MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ombygging av en Gammeltysker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ombygging av en Gammeltysker

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ombygging av en Gammeltysker
    Posted: 17 april 2010 at 18:58
Jeg har i 8 år vært eier av en  Roco Gammeltysker, den ble kjøpt brukt i 2002. Jeg husker jeg slet endel med å montere dekoder i den, datidens dekodere var ikke akkurat små og plass var det dårlig med. Dengang dette loket ble laget (slutten av 80-tallet)  var ikke dekodere noe særlig tema. Jeg fikk tilslutt plassert dekoderen i tenderen, oppå motoren, men jeg måtte fjerne den original kullasten og lage min egen av en plastplate og litt pålimt kull.
 
For noen dager siden fikk jeg den ville ideen om å sette lyddekoder i loket. Ikke hvilken som helst dekoder heller, men en gammel Loksound 2, de var stooore...  (43mm x 19,5mm x 6,5mm i følge manualen). Ikke spør hvorfor, beste svaret jeg kan komme på er at jeg hadde lyst på en utfordring LOL
 
Samtidig ønsket jeg å gjøre noen forbedringer, som f.eks å montere en hovedlyskaster.
 
Først ble lok og tender plukket i småbiter, og drivverket renset for gammel olje. Så fulgte jobben med å gjøre plass til dekoderen, det betød å skjære vekk litt plast, file ned noen skruehoder og erstatte noen nitter med loddinger. Alt for å spare plass.
 
Status pr. 16. april
 
Tro om dette er mulig å få sammen igjen?
 
 
17. april:
Hovedlyskaster er på plass. Denne er laget av en 2.5mm2 endehylse for kabel (!) og en 3 V mikropære fra Elfa som jeg hadde liggende.
 
 
Og med lys (foreløpig bare fra en løs strømforsyning), kameraet lurer oss litt, det lyser ikke SÅ kraftig:
 
 
Fortsettelse følger...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2010 at 19:49
Får demontere mine 2 jeg og Smile den lykta må du forklare hvordan du lagde. og flere bilder ut av den
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2010 at 20:15
Originally posted by Stian Stian wrote:

Får demontere mine 2 jeg og Smile den lykta må du forklare hvordan du lagde. og flere bilder ut av den
 
En endehylse, 2.5mm2
Mikropære, f.eks. ELFA 33-538-10 (3V)
Motstand, 680 ohm
Sølvmaling, f.eks. Humbrol 11
Sort maling, f.eks. Humbrol matt 33
Epoksylim
 
 
Kutt tvers gjennom endehylsen som vist på bilde, bruk den midtre delen. Mal endehylsen med sølvfarge innvendig og sort utvendig. Tre lyspæren på plass, fest den fra baksiden med litt lim og juster pæren (med lys på og før limet tørker) slik at endehylsen fungerer som reflektor. Tilslutt fylles fronten av lyskasteren med epoksylim, akkurat så mye lim at fronten på lyskasteren blir flat.
Til denne pæren passer det med 680 ohm motstand for å begrense strømmen gjennom pæren.
 
 
 
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
hev View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2010 at 21:43

Hei.

Super hovedlykt du lager. Smile
 
Lurer på hva egentig 2.5mm2 endehylse for kabel er for noe? Har du artikkelnummer på denne artikkelen fra f.eks. Clas Ohlson? Hvis de selger den da.
 
Mvh
Hans E.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2010 at 23:03
det er noe du putter på enden av en mange trådet kabel for og få bedre eletrisk kontakt. du setter den på en den av kabelen og prsser den sammen med en spesial tang. Du får kjøpt det på elfa eller franell, men du kan høre med en velutstyrt bil elekro butikk. jeg trur også albert.e olsen fører det, nexsas også.

Edited by øystein lb - 17 april 2010 at 23:12
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2010 at 23:56
Da setter jeg i gang med demonteringen Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2010 at 00:01
Du Bjørn Runar - det der går ikke an - for alle oss noenlunde normale, altså - men jeg gleder meg til å se og høre resultatet!!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2010 at 00:04
Det er ikke så mange bilder av Gammeltyskern å finne på nettet, men her er ihvertfall to bilder av Gammeltysker med hovedlyskaster:
 
 
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2010 at 00:42
Jeg har plogskjær på en av mine så jeg kommer til å ha begge to som forbilde for mine to modeller.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2010 at 15:01
Hei
Når dere nå går løs på et par gammeltyskere så ta en titt på tråden "Roco-nyheter 2008".
Her finnes det ganske mange opplysninger som burde være av interesse ved ombygginger/fornorskinger.
 
