MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Stillverkspanel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stillverkspanel

 Post Reply Post Reply
Author
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stillverkspanel
    Posted: 08 juni 2010 at 13:47
Hei alle sammen.
 
Anlegget tar form og veksler begynner å få motorene sine på plass, 50 stykk fordelt på to stasjoner, hvorav de fleste motoriseres mens ett fåtall blir styrt manuellt, av praktiske årsaker.
Nuvel.
 
Det jeg kunne trenge var ett par råd om hva som kan brukes som bryterpanel, helst noe i plast som er lett å lage hull i og slike ting.
Min forståelsesfulle kvinne bragte hjem noen snedige reklameskiltholdere som kunne funke men, disse viste seg å være altfor sprø, og sprakk så fort jeg forsøkte å lage hull til brytere.
 
Hva har man brukt på f.eks den fabelaktige modulen av Ganddal? og andre stasjoner av litt størrelse?
 
Tenkte å bruke slike små brytere man får kjøpt hos clas, og hos ELFA, disse krever en ikke altfor tykk plate.
 
Håper noen her inne har gode råd til hva og hvor man kan få tak i noe brukbart.
 
 
Hilsen Tormod
 
Tysk/europeisk N, epoke 3-4++
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2010 at 15:10
Jeg har brukt både tykk styren plate, trefiberplate og aluminiums plate til dette. Det beste er nok en plast plate av noe slag. Men Jeg synes aluminium også er fint og bruke.
 
Jeg kjøper plast platen hos Hatling: http://www.hatling.no/ Men det spørs jo hvor du bor i landet.
Skal du bruke plastplate så må den hvere av en viss tykkelse. Trur den jeg brukte var 2 mm.
 
Aluminiumen kjøpte jeg hos Clasohlson.
 
 
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2010 at 15:43
Heisann og takk for svar!
 
Prøvde noe tynn kryssfiner som jeg hadde liggende, og dem fungerer fint, trodde faktisk den og ville bli i tykkeste laget men, der tok jeg feil. så i første omgang prøver jeg nok det, og ser om det blir fint, for det skal jo se ut også, ikke bare virke...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2010 at 21:35
Puss, mal, puss og lakk den godt.
Svein S
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2010 at 22:27
Da har jeg noe å se frem til etter ferien, først en tur til EU, og kanskje en ørliten MJ-handel...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2010 at 15:01
Jeg har brukt 3 mm furufinerplater som underlag for mine stillverk. Jeg fant noen passe plater fra skuffer i gammel reol og de holder bryterne meget bra.

Det går også an å bruke 2 mm aluminiumsplater, men disse er ikke alltid like lett tilgjengelig (dvs. gratis).

Selve sporplanen lager jeg i "paint" eller et annet enkelt tegneprogram, og merker av med små kryss der hvor hullene til bryterne og lysdiodene skal være. Sporplanen printes ut på vanlig papir i den størrelsen som passer til plassen hvor stillverket skal være.
Deretter lamineres sporplanen med plastfilm. Jeg låner en lamineringsmaskin på jobben som tar plastfilm opp til A3-størrelse.

Den laminerte sporplanen limes deretter med kontaktlim på finerplaten/aluminiumsplaten.

Kunststykket til slutt er å lage pene hull i den laminerte sporplanen uten at arket og plasten krøller seg. Tipset da er å bruke hulltang/hullpipe eller en sylskarp hobbykniv/skalpell, og mye tålmodighet.


Edit:
Her er et bilde av stillverket på mitt H0e-anlegg - laget etter oppskriften ovenfor.


Edited by KjellAn - 09 juni 2010 at 15:15
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2010 at 21:16
Takker igjen for fint tips, med bilde, det stillverket der var jo lekkert! akkurat noe i den stilen kan jeg tenke meg, trenger bare en litt større plate, og det har jeg..
 
 
Hilsen Tormod
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.