MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Apparatskap
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Apparatskap

 Post Reply Post Reply
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Apparatskap
    Posted: 07 april 2010 at 20:41
Jeg har i lengre tid gått med planer for hvordan å bygge sikringsskap. Disse står i stort antall langs norske jernbaner, og finnes i forskjellige utførelser og farger.
 
Her er ett:
 
 
...og sett bakfra:
 
 
Tidligere solgte Modellcompagniet slike, støpt i resin.
Jeg planla å bygge mine i plast + et par skinnebiter, og startet med å lage en prototype:
 
 
Skapet ser "enormt" ut på bildet, men er i virkeligheten bare 26 mm høyt...
 
 
Materialene som er benyttet er - foruten skinnebiter (bruk lav skinneprofil) -
  • 1 mm plastplate
  • 0.4 mm plastplate (Evergreen no. 9015)
  • 1 mm "V-groove" plastplate (Evergreen no. 4060)
  • tape (til hengsler)

Samt maling (farge etter ønske...)

Jeg ble såpass fornøyd med denne prototypen at jeg vil starte "masseproduksjon" utover kvelden Tongue
 


Edited by Bjørn R Larsen - 07 august 2017 at 20:57
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 20:51
Dette ble kjempebra! Flott modell!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
merete_np View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 oktober 2007
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote merete_np Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 21:09
Nydeligt lille skab, som kan give liv på banen.LOL
M.v.h. Merete N-P
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 22:05
Imponert!

Dette er faktisk en glemt form for bevaring av vår kultur historie. Å verne noen få 1:1 vil ikke bevare all desing for fremtiden. Å lage modeller av alt mulig så kan vi se hvordan det var. Dere som lager slike modeller burde få statstøtte for å lage noen ekstra som kommer på museum samt støtte til å bevare modellene hjemme.
Thumbs Up
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 22:14
Veldig bra!
Modellen din av skapet er veldig likt originalen.
Har lurt på hvordan jeg skulle få til disse, og her var fasiten.
Kun en liten rettelse, det heter Apparatskap. Som man ser av originalen er den benevnet med
AS.I, som enkelt og greit betyr Apparatskap nr.1, dette står vanligvis ved veksel 1. Skapene ved innkjør heter AS.A og AS.B for innkjør A og innkjør B.
Kom gjerne opp med flere varianter av skapene, de er gjerne litt større inne på store stasjoner for å få plass til alle kablene.
 
Mvh helgeb
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 23:03
Takk for ros! Embarrassed
 
Resultatet av kveldens "masseproduksjon" ble 6 ferdige skap, umalte:
 
 
Takk til helgeb for navnekorrigering. Jeg sjekket litt opp på forhånd før jeg benyttet betegnelsen "sikringsskap", Modellcompagniets resinmodell het "Sikring/Teleskap" og jeg fant et bilde på Jernbane.net med betegnelsen "sikringsskap" http://www.jernbane.net/norge/langslinjen/signaler/Sikringsskap.htm
De pleier sjelden bruke gale betegnelser...
 
Takk også for ideen om flere varianter. Jeg får se hva jeg finner av bilder på originalene.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 23:11
Jeg har også blitt fortalt at dette heter apparatskap. Det er mange slike begreper vi amatører bruker feil, eller at vi har andre ord for de enn det som brukes innen jernbanen. Så hva som brukes av begreper på nettforaene, må man ta med et visst forbehold. 
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 23:22
Hvilken styren plate brukte du? (hvordan er bordene på den)
Hvilken tape er brukt til hengsler?

Og dette var sykt fine skap! Thumbs UpClap

Hva tar du for 1 skap da?Tongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2010 at 07:04
Originally posted by Stian Stian wrote:

Hvilken styren plate brukte du? (hvordan er bordene på den)
Hvilken tape er brukt til hengsler?

Evergreen no. 4060 styrenplate. De er merket V-groove, som vel tilsvarer faspanel på norsk. Tror plankebredden var 1.5 mm.

Tapen jeg brukte var Scotch Magic tape. Den satt ikke så veldig godt, og måtte etterlimes noen steder. Det går sikkert an å finne noe som egner seg bedre.

Quote
Hva tar du for 1 skap da?Tongue


Tanken med å legge dette ut her, var å inspirere andre til å bygge slike selv. Dette er et enkelt prosjekt, som ikke krever all verdens av deler, tid eller presisjon.

Under finner du en enkel målsatt skisse av skapet, senere legger jeg kanskje ut noen trinn-for-trinn bilder. Så er det bare å sette i gang selv



Edit: Endret format på tegning fra gif til jpg pga. forumtekniske problemer.



Edited by Bjørn R Larsen - 02 august 2017 at 07:57
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2010 at 18:34

har du noen litt mere detaljerte tegninger som du kan legge ut.

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2010 at 18:39
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

har du noen litt mere detaljerte tegninger som du kan legge ut.

Nei, det har jeg dessverre ikke. Skissen og bildene bør være tilstrekkelig for et så enkelt byggverk.

