MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hobby-Train i Drammen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hobby-Train i Drammen

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
märklin View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 april 2010
Location: norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hobby-Train i Drammen
    Posted: 02 april 2010 at 10:02
Hobby-Train i drammen skal selges!AngryDead
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2010 at 10:13
Ja har lest et innlegg et sted fra en av eieren. De har holdt på lenge at de nå ikke orkere mere. Så det går mot salg hvis noen vil satse videre i Drammen eller et annet sted. Hvis ikke noen vil overta blir det nedleggelse.

Derfor er det nok det som gjør at det er mindre på lager nå enn tidligere og jeg bl.a ble henvist til Amundsen Hobby.

----------------------------------------------------------------------------------

DET TAS FORBEHOLD OM EVENTUELL FEILSITERING FRA ENE EIERS UTSAGN.

Se original melding på norskmjforum.no



Edited by Amatøren - 02 april 2010 at 10:16
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2010 at 11:04
Dette har vært kjent en stund. Og omtalt i denne tråden: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5117&TPN=
Det har meldt seg endel interessenter til en eventuell overtagelse. Men ingenting er foreløpig i box. Trist er det ihvertfall at de koselige gutta i Drammen ikke orker mere. Enda tristere blir det om hele butikken legges ned. En fremtid med bare nettbutikker fortoner seg ikke akkurat lystelig.
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2010 at 11:18
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Enda tristere blir det om hele butikken legges ned. En fremtid med bare nettbutikker fortoner seg ikke akkurat lystelig.

Enig - Liker å gå å set på det jeg skal kjøpeHug
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 11:23
Jeg var innom for ca. en uke siden, og ble da ekspedert av en person jeg ikke har sett før.
Like hyggelig å snakke med som "gamlegutta".
Er det håp her?
magnus
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 13:33
Det er lov å håpe!

Fryker det nesten blir som min pappa sa til meg når jeg ønsket meg noe ekstra som liten:
"Spytt i den ene hånden og ønsk i den andre. Hvilke får du mest i?"

Derimot kan vi jo si at vi håper at det er noen MJ-pensjonister som kunne tenke seg å overta. De kunne jo så få noen MJ-interesserte studenter som "fast" ekstrahjelp for å spe på studiene.

Skulle ønske jeg vant Lykketallspotten på Vikingen........
Cry
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 15:18
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

En fremtid med bare nettbutikker fortoner seg ikke akkurat lystelig.
 
Det er jo langt igjen dit da...
 
Du har NMJ og Amundsen Hobby i Oslo/Strømmen. Vestfold Modelljernbane Import har butikk i Horten. Lengre ned langs kysten kan du besøke Togbutikken. I Trondheim har du både HobbyShop og Trømderfrim, og drar du til narvik finner du lokstallen hobby. Så Norge blir neppe butikkløs med det første...
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 16:50
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

En fremtid med bare nettbutikker fortoner seg ikke akkurat lystelig.
 
Det er jo langt igjen dit da...
 
Du har NMJ og Amundsen Hobby i Oslo/Strømmen. Vestfold Modelljernbane Import har butikk i Horten. Lengre ned langs kysten kan du besøke Togbutikken. I Trondheim har du både HobbyShop og Trømderfrim, og drar du til narvik finner du lokstallen hobby. Så Norge blir neppe butikkløs med det første...
 
 
Eirik
Må ikke glemme Electradeshop i Sandefjord, Alvalia på Jæren et sted (?) og en butikk i Stavanger som har litt Smile
 
Men håper Hobbytrain består..


Edited by Chr. Lil. - 03 april 2010 at 16:51
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 18:08
Og Smallsize Hobbyland i Bergen
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 18:18
Den siste teller ikke da de bare har overprisete ting, og ingen ting av byggedeler....
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 20:05
Originally posted by Stian Stian wrote:

Den siste teller ikke da de bare har overprisete ting, og ingen ting av byggedeler....
 
I følge www.roco.cc så er Hobbyland Bergen klasifisert som tre-stjerners forhandler, hvilket betyr at de skal ha komplett utvalg av geo-line skinner, et utvalg startsett og et utvalg rullende materiell.
 
