MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvilken digitalstyring anbefales?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvilken digitalstyring anbefales?

 Post Reply Post Reply
Author
Brattås View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brattås Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvilken digitalstyring anbefales?
    Posted: 21 mai 2010 at 18:13
Vurderer å styre togene, sidesporene, signalene etc. fra PC. Har Tortoise sidespormotorer.
Hvilket system gir mulighet til å ha automatisk drift, men samtidig kunne styre tog manuelt (med håndkontroller)? Skulle også gjerne kunne styre hver stasjon for seg med stillverk.
 
Er det noen som kan anbefale et system?
Kan jeg bruke dekoder fra en produsent på en annen produsents system?
Ole Martin
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2010 at 20:16
Du bør klare å bruke dekodere fra andre produsenter, da man kan bruke zimo dekodere o.l i lok som kjøres med roco kontroller etc.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2010 at 20:27
Det er nok flere systemer som kan alt det du spør om, men siden jeg bygget et anlegg for over 20 år siden med de funksjonene, kan jeg jo si hva jeg gjorde, i PC-ens barndom. Jeg brukte Bruche Chubbs CMRI-system som han beskrev gjennom en rekke artikler i Model Railroader fra 1985 og utover. Det krevde den gang at man gjorde "alt" selv, fra etsing av printkort, lodding av elektronikkomponenter og programmering (i Basic) av PC-en som styrte det hele. Men dermed ble det hele også ganske rimelig og man lærte enormt selv.
Systemet gikk i korthet ut på at man på en måte bokstavelig talt la ut en del av PC-ens hukommelse på anlegget (nesten som utlagt tarm), og lot den utlagte hukommelsen styre signaler, veksler og regulatorer. (Dette var om ikke før DCC, så i hvert fall i dens barndom også, så opplegget var beregnet for vanlig analogdrift, men altså digitalt styrt.) Tilsvarende var andre deler av hukommelsen koblet til spordetektorer, brytere o.l. Dermed kunne PC-en lese hvordan anleggets elektriske tilstand var, og den kunne endre denne ved å skrive ting i hukommelsen, som dermed endret vekselstillinger, regulatorinnstillinger osv. Systemet er helt universelt, slik at det kan drive nesten hva som helst av elektriske ting som det skjer noe med hvis en leder jordes, og tilsvarende at det kan teste om en elektrisk leder ligger til jord eller ikke. Dette til jord eller ikke er da logisk av eller på, digitalt 0 eller 1.
Elektronisk er dette et relativt enkelt system siden det lar seg produsere hjemme av amatører med interesse for elektronikk. Utfordringen lå først og fremst i programmeringen, selv om den også i sin grunnstruktur var enkel. Det var en Basic-kommando for å lese en hukommelsescelle, og en annen for å skrive til den, og en slik skriving var nok til å legge om en veksel, for eksempel. Ved så å bygget seg opp fra den enkle til mer komplekse strukturer, er det mulig å lage programmer som gjør kompliserte ting og gjør det automatisert. (På Gardermobaneanlegget ble dette ført så langt at togene gikk helautoamtsik med korrekt aksellerasjon, oppbremsing, signalgiving - det hele overvåket i sanntid fra en togledersentral hjemme hos meg 50 mil unna.)

CMRI lever fortsatt og er utviklet i løpet av de 25 år siden det startet, men man slipper å gjøre alt dette selv - om man ønsker det. Ferdige elektroniske kort produseres og programmer kommer også mer eller mindre ferdig i moduler under navnet JMRI.

Nyttig lenke om JMRI og CMRI i dag: http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/hardware/cmri/CMRI.shtml

Lenker til mine erfaringer (artiklene omhandler mer enn CMRI):
http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3&vis=227
http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=233&nid=3

I TMJK prøver vi nå denne nye utgaven av CMRI. Foreløpig har vi ikke prøvd det ordentlig mot PC ennå, for vi er i strekke kabel, lodde- og monteringsfasen. I den nye varianten støttes også DCC.

Men det må nok sies at man må ha en viss interesse for både elektronikk og programmering og er villig til å investere en del tid i det, for det er et system som krever at man skjønner hva som skjer rent funksjonelt, slik at man kan få dette til å gjøre akkurat de tingene man selv ønsker. Men er man kommet dit, er det nesten ingen grenser for hva systemet ikke kan brukes til. Det er virkelig universelt. MJ er faktisk bare én av mange mulige anvendelsesområder. Sånn sett er det nok ikke et nybegynnersystem.


