Roco/ NMJ-vogner på eBay? |
Post Reply ![]() |
Author | |
Øyvind Erik ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 03 april 2010 at 21:54 |
Hei,
Jeg ser at det på østerriksk e-bay er noen NMJ/ Roco-vogner jeg ikke kan huske å ha sett. Prisene er allerede svært høye.
Det dreier seg om en post/reisegods/konduktørvogn http://cgi.ebay.at/Roco-Norsk-4221B-NMJ-Reisezugwagen-NSB-432-Post_W0QQitemZ140394925812QQcmdZViewItemQQptZDE_Modellbau_Modelleisenbahnen?hash=item20b0308ef4
en 2/3 klasse sittevogn http://cgi.ebay.at/Roco-Norsk-NMJ-Reisezugwagen-NSB-348-2-3-Klasse-OVP_W0QQitemZ140394927123QQcmdZViewItemQQptZDE_Modellbau_Modelleisenbahnen?hash=item20b0309413
og to "vanlige" sittevogner http://cgi.ebay.at/Roco-Norsk-NMJ-Reisezugwagen-Holz-NSB-18143-OVP_W0QQitemZ140394928456QQcmdZViewItemQQptZDE_Modellbau_Modelleisenbahnen?hash=item20b0309948 og http://cgi.ebay.at/Roco-Norsk-4221D-NMJ-Reisezugwagen-NSB-639_W0QQitemZ140394924907QQcmdZViewItemQQptZDE_Modellbau_Modelleisenbahnen?hash=item20b0308b6b
Spesielt post/konduktør-vognen synes å være langt fra "bare" en vanlig omlitrering. Er dette gamle ferdigmodeller, eller er det selvbygde byggesett?
Noen som vet mer om dette?
![]() |
|
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|
![]() |
|
Arne Lie ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei
For meg ser ingen av de aktuelle vognene ut til å være standard Roco-vogner. Post/reisegodsvogna har bla nye stag under og i allefall Collektor Modell ved B.Bratz har levert tilsvarende vogner. De øvrige har i allefall fått "ny realistisk teakkledning". Dersom post /reisegodsvogna er levert av CM og er urørt er 100 Euro meget gunstig. Den blir nok dyrere
![]() mvh
Arne L
|
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Vognene var utrolig fine også!
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Øyvind Erik ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post/reisegodsvognen har samme vognnummer og ser likedan ut som Bratz" CM-51. Men jeg ser at noen av de andre vognene er merket NMJ, og jeg kan ikke på noen av eskene se noen merking med Collector Models.
|
|
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|
![]() |
|
Jeg spurte selgeren om dette kunne være CM-modeller og fikk følgende svar:
"Das kann schon sein, ich weiß es aber nicht genau. Gekauft wurden diese Wagen seinerzeit als Neuigkeiten auf der Nürnberger Messe. Aber von wem genau, kann ich leider nicht mehr in Erfahrung bringen." Vognene ble altså kjøpt som nyheter på messen i Nürnberg, men han vet ikke av hvem. LG |
|
Øyvind Erik
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1623 |
Da tror jeg selgeren enten tar feil eller lyver, for på Nürnbergmessen foregår det ikke salg av modelljernbane til privatpersoner i det hele tatt...
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
Arne Lie ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Sikkert ikke, men mellom privatpersoner som møtes kan nettopp slikt salg skje.
![]() mvh
Arne L
|
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1623 |
Joda, men da har de neppe møttes på Nürnbergmessen som er en lukket fagmesse for bransjefolk
![]() |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
Vognene kan vel sånn sett være "kjøpt" i betydningen bestilt på messen?
|
|
Øyvind Erik
|
![]() |
|
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 649 |
NMJ hadde i sin tid noen messing byggesett av bl.a. en postvogn og om jeg ikke er helt på bærtur gjorde de vel noen omlakkeringer av vanlige vogner også. Kan være noen av disse vogner.
Jeg legger ellers merke til at esken sier NMJ, Sørumsand. Så dette er gamle vogner!
|
|
![]() |
|
AT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Eg trur postvogna(messing overdel + Roco underdel) var eit samarbeid mellom NMJ/Philotrain.
Levert både som byggesett og ferdigmodell.
Begynnelsen av 90 talet?
|
|
AT
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Den 2 og 3 klasse vogna har og nye stag under.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Kleindorf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 126 |
Dette ser ut som de vognsidene som NMJ i sin tid produserte. Det er messingbyggesett fra Philotrain lik de som Scandinavian Miniatures hadde. Jeg så noen ferdigbygde i butikken (var det tidlig 90-tall?). Noen av disse kan jo Finn ha solgt på Nürnbergmessen? Jeg sitter faktisk med et slikt byggeset i hånda akkurat nå, av en B31 type 1 (6 store vinduer). Har etpar kubikkmeter MJ-materiell som jeg sorterer om i esker og registrer på PC"en i disse fridager. Kjekt å vite hva som er hvor ...
En annen sak - under nye produkter la jeg inn mulighet for Skd 204 i byggesett, om nok interessenter melder seg ?
|
|
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
|
![]() |
|
|
|
Øyvind Erik
|
![]() |
|
Postvognen er nå 203 Euro, 2/3 klassevognen 172 Euro. Begynner å bli dyrt for den som får tilslaget, dette! |
|
Øyvind Erik
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |