Roco Dm3 i HO |
Post Reply ![]() |
Author | |
Mr. Karlsen ![]() Veteran ![]() Joined: 07 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 16 april 2010 at 22:37 |
Hei!
Jeg vurderer sterkt å handle en brukt Roco Dm3 i brunfarge. Modellen er i likestrøm, men jeg ønsker å ha den i AC. Har noen bygget om disse lokene fra DC til AC? Isåfall, så ville jeg satt stor pris på om noen tok seg noen sekunder og forklarte prosessen enkelt?
Går loket pent ellers? Er det et godt lok man kan bli glad i ? :)
Mvh. Ståle :)
|
|
![]() |
|
Terje Storjord ![]() Veteran ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Ståle
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg hva ombygging fra 2-skinne (DC) til 3-skinne drift (AC) angår. Men jeg kjenner modellene godt, sjøl er jeg stolte eier av to Roco Dm3 i "likestrøm" og i klubbben vår, Malmbanens Venner Små Tog, har vi en i "vekselstrøm". På Ofoten Museum har vi to Dm3 i messingutførelse, sjøl har jeg et Fomras i messing, Dm3-modellen til Roco er på høyde med disse og vel så det. Detaljering er i vanlig-god Roco-kvalitet, modellen ser og kjennes og beveger seg som en Dm3 skal (Jeg ser Dm3ere i hopetall hver dag her i Narvik) - og, det er så godt konstruert at det flytter seg problemløst på en normal bane med liten kurveradius. Alle klubbmedlemmene, og de som besøker oss, lar seg imponere over hvor tungt og kraftig loket framstår, i tråd med forbildet. Det oppleves som du kjører verdens sterkeste lokomotiv! Modellen har SAAB-hjul og små lykter dvs er loket anno ca 1990 da MTBA kjøpte alle lokomotivene fra SJ. De opprinnelige Dm3 oppsto sent på 1950-tallet og hadde små lykter og eikehjul. En gang kommer Roco også med denne utgaven, kanskje også Dm (med to ledd) og da først er vi i mål. Dm3 går fortsatt mellom Kiruna og Narvik, 1990 versjonen vil være i arbeid i 20-25 år på Malmbanen, dvs i en tredjedel av modellens levetid. Rocos brune versjon er forsåvidt en litt sær, versjon, midt på 1990-tallet var alle Dm3 lokene malt blå med slagordet I arbeid for LKAB på. Det er denne fargesettingen som er typisk, den brune med små lykter og MTAB-merking fans bare et par år. |
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Hei
Du burde kanskje lese litt om andres erfaringer med Roco"s Dm3 på Märklin-spor. Se litt på følgende andre forum: Stinsen Forum Svenskt MJ Forum |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
Mr. Karlsen ![]() Veteran ![]() Joined: 07 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Jeg har søkt litt om Dm3 i øvrige forum også, men tusen takk for hjelpen! Kjører selv på Marklin C skinner med ganske krappe kurver noen steder, og det ser ut til at loket klarer dette.
Er redd for at det blir et kjøp da! :)
|
|
![]() |
|
Roarj ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
Hei
Jeg har en brun Roco DM 3, AC, som jeg vurderer å selge. Den er ikke brukt, kun prøvekjørt noen meter etter først å ha blitt smurt opp. Har deretter hatt et ensomt liv i et vitrineskap. Den ble i sin tid kjøpt for kr 5 495,-, så det er bare å komme med et bud. Kan sende meg et PM, er registrert medlem i MJF.
Mvh
Roarj
|
|
Roarj
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |