MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Scantrain, type 21b
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Scantrain, type 21b

 Post Reply Post Reply
Author
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scantrain, type 21b
    Posted: 17 februar 2005 at 20:51

Har fått tak i et byggesett av type 21b, og nå etter X antall

timer og dager med justeringer er blodtrykket faretruende høyt....

Noen som har noen tips eller erfaring med denne, og hvordan få den

til å gå???  Hjulene "klyper" for hver 1/2 omdreining....

Byggebeskrivelse, for meg svært mangelfull.

Back to Top
Roarj View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roarj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2005 at 21:12

Hei

Regner med at du har montert veistenger på begge sider. Sannsynligvis er det disse som kniper på den ene siden. Finn ut hvilken side det kniper på, deretter hvilken aksel dette gjelder. Mulig du må utvide hullet som bolten til hjulet går gjennom. Kjøp nye Weinert stempel stenger og lag nye føringer for disse, ingen vits å prøve engang å montere det som følger byggesettet. Det er litt av en oppgave du har foran deg, dog ingen umulighet. Jeg skrev på slutten av 80 tallet to artikler i MJ-bladet om bygging av type 20 og 21.

Roarj
Back to Top
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2005 at 21:44

Takk for tips.

Har vært "inne" og bladd på sidene til Weinert, du skulle

tifeldigvis ikke ha tilgjengelig "deleliste" for ombygging?

Back to Top
Roarj View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roarj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2005 at 10:56

Om du ser i MJ-bladet 4/2003 vil en finne store og gode bilder av både type 20 og 21 inne i og på baksiden av bladet. Begge lok er like når det gjelder understell, hjul og gangtøy. Du vil lett se hvordan stempelstang/krysshode ser ut. Regner med at du kan kjøpe dette hos Hobby Train i Drammen som har godt utvalg i Weinert deler. I det byggesettet jeg kjøpte, fulgte det med en motor som var helt ubrukelig. Du bør derfor vurdere kvaliteten på den du har og eventuelt bytte til Faulhaber. Kjøp også et messingrør som stempelstanga passer inn i. Denne kuttes lik lengde av sylinder og monteres inn i denne, slik at en får bedre styring av stempelstang/krysshode. Lag også et nytt feste for gangtøy bak øvre del av sylinder. Jeg boret et hull i ramma og loddet inn en messing stang som et forsterket feste til den nysølv delen som sitter bak på sylinder. Alt i alt er det ikke så mange nye deler en trenger, det er mer snakk om mindre endringer som bør gjøres. Alle støpedeler i hvittmetall er limt med aralditt på mine modeller.

Lykke til med bygginga!

Roarj
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.