MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kjøp av 3D PlanIt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kjøp av 3D PlanIt

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kjøp av 3D PlanIt
    Posted: 26 februar 2005 at 09:18

Etter å ha blitt oppildnet av flere innlegg på dette forumet, har jeg lastet ned demoversjonen av 3D PlanIt.  Nå er jeg skikkelig hektet og ønsker å kjøpe en lisens for å kunne lagre alle drømmeanleggene (bygging ligger nok noen år frem i tiden).  Utfordringen ligger nå i at EldoRado SW tilbyr to metoder for kjøp; nedlasting (1) og forsendelse av CD med håndbøker (2).

Fordelene med metode 1 er full glede og underholdning allerede fra i dag og ca 20USD lavere pris, ulempen er manglende trykte håndbøker og en mulighet for tap av programvare ved PC havari (?)

Metode 2 gir varen i hånden og muligheter til sikrerer reainstallasjoner, men til en høyere pris og jeg er usikker på tollvesenets innvolvering.

Er det noen som har erfaring fra kjøp av programvare fra utlandet (nedlasting eller forsendelse), og som kan gi noen råd?  

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2005 at 11:06
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Fordelene med metode 1 er full glede og underholdning allerede fra i dag og ca 20USD lavere pris, ulempen er manglende trykte håndbøker og en mulighet for tap av programvare ved PC havari (?)

Er det ikke mulig å brenne en kopi av programmet over på en CD med en gang du har lastet det ned da, for å ha en back-up i tilfelle pc problemer?

Eirik

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2005 at 12:41

Morten!

Jeg kjøpte 3rdPlanIt for et par år siden. Og siden har jeg måttet formatere PC"n. Det er ikke noe stort problem å laste ned.

Du et lisenskode som du bør ta vare på en sikker måte. Dette gir deg adgang til fri oppdatering i ett år etter at du kjøpte programmet.

Dessuten kan du gjøre som Eika sier, ta en kopi av nedlastingsfilene på en CD, eller en annen maskin, så sikrer du deg slik at det skulle gå greit om noe skjer.

Manualene er store - og vil antakelilg koste en formue i frakt. Om du ikke vil skrive ut manualene, kan du jo lese dem på skjermen når det er noe du lurer på.

Du kjenner vel også til at det finnes et oppegående diskusjonsforum hvor også Randy som har utviklet dette er med. Der kan du få god hjelp om du trenger det:

http://groups.yahoo.com/group/3rdPlanIt/?yguid=71448600

Når du blir registrert bruker, får du også tilgang til en del sider hvor det er mye ekstra materiale som kan lastes ned, slik som lok, bygninger, bruer....

Og til sist - i Model Railroad Planning 2005 (MRP), som vel kommer i Narvesen i løpet av mars, står det en artikkel om bruk av CAD i planlegging av anlegg - denne er basert på et annet program, men i tidligere utgaver av MRP har 3rdPlanIt blitt brukt. Dette bladet bestiller du billigere direkte fra forlaget:

http://www.trains.com/Content/Dynamic/Articles/000/000/004/4 70zlwht.asp

Hilsen KnuT

Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2005 at 14:04

Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Er det noen som har erfaring fra kjøp av programvare fra utlandet (nedlasting eller forsendelse), og som kan gi noen råd?  

Hallo !

Jeg jobber hos en forhandler av programvare fra Autodesk, AutoCAD og andre aplikasjoner, og vi er autorisert opplæringssenter for denne programvaren. Programvaren som brukes til kursing og testing laster vi ned fra Autodesk sin side og brenner ut på CD"er. Denne brukes videre til å installere på alle våre maskiner internt i bedriften. Tidligere fikk vi tilsendt programvaren ferdig på CD"er men dette er det slutt på. Når du har lastet ned filene, mulig at dette er bare en fil som er i .zip-format, brenner du hele greia inn på en CD. Deretter kan du installere fra de eller den filen som ligger på maskina di og du har backup av installasjonsfilene på CD. Skulle det senere skje noe med maskina di slik at programmet må reinstalleres, kan du enten installere rett fra din CD eller kopiere filene som ligger på CD inn på disken og deretter installere. Mulig du vet dette fra før men .....

