MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lage reklameplakater
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lage reklameplakater

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lage reklameplakater
    Posted: 24 mai 2010 at 14:45
Hei er det noen som har tips om hvordan kan lage reklamplakater jeg ønsker å feste på hus ? Er det bare printe ut fra pcen  klippe og lime fast det jeg ønsker eller går det ann lage dette på en fancy måte ?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2010 at 15:46
du kan lage de som dekaler og da, men jeg er ikke helt sikker på hvordan du skal klare det da jeg ikke har lagrt dekaler før
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2010 at 16:44
Originally posted by marklintog marklintog wrote:

Hei er det noen som har tips om hvordan kan lage reklamplakater jeg ønsker å feste på hus ? Er det bare printe ut fra pcen  klippe og lime fast det jeg ønsker eller går det ann lage dette på en fancy måte ?
"Det enkle er ofte det beste..."
 
Jeg tror det blir helt fint å printe plakatene i skala på et vanlig papir og klippe og lime. Utfordringen er vel kanskje å lage rammer og eventuelt illudere glass foran hvis du skal ha det. Ellers limes vel ofte slike plakater med nettopp plakatlim - ikke er de like slette og fint limt bestandig heller, så her mener jeg du har rom for å "mislykkes" litt og likevel få det til å se riktig ut.
Dagfinn Rognstad
Back to Top
merete_np View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 oktober 2007
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote merete_np Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 21:03
Det er en god ide at sprae printet med klar lak inden det limes på væggen. Derved undgår man at farven løber ud fordi limen gør den våd.
M.v.h. Merete N-P
Back to Top
Steen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2010 at 09:32
Originally posted by DagfinRognstad DagfinRognstad wrote:

Originally posted by marklintog marklintog wrote:

Hei er det noen som har tips om hvordan kan lage reklamplakater jeg ønsker å feste på hus ? Er det bare printe ut fra pcen  klippe og lime fast det jeg ønsker eller går det ann lage dette på en fancy måte ?
"Det enkle er ofte det beste..."
 
Jeg tror det blir helt fint å printe plakatene i skala på et vanlig papir og klippe og lime. Utfordringen er vel kanskje å lage rammer og eventuelt illudere glass foran hvis du skal ha det. Ellers limes vel ofte slike plakater med nettopp plakatlim - ikke er de like slette og fint limt bestandig heller, så her mener jeg du har rom for å "mislykkes" litt og likevel få det til å se riktig ut.
Hvis du kjenner en som har en lamineringsmaskin - får du til "glasslook" på disse plakater !
Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Back to Top
NoBrainer View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 19 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NoBrainer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2010 at 12:37
hva med sånn klistremerke ark fra clas?
Da de er litt tykkere?
Artificial intelligence is no match for natural stupidity



Lasse Prenting
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2010 at 23:42
Vet Norwegian modellers har dekal ark som er til og printe selv, men kvaliteten og tykkelsen er jeg usikker på. www.modellers.com. Jeg ville brukt det tynnt fotopapir og printet på, å sprayet de med fixativ for og matte de ned litt. Det blir ofte litt falskt vis det er for blankt dermed fixsativ,en.
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2010 at 08:33
Du kan prøve å printe ut plakatene på fotopapir. Da kan du velge om du skal ha matt, halvmatt eller blank overflate. Det blir veldig bra.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2010 at 20:18
Gjorde det samme selv når jeg bygde anlegg, tok bilder på museer, krøderbanen, teknisk museum og andre steder som hadde gamle plakater. Dette gjorde jeg den gang det var film i kameraene og fikk det fremkalt klipte ut og hang opp plakater, resultatet ble bra. Idag med printere og digitalt utstyr vil det nok klare seg med å printe ut selv, med det papiret du vil ha, som nevnt før her enkelt og greit.
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.