Legg forøvrig merke til at 2517, det kolosjonsinnblandede loket, har 2domer og 2 sandkasser.
antallet domer/sandkasser og taket på førerhuset er vel de to tingene som er de mest synlige forskjellene mellom enkeltlokene av denne typen. Før man teller nagler da.
mvh
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2010 at 21:23
18. april:
 
Dagen startet bra, jeg fikk satt sammen loket igjen og fikk ingen deler tilovers LOL
 
Kabler til lysene ble lagt på undersiden, og bort til en plugg:
 
 
I tenderen laget jeg strømopptak for den bakre akselen. Deretter ble tenderen satt sammen og prøvekjørt, og det var da problemene begynte...
 
Det var noen bindinger i drivverket så den gikk dårlig fremover og omtrent ikke i det hele tatt bakover. Det ble tatt fra hverandre igjen og utbedret, men etter ny sammenstilling gikk motoren bare forover. Ved å koble strøm direkte til motoren ble det fort klart at det var dekoderen som var synderen, noe har sluttet å virke der. Jeg har lyd bakover, men ingen drift av motoren.
 
Slik det ser ut nå, blir det nok en ordinær dekoder fra skrotkassen istedet som havner i tenderen. Lyd får heller komme en annen gang.Confused
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2010 at 22:15
Kunne dette bli en MJ-wiki artikkel når du er ferdig, Bjørn Runar?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2010 at 22:23
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Kunne dette bli en MJ-wiki artikkel når du er ferdig, Bjørn Runar?
Tror jeg ikke, det er endel jeg har gjort som jeg ikke har dokumentert med bilder, som f.eks. isolering av nedre frontlys fra originalt strømopptak.
 
Men f.eks. bygging av frontlykt er jo allmengyldig, den passer jo like godt på en Stortysker f.eks.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2010 at 22:16
19. april:
 
Bytte av dekoder og prøvekjøring:
 
Full fart bakover...
 
Midlertidig oppkobling for å sjekke at alt fungerer. Her testes det med en eldgammel Lenz LE105, men tilslutt var det en LE130 fra "skrotkassen" som vant.
 
Så er det tid for trekking av ledninger frem til plugg mellom lok og tender. Jeg ser jeg må gjøre om plasseringen av pluggen under loket, pga. for dårlig plass under tenderen. Pluggen må derfor få plass inni hytta.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2010 at 18:38
20. april:
 
Ledningene på undersiden av loket ble skjøtt sammen med tre tynne sorte ledninger. Disse ble ført opp i hytta gjennom et tilgjengelig hull. Her ble det satt på plugg (3-pins for blå, hvit og grønn kabel fra dekoder). Lok og tender ble koblet sammen:
 
 
Deretter ble loket prøvekjørt, og alt virket som det skulle.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2010 at 18:52
Her fra prøvekjøringen. Det mangler fortsatt kullast i tenderen, og det er en masse småplukk og flikking som fortsatt skal gjøres:
 
 
Jeg har forøvrig kuttet av øvre del av skorsteinen også.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 20:12
21. april:
 
Bygging av ny kullast i tender. Først ble en 1mm plastplate skåret til og plassert oppå dekoderen i tenderen:
 
 
Deretter ble platen malt sort, og limt rundt kanten slik at den ble tett.
Så ble det strødd på kull (deler fra en knust grillbrikett, silt til passe størrelse) som deretter ble limt fast med lim/vann blanding:
 
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2010 at 23:35
Lekkert.. Rett og slett flott arbeid!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2010 at 13:32
Gammeltyskeren har nå, for første gangen etter ombyggingen, fått anledning til å kjøre litt. Det skjedde på DMJKs månedlige kjørekveld. Loket har en ganske god gange og gå fint på lave hastigheter. Jeg har fått med meg noen tidligere kommentarer om at den nye utgaven fra Roco går sååå mye bedre enn den gamle. Vel, da må den nye være i toppklasse. Noe støy fra drivverket derimot, trekker ned. Dessuten var ikke trekkraften overveldende, noe som nok skyldes at tenderen er blitt lettere etter ombyggingen.
 