Men ut fra hva andre har fortalt så er vel kompetansen der først og fremst knyttet til RC sortimentet, så byggedeler til modelljernbane er vel da neppe det de prioriterer høyest eller selger mest av...
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 20:45
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

En fremtid med bare nettbutikker fortoner seg ikke akkurat lystelig.
Det er jo langt igjen dit da...
Du har NMJ og Amundsen Hobby i Oslo/Strømmen. Vestfold Modelljernbane Import har butikk i Horten. Lengre ned langs kysten kan du besøke Togbutikken. I Trondheim har du både HobbyShop og Trømderfrim, og drar du til narvik finner du lokstallen hobby. Så Norge blir neppe butikkløs med det første...
Eirik
Vel...  Har gått noen rykter om at Viggo planlegger å trekke inn årene. Vi kan isåfall håpe at noen vil overta der også.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 20:53
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Vel...  Har gått noen rykter om at Viggo planlegger å trekke inn årene. Vi kan isåfall håpe at noen vil overta der også.
 
Nå har jo Viggo fått sin datter med på laget, så det er neppe noen akutt fare... Men, skulle Viggo bestemme seg for å kutte ut spørs det nok om det sitter noen med tilstrekkelig kapital og vilje til å kjøpe ut han og drive videre. Da snakker man nok atskillig større beløp enn hva det nå dreier seg om med Hobby-Train. Jeg tror nok det da er mer sansynlig at kundene vil fordele seg på de andre eksisterende butikkene.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 21:19
[/QUOTE]
Vel...  Har gått noen rykter om at Viggo planlegger å trekke inn årene. Vi kan isåfall håpe at noen vil overta der også.[/QUOTE]

Litt av noen nyheter du frembringer!
Jeg er så nær Viggo at dette burde jeg ha vist.


Tror nok dette kommer i fra ryktemakerne som tror de har hørt noe. Så diktet videre på egenhånd.
Og det er det mya av i vårt miljø.

Jeg utforder deg på å nøste litt i kilden dinSmile
Det hadde vært gøy å kunne blåst en ryktemaker.


God påske videre
Hilsen NilsSmile
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2010 at 00:33
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Vel...  Har gått noen rykter om at Viggo planlegger å trekke inn årene. Vi kan isåfall håpe at noen vil overta der også.[/QUOTE]
Litt av noen nyheter du frembringer!
Jeg er så nær Viggo at dette burde jeg ha vist.
Tror nok dette kommer i fra ryktemakerne som tror de har hørt noe. Så diktet videre på egenhånd.
Og det er det mya av i vårt miljø.
Jeg utforder deg på å nøste litt i kilden dinSmile
Det hadde vært gøy å kunne blåst en ryktemaker.
God påske videre
Hilsen NilsSmile
[/QUOTE]
 
Godt å få bekreftet at det trolig ikke er slik likevel. Vi trenger vel nå de få vanlige  MJ-butikkene som er tilbake i landet vårt. Får håpe datteren drar lasset videre. På Strømmen blir det vel Knut som skal videreføre prosjektene. I Drammen ser det ikke ut til å være avgjort noe. Skal du ha bolig, mulig bijobb ved siden av eller dele moderate inntekter med flere kompanjonger kan det fort bli smalhans. MJ-pensjonister derimot...Wink
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 11:51
HobbyShop i Trondheim har nok en usikker framtid. Kåre Windsheimer har drevet den i ca 50 år, og det er visst ingen til å overta. De håpet lenge at datteren skulle overta, men slik blir det visst ikke. Dette er uten sidestykke Norges eldste MJ-butikk, så det ville være synd om de måtte stenge.
Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 13:35
Som en godt Hobbyshop kunde trur jeg han kunne hatt mere inntekter dersom han hadde solgt litt mer til selvbygger miljøet. Det er nok flere i det miljøet i trondheim en andre. Dette er bare tenking fra min side og det miljøet jeg kjenner i trondheim. Basert rundt tmjk.
 
