MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skolebakkebanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skolebakkebanen

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skolebakkebanen
    Posted: 27 mai 2010 at 02:05
Til nye lesere: Som man kan se av det som følger er dette en beskrivelse av et anlegg under bygging og under skiftende omstendigheter. Mitt ønske er å bygge noe som i kontrollerte omgivelser og i 1:87 kan gi meg den samme gleden som jeg hadde da jeg var liten ved å se en mektig maskin suse forbi fulgt av tonnevis av rødbrunt tre og metall. Det er den nostalgiske delen. Nå vil jeg også gjerne å se om hobbyen kan tilføre noe nytt og det vet jeg den kan. Jeg vil bygge mere selv og bli mer bevist på hva jeg vil fremstille og plassere på banen. Per januar ser det fremdeles ut til at jeg har stabilt tilhold på 30m2 og etter å ha revet ned og begynt på er nå snekkerarbeidet ferdig for n´te gang.

Nyeste innlegg sist...


Kort fortalt: Jeg fikk et brukt Marklin startsett til jul da jeg var 6 år. Det var i 1974. På den tiden hadde jeg et større barnerom enn mine barn har idag. Savnet av et tilsvarende areal har vært tilstede siden jeg flyttet hjemmefra i 1986.

Nå er det nye tider: Et rom på ca. 25m2,  3m takhøyde store vinduer, godt taklys og utvidelsesmuligheter, ser ut til å være mitt i overskuelig fremtid.

Jørgen


Edited by GeorgII - 26 januar 2013 at 02:27
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 02:12
Innlegget var et av flere mislykkede bildeopplastingforsøk og har ingen interesse. Jeg klarer ikke å slette det, vær så god den som kan.

Edited by GeorgII - 07 mai 2011 at 03:00
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 02:17

H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 02:20
retter mislykket bildeopplasting


Edited by GeorgII - 20 oktober 2010 at 23:48
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 02:26
Som dere forstår har jeg bestemt meg for å publisere/weblogge 8 bilder og jeg gir meg ikke før det er gjort. Det aner meg at det er noe jeg gjør feil, men det får stå sin prøve. Håper det kommer et nytt bilde her.
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 02:28
Det gjorde det...
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 02:29

H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 02:32
Tja (ikke bilde, innlegg forsøkt slettet)


Edited by GeorgII - 21 oktober 2010 at 00:10
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 02:41

H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 02:42

H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 02:43

H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
maxmekker View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 april 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote maxmekker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 21:29
Ser bra ut. Men kan vi få noen oversikt"s bilder av banen tror du. Ser ut som en fin bondegård i bagrunnen på at av bildene dine. Landskapet er veldig bra ut.
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2010 at 22:56
Hei, da er ferien slutt for min del noe som betyr at arbeidet på banen kan komme igang igjen. Rett før ferien fikk jeg min nye digitalstyring og jeg har brukt tiden på å bli kjent med den. Etter mange timers studier av manualer og et par timer med kobling må jeg si meg veldig fornøyd med valget.

Tidligere har jeg slitt veldig med å forstå de systemene jeg har hatt, men dette gikk over all forventning. Akkurat som ulike produkter på markedet, ikke bare innen modelljernbane, vil jeg tro at vi mennesker også har vært vårt spesielle grensesnitt.

Utgangspunktet mitt har lenge vært et ønske om PC-tilkobling, det har jeg fått og jeg er veldig glad og fornøyd!!!

Ser nå at det ikke er mulig å laste opp bilder, men det kommer senere.
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2010 at 00:03
Får følgende melding når jeg prøver å legge ut bilder:

Server Error in Forum Application
An error has occurred while uploading file/image.
Please check the SoftArtisans FileUp Component is installed on the server.
Please contact the forum administrator.

Support Error Code:- err_mySQL_create_SoftArtisans_FileUp_object
File Name:- functions_upload.asp

Error details:-
Server object
006~ASP 0177~Server.CreateObject Failed~800401f3



H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2010 at 22:59
Samma skjer med meg og!!!Angry
hvorfor?
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 19:08
Da har det gått ett halvt år siden siste posting her. Noe har skjedd siden sist, jeg har flyttet til et større rom med bedre takhøyde og lys. Tiden har vært brukt til å rive gammelt og bygge nye seksjoner. Veldig mye tid er brukt på snekring og maling, 3 strøk innvendig og utvendig er fryktelig kjedelig, men det gjør seg godt. Med fare for å terge maleryrket vil jeg si, at enten er det malt, eller så er det ikke malt.



