MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Første annlegg, setter pris på veiledning og tips
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Første annlegg, setter pris på veiledning og tips

 Post Reply Post Reply
Author
Fredrik93 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fredrik93 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Første annlegg, setter pris på veiledning og tips
    Posted: 03 mai 2010 at 17:11
Hei alle sammen!! :D


Jeg er ny her og har nylig startet å bygge et annlegg i kjelleren. Men siden jeg bare er 16, er det ikke jeg som bestemmer over plassen, men jeg har fått en krok i et av rommene. Døra er forlenget med en benk i bredderetningen, så plassen er 2m*1,4m


Dessverre er dette også den eneste plassen jeg har til å bygge på, så jeg har delt anlegget i 3 moduler for å kunne nå det som er helt bakerst. Hvis det er noen som har noen gode tips, hadde det vært greit å kunne holde det i 3 moduler, så det er lettere å evt. flytte senere.

Begynte med det jeg hadde, Märklin, men har senere hørt at dette ikke er optimalt, så jeg vurderer derfor å bytte ut det jeg har med noe fleksiskinner, eller noe... Er helt ny her, så videre veiledning hadde vært kjempeflott!! :) Tenkte i så fall å hvertfall kjøpe det startsettet som er et sammarbeid mellom NMJ og Roco (http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3524">http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3524) Burde vel ikke være så stor jobb?

Uansett, her er et slags grovt utkast til baneplan laget i paint, men dere skjønner vel ideen. Har selvfølgelig benyttet nøyaktige mål på det jeg har bygget allerede...

Rød = uferdig planlagte områder, får se hva jeg får kjøpt og tar det derfra
Mørkegrønt = Tomter
Lysegrønt = Generelt terreng
Brunt = Skogsvei/stier
Lysegrått = hødeforskjeller - Midten og nederst er det laveste planet, så kommer det til venstre rundt sagbruket, og til slutt det høyeste som er til høyre og helt øverst, rundt stiene
Resten sier vel seg selv?

Har allerede laget mesteparten av grunnformene til terrenget:


Dette er den delen med skogsvei og vann, som blir øverst til høyre.

Dette er den delen som blir til høyre med sagbruk på høyden

Den delen med området rundt stasjonen er ikke begynt på enda.

Terrenget lages med grovformer av isopor som fylles ut med avispapir i vann og trelim og dekkes til slutt med en rull med blåaktig gulvisolasjon. Detaljer skjæres ut i blå isopor som på det siste bildet. Over dette skal gress, hus, veier osv. limes på.

Ville blitt glad for alle kommentarer og forslag, husk at dette er første gang jeg gjør dette, så det er sikkert 1000 feil Embarrassed, men må jo bare prøve og feile... Husk at jeg ikke har uendelig med penger heller da... ;)

Det var det for denne gang, får se hva folk synes, og jobbe videre ut fra det! ;)


PS: se bort i fra datomarkeringene på bildene, kameraet bare er sånn uansett hvor mange ganger du endrer det...
Back to Top
Fredrik93 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fredrik93 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2010 at 17:17
ooops! Ble en liten feil, under det nederste bildet skulle det stått "Dette er den delen som blir til venstre med sagbruk på høyden" under bildet Embarrassed

Edited by Fredrik93 - 04 mai 2010 at 18:27
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2010 at 17:31

Et godt råd for de som er på vei inn i MJ-hobbyen tror jeg kan være dette:

- Gjør deg erfaringer ved å praktiser hobbyen. Der er du godt i gang! Da oppdager du hva som funker godt for deg, og hva som ikke gjør det eller der du merker at du trenger å lære mer, kunne mer, praktisere mer o.l.

- Skaff deg ideer og inspirasjon ved å se hvordan andre gjør det, gjennom blader, Internett, messer o.l. Da får du ideer til andre måter å gjøre ting på enn du har gjort det så langt.



Svein S
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2010 at 17:37
For det første - velkommen til Fredrik, jeg håper du får glede av hobbyen din i mange år, slik noen av oss har hatt.
 
Og som alltid gode råd fra Svein Sando - merk deg navnet Fredrik - han kan mye om dette her.
 