Nå føler jeg at han har et litt tysk preg over butikken. Jeg var i tyskland for to år siden. Og var innom 2 butikker. Når jeg ser på sortrimentet hos hobby shop synes jeg det ganske likt.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 15:39

Uten direkte sammenligning; setter lokalmiljøet himmel og jord i bevegelse når nærbutikken stenger.  I tiden før nærkjøpmannen innser at han ikke lenger tjener nok på forretningen, har de lokale bare brukt butikken hans for småkjøp av melk og brød mens helgehandlingen har foregått på de store senterne.  Vi MJere kan ikke okke oss over at butikker er i ferd med å stenge om vi ikke handler der.  Dersom den lokale hobbybutikken bare blir brukt til småkjøp og deminstrasjon av modeeller som vi senere kjøper billigere på internett, overlever de ikke.  I all fall ikke uten de ildskjelene som holder liv i de forretningene vi har igjen. 

Jeg bor i Bergen uten en god MJ butikk og jobber i Oslo der det heller ikke finnes slike butikker i sentrum lenger.  Uten egen bil blir det få turer til Strømmen og Trondhjemsveien og følgelig mest kjøp via nettet.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 16:10
Jeg er også i Oslo sentrum i jobbsammenheng rett så ofte, og da passer det bra med en tur til Viggo.

Det går da både T-bane, trikk og buss fra sentrum til Trondheimsveien.
Forsøk Grorudbanen, trikkelinje 17 eller buss nr 31 så kommer du nesten til døra.
Og er det fint vær så kan man jo gå ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 16:15
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Uten direkte sammenligning; setter lokalmiljøet himmel og jord i bevegelse når nærbutikken stenger.  I tiden før nærkjøpmannen innser at han ikke lenger tjener nok på forretningen, har de lokale bare brukt butikken hans for småkjøp av melk og brød mens helgehandlingen har foregått på de store senterne.  Vi MJere kan ikke okke oss over at butikker er i ferd med å stenge om vi ikke handler der.  Dersom den lokale hobbybutikken bare blir brukt til småkjøp og deminstrasjon av modeeller som vi senere kjøper billigere på internett, overlever de ikke.  I all fall ikke uten de ildskjelene som holder liv i de forretningene vi har igjen. 

Jeg bor i Bergen uten en god MJ butikk og jobber i Oslo der det heller ikke finnes slike butikker i sentrum lenger.  Uten egen bil blir det få turer til Strømmen og Trondhjemsveien og følgelig mest kjøp via nettet.
 
Tror ikke det er mangel på kunder hverken på Strømmen eller hos Amundsen. Grunnen til HobbyTrains avvikling derimot er etter det jeg er blitt fortalt at gutta i Drammen har holdt på lenge og ikke er ungdommer lenger.En gang er det stopp vet du. Akkurat som med Bratz.Derfor tror jeg ikke sammenlikningen din holder akkurat her. Men selvsagt hadde det vært lettere for eventuelle etterfølgere om MJF hadde vært et bedre lokomotiv for å dra igang messer på østlandet slik at flere unge hadde blitt oppmerksomme på hobbyen. Men den debatten er vel over.Og så får vi håpe at "noen" yngre engasjerer seg til å vedlikeholde det gamlingene har dratt igang og/eller gründer noe nytt. Det er flott med nettbutikkene, men min personlige mening er at det er ørten ganger hyggeligere og bedre å oppsøke en fysisk forretning og "kjenne på" det jeg kjøper først.Og - det er jo fullt mulig å drive BÅDE butikk OG nettbutikk samtidig.


Edited by Mikael Järn - 05 april 2010 at 16:17
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 16:25
Nettbutikker er vel først og fremst for de som vet hva de skal ha, mens det med tanke på å promotere hobbyen nok er viktig at det er nok steder der hobbyen også er tilgjengelig på god gammeldags håndfast, analog og 3-dimensjonal måte. Messer og butikker som fører MJ er begge viktige i så måte. I tillegg kommer museer og utstillinger med MJ, men kanskje aller viktigste: at man viser fram sin MJ og snakker pent om den til slekt og venner. Ikke skam deg over din hobby og tro at de andre ser på deg som nerd eller barnslig eller hva du måtte komme på av negative tanker om din egen hobby.  Thumbs Up

Edited by ses - 05 april 2010 at 16:27
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 16:57

Jeg vet ikke helt hva slags nettbutikker det siktes til i denne debatten, men jeg handler med både Alvalia, Togbutikken og Vestfold MJ-Import, og alle har åpne butikker i som man kan stikke innom hvis man vil.