Edited by GeorgII - 01 mai 2011 at 03:30
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 19:11
Jøsseball, det gikk fint å laste opp bildet. Da prøver jeg meg igjen: Litt uskarpt, men en slags oversikt...


Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 19:13

Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 19:15

Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 19:16

Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 19:19

Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 19:20

Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 19:25

Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 19:28
Som vist i forrige posting virker nå webkamera som sporovervåkning. Foreløpig har jeg 3stk, men jeg kan ikke se dem samtidig, det savner jeg litt, men det er ok.


Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 19:29

Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 19:34
Har montert XpressNet tilkobliner i 3 seksjoner. Alle seksjoner har dobbelkontakt for 230V og hvit og blå led belysning. Det hvite lyset er praktisk siden det kommer til å blir lukket og mørkt. Det blå er er der mest fordi jeg liker det.


Back to Top
hutsi View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 november 2008
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hutsi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 09:54
hvordan går det med denne banen idag
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 00:29
Hei Hutsi og alle andre. Særlig takk til førstnevnte for at du spør.

Svaret er at det går fremover på skilpaddeføtter. Jeg har brukt snart to år på snekring, maling og planlegging i den nevnte rekkefølge. Midtveis byttet jeg lokale, men nå ser det ut til at jeg er på et blivende sted, dessuten med store utvidelsesmuligheter.

Snekring og maling er helt ok, men jeg er en smule lei av lister, MDF, finèr og maling.

Status per idag:

Jeg har nå et lyst og godt rom på ca. 25m2 med stor takhøyde og et slags rundbaneanlegg bygget opp i 9 seksjoner og en smal arbeidsplass både utenfor og innenfor rundbanen. Snekring og maling er som sagt mer eller mindre ferdig.

Jeg har tatt utgangspunkt i Fremo modul ideen, men ettersom jeg ikke er Fremoist har jeg fraveket grensesnittet på flere seksjoner. Det blir to nivåer med mindre enn 20cm høydeforskjell og fall og stigning er løst ved strekningsfall og spiral. Sterkeste fall/stigning er anslagsvis 4% og minste radie 42,6mm.

Jeg valgte for et år siden å satse på Lenz og kjøpte Set90. Så langt er jeg fornøyd med det. Etter å ha stukket unna noe av husholdningsbudsjettet bestilte og mottok jeg Traincontroller Gold for et par uker siden, men i mangel av tilbakemeldingsenheter har jeg lite å fortelle om det.

Kort oppsummert: Det går fremover i den samme sneglefart som min privatøkonomi. Bilder kommer når jeg har noe annet å vise enn MDF og Jotun Lady

Vennlig hilsen Jørgen

H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2011 at 17:02
En milepæl er idag passert i min personlige MJ-historie. En sending fra Littfinsky Datentechnik med to stk RS8 feedbackmoduler kunne hentes på Posten og endelig hadde jeg alle komponenter som skal til for å styre togene fra PC.

Jeg pakket ut modulene og lette opp koblingskjemaer på produsentens hjemmesider og så begynte jeg å grue meg til koblingsarbeidet. Dette er ikke min sterkeste side, men etter å ha gjort endel andre mindre nyttige ting satte jeg igang uten de store forhåpningene.

Etter å ha koblet ihht. tegningene gikk jeg igang med å legge inn informasjon i blokkene jeg allerede hadde opprettet i Traincontroller. Her hadde jeg stor glede av en tråd på Svenskt MJ-forum der dette blir vist på video. Vips, etter 15 minutters arbeid totalt har jeg nå to fungerende blokker og toget beveger seg til å fra både på sporet og på PC-skjermen. Jeg kan nesten ikke tro det...

I lys av at denne hobbyen krever betydelig tålmodighet, evne til å tåle skuffelser, både over systemer og egne prestasjoner, regner jeg denne dagen som et stort høydepunkt i min karriere.

Fantastisk, for en dag!!! Hilsen Gla`Jørgen

Ps. Toget beveger seg foreløpig bare mellom de to blokkene nederst til venstre da dette foreløpig er det eneste sammnehengende partiet.

H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2011 at 19:40
Hei igjen, jeg legger igjen lenke til svenskt mj-forum og tråden om Traincontroller. Kanskje noen andre også kan ha glede av det de finner der. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Jørgen!

http://www.svensktmjforum.se/forum/forum_posts.asp?TID=8044&title=diskutera-byggloggen-traincontroller-dcc-testbana
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.