Og så, min kjepphest: Undersøk om det er en klubb i din nærhet, meld deg inn og få masse informasjon og gode råd i tillegg til det gode kameratskapet som gjerne råder der.
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2010 at 18:32
Hei! Og velkommen Fredrik. Hvor i Norge holder du til?

Dette er første gangen jeg ser noen bruke styrodur plater(den blå isoporen) til å lage det fineste landskapet når de er nybegynnere!Clap

Jeg er selv 16år også så det er fint å se at unge folk åpner øynene for MJ!Big smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Fredrik93 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fredrik93 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2010 at 18:10
Takk for tilbakemeldingene, folkens!!

Ses: Noe spesifikt du tenker på at burde gjøres annerledes? Landskapsformingen fungerer (har laget noen midre biter bare for å prøve ut). Skinneplanen fungerer også, hvertfall med det materiellet jeg har... :/ Hadde vært fint med noe konkret ;)

Dagfinn: Så etter klubb, men det nærmeste er nok Drammen, litt langt, men skal prøve å stikke innom, takk for tipset!! :D

Stian: Jeg holder til i Bærum, og har siden jeg var ganske liten lekt meg med et lite startsett i Märklin. Fikk lyst til å gjøre noe mer ut av det da jeg så noen gamle bilder av min onkels anlegg ^^ Hvor holder du til??

Og ellers trenger jeg noe veiledning rundt det å bytte fra Märklin eller ikke (forleder/ulemper)
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2010 at 18:23
Originally posted by Fredrik93 Fredrik93 wrote:

Dagfinn: Så etter klubb, men det nærmeste er nok Drammen, litt langt, men skal prøve å stikke innom, takk for tipset!!
 
DMJK - det er DER det går for seg serru, jeg regner med at du har tittet inn på hjemmesidene våre!! Vi har byggekvelder hver torsdag og kjørekveld siste torsdag i måneden fra kl 19 . Velkommen skal du være! (og alle andre som har lyst til å besøke oss)
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2010 at 21:50
Originally posted by Fredrik93 Fredrik93 wrote:

Takk for tilbakemeldingene, folkens!!
 

Og ellers trenger jeg noe veiledning rundt det å bytte fra Märklin eller ikke (forleder/ulemper)
Jeg har det startsettet du sikter til. Et meget bra startsett til en gunstig pris. Kan se det om hat man får vogner og lok til en god pris og at digitalstyringa kommer med på kjøpet Wink
Jeg er vært fall fornøyd med settet jeg kjøpte, se denne tråden:
 
 
Når det gjelder hvilket system som er best av Märklin (vekselstrøm) og alle andre så er det + og minuser ved begge. Jeg kjører likestrøm (ikke Märklin). Hvis du ikke har noe særlig utstyr fra før av så har du en god mulighet til å gå for likestrøm med det settet over, samtidig ser likestrømskinner mer realistisk ut og materiell er litt rimligere...
 
Mvh
 
Christian
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2010 at 23:33
Originally posted by Fredrik93 Fredrik93 wrote:

Jeg holder til i Bærum
 
Det bygges modelljernbane hos NJK på Bryn stasjon i Oslo. Flere av Skaarerbanens Venner, som holder til i Oslo, bor i Asker. Det er flere klubber i nærheten av Bærum, enn kun DMJK Wink.
 
Mvh
Magne H.L.
p.t. Asker
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2010 at 23:55
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Originally posted by Fredrik93 Fredrik93 wrote:

Jeg holder til i Bærum






 

Det bygges modelljernbane hos NJK på Bryn stasjon i Oslo. Flere av Skaarerbanens Venner, som holder til i Oslo, bor i Asker. Det er flere klubber i nærheten av Bærum, enn kun DMJK Wink.

 

Mvh

Magne H.L.

p.t. Asker


At det er mulig! - Jeg går på skole ikke langt unna og har ikke vært hos NJK før, selv om jeg bytter T-bane på Bryn stadig. Håper det bare er å stikke innom en dag!

Og velkommen til forumet, Fredrik! Flott å se fler av oss 93-folk. Å bygge fast-anlegg har ikke jeg hatt plass eller tid til, så jeg har ikke så mye erfaring, men det ser flott ut så langt. Anbefaler å lete gjennom så å si hele forumet her - mange gode bidrag; mye inspirasjon og gode tips her! MJ-Bladet er også en flott ting å lese når man planlegger å, eller bygger bane. Første nummer i år hadde en flott artikkel om sverting av skinner hos TMJK (Trondhjem Modelljernbaneklubb (innlegg endret fra Trondheim som stod tidligere.))