Edited by ses - 21 mai 2010 at 20:29
Svein S
Back to Top
Brattås View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brattås Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 17:13
Takk for svarene.Smile
Skal gå i tenkeboksen før jeg bestemmer meg.
 
Svein. Har du en beskrrivelse av tilkoblingen fra PC til anlegget?
Ole Martin
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 17:31
Prøv å få fatt i siste nummer av Modell & Elektronikk (nr 2 / 2010). Der er beskrevet sporveksel- og makrokontroll pluss togautomatisering ved hjelp av NCE"s Mini Panel. Ser ut til være noe for deg.
 
Petter
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 18:11
Det finnes et anlegg i NJK Bergens modelljernbanegruppe som styres med PC.  De kan sikkert gi deg mye god info.  I tillegg har jo Nils Gullhav vist frem anlegg med samme funksjonalitet ved flere anledninger. 
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 18:39
Hei
 
NJK Bergen sitt PC styrte anlegg benytter en rekke ulike komponenter fra en rekke leverandører.
 
I midlertid er det et Digitrax anlegg med LocoNet komponenter i "bunn".  Digitrax forhandles i Norge av LAAR.
 
Programmet som benyttes er TrainController. Mer informasjon om dette programmet finner du på www.freiwald.com.
 
For å kople PC/Program til anlegget benyttes et såkalt LocoBuffer interface. Mange av komponentene som benyttes fåes som byggesett eller gjør det selv-prosjekter. Begge de to sistnevnte kategoriene er jo med på å holde prisene nede.
 
Om interesse kan jeg komme tilbake med mer info/linker om nødvendig.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 19:51
Stockholms Modelljarnvägsklubb bruker samme programvare som NJK i Bergen, men holder seg til Lenz sin digitalstyring m.m. http://www.smj.org/medlemsinfo1/banarbeten/DCC_utbyggnad/SMJ_DCC_f.htm

Edited by Terje Storjord - 22 mai 2010 at 20:03
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 20:22
Originally posted by Brattås Brattås wrote:

Takk for svarene.Smile
Skal gå i tenkeboksen før jeg bestemmer meg.
 
Svein. Har du en beskrrivelse av tilkoblingen fra PC til anlegget?


Jeg referer til Easee Interface sine produkter: http://www.easeeinterfaces.com/products.htm

Den enkleste måten, og sikkert mer enn nok å starte med, er å bruke en såkalt SMINI som er en kombinert "mottager" og 72 inn/ut-ganger, altså 72 av/på-tilkoblingspunkter til noe på anlegget. Den koster som byggesett $159, $249 som ferdig og testet. Dertil trenger man en RS485 ($40 som byggesett, $60 ferdig).  Det er alt.

RS485 er en overgang mellom RS232-porten på datamaskinen, og en mer robust double twisted pair bus som man kobler alt annet til.

Så tilkoblingen er rett og slett først en RS485, så en SMINI som man henger på busen fra RS485. Hva man så bruker de 72 inn/ut-gangene til, er opp til hva man vil ha gjort på anlegget.

En utgang kan drive små on-off releer direkte, som for eksempel kan drive Tortoise vekselmotorer. Utgangene kan også drive LED direkte, som i signaler. Inngangene kan brukes til å føle på bryterstillinger, eller kanskje det jeg finner mest interessant: spordetektorer. CMRI har egen DCC-vennlig spordetektor,  DCCOD ($19 byggesett), som føler om det står et lok eller annen strømbruker på en sporstrekning. Denne fungerer funksjonelt helt likt som sporfelt på forbildet.

CMRI-systemet sørger for alt hva det skal være av sporveksler, signaler, sporfelt, stillverk, o.l. SMRI har også ting for analog drift av lokomotivene. Hvis man bruker digital drift av lokokomotivene (DCC), løses det ikke via CMRI, men via JMRI som kan kobles til nesten hva det skal være av DCC-systemer. JMRI er altså programvaren på datamaskinen som kobler det hele sammen og som gjør det nyttig.
Svein S
Back to Top
Brattås View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brattås Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2010 at 13:03

Jeg må altså ha et DCC-system i tillegg til programmet til JMRI for å kjøre togene digitalt?

