i loddingen. - Etter min erfaring noe midt-i-mellom loddevann og loddepasta.
Ellers er det et utall forskjellige typer loddevann beregnet på forskjellige materialer og tinntyper. Her må man velge riktig.
Back to Top
NoBrainer View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 19 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NoBrainer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2010 at 12:35
Du kan fint lodde sammen metall av diverse slag med en ordentlig brenner, MAP gass og sølvstenger.
Men brenneren gjør ofte det største utslaget. Har prøvd meg med diverse brennere fra clas og biltema som ikke holder mål, da de har for bred tupp / stråle. Men har ikke tatt meg råd til en ordentlig en til 1500-1800,-
MAP gassen blir varm nok.

Men det jeg skulle bruke dette til var kobber, pianotråd, syrefast og rustfritt. samt på 1:10 RC biler så det skulle tåle en del. Tror ikke nødvendigvis det er tilfellet her.

Men da har du fått en annen innfallsvinkel ihvertfall. Ville tro at hvis du bare bruker kobber, så holder det med vanlig loddetinn og en god loddebolt med den spissen du vil. Gjerne en elektronisk en slik at du kan styre temperaturen ordentlig.

Mine 34 øre ihvertfall
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Lasse Prenting
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.