MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Byggdetaljer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byggdetaljer

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byggdetaljer
    Posted: 29 mars 2010 at 11:59
Jeg er på jakt etter detaljer til selvbygging av norske hus i H0.

stikkord:

-Takrenner
-Skifertak
-Dører & Vinduer
-Musrsteinsplater
-Skorsteiner
-Trapper (spesielt for eksteriør)
-Lamper, eksteriør

Kjør på, jeg vil ha en komplett oversikt!
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 17:55
Leverandører av detaljer i modell (hvilken skala...), fotos, idéer, mål, varianter, utforming, farver, overflater, geografiske bruksområder eller-eller-eller...  Hva tenkte du på? :-)

MVH

Morten M
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 18:11
Originally posted by Morten M Morten M wrote:

Leverandører av detaljer i modell (hvilken skala...), fotos, idéer, mål, varianter, utforming, farver, overflater, geografiske bruksområder eller-eller-eller...  Hva tenkte du på? :-)MVHMorten M


Som sagt, H0 som passer for norske forhold.
Stasjoner, bolighus og butikker.
For enkelhets skyld kan vi godt si trearkitektur bygd før 1950, men i utgangspunktet er jeg interessert i alt som finnes for selvbyggeren som skal bygge norsk i H0.

Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 18:51
Hei
Jeg har brukt piper og noen dører fra Tekno Bygg i Sverige og Epoke Modeller i Danmark. De har også artige ting som postkasser, fuglekasser, espalie osv. Vinduer har jeg også kjøpt noen fra Tekno Bygg, men har alltid endt opp med å bygge selv i styren når det gjelder mine hus.
 
mvh John
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 20:21
Originally posted by Jolsen Jolsen wrote:

Hei
Jeg har brukt piper og noen dører fra Tekno Bygg i Sverige og Epoke Modeller i Danmark. De har også artige ting som postkasser, fuglekasser, espalie osv. Vinduer har jeg også kjøpt noen fra Tekno Bygg, men har alltid endt opp med å bygge selv i styren når det gjelder mine hus.

 

mvh John


Teknobygg er en interessant leverandør. Har kjøpt noen poser assorterte skorsteiner derfra. Fikk også tak i noen ganske fine takrenner i messing derfra, men de tror jeg stammer fa en tysk produsent.

Back to Top
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2010 at 08:27
Til vokterboligen på Rise stasjon har jeg brukt plast fra Evergreen til vegger og vinduer. For enkelhets skyld er sprossene lagt i to lag, med de tynneste innerst.
 Tror det er produkter fra Auhagen som tar seg av regnvannet, og pipa er av gips, støpt i en form fra Spörle.
 
Her er et bilde som Tore har tatt under byggeprosessen, før pipa er på plass. Grunnmuren er risset inn i plast fra et reklameskilt jeg fikk i en butikk. Grimstadgranitten er farget med Humbrolmaling.
Arnulf Pedersen
Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2010 at 10:15
Originally posted by parnulf parnulf wrote:


 Tror det er produkter fra Auhagen som tar seg av regnvannet, og pipa er av gips, støpt i en form fra Spörle.


Meget lekkert!
Men hvor kjøper du Auhagen og Spörle produkter?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2010 at 11:20
Jeg vet hvor du får Auhagen i alle fall Wink
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2010 at 12:21
På Mo stasjon er det brukt takplater fra Vollmer, egenprodusert skorstein og veggene og listverk er laget av evergreen plater og profiler.

Takrennen er laget av 1x3mm evergreen kanalprofil hvor ene siden er skåret vekk og undersiden avrundet. Nedløpet er laget av 1mm messingtråd med klammre for å feste det til vegg av 0,25mm messingtråd som er tvunnet så det blir som en øyeskrue og festet i hull i hjørnekassen.
Vinduer og dører er i etset messing.





Edited by Steinar Snøtun - 30 mars 2010 at 12:25
Steinar
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2010 at 21:36
Mycket snyggt scratchbygge!
Back to Top
merete_np View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 oktober 2007
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote merete_np Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 14:55
Hej Håvard H

Måske kan du finde nogle af de detaljer du gerne vil have her

http://modelbane-piger.dk/husbyggeren

Måske finder du noget andet du kan bruge.

Stikordene er ikke så tossede at kigge i.


M.v.h. Merete N-P
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 22:35


Edited by AT - 07 april 2010 at 22:38
AT
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 22:52
Hei
Bildet "stakk" av før eg fekk sett inn tekst.
 
Det er sjelden ein får kjøpt vindu som passar til fasaden. Stort sett må ein lage dei sjølv i styreren.
 
I Walthers katalogen er det mykje dører å velge mellom som passar til norske hus.
Men ofte er døropninga eit blikkfang, ein viktig detalj til fasaden. Så det vert til at ein lagar døra også.
 
Då står ein igjen med takplater, takrenner og nedløp.
 


Edited by AT - 07 april 2010 at 22:55
AT
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 23:28
Ser ut til å bli et nydelig hus (igjen Wink), men en aldri så liten kommentar ...

Normalt ligger det nok en drager (fx 2 stk 2"x6" eller 2"x8" el avhengig av vindusbredden og takspennet)
Fasadetegningen vi ser på bildet er jo vinkelrett inn mot veggen og viser at taket stikker ned i forhold til lengde takvinkel og utstikk. Sees sikkert på fasadetegningen av gavlen.
Når du legger på taket, og betrakter huset  tilsvarende fasadetegningen, vil nok taket komme noe ned på vinduet i forhold til tegningen ....
Bjørn Egil
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2010 at 08:06
Sitat;
Når du legger på taket, og betrakter huset  tilsvarende fasadetegningen, vil nok taket komme noe ned på vinduet i forhold til tegningen
 
Ja, korleis opne vindaugene?
 
Vurderte lenge og heve gavlveggen noko ekstra for å få nok høgde over vindagsrekka, men gjorde det ikkje. Valgte å gå etter tegning. Kan ha tolka tegning feil og .
Sjå om eg finn ei løsing på dette .
AT
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2010 at 21:20
Betyr det at du ikke har noen tegning av gavlen(e)?
Nyttig for fx å få riktig lengde på takutstikket ...
Bjørn Egil
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2010 at 22:23
Hei
Ja, det er noko som skurrer. Takker for slik tilbakemelding. Det står fleire  tjenesteboligar(?) på Dale. Må svinge innom og sjekke opp neste gong eg køyrer forbi.
 
Eg har tegning av den eine gavlen. Den andre reknar eg med er speilvendt.
Tok idag kopi av gavlen, klipte  ut og la bort til langside. Dette stemmer ganske bra. Det er vel heller at eg har trekt toppen av vindaugene for langt opp (feil tolking/oppfatning av tegning). Dvs for høge vindauger i 2. høgda. Cry 
Dette let seg justera.
 
 
 
 
AT
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.