Ole Martin
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2010 at 18:04
For å kjøre lokene digitalt må man ha DCC. Det har ingen ting med JMRI å gjøre.
Meg det aner meg at jeg ikke helt svarer på spørsmålet ditt?
Svein S
Back to Top
Brattås View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brattås Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2010 at 18:31

Svaret ditt er greit det. Takk for oppklaringenSmile.

For å kjøre digitale tog med PC må jeg ha et PC-program og et DCC-system. JMRI er bare et PC-program som kan komunisre med DCC-systemet.
 
Hvilket DCC-system har TMJK tenkt å bruke?
Ole Martin
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2010 at 18:42
JMRI er et program som kan kommunisere med både DCC og CMRI.

TMJK er midt i anskaffelsen av både JMRI og CMRI. Vi har DCC fra før.


Edited by ses - 23 mai 2010 at 18:42
Svein S
Back to Top
Brattås View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brattås Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2010 at 18:55
Takk, Svein.
 
Noen med erfaring av bruk av NCE sitt DCC-system?
Ole Martin
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2010 at 09:22

Har brukt NCE i noen år nå. Først den enkle versjonen med PowerCab og CP6 for kortslutningsvern, deretter oppgraderte jeg til 5-Amp systemet og la samtidig opp flere tilkoplingspunkter for håndkontroll og to stk EB3 kortslutningsvern. Har og to enkle håndkontroller til bruk for besøkende.

Hovedenheten har RS-232 tilkopling til en PC, bruker vanligvis den og JMRI for programmering av dekodere (dekodere fra Viessman og Zimo).

Anlegget virker helt fint, har ikke noe å utsette på det. Det jeg har vært mest fornøyd med er muligheten for en lav inngangsterskel og å kunne oppgradere om/når behov. Og kortslutningsvernet har reddet meg mer enn en gang.

Helge F.
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2010 at 20:13
Styring med pc.
Jeg ville valgt en sentral som har usb eller nettverkskobling.
Definitivt ikke en med rs232, hvis ikke du har vektige grunner til det valget. Dette er ett grensesnitt som er på vei ut. Ett vektig eks, er at du er i ett miljø som bruker dette.

Da er kravet for deg bare at sentralen er DCC, såfremt du kjører 2 skinnesystemet.
Annbefalt sentral er den som din forhandler leverer. Du trenger support, og den er ikke lett å få fra Tyskland, Den kan til og med gå i stykker. Du kjøper heller ikke pc"n din i utlandet regner jeg  med.

Når det gjelder program er det en del og bruke.
Her gjelder også, hva bruker de du kan spørre som viktig.
De store programmene er relativt like. så det blir smak og behag.
Felles er at de gode koster penger. Det finnes ett bra gratis på Nederandsk. Men det er ikke lett for utenforstående og forståWink
Programmet du velger og bruke kan også ha innvirkning på hvilken sentral du bør velge.

Jeg bruker WinDigipet. http://www.windigipet.de/downloads-international/p_3/
Last ned demo fra den engelske delen. Den er ikke tidsbegrenset eller annet rart.

Vi har en norsk forumside. WD har også en god forumside på Tysk og engelsk.
Tunge brukere på dette finner du i Oslo og Bergen

Hilsen NilsSmile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2010 at 21:11
Det med RS232 er nok et poeng. Jeg trodde at alle mine maskiner var utstyrt med slik port, men sannelig mangler den på de nyeste. Jeg vil imidlertid tro (håpe) at hardware-leverandørene for det MJ-utstyret flere snakker om kommer med passende USB-tilkoblinger også. Ellers faser de jo seg selv ut etterhvert. Nå er det vel mange som ikke bruker sin nyeste maskiin til permanent oppkobling mot et MJ-anlegg, så sånn sett er dette kanskje ikke et akutt problem for mange ennå. Men det vil endre seg. 
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2010 at 21:15
Leste litt på JMRI-nettsidene, og problemet med manglende RS232-port på nyere computere er selvsagt for lengst oppdaget. Løsninger er enkel: en vanlig kommersiell USB to Serial adapter. Så dermed var den innvendingen ryddet av veien. Wink
Svein S
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2010 at 07:30
Originally posted by ses ses wrote:

Leste litt på JMRI-nettsidene, og problemet med manglende RS232-port på nyere computere er selvsagt for lengst oppdaget. Løsninger er enkel: en vanlig kommersiell USB to Serial adapter. Så dermed var den innvendingen ryddet av veien. Wink


Ja det er riktig, men stabiliteten er ikke alltid like imponerende.
Jeg har slitt med noen ja.
Så kommer annenhåndsverdien på sentralen, den er ikke stor.
Men muligheten for å få tak i en veldig rimelig er jo tilstede.

