MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Anlegg i HO med kryssfiner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Anlegg i HO med kryssfiner

 Post Reply Post Reply
Author
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Anlegg i HO med kryssfiner
    Posted: 03 juni 2010 at 11:37
Hei
Jeg planlegger et nytt anlegg i HO med bruk av vannfast kryssfiner som sporunderlag.
 
Planlegger med et spenn på inntil 50 cm uten støtte for kryssfineren. Er det noen med erfaring når det gjelder tykkelse på kryssfineren?
 
 
OlavM
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 11:47
Det er mulig 13 mm er nok, men 50 cm er ganske langt, så jeg ville gått opp til 18 for å være sikker.
Svein S
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 12:54
Hei
Med event bruk av 13 mm hvilket spenn vil du da anbefale?
OlavM
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 13:22
Nå spørs det litt hva du legger i "sporunderlag".

Dersom du tenker å kle en større flate (et bord, seksjoner eller moduler) med kryssfiner og har et rutenett på 50x50 cm under, vil 12 mm tykkelse være tilstrekkelig.

Dersom du tenker på en smal "veg" med ikke stort større bredde enn spor og ballast, er jeg enig med Svein S. Uten at jeg har gjort konkrete forsøk, ville jeg valgt ca 30 cm.
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 13:42
Jeg oppfattet sporunderlag som nettopp noe under sporet bare som dermed bare har understøttelse hver 50 cm i lengderetningen. Er det slik som Bjørn Egil beskriver med rutenett under, må 13 mm være tilstrekkelig. Nå går det an å lage sporunderlaget som en T-profil (evt. snudd  L eller U), og da kan man bygge lange spenn av ganske tynne materialer.
Svein S
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 14:28
Takk!
Da tror jeg at jeg går for 18 mm med 50 cm senteravstand mellom støtte-rutenett. Dette rutenettet skal etter planen festes i moduler med omvendt L-profiler i lengderetningen, Dermed skulle det bli ganske så vridningsstabilt. 
OlavM
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 14:48
Hei
Et ganske informativt bilde om oppbygging av anlegg

http://www.berninamodell.ch/images/neueauffahrt2.jpg
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 16:40
Husk, når du kjøper kryssfiner er det ikke bare tykkelsen du må se på. Du må også se på antall lag. 12mm er tillsterkelig når det har 9 lag. Huske regel: Flere lag på samme tykkelse er sterker. Husk kryssfiner er dyrt, i hvertfall 18!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 17:58
Jeg har brukt 15mm, men med maks 30-40 mellom støttene. Det fungerer flott Smile


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 20:20
Jeg heller visst til den mer ekstreme siden ser jeg ut fra svarene her, da jeg har sporunderlag i 6mm finer med 35cm mellom understøttene. Det bør være unødvendig å si at fineren bøyer seg når jeg legger vekta mi på den, men så spørs det jo om det er meningen å stå (eller hoppe) på den eller kjøre et tog som veier kanskje 1-1,5kg mellom hver understøtte...

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.