MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av stoppbukker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av stoppbukker

 Post Reply Post Reply
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av stoppbukker
    Posted: 24 april 2010 at 17:10
Her kommer neste selvbyggertips fra min side; bygging av betongstoppbukker.
 
Jeg bygget allerede for flere år siden en del stoppbukker, til min FREMO-stasjon Bjørnlia:
 
 
Stoppbukkene er laget av lettsparkel, et finkornet pulver som blandes ut i vann. Dette får kjøpt i byggvareforretninger under forskjellige navn som f,eks. "Husfiks" eller "Lett-rep".
Jeg synes dette er et velegnet materiale å bruke, fordi det gir et godt inntrykk av grøv støp.
 
De første stoppbukkene jeg laget ble til ved å sage og file til en størknet klump med sparkel. Forsåvidt en grei måte å gjøre det på, men mindre godt egnet dersom man skal lage endel.
 
Jeg er i ferd med å lage en del stoppbukker for bruk på DMJKs klubbanlegg og  i den forbindelse lagde jeg meg noen enkle støpeformer i 3mm plast, med topp og bunn åpen.
 
Her er en støpeform for to stoppbukker, fylt opp med sparkel:
 
 
Når sparkelen er tørr bankes/slås det forsiktig slik at stoppbukkene løsner fra formen.
 
Jeg har limt på en tresville foran, og i tillegg festet den med to skinnespikere. Stoppbukkene er smusset ned med Humbrolfarger sterkt fortynnet i terpentin.. Jeg har brukt sort, gulbrun og rustbrun.
 
Her er de to første støpte stoppbukkene:
 
 
Den ene sprakk i to deler når den ble tatt ut av formen, de ble bare limt sammen igjen. Sprekken synes på bildet under (den er fylt med fortynnet sortmaling):
 
 
Foreløpig har jeg 6 til liggende til tørk i støpeformene.
 
De som eventuelt synes at det å lage støpeformer blir litt for komplisert, kan jo velge sage/file-varianten.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2010 at 17:28
Var så heldig å få besøke dere i Drammen torsdag på Spinneriloftet. Jammen er dere flinke. Og oppfinnsomme. Tonen var også veldig hyggelig. Blir spennende å følge utviklingen av kjempeanlegget deres. Ikke glem å legge ut bilder av progresjonen fremover. Og stoppbukkene - en liten genistrek. For et norsk anlegg uten slike blir aldri helt norsk. Lykke til videre.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2010 at 17:32
Takk "Michael", det var hyggelig å få besøk...Big smile
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2010 at 17:39
Dette så veldig enkelt ut, og en lur måte å bygge stoppbukker på.
Må kanskje prøve å lage en form til det, og deretter kjøpe husfiks.
har du målene på en tegning. Hadde vært veldig fint å ha.
Eirik
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2010 at 17:52
Noen tegning har jeg ikke, men de jeg har laget (i H0)  har en grunnflate som er 30mm bred og ca 35mm lang. Senter av svillen som er festet på stoppbukken skal (iht. NEM-normer) ligge 12.2mm over SO (skinnens overkant).
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2010 at 18:05
Ok, takk for svar.Smile
Eirik
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2010 at 23:27
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

 
 
Stoppbukkene er laget av lettsparkel, et finkornet pulver som blandes ut i vann. Dette får kjøpt i byggvareforretninger under forskjellige navn som f,eks. "Husfiks" eller "Lett-rep".
Jeg synes dette er et velegnet materiale å bruke, fordi det gir et godt inntrykk av grøv støp.
 
...
 
Her er de to første støpte stoppbukkene:
 
 
Den ene sprakk i to deler når den ble tatt ut av formen, de ble bare limt sammen igjen. Sprekken synes på bildet under (den er fylt med fortynnet sortmaling):
 
 
 
Meget overbesvisende illusjon av gammel betong Bjørn Runar!Clap
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2010 at 21:32
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Meget overbevisende illusjon av gammel betong Bjørn Runar!Clap
 
Takker så myeEmbarrassed
 
I går ble 6 nye stoppbukker tatt ut av formen. Noen av dem behøvde litt ettersparkling og pussing, så ble de seende slik ut (sammen med de to ferdige):
 
 
I dag har jeg så festet sviller og malt stoppbukkene:
 
 
8 stykker klare til utplassering på DMJKs klubbanlegg.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2010 at 20:49
8 stoppbukker ble utplassert på DMJKs klubbanlegg, her er en av dem:
 
 
... og flere skal støpes etterhvert Tongue
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2010 at 13:31
Clap
De der er meget flotte, Bjørn Runar!!
Du skal masseprodusere da? hehe
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.