Hilsen NilsSmile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2010 at 11:41
 
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

 ...
Så kommer annenhåndsverdien på sentralen, den er ikke stor.
Men muligheten for å få tak i en veldig rimelig er jo tilstede.

Hilsen NilsSmile

Hva snakker du om her? 

Svein S
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2010 at 11:51
Digitalsentralen, som en tilslutt velger og kjøpe.


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 00:22
Ok. Men jeg skjønner fortsatt ikke budskapet ditt:
"Så kommer annenhåndsverdien på sentralen, den er ikke stor.
Men muligheten for å få tak i en veldig rimelig er jo tilstede."

Annenhåndsverdi? Mulighet for å få tak i?
Er digitalsentraler blitt antikviteter allerede?
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 11:15
Leser jeg Nils riktig så mener han vel at å kjøpe en digitalsentral med RS232 blir som å kjøpe en gammel PC; Det er mange av dem på markedet og fordi det ikke er nyeste teknologi bør de være billige å anskaffe. Men skulle du forsøke å selge en brukt en senere er det ikke stort å få igjen av investeringen...
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 11:17
Ja de er faktisk det.
Jeg var for litt siden på teknisk museum, Der var telfonen til kona alt.
For å ikke snakke om pc"n de hadde til visning av gammelt utstyr.

Nei elektronikk har ikke lange levetiden før det er antikk.
Og med det, faller prisen drastisk straks ett nyere produkt er på banen.

Derfor blir en digitalsentral med rs 232 grensesnitt veldig rimelig. Denne utgangen er ekstrautsyr på nye pc"r!
Derfor bør du også være klar over bakdelen ved å kjøpe dette produktet.
Nye programmer og utsyr er ikke alltid kompatibelt bakover i lang tid.

Du kan faktisk bruke Märklins første interface ennå.
Men det blir mye problemer.
Interfacet er veldig tregt.
Pc"n rask.
USB-rs 232 converteren ikke alltid compatibelt med programvare eller pc
Og ett programm som ønsker å mota og sende mye data. Fort.
Da har du noe som ikke er gøy og holde på med. Såfremt du ikke er glad i data utfordringer.

Budskapet er da:
Vit hva du kjøper. Det er ikke alltid billig er bra. Men vet du hva du trenger kan du også få brukbart utsyr veldig rimelig.

Hilsen Nils
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 11:19
Det var nå som..
Snike inn et innlegg sånn uten videre mens jeg holdt på og skrive da...

Hilsen NilsSmile
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 12:26
Ja, elektronikken kan fort bli gammel. Men det kan fortsatt være mulig å bruke det du har kjøpt, ikke minst innen DCC.
Min Digitrax DB100 booster må da være rundt 15 år gammel. Smile
Man kan kjøpe en tilleggsenhet som kan kobles til PC via USB
Eller man kan bruke en gammel utrangert PC som interface.

NCE og Lenz kommer med firmwareoppgraderinger av systement sitt med jevne mellomrom.
Digitrax har så langt basert seg på at man kommer med nye bokser (Hardware).
Men deres nyeste håndkontroll DT402 har mulighet til å oppgradere firmware. Denne finnes i et toveis radiosystem - Duplex - og forhåpentligvis i Norge om ikke så lenge.

Til alle disse systemene kan man enheter med USB som kan kobles til bussen.

En annen sak er jo at det kanskje er på tide at NCE bytter ut RS232 kontakt med USB på sin sentral. Men husk også at det nok ikke er så mye penger eller så stort marked for DCC som for PC.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2010 at 12:32
Takk, Nils, nå ble det hele forståelig for meg. Jeg er helt novise i DCC så det med at det skulle være RS232-porter i selve kommandosentralen lå helt utenfor min kunnskap om dettte. Hovedbudskapet ditt er jeg selvsagt helt enig i, at man bør vite hva man kjøper med tanke på at den teknologiske utviklingen ikke for fort må gjøre ens investeringer ubrukelige.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.