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2005 at 15:48
Takk for alle råd.  Ikke vanskelig å bli overbevist om at det ulempene ved direkte nedlasting lar seg løse.  Siden det vil ta litt tid før vi får nye beløpsgrenser for fortolling er vel ulempene for forsendelse fortsatt større.  Kanskje sitter jeg foran PC en og drømmer allerede i kveld?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
bkv View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2005 at 22:42
Får dere noe utav 3dplanit? Jeg har lastet ned demoen, men har vanskelig for å få noe annet enn feilmeldinger og store sirkler. Er dette progarmmet veldig vanskelig å bruke?
-Bjørn
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2005 at 23:21
Det krever at du som et minimum også laster ned "Tutorial".  Da får du et bedre grep ift hvordan sirklene dine kan kobles til sporlengder, sporlengder til penser osv.  For virkelig å få nok hjelp når du støter på problemer er håndboken til god hjelp.  Jeg har brukt programmet i to helger (og her i huset må jeg sloss om PC tid med tre sønner!).  Jeg har allerede får god kunnskap om grunnprinsippene, og har allerede tegnet et par anlegg med hovedspor, skyggestasjoner og landskap med tuneller.  Akkurat nå har det riktignok stoppet litt opp fordi jeg får feilmeldinger ifm landskapsforming over noen tunneller på det siste prosjektet.  Avventer tilbakemelding på mail til hhv utgiver og en diskusjonsgruppe på Yahoo,
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2005 at 23:42

Enig med Morten.

Last ned Tutorial - kort lærebok og følg den - kommer du nok i gang.

Jeg synes ikke programmet var så vanskelig å komme i gang meg - og jeg hadde ikke erfaring med tegneprogram på PC

Knut

Back to Top
bkv View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2005 at 13:19
Joda, jeg har lastet ned Tutorial. Jeg forsøkte til å med å følge beskrivelsen av hvordan man legger spor  ved hjelp av connect. Jeg skal legge fleksispor og sporvekslere.

Jeg fikk imidlertid sjelden sporet til å gå dit jeg ønsket. Ofte endte sporet med en lite krumming i den ene enden og en feilmelding om for liten radius.  Dessuten kræsjer programmet ofte på min maskin.

Nåvel, kanskje er jeg klønete, men etter å ha gjort noen iherdige forsøk og til og med konsultert dokumentasjonen skjønte jeg altså ikke de grunnleggende teknikkene som skulle til for å legge fleksispor "på frihånd". Jeg leter derfor videre etter noe som passer meg. Jeg skal i første omgang skissere et stasjonsområde, og 3D effekter er ikke så viktig.
Takk for svarene.
-Bjørn
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2005 at 15:37

Bjørn,

ikke gi opp ennå. Tror dette kan løses.

For det første - hva slags maskin har du. Jeg bruker mest en "gammel" 366 Celeron med 96MB minne - altså ikke det sprekeste. Og den funker bra til vanlig tegning, men ikke noe særlig i 3D. Da trenger man en raskere maskin, mere minne og ikke minst et bra skjermkort.

Jeg tror jeg kjenner igjen problemene med radius som går feil vei og blir små krumminger og feilmeldinger på radius.

Hvilken innstilling har du som misteradius - du må gå til knappen for modify layer og så dobbeltklikke på aktivt layer - så finner du minsteradius - og du kan stille det inn.

Det blir noen ganger rart når man bruker connect tools. Så ikke gi opp men forsøk på nytt.

Noen ganger ser det rart ut med "direct connect" - og det kan være bedre å bruke "connect with easement" - knytte sammen med overgangskurver.

Noen ganger har det å gjøre med at du kan ha plassert markørern på feil side av kurvene. Prøv å plassere den på andre siden og se hva som skjer.

Jeg har også lagt merke til at de er umulig å bruke connect direkte med Peco-penser - og buede penser, men at det går fint med Atlas. For å komme rundt dette, lager jeg en liten rett skinnestubb (eller en kurve om det er bedre). Og så bruker jeg connect der.

Jeg vet ikke om du ble klokere av dette, men sør bare igjen.