Finnes det "rene" nettbutikker her til lands som ikke har åpent i lokalene for kundene?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 17:15
Interessant! I tilfelle diskuterer vi keiserens nye klær.
Svein S
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 18:15
Originally posted by ses ses wrote:

Interessant! I tilfelle diskuterer vi keiserens nye klær.
Vel, utgangspunkett for debatten er jo det sentrale østlandsområdet og Oslo/Drammen. Og selv Morten Jacobsen ser ut til å mene at det er for langt unna å besøke Amundsen eller Strømmen når han er i Oslo på jobb. Da er det bare nettet som er tilbudet idet han sier det heller ikke hjemme hos ham i Bergen finnes noen slik butikk lenger.
 
Og det er stoor forskjell på fysisk å besøke en nettbutikk med et kjellerlager hjemme og f.eks. å besøke HobbyTrain,eller Amundsen/Strømmen med et vell av mj-tilbud i fysiske hyller. Varer som er der og da og som ikke må bestilles og hvor man finner produkter man ikke visste man trengte eller fantes. For meg er besøkene i disse butikkene ihvertfall noe jeg gleder meg til lang tid i forveien. Men - misforstå meg ikke - selvsagt er jeg glad for nettbutikkene også. De er sikkert også til stor glede for alle som bor på de mindre plassene.


Edited by Mikael Järn - 05 april 2010 at 18:16
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 18:41
Mitt poeng er vel at hobbybutikkene ikke overlever uten at vi faktisk handler der.  Og jeg er helt enig med Svein at det er her hobbyen promoteres.  Jeg kjøper alt rullende materiell i butikkene fordi jeg vil se og kjenne på varen først (i all fall første gang), men må innrømme at jeg ikke setter meg på trikken eller toget for å kjøpe byggedeler som kanskje ikke finnes på butikken når jeg kommer frem.  Da er det enklere å bestille på nettet og heller vente i noen dager. 
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 20:16
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Og det er stoor forskjell på fysisk å besøke en nettbutikk med et kjellerlager hjemme og f.eks. å besøke HobbyTrain,eller Amundsen/Strømmen med et vell av mj-tilbud i fysiske hyller.
 
Har vi så mange slike butikker her i landet da? Det er vel i så fall Electrade det. Alvalia må jeg tilstå at jeg er litt usikker på hvor befinner seg siden jeg aldri har vært der. Togbutikken driver vel Tore Hjellseth fra et fysisk butikklokale, og Vestfold modelljernbane Import har butikk midt i hovedgaten i Horten.
 
 
Dessuten er det verdt å ta med i betraktningen at Norge er et lite land i mj-sammenheng, og det koster å komme seg i gang for nye butikker. Det som i dag kan være en liten "bakgårdsbutikk" som har mer på nettsidene enn i hyllene kan bli morgendagens største forhandler eller flotteste butikk. Man må starte en plass. Selv NMJ startet sine dager som rent postordrefirma og se hvor de er i dag... Altså bør man være forsiktig med å kritisere små forhandlere med nettbutikk for mye, for det er for en stor del de som er med på å holde interessen oppe utover i distriktene der hvor de store flotte butikkene med enormt utvalg ikke har livets rett. Hadde det ikke vært for alle disse butikkene hadde vi kanskje hatt igjen 2-3 butikker på landsbasis med de følgene det kan få for hobbyen og fremtidige potensielle mj-folk her i landet. Hvordan ville det vært å arrangere messer hvor det kun var en forhandler representert når folk lurte på å begynne med hobbyen? Mange ville nok da tenkt at det var en snever hobby hvor det var vanskelig å skaffe seg utstyr, og hadde heller valgt en annen hobby.
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 20:28
Denne tråden startet som en kommentar til at Hobby-Train skal avvikle.

Men jeg kjøpte Micro Engineering svertevæske fra HT for kun noen uker siden, og da fikk jeg beskjed om at butikken *ikke* skal avvikle!

