MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skinnebil
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skinnebil

 Post Reply Post Reply
Author
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skinnebil
    Posted: 25 april 2010 at 19:45
NSB hadde i sin tid skinnegående personbiler som inspiserte enkelte strekninger - blant annet på Sørlandet. Fotoet viser en Dodge NSB type 262 nr. 216 foran Kristiansand stasjon. Det har også eksistert andre typer og varianter i Norge - slik som en rød skinnegående folkevognbuss,Unimoger m.fl. Ses kan sikkert bistå med opplysninger om dette. "Model Works" har hatt en liknende bil i sitt sortiment - en Ford 1935, som nok ikke har befunnet seg skinnegående på denne siden av pytten. Men den er artig lell, og om en strekker strikken litt så passerer det muligens med NSB-vingehjul også. Ihvertfall frem til jeg finner Dodgen et eller annet sted.
 


Edited by Mikael Järn - 25 april 2010 at 20:16
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2010 at 20:27
Hei!
 
Den var fin!
 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

"Model Works" har hatt en liknende bil i sitt sortiment - en Ford 1935, som nok ikke har befunnet seg skinnegående på denne siden av pytten
 
Denne produsenten er ukjent for meg, så jeg lurer på om du har noen web-adresse eller tilsvarende til dem?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2010 at 20:30
Du har da vitterlig dokumentert dine evner som "story-teller" Mikael, så du får nok komme opp med noe bedre enn dette. Vi venter humrende og med spenning på den tilforlatelige historien om hvorfor og hvordan nettopp denne Ford"en havnet på norsk spor. Om enn bare EN gang.... WinkLOL
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2010 at 20:45
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Den var fin!
 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

"Model Works" har hatt en liknende bil i sitt sortiment - en Ford 1935, som nok ikke har befunnet seg skinnegående på denne siden av pytten
 
Denne produsenten er ukjent for meg, så jeg lurer på om du har noen web-adresse eller tilsvarende til dem?
På byggesettets emballasje står det "Mountain States - Model Works". P.O.Box 1002,El Cajon,CA (California ? red.anm.) 92022. Men byggesettet kan selvsagt være svært gammelt og produsenten borte.Kjøpte det på QXL for et par år siden.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2010 at 21:03
Nei, nyere ting har jeg ikke noe greie på, men her er kopier av NSBs typeblader for inspeksjonsmotorvogner type 5 - 10. Disse ble opprinnelig litrert som motorvogner og fikk litra C-m type 5 - 10. Det var satt av plass til type 11 og 12 også, men de ble aldri tatt i bruk. Senere (ca 1942?) ble de omlitrert til Imb (InspeksjonsMotorvogn, Bensin) type 255-260. Som man ser er dette biltyper ftypiske for sin samtid, altså fra 1 Vk og 20-årene.




Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2010 at 21:34
Hei!
 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

På byggesettets emballasje står det "Mountain States - Model Works". P.O.Box 1002,El Cajon,CA (California ? red.anm.) 92022. Men byggesettet kan selvsagt være svært gammelt og produsenten borte.
 
Det kan du ha helt rett i. På 87thScale.info ligger følgende informasjon om Mountain States Model Works, noe som indikerer at både byggesettet og produsenten er borte. Ut fra dette bildet, ser det ut til at dette er ett rent umotorisert plastbyggesett. Du kan jo kanskje motorisere det ved å benytte drivverket til Factory Direct Trains" Hi-Rail Vehicles? Kanskje dette drivverket også passer under andre karosseri tilsvarende Dodge (eller muligens GAZ)?
 
Skinnegående biler med drivverk finnes også i H0 fra blandt annet Bachmann som har denne, denne og denne. VW T1-bussen du innledningsvis refererer til, har jeg også sett i H0 fra en eller annen produsent som jeg i skrivende stund ikke husker navnet på.
 
Synd ikke denne finnes motorisert (i H0) ennå........... (Det er tydelig at inspirasjonen til Boxart"en er hentet fra dette forbildet).
 
 


Edited by Roger - 25 april 2010 at 21:36
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2010 at 21:55
Hvorfor man har reservehjul bak på bilen kan man jo undres over. Ikke mye bruk for det med jernbanehjul.
Svein S
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2010 at 22:30
Stilig sak!

1946-48 Dodge (Custom Four Door) sedan på bildet.
http://www.cadvision.com/blanchas/ID-Cars/images/Dodge1946-49.JPG

Synd det nærmeste jeg finner i 1:87 er http://www.trucksandloads.ca/HO_1_87TH-2.html

Edited by PaTrond - 28 oktober 2012 at 16:53

Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2010 at 22:31
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

På byggesettets emballasje står det "Mountain States - Model Works". P.O.Box 1002,El Cajon,CA (California ? red.anm.) 92022. Men byggesettet kan selvsagt være svært gammelt og produsenten borte.
 
Det kan du ha helt rett i. På 87thScale.info ligger følgende informasjon om Mountain States Model Works, noe som indikerer at både byggesettet og produsenten er borte. Ut fra dette bildet, ser det ut til at dette er ett rent umotorisert plastbyggesett. Du kan jo kanskje motorisere det ved å benytte drivverket til Factory Direct Trains" Hi-Rail Vehicles? Kanskje dette drivverket også passer under andre karosseri tilsvarende Dodge (eller muligens GAZ)?
 
Skinnegående biler med drivverk finnes også i H0 fra blandt annet Bachmann som har denne, denne og denne. VW T1-bussen du innledningsvis refererer til, har jeg også sett i H0 fra en eller annen produsent som jeg i skrivende stund ikke husker navnet på.
 
Synd ikke denne finnes motorisert (i H0) ennå........... (Det er tydelig at inspirasjonen til Boxart"en er hentet fra dette forbildet).
 
Fantastisk research du har foretatt! VW T1-bussen står i stallen min og er rød lik den norske. Men jeg har valgt å beholde DB-littereringen fordi den norske etter det jeg vet gikk på gummi-bilhjul på vei og på en skinnetralle på bane. Altså ikke faste skinnehjul. Ingen vits i å ødelegge originalen når den likevel ikke kan bli "norsk" uten kraftige modifiseringer. Brekina står bak produktet, og driverket gir en jevn og fin gange.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2010 at 22:42
Originally posted by ses ses wrote:

Hvorfor man har reservehjul bak på bilen kan man jo undres over. Ikke mye bruk for det med jernbanehjul.
Du kjenner amerikanerne Sando.Alt skal liksom være så enormt over there. Så jeg tror forklaringen går på at de benyttet denne hjulkassen bak til oppbevaring av en kjempedonut.Her har du et foto av en av banemannskapet på vei hjem etter jobben i skinnebilen:
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.