Edited by Bjørn R Larsen - 09 april 2010 at 18:39
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2017 at 16:58
Jeg har nå bygget flere slike apparatskap, og i den forbindelse også laget en detaljert byggebeskrivelse. Den ligger her: https://bjornrl.wordpress.com/2017/08/06/bygging-av-apparatskap-i-h0/


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2017 at 21:56
Knall! Flott byggebeskrivelse. Dette må prøves :-)

StenR
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2017 at 15:19
Apparatskap er nok den riktige betegnelsen, og slike skap har vært brukt til mye rart. I tillegg til kabelterminering, sikringer og slikt har det noen steder også vært plassert telefonapparater og sånt. Eksempelvis stod det en gang i tiden et slikt skap på tomta på Hønefoss der man kjørte ut fra lokstallområdet, med sveivetelefon direkte til stillverket. Så vidt jeg husker var dørene ordnet slik at bare den ene siden kunne åpnes med konduktørnøkkel (fikrkantnøkkel), den andre siden var låst med hengelås. Siden det er et standardisert skap kan man jo i prinsippet sette det hvor som helst hvor man har et slikt behov og putte inn hva som helst, spørsmålet er hvem som har nøkkel til hva.

Edited by H. Lindholm - 07 august 2017 at 15:21
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2017 at 20:38
Takk for info, Helge!

Jeg har observert at du har bilder av "det meste" innen jernbane, du skulle vel ikke ha noen bilder av åpne apparatskap så man kan se hva som befinner seg på innsiden? Det hadde vært gøy å sette en Preiser i arbeid LOL


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2017 at 15:51
Takk for tilliten, men jeg har dessverre langt fra bilder av "det meste". Som de fleste andre angrer jeg aldri på bilder jeg tok, bare på alle de bildene jeg ikke tok, og det er alt for mange.
Jeg har heller ikke sett inni særlig mange slike apparatskap, selv om det (mest som følge av tilfeldigheter) er blitt noen ved av og til. Stort sett minnes jeg at det var noen kabler og bokser (sikkert termineringspunkter e.l.) inni der.
Skapet med telefon på Hønefoss observerte jeg at ble brukt mange ganger på 70-tallet, derfor husker jeg det spesielt. Det er sikkert borte for mange år siden. Ellers minnes jeg at jeg har sett slike skap med telefon i på Loenga (også mange år siden, den gangen Loenga var en ordentlig skiftestasjon med mye aktivitet og havnebanen gikk ut derfra), og enkelte andre steder. Hvis det skal være telefon i et slikt skap må det jo være fordi skiftepersonalet eller andre som jobber "på tomta" av en eller annen grunn har behov for å ringe derfra. Ellers var det jo tidligere (før mobiltelefonens tidsalder) plassert telefoner på de merkeligste steder, både i slike skap og i alt mulig annet av skap. Noen steder stod de åpent, bare med et lite tak over.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2017 at 17:11
Fra Bane NOR sin ordbok så kan sikkert noen kabeltermineringer puttes inn


BaeNOR definisjon AS


Fant en kombinasjon av skap og bu på digitalmuseet:


Skap og bu på Leira
Terje
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2017 at 17:31
Jeg tok et bilde av innsiden, nettopp fordi jeg ville ha det dokumentert til en eventuelt modell. 
Bildene vises 500px i bredden men de er på 1000, det er bare å høyreklikke og lagre.

 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2017 at 18:27
Originally posted by GETEL57 GETEL57 wrote:

Fant en kombinasjon av skap og bu på digitalmuseet:
Skap og bu på Leira
Skapet til venstre på dette bildet er av en annen type og mye mindre enn apparatskapet. Slike skap har vært veldig mye brukt som telefonskap langs linjen og diverse andre steder.
 
Huset til høyre er en standard PLO-kiosk - en liten bu med alt releutstyret til en automatisk sikret planovergang.
Døren til høyre går inn i selve kiosken hvor alt det tekniske utstyret står, denne døren har bare signalmontørene nøkkel til.
Den lille skapdøren til venstre er inn til betjeningsskapet for planovergangen, dette skapet har alt trafikkpersonalet (lokførere og konduktører) tilgang til. Der inne er det blant annet utløserknapper for å løse den ut manuelt hvis den ikke løser ut automatisk, brytere for å betjene den helt manuelt,  osv. I tillegg skal det der være skilt som settes opp på signalmastene mot veien hvis sikringsanlegget må slås av, og røde flagg for å sperre veien hvis tog skal passere (i lav hastighet) hvis sikringsanlegget er slått av.
 
Legg også merke til den lille stolpen midt i bildet. Det øverste skiltet er et hundremetersmerke (200 meter), det nederste er et "telefonskilt" som peker mot nærmeste telefonapparat hvor man kan få kontakt med togleder eller nærmeste betjente stasjon (avhengig av hva slags driftsform det er på strekningen). I dette tilfellet er sannsynligvis avstanden bare halvannen meter.
Både disse hundremetersmerkene og telefonene er tatt ut av bruk for lengst.
 
Det som vises på bildet har egentlig ikke noe med de flotte apparatskapene til Bjørn Larsen å gjøre, men de er like typiske anleggselementer som det vil være akkurat like interessant å produsere.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2017 at 18:30
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Jeg tok et bilde av innsiden, nettopp fordi jeg ville ha det dokumentert til en eventuelt modell.
 
Flott, der har vi jo en typisk innmat i et slikt skap. Husk bare på å få med vepsebolene, de er det mest typiske av alt!!
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2017 at 20:33
Tusen takk for alle opplysninger og bilder!

Jeg endte opp - ihvertfall denne gang - med en improvisasjon med noe litt større inni skapet.
Og uten vepsebol...


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,074 seconds.