Fylling av kull på Rognmo stasjon
 
Stans ved Gystad stasjon.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2010 at 14:06
Har du malt over vingehjulet på tenderen?Cry jeg kunne ha byttet den toppen mot en uten flagg....
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2010 at 14:29

Originally posted by Stian Stian wrote:

Har du malt over vingehjulet på tenderen?Cry jeg kunne ha byttet den toppen mot en uten flagg....

Nei, såvidt jeg husker var det flagg på hytten og ingenting på tenderen. Det malte jeg over for flere år siden.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2010 at 14:33

Slik så den ut den gangen jeg kjøpte den:

http://mjwiki.no/w/images/JanT573524.jpg

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2010 at 16:41
Originally posted by Stian Stian wrote:

Har du malt over vingehjulet på tenderen?Cry jeg kunne ha byttet den toppen mot en uten flagg....
 
 Lag de tre norske flagg-fargene på PC"en din og be disse tyskerne produserer dem for deg:
 
 
Om du ikke får det til kan du prøve SkalaDesign i Bergen (Svein Rasmussen) eller Kløfta Modelljernbaneklubb v/ Svein Ove Johnsrud om de kan lage et par slike til deg. Sistnevnte har for øvrig salg av ulike numre til gammeltyskerne.Skal du ha flaggene (som enten  var på tender eller på førerhytten) bør du finne rette nummer.
 
Men husk at det norske flagget kun eksisterte en periode på noen gammeltyskere som skulle leies ut til Polen med godt polsk kull som motbytte. Norsk Svalbardkull var ikke noe særlig godt egnet. Lokene kom helt ned til Syd-Sverige før avtalen ble kansellert. I Norge sporet disse stive femakslingene ofte av på grunn av de krappe svingene her til lands selv om man innførte sideforskyvning på den tredje/midtre akselen. De ble således mye mere upopulære her til lands enn stortyskerne som gikk helt frem til begynnelsen av 1970-tallet.


Edited by Mikael Järn - 01 mai 2010 at 16:47
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2010 at 17:06
Takk for en utmerket byggebeskrivelse med tilhørende illustrative og flotte bilder.
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2010 at 18:43
Originally posted by ses ses wrote:

Takk for en utmerket byggebeskrivelse med tilhørende illustrative og flotte bilder.
Takk. Så vidt jeg husker har du en lignende maskin selv, her i arbeid på fjorårets Gardermoen-treff:
 
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2010 at 13:32

 

Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Så vidt jeg husker har du en lignende maskin selv ...

Stemmer det. Faktisk to stykker også (se nedenfor). Men jeg har dessverre klart å skade et par av drevene på den ene da jeg skulle dreie ned flensene til RP25. Unhappy




Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2010 at 13:19
Jeg bare tenkte på en ting. Har du planer om å bytte tender kasser om på lokene dine Svein? De gikk nemlig ikke med flagg enten på hytta eller tender. det var begge eller ingentingLOL
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2010 at 14:02
Sånn kan det gå når det viser seg at man likevel ikke er nagleteller....    

Edited by ses - 03 august 2010 at 14:04
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2010 at 00:43
Originally posted by Stian Stian wrote:

De gikk nemlig ikke med flagg enten på hytta eller tender. det var begge eller ingentingLOL


Har du noe dokumentasjon på at det du påstår er korrekt?

Jeg har nemlig et bilde av 57.2031 med flagg på tenderen men ikke på hytta. Så har jeg et bilde av 57.3524 med flagg og vingehjul på hytta, men på bildet vises dessverre ikke tenderen. De andre bildene jeg har av type 61, som dessverre ikke er mange, vise lok uten flagg og vingehjul i det hele tatt. Damplokboka sier ingen ting om saken.

Min dokumentasjon viser altså lok med flagg på en av delene, men mangler med lok på både tender og hytte samtidig. Så i hvert fall har vi forbilde for at det har vært brukt kun på tenderen - på 2031.


Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2010 at 00:57
Her et bilde til av småtysker med flagg på tenderen, men antagelig ikke på førerhytta. Det er et utsnitt av samme bilde som det over. Begge er tatt 1.9.1950 på Vst. Grorud.

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.