Håper dette er riktig, syne servicen til HT er god, og siden de har postordresalg er det like greit å handle fra dem som fra noe annet sted.

Jeg kjøpte nøyaktig samme svertevæske fra USA, og det ble rundt 10 kr. *dyrere* enn fra Hobby-Train!

Jeg tror det kan finnes en fremtid for MJ-butikker i Norge, men da må de ha nettbutikk/postordre også.

Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 20:31
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Og det er stoor forskjell på fysisk å besøke en nettbutikk med et kjellerlager hjemme og f.eks. å besøke HobbyTrain,eller Amundsen/Strømmen med et vell av mj-tilbud i fysiske hyller.
 
 Altså bør man være forsiktig med å kritisere små forhandlere med nettbutikk for mye, for det er for en stor del de som er med på å holde interessen oppe utover i distriktene der hvor de store flotte butikkene med enormt utvalg ikke har livets rett.
Eirik
 
Kan ikke helt forstå hvordan du mener at denne debattens hjertesukk over at HobbyTrain kanskje kan komme til å forsvinne, skulle innebære kritikk av nettbutikker som sådann..? At mange idag stort sett forholder seg til netthandel og trives med det kan da ikke være et hinder for at jeg og mange med meg synes det vil være trist om de gode,gamle mj-forretningene blir borte. Her må det være tillatt å si som Ole Brum - ja takk begge deler.Wink
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 06:34
Hei!
 
Her kastes det frem spekulasjoner om både Hobby Train og Amundsen skal legge ned sine modelljernbanebutikker. Det er ingenting som tyder på noe slikt på hjemmesidene til de respektive, og jeg lurer på om Märklin og Mikael Järn kan kaste litt lys over saken og forklare hvor de har dette fra?
 
Det er svært uheldig å åpent spekulere i om noen forhandlere skal legge ned, hvis så ikke er tilfelle. - I såfall er det jo denne tråden som er "ryktebørsen".
 
Ellers er det vel med norske mj-forhandlere, som med alle andre som er avhengig av salg for å tjene penger, dette er markedsavhengig og derved kundeavhengig. - Use it, or loose it.........
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 10:01
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Her kastes det frem spekulasjoner om både Hobby Train og Amundsen skal legge ned sine modelljernbanebutikker. Det er ingenting som tyder på noe slikt på hjemmesidene til de respektive, og jeg lurer på om Märklin og Mikael Järn kan kaste litt lys over saken og forklare hvor de har dette fra?
 
Det er svært uheldig å åpent spekulere i om noen forhandlere skal legge ned, hvis så ikke er tilfelle. - I såfall er det jo denne tråden som er "ryktebørsen".
 
Ellers er det vel med norske mj-forhandlere, som med alle andre som er avhengig av salg for å tjene penger, dette er markedsavhengig og derved kundeavhengig. - Use it, or loose it.........
 
 Det er alltid dumt å slenge seg høylytt inn i en debatt uten å ha sjekket hva som er sagt og hendt tidligere. Som vedlagte uttalelse fra HobbyTrain, ved talsmann Per Ivar Bye viser, er det butikken selv som har varslet sin nedleggelse skriftlig i Norsk MJ Forum:
Posted - 24/01/2010 :  17:41:40  Show Profile  Reply with Quote
Hei alle sammen

På grunn av helsemessige årsaker,samt sviktene motivasjon hos
innehaverne av Hobby Train,så har vi i det siste diskutert våres
og Hobby train"s fremtid en stund,og vi har kommet frem til at vi kommer til og legge ned driften nå på senvinteren.
Det er i år 25 år siden vi startet Hobby Train,og to av oss har jobbet med dette på frivillig basis helt fra starten i 1985,
jeg,Per Ivar og Birger,Terje og Bjørn Ivar kom med omtrent halveis.
Det er jo synd og runde 25 år på denne måten,men vi ser ikke
noen annen løsning da motivasjonen og helsen svikter.
Hvis noen der ute er intressert i og drive Hobby Train videre,enten i Drammen,eller et annet sted,så er vi åpne for og selge butikken.
Ta i så fall kontakt med oss.

Hobby Train, Per Ivar,Birger,Terje og Bjørn Ivar

Per Ivar Bye
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.