sporplaner |
Post Reply |
Author | |
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 mai 2010 at 11:43 |
Finnes det en bok eller en oversikt over sporplaner til de forskjellige stasjonene noe sted??
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen mulige kilder: 1. NSB gav ut stasjonsbeskriveslser på 1980-tallet, og der ligger sporplaner ved. Bøkene kan være litt vanskelige å få tak i, men jBV s bibliotek i Oslo og Jernbanemuseet har de sikkert. 2. Den andre kilden er å bruke de mange ulike kartene på Internett, og zoome seg inn på ønsket stasjon der. Da får du dagens sporplaner. 3. NJK har gitt ut noen bøker som omhandler baner, og der er det ofte sporplaner også. I farten kommer jeg på Rørosbaneboka som har rikelig med sporplaner, og fra ulike tidsperioder. Jeg mener også at boka om Arendal-Treungenbanen har godt med sporplaner. Thor Bjerke er forfatter for begge. JEg vil tro at bedre bibliotek kan skaffe disse bøkene. Rørosbaneboka er vel forresten i salg ennå hos NJKs salgsavdeling. |
|
Svein S
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
A matter of life and death
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Må man opp dit for å kikke i bøkene eller kan man låne de "hjem"?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jernbanemuseet tror jeg ikke låner ut ting, nei. De formidler ikke mellom biblioteker en gang. Men de har et greit bibliotek, og med et digitalkamera kan man jo avfotografere det man vil. Mye annet artig er det å se på der også, så har man anledning til å avsette en dag der, kan det være verdt det. Men man komme i kontortiden, og det kan jo være litt vanskelig for noen.
|
|
Svein S
|
|
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
Ok, da får jeg prøve på det en gang jeg har fri i uka, takk for mye bra hjelp som alltid
|
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Det er sikkert lurt å ringe på forhånd, dels for å forsikre seg om åpningstider og for å sjekke om disse bøkene er tilgjengelige den dagen du har tenkt deg dit.
|
|
Svein S
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |