MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skolebakkebanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skolebakkebanen

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2011 at 12:04
Det arbeides fortiden intenst med testkjøring av spor og materiell. I  de krappeste kurvene er skinnegangen tatt opp og flexiskinner er erstattet av Roco r3. Jeg har oppdaget at det med flexiskinner i krappe kurver kan oppstå ujevnheter som fører til avsporinger for lange passasjervogner.

Jeg har byttet koblinger til Fleichsmann Profi på B3 vognene, men har beholdt standard koblingene på B5. På sistnevnte er koblingsfestene så slappe at Profikoblingene kobler seg av for et godt ord. Med motstandshjul på siste vogn føler jeg meg nå litt tryggere på at evt. tapte vogner kan oppdages før en ulykke inntreffer. Testkjøring igår med EL16, 2 B5 og 4 B3 vogner viste at jeg kunne kjøre 10 runder uten problemer av noe slag. Nå er det fokus på å lære seg TC og sette opp ruter og automatikk.

Nedenfor er skjermbildet i TC slik det ser ut nå, med 3 av 4 webkamera som overvåker kritiske punkter på nedre nivå. 


H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2011 at 20:27
Jeg bruker Rocos nye koblinger har ikke hatt problemer med at vogner løsner. Men sett folk med Fleichsmann har hatt det. Kjedelig når man kjører på stort anlegg og det står vogner på sporet.
A matter of life and death
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2011 at 23:32
Hei,

ja det er mild sagt svært irriterende å miste vogner og det virker som de velger å koble seg fra på de mest fjerntliggende og utilgjengelige steder. Kjøregleden min er avhengig av følgende tre faktorer:

1) Jevnt spor = ingen (få) avsporinger 2) Godt strømopptak på lok og motorvogner = ingen (få) umotiverte stopp 3) Gode koblinger mellom materiellet = ingen (få) avbrytelser for å hente problematiske "løsgjengere".

Såvidt jeg vet finnes det ingen koblinger som dekker alle behov, men som jeg skrev over passer de ulike systemene bedre og dårligere på enkelte vogner. NEM sjakten på mine B5 henger veldig ned og er ikke i nivå med sjakten på B3 noe som gjør at Roco/Marklin koblinger passer best.

Vennlig hilsen Jørgen   
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 04:35
Hei igjen, har brukt de siste par dagene på å sette lys i NMJ BM73. Lys-staver fra digirails og "blekk" ble innkjøpt hos Hobbyytrain. Nå er det lys i halve toget, jeg må tilbake for å kjøpe to staver til.

Jeg er veldig glad i denne modellen, men arbeidet med å sette lys i BM73 har styrket min oppfatning av at det er vanskelig å produsere god kvalitet. Nærbilder av modellen avslører at den tilsynelatende er er pusset utvending med sandpapir kornstørrelse 120. Chassiet er laget av sprø, hard plast og drevene er plasttannhjul noe som gir kort levetid. Den har mine fingermerker, men også svært mange andres. Grundig vask med Isopropanol anbefales før fotografering.

Ellers er det etter min mening en fin og velkjørende modell. Den utstråler kanskje ikke den samme kraften som flytogets påskekylling, den har atskillig større nakkemuskel enn NMJs BM73. Samme chassie eller?

 


Edited by GeorgII - 01 mai 2011 at 04:44
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2011 at 23:32
Hei igjen, da er man hjemme igjen etter en super tredagers tur til Dusseldorf. Tro det eller ei, anledningen var ikke Eurovision Song Contest. Hensikten var heller ikke å skrape opp restene av den norske delegasjonen, reisen var mer av yrkesmessig karakter.

Når man er svak for modelljernbane og befinner seg i Tyskland er det naturlig å undersøke om man kan finne noeen gode butikker. Et søk via Rocos forhandlerliste viste seg nyttig og jeg oppsøkte en av butikkene som ble listet under Dusseldorf. Opplevelsen var meget bra! Sentralt plassert i Friedrichstrasse (Friedrichstadt, Dusseldorf) i store lokaler på gateplan finner man Menzels Lokschuppen. De hadde et helt utrolig utvalg av lok og motorvogner fra de fleste fabrikanter, Brawa, Fleischmann, Roco, Liliput, Piko, Marklin m. fl. Tilbehør, verktøy og byggesett  fantes også i overflod.

Det pussige er at prisene er omtrent de samme som her hjemme, kanskje litt høyere til og med. Det spiller liten rolle for meg som synes det er en luksus bare å kunne se på varene. Dusseldorf, asparges, eisbein og Menzels Lokschuppen anbefales alle sammen.

Nedenfor er et par bilder fra testkjøring på "skolebakkebanen". Det virker rimelig driftsikkert nå, men jeg tror jeg må ha flere blokker for å øke trafikkmengden.