Reiner her på forumet har egen side hvor han har flott bilder av hvordan lage like flotte trær:
http://www.fjordens-naturskole.dk/naturskole/Modelbyg/Traeer%20byg%20et%20trae.htm

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5393&title=billlig-billig-bjrk-brensel

Edited by PaTrond - 05 mai 2010 at 01:06

Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2010 at 00:12
For at du ike skal si feil til noen så heter det trondhjem modelljernbane klubb
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2010 at 00:25
Originally posted by Fredrik93 Fredrik93 wrote:

Takk for tilbakemeldingene, folkens!!

Ses: Noe spesifikt du tenker på at burde gjøres annerledes? Landskapsformingen fungerer (har laget noen midre biter bare for å prøve ut). Skinneplanen fungerer også, hvertfall med det materiellet jeg har... :/ Hadde vært fint med noe konkret ;)


Jeg tror jeg har sagt det jeg vil si gjennom de to punktene:

- Skaff deg erfaring selv ved å praktisere MJ.
- Se hvordan andre gjør det. Der kan du få ideer til hvordan gjøre ting annerledes, bringe deg videre osv.

Det er nemlig ikke bare én måte å gjøre MJ på. Se min artikkel om de ulike MJ-typene som er gjengitt flere steder, blant annet her: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=203&nid=3
Svein S
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2010 at 11:20
Originally posted by ses ses wrote:


- Skaff deg erfaring selv ved å praktisere MJ.
- Se hvordan andre gjør det. Der kan du få ideer til hvordan gjøre ting annerledes, bringe deg videre osv.

Det er nemlig ikke bare én måte å gjøre MJ på. Se min artikkel om de ulike MJ-typene som er gjengitt flere steder, blant annet her: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=203&nid=3
 
Veldig artig kategorisering du har der ses. Hilsen "ses nr. 6 m. historiesmak." LOL
Back to Top
Fredrik93 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fredrik93 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2010 at 16:13
Hei igjen!

Takk for mange gode tips, jeg har trålet forum og linker, funnet masse inspirasjon og lært meg mye om både hobbyen og hvordan jernbane drives Smile

Spesielt interessant fant jeg denne linken: http://www.cke1st.com/m_train2.htm">http://www.cke1st.com/m_train2.htm Hvis du trykker litt rundt på fanene under "the trains" står det mange typiske tabber, tips og inspirasjons-layouter Big smile

Uansett. Den siste tiden har jeg også revurdert deler av layouten min, spesielt siden jeg har bestemt meg for å kjøpe NMJ/Roco-startsettet (takk til Chr. Lil. for link til testen din. Sikkert litt teit spørsmål, men hva er lengden på vognene? Hadde vært kjekt å vite for planlegging av stasjon ^^)

Ny layout, ganske nøyaktige mål, ihvertfall der det er viktig, alt er tegnet i halv størrelse av virkeligheten, pensene er helt nøyaktig målt, de minste fra Peco.
Bokstavene er for å gjøre det lettere å forklare
A - Tunell til B. Mellom her blir det oppbevaringsspor for tog
C - Tunell til F. Ganske usikker på hvor denne skal stå langs det åpne strekket, eller om jeg skal fjerne den helt.
D - Tunnel til det øverste sporet i E.
E - dobbeltspor-tunnel. Det øverste går til D, det nederste til G
F - Tunnel til C, evt. til A sammen med B
G - Her skal det bli en tunnelåpning, men jeg er fortsatt litt usikker på hvor, les mer på punkt J og K
H - Stasjonsområdet i nytt utkast. For å få bedre plass til skinner, har spor og stasjon byttet plass, men jeg er fortsatt ikke helt fornøyd. Tog fra øverste E til A burde ha mulighet for å passere et tog som står ved plattformen (eller ville det vært unødvendig?). I tillegg har jeg planer om at det skal benyttes et mindre lokk fra sagbruket og ned hit, hvor større godstog kan hente og levere tømmer, uten å måtte klatre opp i fjellet, men plassen her til vogner ble litt mindre enn ønsket, noen forslag til bedre løsninger??
I - Her har jeg planer om en liten bedrift, enten landbruksstasjon, kornmølle eller en uspesifisert bedrift for fleksibilitet.
J - her blir det, som tidligere sagt, et sagbruk. Jeg har bestemt meg for å kjøpe et fra Vollmer, ganske stort, men hvordan jeg setter det opp og veier og sånt må vente til jeg har kjøpt det.
K - I området rundt K skal det være stasjon til sagbruket, med en liten lokkstall, med mer, til et lite lokk som henter og leverer vogner til hvodestasjonen.
L - Ikke heng dere for mye opp her, mer en kjapp idé enn hvordan parkeringen og sånt rundt stasjonen faktisk blir Wink

