MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Boks og avtrekk til spraymaling < 1000 lappen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Boks og avtrekk til spraymaling < 1000 lappen

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Boks og avtrekk til spraymaling < 1000 lappen
    Posted: 21 april 2010 at 21:39
Jeg bor i Bergen, men tilbringer som oftest ukene i Oslo der jeg jobber.  En pendler bør vie mesteparten av sin tid til familien når man er hjemme.  Derfor blir det til at jeg sysler de fleste MJ prosjektene i en liten leilighet i Oslo.  Nå har flere vognprosjekter kommet til et stadium at det er tid for maling.  I et liten og gammel leilighet som kun har mekanisk avtrekk og ingen kjøkkenvifte er det en utfordring å spraye maling på modeller.  Etter litt leting på nettet med søkeordet "model spray booth", kom jeg over en ide som jeg nå har realisert.  Deler ble kjøpt inn på Claes Ohlsson i går (langt å bære uten bil).
 
 
Følgende ble handlet inn:
  • 31.1446-1       - Smartstore mod.70 transparent (Oppbevaringskasse m/hjul 72x40x39)
  • 36.2488          - Baderomsvifte myson v 100v
  • 30.7588          - Ventilasjonsslange 102mm
  • 35.1555          - Hurtigklemme 60-135mm
  • 36.2421          - Arbeidsbelysning ladbar (m/LED)
  • 32.4342-2       - Ledning 2m m/bryter+kontakt hv
  • 11.1124-416   - Sporskruer m/4x16 rf 10pk
  • 11.508-4         - Låsemutter m4 25pk

Jeg tok i farta feil baderomsvifte med innebygget bryter og snor som jeg ikke trengte.  Den enkleste viften fra samme fabrikant koster ca 50kr mindre.  Tilsvarende kan man spare ytterlige 50 om man kjøper arbeidsbelysning med lystoffrør og fast ledning.

Jeg har litt dårlig med "grovverktøy" som bor og sag i leiligheten så jeg måtte nøye meg med Dremel og 1 mm bor for å kutte ut hull til viften.  Det ble ikke helt nøyaktig og med litt for lite tålmodighet og for stor kraft med kniven sprakk boksen litt.  Dette fikses dog med litt klar silikon.
 
 
Etter at viften var tredt gjennom hullet fra innsiden, ble fire hull til innfesting pluss hull til ledning (i boks og vifte) boret opp.  Viften ble så festet med fire 4mm skruer og muttere.  Deretter ble ledningen tredd inn fra baksiden og festet til sukkerbiten.  Så ble lokket satt på viften.  Ferdigladet lampe fikk sitt eget hull i overkant slik at den kunne henge i kroken sin.  Den fleksible slangen ble tredt over viftens utgang, og festet med slangeklemmen. 
 
 
Etter ca 45 min arbeid var "malingsboksen" ferdig.
 
 
Dette er selvfølgelig ikke en fullverdig løsning, men mye bedre enn ingenting.  Jeg valgte en blank boks for å slippe inn så mye bakgrunnslys som mulig (synet er ikke det det en gang var).  Jeg er ikke bekymret for eksplosjonsfaren.  Jeg benytter mest akrylfarger og viften skal være gnistsikker.  Det som kanskje skulle ha vært tillagt var en plate i bakkant, men foran viften med et filter som stopper partikler fra å gå ut.


Edited by Morten Jacobsen - 21 april 2010 at 23:11
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2010 at 06:52
Oppfinnsomt, det der må da fungere bra Smile
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2010 at 00:54
Jeg har lagt ut dette som artikkel på MJ wiki ("spraymaleboks"), men er litt klønete ift redigering og kategorisering .  Kan noen wiki spwsialister gå inn å sjekke om jeg har fått lagt den under kategorien "byggeteknikk"?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2010 at 08:48
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Jeg har lagt ut dette som artikkel på MJ wiki ("spraymaleboks"), men er litt klønete ift redigering og kategorisering .  Kan noen wiki spwsialister gå inn å sjekke om jeg har fått lagt den under kategorien "byggeteknikk"?


Det er nå ordnet.
Prisverdig å legge en så nyttig artikkel på MJ-wikin!
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2010 at 17:55
Veldig artig. Dette virker som en praktisk lønsning jeg tror jeg vil kopiere. Er den viften drevet på batteri eller må det kobles til separat? 
Tut, tut.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2010 at 21:59
Originally posted by Christian Christian wrote:

Veldig artig. Dette virker som en praktisk lønsning jeg tror jeg vil kopiere. Er den viften drevet på batteri eller må det kobles til separat? 
 
Viften er ikke batteridrevet.  Den kobles til en ledning med støpsel og bryter (Se listen over deler).  Lykke til
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,055 seconds.