H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 23:39
Hei, etter godt og vel ett års arbeid på denne banen har jeg besluttet å rive den for å bygge en ny. Banen ble opprinnelig bygget for et annet rom og den var inspirert av modulfolket og de fordelene lette materialer, beskjedne mål og et felles grensesnitt gir. For et par uker siden tok jeg likebel beslutningen. Jeg river og begynner på nytt.
Hvorfor? Jeg oppdaget at jeg hadde bygget meg selv inne i en rundbane, det ble trangt både vertikalt og horisontalt. Grensesnittet var både sprengt og fraveket og det hele ga en følelse av klaustrofobi. Når jeg var inne i banen lå det verktøyet jeg trengte utenfor og omvendt. Om et tog stoppet, måtte jeg alltid under og ut for deretter å gå rundt banen til stedet der toget stod. Kort sagt og ferdig med det. Nå er nye tanker og nytt anlegg på gang.
Det blir en rundbane formet som et kjøttben, langsmed tre av veggene og i to etasjer. En helix i hver ende og parkering nede. Oppe tror jeg det blir en dobbeltsporet strekning med en eller to stasjoner.
Denne gangen prøver jeg å lage en sporplan før det er for sent. Det ser ikke så spennende ut, men det kan kanskje vise seg nyttig. Håper å kunne vise bilder etterhvert.
Vennlig hilsen Jørgen
 


Edited by GeorgII - 22 oktober 2011 at 02:34
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2011 at 02:16
Hei igjen, jeg er nå en helfrelst sporplanlegger. Takket være programmet Anyrail og litt hjelp fra likesinnede her på forumet har sporplanlegging blitt en ekstra glede i hobbyen. 
I forrige posting viste jeg planen for underetasjen, nå vil jeg gjerne vise planen for det øvre nivået som blir anleggsflaten. Mellom de to nivåene er det en stigning på ca. 40cm. Underetasjen ligger 75cm over gulvet, øvre nivå er ca. 115cm over gulvet. Planen sålangt er ikke veldig utfordrende eller spennende, men et kjedelig og oppnåelig kompromiss. Jeg vil ha mest mulig trafikk og minst mulig trøbbel, derfor tre gjennomgående spor og få veksler. Det ville vært veldig morsomt om noen kom med gode eller dårlige forslag til annen utnyttelse av arealet, aller helst i retning av "less is more". Anlegget er uavhengig av epoker og geografi. Areal og geometri derimot...
 
Jørgen
 


Edited by GeorgII - 22 oktober 2011 at 02:50
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2012 at 00:02
Hei, her har det dessverre vært veldig stille, veldig lenge. Andre gjøremål har tatt så og si all oppmerksomhet det siste året, men noe fremdrift er det. Jeg har ikke begynt på landskap, men byr likevel på en rundtur i selve konstruksjonen. Velkommen ombord!

http://www.youtube.com/watch?v=L4WXQP5Zf0o


Edited by GeorgII - 06 desember 2012 at 00:06
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2012 at 05:17
Bra kamera. Hva er det du bruker?
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2012 at 23:37
Hei, jeg bruker Contour hjelmkamera. Det er akkurat passe stort og filmer i full HD. Man kan vri linsen slik at ikke spiller noen rolle hvilken vei det monteres. Eneste minus jeg har erfart er moderat batterikapasitet, ca. 15. minutter kontinuerlig filming. Det har ingen skjerm, så alle innstillinger gjøres tilkoblet PC/MAC. Grei programvare medfølger.

Da jeg kjøpte rett før sommeren betalte jeg 3.000 med 2GB minnekort. Jeg kjøpte 32GB samtidig for ca. 500, men med hensyn til batterikapasiteten skal det godt gjøres å filme så mye at man fyller 32GB på en gang. Men til en fire minutters rundtur på modelljernbanen er dette kameraet sammen med litt dobbeltsidig tape helt perfekt!


H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2012 at 23:39
Ps. Glemte å si at Iphone kan brukes som skjerm, slik at du ser hva du filmer. Antakelig også andre Smart telefoner.

Edited by GeorgII - 06 desember 2012 at 23:40
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2012 at 12:59
Dette anlegget ser ut til å bli veldig bra, stilig film også. Siden helixene er såpass lange tror jeg det vil bli tøft med noen små diorama der, spesielt ved filming. 

Ting tar tid i denne hobbyen, så det blir ikke så store fremgangen her heller, mye planer men........
Har oppdatert SW på Ecos'n og fant ut at den ikke detekterte MFX, så måtte vi åpne'n for å se ut hvordan den ser ut inni. Det ble byttet et krystall på hovedkortet og vips så var den i orden igjen.

Lykke til med videre bygging.

Mvh Helge
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2012 at 23:01
Hei Helge, takk for det. Jeg er helt enig i at det bør legges inn noe "aktivitet" i form av dioramaer inne i helixene. Kanskje litt fjellstruktur, noe belysning, tunnelarbeid etc.? I den ene helixen er det foreløpig lagt kun to spor fordi jeg har satt av plass til et mulig fremtidig Faller Car system som kanskje også skal kunne gå mellom etasjene. Møter mellom tog og bil i tunnelen kan gi litt action. I den andre helixen er det tre spor og fullt.

Bra at du fikk reparert Ecos`n og at du har glede av den enda.

Stå på med både planlegging og bygging! 

Til Helge og alle andre vil jeg si at jeg nå "gruer" meg til å ta fatt på landskapet. Jeg har ingen bestemt plan, men liker å bygge landskap. Jeg er mer interessert i nåtid og fremtid enn fortid. Om noen vil komme med ideer og tanker om hva man ville gjort med hensyn til landskap og bebyggelse på denne banen, vil det bli høyt verdsatt.

mvh Jørgen
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 02:56
Så er det 2013 og stadig god fremdrift i samme lokale og med god tro på nåværende plan.

Jeg har forsøkt å laste opp nye bilder, men får tilbakemelding om at de er for store. Kan ikke overskride 500kb. Jeg vet det finnes løsninger på dette, men jeg mister interessen når jeg må gjøre "ekstra" ting som jeg ikke er interessert i, bare for å laste opp bilder. Kan man ikke legge inn et program som reduserer størrelsen automatisk til det som blir tolerert?

Dette blir en ny forum-tråd.

Ingen bilder nå.

H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.