KnuT

Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2005 at 22:02

Hallo !

Jeg har også lastet ned programmet og har forsøkt meg på bruken av dette. Jeg har ikke fått noen feilmeldinger som beskrevet men har et annet problem. Jeg lager en oval som beskrevet i tutorial, prøver deretter å lage denne om til dobbeltspor slik det står forklart. Dette fungerer imidlertid ikke som forventet. Originalen ligger som den var men det kopierte sporte legger seg noen ganger riktig og andre ganger på feil side av originalen. Såvidt jeg fikk med meg i tutorial skal programmet ordne opp i dette selv, men det gjør det ikke. Har brukt "refresh" og forsøkt å sette tog på banen, men toget stopper når det ikke lenger er skinner, kanskje ikke så rart he he.

Noen forklaring på hvordan man kan gjøre sin modell om til dobbelt spor uten at dette skjer ?

Bjørn: Hvis du skal ha et program bare for å legge en sporplan kan du jo prøve det som ligger til nedlasting på PIKO sine sider. Det heter WinRail. Jeg har laget min sporplan i dette programmet, ikke så fin og avansert plan, men det ble da en grei nok plan. Link finner du på mine sider om Modell Jernbane.

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2005 at 10:42

Har du prøvd å legge en "path" rundt hele ovalen? Det skal om jeg minnes rett være den foretrukne løsningen.

 

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2005 at 11:00
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Har du prøvd å legge en "path" rundt hele ovalen? Det skal om jeg minnes rett være den foretrukne løsningen.

Hallo ! Når du sier "path", mener du da å merke alle skinner ? Og deretter lage parallell-spor for alle samtidig ? Dette er sånn det er beskrevet i tutorial mener jeg å huske, men jeg får det ikke til. Virker som om skinnene legger seg akkurat på den siden av originalen som de har lyst.    Sikkert bare jeg som ikke kan bruke programmet men .....

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2005 at 11:11

Path er det verktøyet som brukes til å merke en lengde som består av flere løse skinnesegmenter. Slik kan du få målt ut totallengden. Merkede skinnesegmenter blir vel rosa(?) eller noe slikt.

Når så skinnene er merket skal det bare være å dra med parallellsporverktøyet til den siden du vil ha dobbeltsporet. Jeg skal teste dette ut når jeg kommer hjem i dag.

 

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2005 at 22:33
Skal vi se. . . . . Hvordan var det jeg gjorde det?



Jeg tegnet denne ovalen på vanlig måte.





Så brukte jeg et verktøy som heter "make crooked path" og fikk markert ovalen. Måtte først lage en "path" for så å forlenge denne helt rundt vha shift-knappen.






Så kommer det geniale:
Først brukte jeg parallell-verktøyet og dro i det øvre horisontale sporet. Det gikk ikke så bra. Det ble forresten det samme da jeg dro i det nedre sporet.







Så prøvde jeg å dra ut kurvene og vips hadde jeg dobbeltspor rundt hele ovalen.

Hvorfor det er slik aner jeg ikke. Gjetter vilt og hemningsløst på at det er en bug ute og går .

Du får prøve det samme, kanskje det hjelper.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2005 at 22:37
Øhhh, om du markerer sporet på vanlig måte blir resultatet akkurat det samme.

"Make crooked path" finner du forresten her på verktøylinja:

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2005 at 22:44

Hallo !

Takk dette skal prøves. Flott om det fungerer.

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2005 at 23:07

Hm, får det ikke til å funke. Blir noen skinnedeler her og noen der uansett hva jeg gjør

 

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2005 at 13:11

Jeg er enig med Bjørn og Svein Erik at det tar litt tid å beherske programmet fullt ut.  Jeg gjør stadig fremskritt selv jeg har mye igjen.  Spesielt får jeg ofte problemer når jeg glemmer å velge nivå når jeg legger inn nye elementer.  Jeg har også problemer med elevasjon når jeg legger spor, men det lar seg løse når problemene oppdages i 3D.  Her er en kort status av hvor jeg er akkurat nå - drømmeanlegget på et av gutterommene.

Først skyggestasjonen, deretter alle spor, med landskap og til slutt et 3D inntrykk:

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.