Resten av huslappene er det ikke så farlig at er uleselige, for det er ikke så farlig for å skjønne oppsettet.

Videre nevner jeg at jeg skal prøve å stikke innom DMJK i første omgang, og se om jeg finner andre alternativer i tillegg senere. Ulempen med torsdager er at jeg da har jobb til klokka halv ti, men det får heller bli et litt kort besøk...

Når det gjelder MJ-bladet har jeg lest en del på biblioteket, men selv om jeg fikk to abonnementer til jul har det enda ikke dukket opp et eneste blad, dessverre Cry

Det var vel det for denne gang, det går litt sakte, men skole, venner og alt mulig annet tar jo mye tid hele tida... :/ Håper å få kjøpt inn sagbruk, "ny bedrift" og liten lokkstall ganske snart for å fullføre planleggingen og begynne på videre bygging Big smile

Hilsen "landskapsarkitekten" Fredrik! ^^
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2010 at 16:34
Et lite spørsmål: Ut fra bildene lenger opp, kan det virke som om tunellene dine er "tette", dvs. at de ikke er tilgjengelig fra andre steder enn gjennom sporet. Hvis det er riktig, er det litt dristig for tunneler i kurve og over en viss lengde. Men det er mulig jeg "leser" bildene dine feil.
Svein S
Back to Top
Fredrik93 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fredrik93 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2010 at 18:06
Ja du har rett i det, og det er noe jeg har tenkt over, men ikke skrevet her. For når det gjelder tunnelen under sagbruket, kommer man inn i den fra siden. Når det gjelder inn mot veggen, tenkte jeg å se om jeg greide å få til at hele anlegget kan dras en halv meter utover, så jeg kan krype under og opp bak. Det er den beste løsningen jeg har så langt...
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2010 at 22:26
Originally posted by PaTrond PaTrond wrote:

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Det bygges modelljernbane hos NJK på Bryn stasjon i Oslo.

At det er mulig! - Jeg går på skole ikke langt unna og har ikke vært hos NJK før, selv om jeg bytter T-bane på Bryn stadig. Håper det bare er å stikke innom en dag!
 
Joda, stikk innom på torsdager etter 17. Ellers så er det litt større aktivitet på Teknisk museum, på tirsdager etter endt arbeidsdag.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2010 at 23:06
Jeg må bare spørre forde jeg lurer fælt og er ca på samme alder(15 år) Hva er det du vill gjøre? Hva er det du vill bruke hobby tiden din på?
 
Jeg driver på i N skala selv. men det er ikke kjøringen jeg er mest opptatt av, det er det og bygge.
 
Før var utfordringen og lage et anlegg med mulighet til og kjøre masse tog og sånt. Nå er det mer det og bygge ting skala riktige og naturtro.
se mer her:
 
Detter er alle min blogger. Fra nyest på topp til eldst på bunn.
 
Siden du har liten plass så tenkte jeg at du kansje heller ville bygge, foreksempel moduler enn og lage et fast anlegg.
Er interessen og lage fine husmodeller i tre, så lager man heller en modul en og bygge et fast anlegg. Det fine med moduler er at de er flytt bare. Da kan man ta de med ute på terassen og bygge en og sitte ned i kjellernen hele sommerenWink
 
Les denne artikkelen som er skrevet av svein sando(ses på forumet):
 
Han er en mann som kan litt av hvert. Og mangler du bilder fra 60 tallet til i dag så kan det hvere at han har det du leter etter. Han har jo tatt bilder av jernbanen i 44 år nå.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.