Skinnebil |
Post Reply ![]() |
Author | ||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 25 april 2010 at 19:45 |
|
NSB hadde i sin tid skinnegående personbiler som inspiserte enkelte strekninger - blant annet på Sørlandet. Fotoet viser en Dodge NSB type 262 nr. 216 foran Kristiansand stasjon. Det har også eksistert andre typer og varianter i Norge - slik som en rød skinnegående folkevognbuss,Unimoger m.fl. Ses kan sikkert bistå med opplysninger om dette. "Model Works" har hatt en liknende bil i sitt sortiment - en Ford 1935, som nok ikke har befunnet seg skinnegående på denne siden av pytten. Men den er artig lell, og om en strekker strikken litt så passerer det muligens med NSB-vingehjul også. Ihvertfall frem til jeg finner Dodgen et eller annet sted.
![]() Edited by Mikael Järn - 25 april 2010 at 20:16 |
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Den var fin!
Denne produsenten er ukjent for meg, så jeg lurer på om du har noen web-adresse eller tilsvarende til dem?
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
DagfinRognstad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
|
Du har da vitterlig dokumentert dine evner som "story-teller" Mikael, så du får nok komme opp med noe bedre enn dette. Vi venter humrende og med spenning på den tilforlatelige historien om hvorfor og hvordan nettopp denne Ford"en havnet på norsk spor. Om enn bare EN gang....
![]() ![]() |
||
Dagfinn Rognstad
|
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
|
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Nei, nyere ting har jeg ikke noe greie på, men her er kopier av NSBs typeblader for inspeksjonsmotorvogner type 5 - 10. Disse ble opprinnelig litrert som motorvogner og fikk litra C-m type 5 - 10. Det var satt av plass til type 11 og 12 også, men de ble aldri tatt i bruk. Senere (ca 1942?) ble de omlitrert til Imb (InspeksjonsMotorvogn, Bensin) type 255-260. Som man ser er dette biltyper ftypiske for sin samtid, altså fra 1 Vk og 20-årene.
![]() ![]() |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
|
Hei!
Det kan du ha helt rett i. På 87thScale.info ligger følgende informasjon om Mountain States Model Works, noe som indikerer at både byggesettet og produsenten er borte. Ut fra dette bildet, ser det ut til at dette er ett rent umotorisert plastbyggesett. Du kan jo kanskje motorisere det ved å benytte drivverket til Factory Direct Trains" Hi-Rail Vehicles? Kanskje dette drivverket også passer under andre karosseri tilsvarende Dodge (eller muligens GAZ)?
Skinnegående biler med drivverk finnes også i H0 fra blandt annet Bachmann som har denne, denne og denne. VW T1-bussen du innledningsvis refererer til, har jeg også sett i H0 fra en eller annen produsent som jeg i skrivende stund ikke husker navnet på.
Synd ikke denne finnes motorisert (i H0) ennå........... (Det er tydelig at inspirasjonen til Boxart"en er hentet fra dette forbildet).
Edited by Roger - 25 april 2010 at 21:36 |
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Hvorfor man har reservehjul bak på bilen kan man jo undres over. Ikke mye bruk for det med jernbanehjul.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
PaTrond ![]() Viderekommen ![]() Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
|
Stilig sak!
1946-48 Dodge (Custom Four Door) sedan på bildet. http://www.cadvision.com/blanchas/ID-Cars/images/Dodge1946-49.JPG Synd det nærmeste jeg finner i 1:87 er http://www.trucksandloads.ca/HO_1_87TH-2.html Edited by PaTrond - 28 oktober 2012 at 16:53 |
||
|
||
![]() |
||
|
|
||
![]() |
||
|
![]() |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |