MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tegninger av norsk t-bane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tegninger av norsk t-bane

 Post Reply Post Reply
Author
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tegninger av norsk t-bane
    Posted: 26 mars 2010 at 21:40
Hei! Jeg ønsker å scratchbygge et par norske t-baner (T1000). Noen som kan hjelpe meg med hvor jeg kan skaffe tegninger av vognene? Noen som har bygget selv kanskje?
Back to Top
Dr T. View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr T. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2010 at 06:45
Dette er den eneste tegningen jeg har.Vognas lengde er ca 17,5 Meter. Bredde 3,20 Meter.
Bogiene tror jeg heter.Wagman,finnes på mange vogn modeller i HO. Men fjærene til senter bjelken på modellene er dobble mens på vognene er det (ser ut som enkle,men det sitter tra fjærer inne i verandre. Side strømavtagere er av fabrikat (kruger)Hver av de 4 banemotorene er på 98KW vær.Tegningen viser A/B Vogn som gikk fra Nr 1001 til 1030.Uten om 1006-1008-1013-1027.
Hvor B romet flev fjenet etter en større kolisjon 1006 Ved Grønnlans st. 1008 på Helsfyr henstillings spor. 1013 og 1027 Gikk i butten på Bergkrystallen
Hilsen
Bjørn
 
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2010 at 10:59
Tusen takk! Tegningene er til stor hjelp! Ifølge wikipedia er høyden på vognen 3,65 meter. Er dette relativt korrekt informasjon?
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2010 at 12:13
Hei,
er det bare meg eller er dette en litt mindre formell typetegning? Synes det er en del tørrvittige kommentarer på den.
 
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Dr T. View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr T. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2010 at 18:25
De komentarene som står på tegninger er det sporveien som har lavet å ikke jeg.
De satt gjerne i våres tegnings mapper for vognene (koblingskjemar).
Jeg har drevet med de vognene i snart 45 År så jeg kjenner dem godt,muligens en av en hånd full på ryen som er ekspert i reprasjoner og feilsøking på dem det er kun 7 Øst vogner igjen som er kjørbare.4  av den blev bukt på tomta senest i dag.1002.1018.1129.1141. Samt 1079-1092 og 1089 som skal på museumet. Desverre hadde jeg ikke noen andre å bedre tegninger.Lengden på vogn er 17 Meter og over kobling blir det 17,5 Meter Høyden husker jeg ikke men tror de har rett
 
Hilsen
Bjørn.
 
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2010 at 18:57
Hørt med Njk forumet, en del av de som jobber i sporveien er innom der. Lokalhistorisk forening/muset eller Sporveien på Tøyen(hovedkontoret for tbanen).
A matter of life and death
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2010 at 23:14
Hei
Så bra at du har interesse av forstadsbaner i modell. Jeg vil anbefale boka til Thorleif Strandholt "AS Oslo Sporveier Busser og t-banen"  ISBN 87-87589-35-4. Boka beskriver alle t-banens vognvarianter (minus Mx) med målsatte typetegninger. Det er mulig Lokaltrafikhistorisk forening har den i nettbutikken sin. Hvis ikke kan den bestilles fra Sporvejshistorisk selskab, Danmark
mvh
Arne L Smile
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2010 at 22:06
Takker igjen for mye nyttig hjelp! Jada, jeg har vel egentlig størst interesse for de vognene som tusler og går rett utenfor døra mi her i oslo. Bruker metoden til Jørgen Edgar (se N-skala forum) til å bygge en SL-95 i z-skala. Ønsket lenge å få denne laget i 3d-printer, men det ble for dyrt. Men må si Edgars metoder for scratchbygging er alle tiders. Så fort trikken er ferdig blir det t-banens tur:-)
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 08:11
Smile At du går løs på prosjektene i z-skala tar jeg av meg hatten for!
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 10:39
La nå hvertfall hatten sitte på til du får se resultatet, hehe
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 14:44
Ligger foreløpig an slik:



Så er en lang vei igjen, men har jo også en LANG påskeferie:-)
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 16:24
En veldig god start i alle fall! Clap
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 19:34


Slenger ut noen bilder her av fremgang jeg, for de som måtte finne interesse. Syns det blir i overkant å lage byggeblogg.

Flekkene er på innsiden av karroseriet, reaksjon på limet. Vil se helt glatt ut etter maling (håper jeg).

Edited by baywatch4ever - 29 mars 2010 at 19:35
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2010 at 17:13
Har nå prøvd meg på å male den midterste vognen. Syns resultatet blir tilfredstillende, så da får jeg fulføre de to andre og male dem også. Er det slik at det er mulig å lage egne dekaler på en ordinær laserprinter hvis jeg har det rette papiret?




Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.