MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MJ på TV Vest
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MJ på TV Vest

 Post Reply Post Reply
Author
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MJ på TV Vest
    Posted: 03 juni 2010 at 16:34
En liten snutt til kos og hygge Smile

http://www.youtube.com/watch?v=yZMolmVXWpw
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 17:11
Dirrekte HERLIG video!Big smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 19:43
Kul video, artig å se!SmileThumbs Up

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
grinda View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote grinda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 22:12
Hyggeligt gjennsyn med hyggelige mj-folk.
Bra profilering av hobbyen vår, bra jobbe folkens.
 
Lykke til med butikken Tom.
 
Erik
Hilsen

Erik K
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2010 at 11:16
Jeg må slenge meg på med en kommentar her. Veldig trivelig reportasje, uten den vanlige sarkastiske "voksne menn som leker med tog" vinklingen.
Det er kjempebra å få profilert hobbyen som en "seriøs" aktivitet.
 
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2010 at 11:57
Originally posted by ben ben wrote:

Jeg må slenge meg på med en kommentar her. Veldig trivelig reportasje, uten den vanlige sarkastiske "voksne menn som leker med tog" vinklingen.
Det er kjempebra å få profilert hobbyen som en "seriøs" aktivitet.
Ben
 
Å bli omtalt som en voksen som leker synes jeg egentlig er en honnørkarakteristikk. Leken utvikler kreativitet og fantasi,noe som gir et godt grunnlag for et harmonisk liv også i andre sammenhenger.Det er sikkert ikke uten grunn at begrepet homo ludens omtales i positive vendinger på Wikipedia:

 

Homo ludens

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Homo ludens er et latinsk uttrykk som betyr det lekende mennesket. Uttrykket har blitt brukt i flere sammenhenger, men mest om når voksne «leker» i en eller annen form: i uhøytidelige idretter, gjennom spill og hobbyer.

Begrepet er gammelt, og er sist aktualisert i Norge da filosofen Arne Næss tok til orde for at mennesket burde leke mere og ta seg selv mindre høytidelig. Man kunne til og med risikere å gjøre verdifulle nye tanker og ideer i en lekende tilstand, som en ikke hadde kommet på ellers.

Pedagoger og psykologer som har studert barns utvikling har også fremhevet lekens betydning både med hensyn til den fysiske, mentale og sosiale siden.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2010 at 12:00
 
Originally posted by ben ben wrote:

... uten den vanlige sarkastiske "voksne menn som leker med tog" vinklingen.  
 ...

Helt fri for den holdningen var den vel ikke.

Det var en del veldig bra filming. Særlig der type 7-toget glir forbi sideveis med god dybdeskarphet slik at man virkelig får fram Jon Einars emminente landskap også. Der så man virkelig hvor virkelighets tro MJ kan være, og dette anlegget i særdeleshet.

- Som vanlig er bilder og film fra Jon Einars anlegg til inspirasjon.

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2010 at 12:01
 
Originally posted by ben ben wrote:

... uten den vanlige sarkastiske "voksne menn som leker med tog" vinklingen.  
 ...

Helt fri for den holdningen var den vel ikke.

Det var en del veldig bra filming. Særlig der type 7-toget glir forbi sideveis med god dybdeskarphet slik at man virkelig får fram Jon Einars emminente landskap også. Der så man virkelig hvor virkelighetstro MJ kan være, og dette anlegget i særdeleshet.

- Som vanlig er bilder og film fra Jon Einars anlegg til inspirasjon.

Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2010 at 14:34
Jeg for min del har ikke noe problem med å fortelle folk at jeg leker med tog. Moro er det også! Big smile Jeg møter mange som føler de må ha en unnskyldning for å nettopp leke (ved å kjøpe hobbyprodukter til barna og ikke til seg selv), og de virker ofte nesten misunnelige på dem som faktisk tør å si at de holder på med dette for sin egen del.

Uansett; det var et morsomt innslag og Jon Einars anlegg gjør seg godt på film Smile



Edited by Mr Bridger - 04 juni 2010 at 14:38
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2010 at 12:24
Hei!
 
Hvis dere ikke leker med modelltogene deres, hva gjør dere med dem da???
Husk at man slutter ikke å leke fordi man blir gammel. - Man blir gammel fordi man slutter å leke.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2010 at 12:55
Hei igjen,
jeg må få komme med en presisering i forhold til den første kommentaren min. Jeg vil ikke risikere at noen sitter igjen med ett inntrykk av at jeg er en selvhøytidlig surpomp som ikke vil innrømme at jeg leker med tog Big smile
 
Poenget mitt var bare at jeg synes denne reportasjen - i motsetning til mange andre - får fram allsidigheten og kompleksiteten i hobbyen. Altså at det går an å strekke seg mot større mål enn å se ett sirkustog fra ett startsett kjøre i ring. Noe jeg synes er positivt med tanke på feks nyrekruttering.
 
Jeg er helt enig i at uansett hvor detaljerte, dyre og komplekse annlegg og modeller blir - handler det alt i alt om glede og avkobling.
 
Ben
 
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2010 at 16:54
Originally posted by ses ses wrote:

Det var en del veldig bra filming. Særlig der type 7-toget glir forbi sideveis med god dybdeskarphet slik at man virkelig får fram Jon Einars emminente landskap også. Der så man virkelig hvor virkelighets tro MJ kan være, og dette anlegget i særdeleshet.



Kunne vært enda bedre om fotografen hadde tatt meg seg et stativ...


Edited by Håvard H - 07 juni 2010 at 16:54
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.